Elekma  Autoracing

s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)

  • 12 Vastauksia
  • 4769 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

donnari

  • Vieras
s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« : 20.02.2012, 12:32:54 »
Eli ongelmana on ecm0038 koodi(muistaakseni ;) jonka tarkoitus tiedossa,mutta millä sen sais pois.´Siis lopullisesti.
Tdi:n ollessa kyseessä koodihan ei tarkennu yhteen ainoaan osaan,vida ei osaa paikallistaa vikaa.
Vaihdettu egr:än magneettiventtiili(siinä jäähdyttäjän kupeessa)hiukan hakuammuntana koska alipaine vuotoja ei löydy,testattu/tarkistettu kaikki letkut+moottorinkumityynyt.
Egr venttiili kunnossa eli itse venttiili liikkuu hyvin ja kello tiivis.
Vidalla tehty kaikki mahdolliset testaukset mitä pystyy,mutta vikaa ei löydy.
Oireena ehkä hiukan tehonpuute ja sytyttää häiriövalon pääsääntöisesti noin satasen vauhdissa joka välillä kuittaantuu itsekseen kaupunki pyörityksessä välillä ei.
Imm lukema elää aivan oikein.
Sopis jotenki egr venttiili viaksi eli jumittelis,mutta ku liikkuu takertelematta ainakin kylmänä :-\
Onko kellään vastaavia vaivoja?(Miksulla kokemusta asiasta?)
Volvon omilla ohjelmilla ei kuulemma voi poistaa egr:rää toiminnasta,onko näin?
Seuraava vaihtoehto ilmeisesti lastutuksen yhteydessä poistaa egr toiminnasta ja tulpata?ja toivoa että vika poistuu :o
Olis vaan mielellään löytäny syyn vaivaan ensin ja sitte lastutus ja ehkä jättänyt egr:än jopa toimintaan..auttaa kokemuksesta aika paljon koneen lämpiämisessä varsinki kovemmila pakkasilla,vaikkakin koko kapistuksen huonot puoletkin tiedossa.Molempia vaihtoehtoja kokeillut

Ja autohan on 2000 mallia

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #1 : 20.02.2012, 15:26:42 »
Volvon testerillä ei onnistu tuollainen, autovalmistaja kun ei voi tehdä mahdolliseksi päästöihin vaikuttavan komponentin disabloimista jne..

Jos kaikki on jo tarkastettu, mutta vika ei ole kunnossa, on jotain ehkä jäänyt huomaamatta :)
Ei mulla oikeen mitään tuu mieleen..
Ootko varmistunut esim. siitä egr:n magneettiventtiilin ylimmästä liitoksesta jarrutehostajalle lähtevän letkun, kulkee sieltä ilmanpustarikotelon alta ja menee vähän ahtaissa väleissä, hyviä paikkoja, johon se voisi hinkkaantua puhki (Ja useamman kerran tuolta vika löytynytkin)

Alipainemittarin avulla voisi saada helpoten mitattua järjestelmän toiminna, näkisi myös sen, että muodostaako alipainepumppu riittävän alipaineen.
Mutta että, sanoisin nyt kuitenkin, että tutki vielä ne kaikki vuodot ja kokeeksi, tuki alipainekumityynyille lähtevä letku


Niin joo, jos massamittari toimii, niin sen läpi kulkevan ilmamäärän mukaan pystyy tarkastamaan, egr:n toiminnan, kun egr aukeaa, täytyy massamittarin läpi kulkevan ilmamäärän pienentyä suurinpiirtein tietty määrä ja taas egr:n sulkeutuessa pitää arvon nousta.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2012, 15:34:05 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa S 80 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Tie tähtiin kulkee kärsimysten kautta!
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #2 : 21.02.2012, 11:42:32 »
Mulla kans löyty iso reikä alipaineputkesta/letkusta ilmanputsarin alla, oli hinkkaantunut jotain vasten.
S80 -00 2.5D +635 000
200SX S13 -89 Sutii ihan kaasulla...
Carina E 1.6 -95

donnari

  • Vieras
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #3 : 21.02.2012, 14:46:35 »
Täytyypä tutkia vielä.
Vakuumipumpulla käyty kyllä läpi kaikki.
Jos ahdot karkais pihalle niin pitäis herjata portin solkkua??eikö..eli paine-erosta johtuen sytyttäs lampun.
Onko tuossa itse egr venttiilin liikuissa jotain ohjelmallisia erikoisuuksia vai onko just niin yksinkertanen kun kuvittelis?
Ainut mikä mua ihmetyttää niin miksi herjaa vasta satkun nopeudessa?Oisko mahdollista jos esim. katti niin tukossa että pakopaine aukasee egr:rää 
Mun mielestä kyllä ihmeellisen puhdas oli koko venttiili,eikä imusarjakaan pahasti nokinen.(ei oo avattu vasta)

