Kulkukoira  Proturbo

B200F ongelmia

  • 26 Vastauksia
  • 9564 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
B200F ongelmia
« : 16.02.2012, 23:33:07 »
Ei nyt jaksa tehdä tälle omaa aihetta, kun luulen ainakin diagnosoineeni oikein vian. Jos tähän alkaa tulemaan liikaa vastauksia, niin voi tämän varmaan omaksi topiciksi siirtää.  :hello:

Onkohan mulla yhdessä tai useammassa pakoventtiilissä väärä välys ja/tai muuten vaan venttiili tms. kansikoneisto tiensä päässä.
Kone B200F lh2.4 Y-nokalla

Oireita:

Kone toimii normaalisti kylmäkäynnistyksen jälkee, mutta hetken käynnin ja ajon jälkeen tyhjäkäynti alkaa "pätkyttämään" jonkin verran, eli käy huonompaa/epätasaisempaa nytkähtelevää tyhjää ja vähän väliä putkesta kuuluu "tups".
Tämä myös tasakaasulla ajaessa isolla vaihteella maantiellä, sekä paikallaan korkeammilla kierroksilla tasakaasulla pitäessä. Kokeilin pitää paperia tänään pakoputken päässä ja kyllähän se aina "tupsahtaessa" imaisi paperia putken päähän kiinni... Vika on ilmennyt pikkuhiljaa.

LH antaa vikakoodina 2-3-1 eli liian rikas tai laiha seos osakuormalla. Sopis sekin vähän kuvaan. Seoksia oon koittanut seurata yleismittarilla, mutta kun tuo kapeakaista on niin onneton (ja muutenkin viitteellinen), mitä lähemmäs mennään ääripäitä, niin aika turha on tulkita. Ongelman aikana kyllä välillä seos käväisee normaalin noin 250-750 mV vaihtelun ulkopuolella. Lähinnä alapuolella eli laihalla. Liekö lambdakorjaus yrittää korjata pakovenalta karkaavaa "rikasta" seosta.

Korkeilla kierroksilla laulattaessa (yli 3500-4000) ei tuntuisi olevan ongelmaa tai ainakaan sitä ei ilmeisesti havaitse + kaasujen vaihto on muutenkin nopeaa. Eikös nuo välykset pienene nimenomaan kuumentuessa, eli joku niukalla välyksellä oleva vena jää kantamaan? Moottorin ei siis tarvitse käydä/lämmetä kauaa, kun vika ilmenee (seoksia seuraten vielä kylmärikastuksen ollessa päällä ja kun lambda ei edes ole käytössä).

Pitäs varmaan tehdä asialle jotain ennen kuin talvihurjastelu polttaa jonkun venttiilin. Saa meinaan melkosta sikaa toi kone.  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012, 16:32:11 kirjoittanut Puavo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Vs: Tyhmät kysymykset
« Vastaus #1 : 17.02.2012, 12:27:27 »
Venttiilivälykset on ainakin helppo tarkistaa. Ventiilikoppa auki ja rakotulkilla mittaa, että on 0,30 mm välys (kylmänä), välillä pyörittää kammesta, että saa mitattavan nokan osoittamaan ylöspäin. Venttiilikoneiston viat ja kuluminen on ymmärtääkseni harvinaista vinokoneessa. Putkessa tupsahtelu on yleensä merkki myöhäisellä olevasta sytytysennakosta tai palamattomasta bensasta (putkessa palava bensa tarvitsee ilmaa, imee putken päästä -> imaisee paperin putkeen). Itse veikkaisin syylliseksi viallista lamda-anturia, toinen vikapaikka voisi olla ruiskun lämpöanturi kannessa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Vs: Tyhmät kysymykset
« Vastaus #2 : 17.02.2012, 14:24:43 »
Vika ilmenee vaikka lambdan piuha on irrallaan, eli sulkee lambdavian pois mun mielestä (+ vaihdettu syksyllä NTK).
Tässä on kyllä ollut lambdavikoja ja jonkin sortin sytkävikaakin. Joskus antanut vikakoodia satunaisesti puuttuvasta ykk signaalin puuttumisesta. Eipä ole näkynyt pitkään aikaan saati nyt. Voishan noita eri antureita koittaa ronkkia ja vaihdella. Tai sitten mulla on vaa johtosarja rotansyömä/boksissa asuu joku.  :2funny:

