Ei nyt jaksa tehdä tälle omaa aihetta, kun luulen ainakin diagnosoineeni oikein vian. Jos tähän alkaa tulemaan liikaa vastauksia, niin voi tämän varmaan omaksi topiciksi siirtää. :hello:
Onkohan mulla yhdessä tai useammassa pakoventtiilissä väärä välys ja/tai muuten vaan venttiili tms. kansikoneisto tiensä päässä.
Kone B200F lh2.4 Y-nokalla
Oireita:
Kone toimii normaalisti kylmäkäynnistyksen jälkee, mutta hetken käynnin ja ajon jälkeen tyhjäkäynti alkaa "pätkyttämään" jonkin verran, eli käy huonompaa/epätasaisempaa nytkähtelevää tyhjää ja vähän väliä putkesta kuuluu "tups".
Tämä myös tasakaasulla ajaessa isolla vaihteella maantiellä, sekä paikallaan korkeammilla kierroksilla tasakaasulla pitäessä. Kokeilin pitää paperia tänään pakoputken päässä ja kyllähän se aina "tupsahtaessa" imaisi paperia putken päähän kiinni... Vika on ilmennyt pikkuhiljaa.
LH antaa vikakoodina 2-3-1 eli liian rikas tai laiha seos osakuormalla. Sopis sekin vähän kuvaan. Seoksia oon koittanut seurata yleismittarilla, mutta kun tuo kapeakaista on niin onneton (ja muutenkin viitteellinen), mitä lähemmäs mennään ääripäitä, niin aika turha on tulkita. Ongelman aikana kyllä välillä seos käväisee normaalin noin 250-750 mV vaihtelun ulkopuolella. Lähinnä alapuolella eli laihalla. Liekö lambdakorjaus yrittää korjata pakovenalta karkaavaa "rikasta" seosta.
Korkeilla kierroksilla laulattaessa (yli 3500-4000) ei tuntuisi olevan ongelmaa tai ainakaan sitä ei ilmeisesti havaitse + kaasujen vaihto on muutenkin nopeaa. Eikös nuo välykset pienene nimenomaan kuumentuessa, eli joku niukalla välyksellä oleva vena jää kantamaan? Moottorin ei siis tarvitse käydä/lämmetä kauaa, kun vika ilmenee (seoksia seuraten vielä kylmärikastuksen ollessa päällä ja kun lambda ei edes ole käytössä).
Pitäs varmaan tehdä asialle jotain ennen kuin talvihurjastelu polttaa jonkun venttiilin. Saa meinaan melkosta sikaa toi kone.