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #4 : 21.02.2012, 15:33:04 »
Eihän ahdot ja pakopaineet ole yhteydessä nopeuteen vaan kierroksiin ja syöttöön.
Eli jos ahdistaa niin pitäisihän se ahdistaa jo ykkösellä ja kakkosella täyskaasulla. Satasen vauhdissa tasakaasulla ei paljon ahtoja ole.

donnari

  • Vieras
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #5 : 21.02.2012, 16:49:17 »
Jep jep tämä tiedossa siksi ihmetyttääkin.
Meinasin jopa kirjoittaa mainitsemastasi asiasta,mutta ajattelin sen olevan kaikille päivän selvää ;)
Ja ilmeisesti tuo ahtopaine solkku saattas liittyä vaivaan myös(joka yleensä oireilee niin että paineet karkaa yli mapin).Vituttaa vaan ostaa kaikki osat,että voi testata ja luonnollisesti tilaustavaraa...toki aika pian tulleet yleensä.

donnari

  • Vieras
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #6 : 24.03.2012, 21:11:29 »
Eli jatketaan...jos autolla pitää nopeuden alle sata niin vika ei ilmesty,mutta heti sen yli mennessä syttyy poppa.
Saattaa kadota ajan myötä itsekseen ku nätisti ajaa.
Mikä v..tun yhtälö tapahtuu satkun jälkeen?
Onko jollain kertoa ihan faktaa millon/miten tuo moottorintyynyjen alipaineistus tapahtuu?
Volvolla sanottiin että tyhjäkäynnillä ja pikku nopeuksilla kumet ois omillaan ja isommilla nopeuksilla vedetään alipaineella tönkkiin.Näinkö on?
Maalaisjärjellä vois vaikka olettaa toisinpäin.
Edelleen antaa tuon ecm0038 koodin...
Nyt kuitenki vetoja piisaa ku vastushäkkyrä paikallaan,oikeen ihmetyttää ku saa koko tien mustaksi 8)ja silti käy tyhjää siististi.
Ei oo ennen onnistunu tuolla konstilla vaan tyhjäkäynti on menny ennen ku latu tummuu.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #7 : 24.03.2012, 22:22:07 »
Kumityynyt toimii noin, kun oot saanut ymmärtää.
Eli tyhjäkäynnillä ei kumityynyissä ole alipainetta, silloin ne ovat pehmeimmillään ja mahdollisimman vähän moottorin värinöitä välitetään auton koriin.

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #8 : 24.03.2012, 22:31:10 »
Kumityynyille menevä alipaineletku irti ja tulppaat pään. Koeajo ja jos ei valittele vikoja niin kumi ompi bashana... Näin se on aina toiminu.
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

donnari

  • Vieras
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #9 : 25.03.2012, 12:28:03 »
On vaan outo yhtälö tuo koodi ja tyynyt!

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #10 : 26.03.2012, 18:55:15 »
On vaan outo yhtälö tuo koodi ja tyynyt!

Kun niissä samoissa letkuissa on kiinni kaikkee muutakin alipainetoimista mm egr.
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

donnari

  • Vieras
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #11 : 05.04.2012, 13:53:17 »
Eipä ollu letkun tulppauksella mitään vaikutusta..
Seuraava ehdotus?

Poissa Lalli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: s80Tdi:n outo vika(koodi tiedossa)
« Vastaus #12 : 10.07.2012, 00:10:38 »
Mulla oli oireena tehojen häipyminen yleensä motarille kiihdytettäessä > 80 km/h tai satasen vauhdissa tasakaasulla. Aluksi meni niin, että tehot häipy vain satasen vauhdissa, mutta lopussa yleensä jo kiihdytyksessä. Vikakoodit 38 ja 39 eli egr ja ahtopaineen säätöventtiilit. Syy: ahtopaineen tunnistimelle menevä letku poikki. Letku oli hyvin kovettunut ja hauras ja mennyt ilmeisesti vähitellen poikki.

 

Proturbo  Autodiagnoosi