Bensapumppukin on vaihdettu uuteen tarvikkeeseen, kun vanha bosch piti epätasaista soraääntä. Niin kyllä pitää tuo uusikin. Liekö kavitointi kyseessä, kun tankin pumpun ääntä ei kuulu (eli on ilmeisesti pimeenä ollu aina mun aikana)  :D
Rupesin itsekkin vähän epäilemään tota venttiiliteoriaa. Voishan ne toki katsoa. Eiköhän tässä odoteta vian pahentumista.  :D
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012, 14:28:56 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Vs: Tyhmät kysymykset
« Vastaus #3 : 17.02.2012, 14:27:35 »
Vika ilmenee vaikka lambdan piuha on irrallaan, eli sulkee lambdavian pois mun mielestä (+ vaihdettu syksyllä NTK).
Tässä on kyllä ollut lambdavikoja ja jonkin sortin sytkävikaakin. Bensapumppukin on vaihdettu uuteen tarvikkeeseen, kun vanha bosch piti soraääntä. Niin kyllä pitää tuo uusikin. Liekö kavitointi kyseessä, kun tankin pumpun ääntä ei kuulu (eli on ilmeisesti pimeenä ollu aina mun aikana)
Rupesin itsekkin vähän epäilemään tota venttiiliteoriaa. Voishan ne toki katsoa. Eiköhän tässä odoteta vian pahentumista.  :D
Mulla on kyllä samanlaisia oireita, ei vaan lyö vikakoodia eikä tota huomaa kun tyhjäkäynnillä ja bensaa menee rajusti  :o
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Vs: Tyhmät kysymykset
« Vastaus #4 : 17.02.2012, 14:30:02 »
Kulutuksesta on itellä paha sanoa, kun tulee ajeltua niin raskaalla jalalla näin talvisin. Ehkä nää on näitä LH-jetin henkimaailman juttuja. Joku päivä jää tien päälle.

Tosta venttiilihommasta tuli vielä mieleen, että sen aiheuttama vika tuskin aiheuttaisi niin voimakkaita nykäisyjä. esim. 60km/h nelosella joskus nykäisy on semmonen, että koko auto nytkähtää. Eli ehkä sieltä kuitenkin puuttuu joku hetkellisesti. Ilman, bensan ja kipinän pyhä kolminaisuus.  :facepalm: Pitäsköhän vaihtaa tiisseliin.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012, 14:33:33 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

The moose

  • Vieras
Vs: Vs: Tyhmät kysymykset
« Vastaus #5 : 17.02.2012, 15:33:07 »
millonka tulpanjohdot on vaihdettu uusiin ? tai edes volvon omiin ehjiin käytettyihin ?

s73

  • Vieras
Vs: Vs: Tyhmät kysymykset
« Vastaus #6 : 17.02.2012, 16:28:21 »
Vika ilmenee vaikka lambdan piuha on irrallaan, eli sulkee lambdavian pois mun mielestä (+ vaihdettu syksyllä NTK).
Tässä on kyllä ollut lambdavikoja ja jonkin sortin sytkävikaakin. Joskus antanut vikakoodia satunaisesti puuttuvasta ykk signaalin puuttumisesta. Eipä ole näkynyt pitkään aikaan saati nyt. Voishan noita eri antureita koittaa ronkkia ja vaihdella. Tai sitten mulla on vaa johtosarja rotansyömä/boksissa asuu joku.  :2funny:

Bensapumppukin on vaihdettu uuteen tarvikkeeseen, kun vanha bosch piti epätasaista soraääntä. Niin kyllä pitää tuo uusikin. Liekö kavitointi kyseessä, kun tankin pumpun ääntä ei kuulu (eli on ilmeisesti pimeenä ollu aina mun aikana)  :D
Rupesin itsekkin vähän epäilemään tota venttiiliteoriaa. Voishan ne toki katsoa. Eiköhän tässä odoteta vian pahentumista.  :D
vika saattaa olla tarvike lambdassa tai ykk-anturi hajoamassa.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012, 16:30:39 kirjoittanut s73 »

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: B200F ongelmia
« Vastaus #7 : 17.02.2012, 17:22:36 »
Tulihan tästä tosiaan kuitenkin vähä laajempi aihe. Lambdan irroitus ei tosiaan vaikuta joten sen ei pitäisi olla vian aiheuttaja.  :idiot2: Täytyy kiskoa yksitellen töpsöleitä irti ja koittaa toista ykk-anturia ja IMM kun semmoisetkin löytyy. Molemmat ykk-anturit tosin jotain italian tarvikkeita.

