Samppasport  Futurez

850 -92 autom.vaihteiston öljy

  • 10 Vastauksia
  • 7780 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
850 -92 autom.vaihteiston öljy
« : 09.01.2011, 21:55:09 »
Ongelmana on, että nykyisillä öljyillä (Mobil ATF 320) automaattilaatikko vaihtaa hieman karkeasti etenkin pienillä vaihteilla. Öljyt vaihdoin jo puoli vuotta sitten ja on siitä asti vaihtanut karkeasti. Turbiini lukittuu myös jotenkin töksähtäen. Tätä ennen laatikossa oli jotkut Sinisen öljyt(Volvon omat/Nesteen öljyt), jotka olivat pikimustat joten sen takia vaihdoin ne. Silloin automaatti vaihtoi muistaakseni ihan kohtuullisen nätisti. Vanhat öljyt eivät kuitenkaan haisseet kovin pahalta. Öljytaso on tarkistettu ja oli kunnossa. Nämä nykyiset öljyt olivat ihan kirkkaan punaiset vielä.

Vaihteistohan on siis AW50-42LE, autolla ajettu n. 220tkm. Voisko tonne koittaa laittaa tota uudemman laatikon öljyä Mobil 3309? Tai kenties Mobil ATF täyssynteettistä?

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 -92 autom.vaihteiston öljy
« Vastaus #1 : 10.01.2011, 06:41:44 »
ei ainakaan sekasin...miksi et laita volvon "omaa" öljyä?

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: 850 -92 autom.vaihteiston öljy
« Vastaus #2 : 10.01.2011, 19:54:57 »
Ajattelin vain kun kerta toi Mobil ATF 320 ei toimi niin laittaisin jotain parempaa öljyä tonne laatikkoon. Samaa peruskuraa (=Dexron III) on toi Volvon omakin öljy. Tietysti lisäaineissa voi olla eroa. Kertokaahan jos on kokemuksia muista öljyistä.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 -92 autom.vaihteiston öljy
« Vastaus #3 : 10.01.2011, 21:15:49 »
Kyllä tuon Mobil 3309 pitäis käydä, mutta vähän on turhan kallista litkua tuohon, kun halvemmallakin esim. Volvon omalla litkulla pitäis toimia ihan hyvin.

Omassani, jossa on tuo sama toosa, on tuo 320 toiminut ihan hyvin... kop kop, toosalla ajettu 300k

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 -92 autom.vaihteiston öljy
« Vastaus #4 : 11.01.2011, 09:56:32 »
Mulla on ollut käytössä Valvolinen ATF ja laatikko on tähän asti toiminut hyvin.

Poissa Tollo5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 -92 autom.vaihteiston öljy
« Vastaus #5 : 11.01.2011, 16:21:42 »
Vaihdoin kesällä nuo Mobil ATF 320 öljyt ja aski pelaa hienosti, aika moni muukin ajelee noilla joten oisko vika kuitenkin jossain muualla?

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: 850 -92 autom.vaihteiston öljy
« Vastaus #6 : 11.01.2011, 21:52:55 »
Kyllä ton ATF 320 öljyn pitäisi olla ihan hyvää öljyä tohon laatikkoon. Täytyy lukea vielä vikakoodit laatikosta ja tarkastaa öljytaso vielä kerran. Öljytason tarkistin kyllä ihan oikein eli lämpimänä. Jenkkifoorumeilla ovat jotkut laittaneet tähän laatikkoon myös Mobilin täyssynteettistä. Auttaa kuulemma vaihtamisongelmiin ja kestää paremmin kuumenemista.

https://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Other_Products/Mobil_1_Synthetic_ATF.aspx
Dexron IIE ja Ford Mercon luokitukset löytyy.

Poissa 1tumppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • Motto: Joka pieremättä kusee se naimatta kuolee!!
Vs: 850 -92 autom.vaihteiston öljy
« Vastaus #7 : 14.01.2011, 00:10:53 »
Oon vaihtanut automaatteihin (vm 96-98 ) Neste ATF-X ja Teboilin III ja pelaa loistavasti. Kierrättämällä ja "läträämällä" jopa 14 litraa ei näköjään turhaan koska vaihtaavat nätisti eikä luista.

