RallyBaron  Samppasport

240, tehostimella, raidetangon sisäpää vaihto

  • 4 Vastauksia
  • 5074 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Kellään räjäytyskuvaa, mitä sisäpäästä löytyy. Katsastuksessa kehotti kuskinpuolen sisäpään vaihtaman, alkavaa klappia. Olen vain noita ulompia joskus johonkin vaihtanut, niin eipä ole kokemuksia. Aurauskulmista ei varmaan tartte huolehtia kuten ulompien kanssa? Ja mistähän tietää oikean tuotteen (ilmeisesti toisin sanoen, mistä tunnistaa CAMG tai FZ tehostajan):
Raidet sisäp Volvo240 CamG 86-   17-2827   240-s 87->93 Sisäpää v/o CAM-tehostin (Sisäpään kierre uros M14) [1987 - 1993]   19.90 €
Raidet sisäpää Volvo ZF   17-2105   240-s 74->93 Sisäpää v/o ZF-tehostin (Sisäpään kierre uros M14) [1974 - 1993]   16.90 €

Edit.
Ja meni vahingossa ohi googlettaessa... näinkö: "Huoltokyltin vasemmassa alakulmassa kohta "styrväxel" numero 2 = Cam Gears ja 3 = Zahnradfabrik (ZF). Kyltti löytyy konehuoneesta, lukkopellistä."

Onko muuten kuinka kettumainen vaihtaa? Onkos fiksua vaihtaa toinen puoli samalla?
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012, 21:14:05 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: 240, tehostimella, raidetangon sisäpää vaihto
« Vastaus #1 : 08.02.2012, 21:29:31 »
ZFssä hammastangon suojakumi tulee kiinni siihen kolikon kokoiseen ja muotoiseen muoviin. Camissa kumi kiinnittyy raidetankoon.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 240, tehostimella, raidetangon sisäpää vaihto
« Vastaus #2 : 08.02.2012, 22:02:12 »
Mikäli haluat varmasti oikean osan ja olet valmis maksamaan siitä n. 75€ niin marssi siniselle tiskille. Samassa paketissa (ainakin 700-sarjaan) tulee myös raidetangon pää sekä tuo kiinnikekumi. Raidetankoja saattaa olla ZF:llä 2 eri mallia ja Cam:lla ainakin 2-3 eri mallia.Vaihtotyö ei ole mitenkään ihmeellistä, mikäli omistat pallonivelen avaustyökalun ja norm.hallitunkin. Vanha raidetanko aukeaa ohjausvaihteesta kunnon pihdeillä. Raidetangon suojakumeja ei sitten saa enää siniseltä muttä tarvikkeena vielä löytyy.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240, tehostimella, raidetangon sisäpää vaihto
« Vastaus #3 : 08.02.2012, 22:15:16 »
Vaihtaminen itsessään ei ole kummoinen homma. Ulkopää irti navasta, suojakumi irti ohjausvaihteesta ja sisäpää irti hammastangosta. Uudet osat päinvastaisessa järjestyksessä paikoilleen. Ja aurauskulmat joutuu tarkastamaan, koska muuttuvat aivan varmasti. Ulkopään joutuu ottamaan vanhasta raidetangosta ellei uusi sitäkin samalla.

Tämän näköinen on ZF:


Tässä yksi malli CAM-mallista (kuvan nivelessä naaraskierre sisäpäässä):
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240, tehostimella, raidetangon sisäpää vaihto
« Vastaus #4 : 08.02.2012, 22:37:59 »
Jaahas, täytyy siis yhdistää tuo homma kun tekee muutakin. Ajatellu vaihtaa joskus myös nuo koiranluut ja ulommat raidetangonpäät ku kumiosat on jo aika haperon näköstä. Varmaan tuonne nuo madallusjousetkin eksyy... Paras laittaa kerralla, niin saa yhdellä aurauskulmien säädöllä kuntoon.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

 

Elekma  Autoracing