Mitä mieltä ootte tosta ruiskupumpusta ilman siirtopumppua? Nythän se ei ilmeisestikkään toimi ja on periaatteessa vaan esteenä välissä. Kyllä se soppa kuitenkin tuntus vedossa riittävän. Ruiskupumppu pitää mukavaa surinaa, kuten vanhakin.. Tais se tosin ex-230ft:ssäkin pitää melkosta ääntä.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2012, 17:25:45 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Vs: Tyhmät kysymykset
« Vastaus #8 : 18.02.2012, 10:12:32 »
Kulutuksesta on itellä paha sanoa, kun tulee ajeltua niin raskaalla jalalla näin talvisin. Ehkä nää on näitä LH-jetin henkimaailman juttuja. Joku päivä jää tien päälle.

Tosta venttiilihommasta tuli vielä mieleen, että sen aiheuttama vika tuskin aiheuttaisi niin voimakkaita nykäisyjä. esim. 60km/h nelosella joskus nykäisy on semmonen, että koko auto nytkähtää. Eli ehkä sieltä kuitenkin puuttuu joku hetkellisesti. Ilman, bensan ja kipinän pyhä kolminaisuus.  :facepalm: Pitäsköhän vaihtaa tiisseliin.
Joo ei kyllä ajossa oikein huomaa mitään, ainetta vaan menee se 14-15l  ::)

Alkaa olemaan melkein kaikki vaihdettu tosta LH jetistä, tulpat, johot, jakaja, IMM on joskus vaihdettu kun tarra kyljessä, lambda, tiivisteitä vaihdettu imusarja, pakosarja, etuputki, jako ok, bensansuodatin, ilmansuodatin, venttiilivälykset, suutinrele, järjestelmärele, LH boksi, tyhjämoottori putsattu, kaasuläppä putsattu ja säädetty......

Alkais jo riittämään  :idiot2: Muuten tosiaan ihan ok mutta se pieni nykiminen ja supsutus tyhjäkäynnissä ja järjetön kulutus  :idiot2:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F ongelmia
« Vastaus #9 : 18.02.2012, 13:21:33 »
Mitä mieltä ootte tosta ruiskupumpusta ilman siirtopumppua?

Aiheuttaa nykimistä kun bensaa on alle puolen tankin.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: B200F ongelmia
« Vastaus #10 : 19.02.2012, 13:13:50 »
Tässä viideo tuosta omasta supsutuksesta, ikäänkuin sytkä pätkäsisi jollain ajoittain?

http://www.youtube.com/watch?v=wjDoXckfp_0&feature=youtu.be

Kylmänä ei tee tuota vaan käy tasaista  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: B200F ongelmia
« Vastaus #11 : 19.02.2012, 14:45:14 »
Jotain tuommosta se munkin on! Koitin ottaa videota itekkin mutta ei tosta kännykän videosta oikeen kuule sitä.

Vaikee sanoo kumpi sieltä katoo bensa vai kipuna.  :-\
« Viimeksi muokattu: 19.02.2012, 15:09:18 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: B200F ongelmia
« Vastaus #12 : 19.02.2012, 17:50:09 »
Tänään lisää tutkimuksia.

Lambda irti - ei vaikutusta
Uudella puolalla - ei vaikutusta
Virranjakaja kansi - ei vaikutusta
Suuttimet tsekattu kaikki 5kpl, eivät vuoda

Kai sitä voisi sen YKK anturin vielä tsekata.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

s73

  • Vieras
Vs: B200F ongelmia
« Vastaus #13 : 19.02.2012, 19:08:15 »
löytyykö map-anturia, tarkastettu? Viallinen ruiskuanturi aiheuttaa nykimistä, tutkittu? Eihän ole jäänyt tomaatin osia jos siitä on tehty manuaali?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: B200F ongelmia
« Vastaus #14 : 19.02.2012, 19:22:00 »
Ainiin, katoin lämpöanturin, otin irti ja takas, poistin välistä kierreteipit. Ei vaikutusta.

Ei ole mitään maatin osia mikä vaikuttaisi.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Carcom Oy  Elekma