Jos kerta alunperin on ollut laatikkoöljy mustaa niin ehdottomasti taas öljyt vaihtoon, mahdollisesti vaihto paranee... 20 litran pönttö Teboilia maksaa muistaakseni puuilossa n. 70€ joten ei kovin suuri menoerä verrattuna jos vaikka alkaa laatikko poikimaan...
« Viimeksi muokattu: 14.01.2011, 00:14:40 kirjoittanut 1tumppi »
MB R 320 cdi aut. -06
Chrysler Town & Country 3,8 aut. -06
Volvo s40 2.0 -97

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 850 -92 autom.vaihteiston öljy
« Vastaus #8 : 14.01.2011, 09:52:01 »
Ongelmana on, että nykyisillä öljyillä (Mobil ATF 320) automaattilaatikko vaihtaa hieman karkeasti etenkin pienillä vaihteilla. Öljyt vaihdoin jo puoli vuotta sitten ja on siitä asti vaihtanut karkeasti. Turbiini lukittuu myös jotenkin töksähtäen. Tätä ennen laatikossa oli jotkut Sinisen öljyt(Volvon omat/Nesteen öljyt), jotka olivat pikimustat joten sen takia vaihdoin ne. Silloin automaatti vaihtoi muistaakseni ihan kohtuullisen nätisti. Vanhat öljyt eivät kuitenkaan haisseet kovin pahalta. Öljytaso on tarkistettu ja oli kunnossa. Nämä nykyiset öljyt olivat ihan kirkkaan punaiset vielä.
Vanhoilla kuralitkuilla loota luisti sen verran että nyt tuntuu että töksähtää.  ;)

Laatikko auki, suodatin vaihtoon, laatikko kiinni, ja sinisen ölpät laatikkoon.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: 850 -92 autom.vaihteiston öljy
« Vastaus #9 : 14.01.2011, 17:06:52 »
Vanhoilla kuralitkuilla loota luisti sen verran että nyt tuntuu että töksähtää.  ;)

Laatikko auki, suodatin vaihtoon, laatikko kiinni, ja sinisen ölpät laatikkoon.

No toi suodattimen vaihto ei käsittääkseni ole mikään läpihuutojuttu. Suodatin sijaitsee laatikon sisällä jossain, eikä sitä vaihdeta ihan vain luukkua avaamalla. Suodattimen vaihto vaatii laatikon irrottamisen ja purkamisen. Suodatinta ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi ikinä.

Aattelin kokeilla Mobil täyssynteettistä ATF öljyä. On kallista, mutta jospa alkaisi toimimaan sillä paremmin.

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: 850 -92 autom.vaihteiston öljy
« Vastaus #10 : 03.06.2011, 22:34:48 »
Nyt on sitten uudet öljyt laatikossa. Puolivuotta kesti tässäkin hommassa  ;D

Päädyin kuitenkin ostamaan Mobil 3309 öljyä, koska toimii tosi hyvin tossa 5-vaihteisessa laatikossa. Pienen koeajolenkin jälkeen täytyykin sanoa, että on ihan eri laatikko kuin Mobil 320 öljyillä. Lisäksi huomasin öljyjä vaihtaessa, että toi Mobil 320 on hieman ohuempaa kuin Mobil 3309. Toimii jo varmaan sen takia paremmin tämmösessä vähän kuluneessa laatikossa.

Nyt turbiini lukittuu todella nätisti ja vaihteetkin vaihtuu napakasti. Sport-moodikin toimii nyt niinkuin pitää. Ennen tuntui ettei ollut juuri mitään vaikutusta oliko Sport vai Econ moodi päällä laatikossa.

Ajellaan näillä öljyillä nyt vähän aikaa ja seuraillaan miten toimii ;)

 

Samppasport  Futurez