tuohon painoon...
Fysiikka ja järki sanoo suraavan:
Jos sinulla on kaksi käsin pyröitetävää hiomakiveä.
toinen painaa 25kg ja toinen 20kg.
kumman saat kiihdytettya nopeammpin! vaikkapa 120rpm nopeuuteen.
Ja kumpi vie enemmän energiaa sinulta jotta saavutat tuon vaihdon.
Painavempi pyörii kauemmin kun ei enää lisää siihen liikeenergiaa, mutta autossa tämä ominaisuus ei ole niin hyödyllinen kun jarrulla pääasiallisesti hidastetaan autoa.
Eli jos moottori tuotta tietyn tehon niin kevyemmän kampiakselin ansiosta kone ottaa herkemmpin kierroksia... tai saat enemmän tehoa pyörille kun sitä ei käytetä kampiakselin massan kiihdyttämiseen.
sitten tuo vitosturbon kevytkampiakseli.
Se on billettityyppinen ellei jopa billetti.
Vanhasta en onsaa sanoa mitä se on mutta se on enemmän "sinnepäin tehty". Ja enemmän valetun näköinen.
tuo vanha ja painavempi on
Omat kokemukseni kevytkampista on seuraavat:
"mootorinjarrusta" katosi paljon

Vähän jyrkempi alämäki niin auto jopa pahimassa tapauksessa kiihtyy.. (mainittakoon että: koneessa on kaikki pyörivät osat kevenetty yhteensä: -6 -7kg)
eli jos meinaa norjassa ajaa missä on paljon ylä ja alamäkia ja jarrut voi ylikuumentua missä suositellan moottorijarrun käyttöä. Niin siellä en missän tapauksessa suosittele että moottoriin vaihdetaan kevytkampia ilman tuplamassavauhtipyörää
