KKD Motorsport  Samppasport

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 175 Vastauksia
  • 76345 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8224
  • KOFF ROCK!!
Muistankohan oikein jos sanon että sen magneettikytkimen levyn(eli mikä alkaa pyöriin kun kytkeytyy) ja hihnapyörän välistä. Mielellään lämpimänä koska silloin ne ongelmat esiintyy.
Kytkeytymisaika riippuu paljon lämpötilasta ja säädetystä lämpötilasta. Joskus varmaan 10 sek riittää.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 906
Miten tuo välys mitataan? tai mistä ja pitääkö olla kuuma kone vai kylmä?
Miten kauan tuon kompuran on tarkoitus olla päällä? Tällä hetkellä kompura on sen kymmenen sekunttia päällä ja taukoaa sen kymmenisen sekuntia ennenku lähtee uudestaan päälle. Onko liian lyhyt aika?

Voipi olla vaikee mittaa, se kitkapinta ei välttämättä ole kulunut tasaisesti. Mittauspaikka juurikin niinku pomo sanoi, eli se magneettilevyssä oleva kitkapinta puristetaan hihnapyörää vasten ja irtikytkeytyneenä siinä pitäis olla se 0,3mm minimissään. Tai siis tämän 0,3mm sain ammattimieheltä neuvoksi. Auto kun on käynnissä ja kompura kytkeytyneenä niin irtikytkiessä se kompura pitää pysähtyä melkolailla samantien, eli jos välys liian pieni niin saattaa jäädä ahistamaan ja kompura (se magneettilevy siis joka on kompuran akselin päässä kiinni) yrittää pyöriä vielä hihnapyörän mukana. Tai..ei pyöri mutta kahnuttaa hihnapyörään ja kitkapinta palaa -> son moro.

Shimmaa kompura, käytä auto kuumaksi, sammuta moottori ja kokeile että saat magneettilevyn pyörähtää täysin ilman vastusta (siis siten että se liikkuu), sillon luulis olevan ok.
S212 220 CDI

F20 116D

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Tuli tehtyä tämä säätö S60 -02:seen (bensa vapari), onneksi tuli luettua tämä ketju läpi ennenkö aloin purkamaan. Mutta ihan helppoa se ei ollut koska on niin ahtaat paikat. Alta päin en edes tutkinut tarkemmin kun on niin piukat paikat. Myös yläpuolelta on tiukkaa jos ei mitään ota edestä pois. Asian helpottamiseksi otin ensin ohjaustehostimen pumpun pois (letkuja en aukonut), sitten laturi irti (toki ensin akkukaapeli irti) ja sitten toinen kompuran alapultti pois ja kompura yläviistoon ja se toinen pultti kiinni. Sitten oli jopa hyvin tilaa tehdä se päädyn irroitus. Ja pystyi käyttäämään pitempiä pultteja ulosvetoon.

Poissa PeePee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
JOKU KIRJOITTELI:
"Mikä mahtaa olla tuo hyvä välys?? 0,2-0,5mm.. Tein tuon säädön tuossa yhteen kompuraan ja siinä oli vaan yksi noita säätöprikkoja 0,8mm ja nyt se välys on noin 0,15-0,2 luokkaa, kun lähtötilanne oli n. 1.0mm... Niin jotta onko tuosta haittaa vastaavasti jos on liian "vähän välystä"."

VASTAUS:
Tapasin talvet Espanjassa viettävän entisen "auton ilmastointiyrittäjän". Hän sanoi että välyksen on oltava 0,40-0,70 jotta toimisi. Lämpötilasta ei ollut puhetta - mutta yleisestihän mittaukset joudutaan tekemään korjaamon lämpötilassa olleille autoille.

Itselläni sama välyksensääto -99 V70 pensa autoon. Ajattelin kylläkin tehdä ulosvetäjän, ettei laakerin pidäke menisi pois paikoiltaan.
Levynpalaan vain kärkiharpilla ympyrä, ympyrän kehään kolme ulosvetäjän kiinnitysruuvien 5,5 mm vapaareikää ja keskipisteeseen 8,5 mm reikä, johon M10 mm kierretapilla kierre ulosvetoruuvia varten.

Tarvitsisin kuitenkin Forumin lukijoilta apua. Mikähän mahtaa olla ko. irrotetussa laipassa aina kahden ruuvin (välikannas) väli. Jos jollakulla löytyy ko. laippa niin ottaisin mielelläni tiedon, jotta pääsisin laskemaan tarkan mitan. Työntömitan mittaustarkkuus 0,1 mm on riittävä.

Jos jotakuta asia kiinnostaa, niin voin panna piirustuksen tänne forumille, kunhan saan ensi ko. mitan ja työkalun piirrettyä - niin M5x0,8 kierteen sisähalkaisija on 4,33 mm.

LISÄYS & VAROITUS 24.1.2013:
Laippaan ym. keskiruuvilla "ulostyönnettäessä" olisi kompura-akselin M6 reikään laitettava tappi joka menee ruuvireiän pohjaa. Lujan tapin saisi Ø4,9-4,5mm poranterästä katkaisemalla pituuteen, joka tulisi olla hieman yli magneettikytkimen ulkopinnan. Ko. systeemillä laippa tulisi ulospäin vajaa 10mm, jolloin M10 ruuvinpää alkaa vastata kiinnitysruuvin pohjaan, minkä jälkeen kiristettäessä ylosvetäjän kiinnityksestä repeää kierteet.
Ylläoleva lisäys on kirjoitettu kondiotionaalissa eli jossittelussa, kun en tiedä varmasti, että toimiiko ja MAHTUUKO! Minä nimittäin innostuksissa tein ko. ulosvetäjän ja ajattelematta rakennetta (ei mutteri- vaan pulttikiinnitys) pistin toimeksi. Ulosvetäjän kiinnityksen kierteethän siinä meni, ja laipan irrotus irrotus tuli tosi vaikeaksi laipan reunoista kiilaamalla.
Nyt laipassa on uudet M6 kierteet, vaikka tuskin sitä enää tarvitsee irrottaa, koska kaikki shimmit piti poistaa ja näin välykseksi sain 0,4mm.
Jos jotakuta kiinnostaa sain kiinnitysreikien välien mitoista laskemalla reikien ympyrän säteeksi 19,4mm. Reikävälin tosin mittasin laipan ollessa koneessa, joten mitassa lienee epätarkkuutta.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2013, 13:44:32 kirjoittanut PeePee »
Aikaa säästävät keksinnöt pitävät ihmisen kiireisenä.

Poissa epe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Kävin ajelemassa muutaman kilometrin eikä silti vida näytä mitään vikoja....puhallin huutaa täysillä mut ilmastointirele ei aktivoidu :idiot2:
XC90 d5 -06 OOSSOM RACE    V70 2.5T AWD -03

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Kävin ajelemassa muutaman kilometrin eikä silti vida näytä mitään vikoja....puhallin huutaa täysillä mut ilmastointirele ei aktivoidu :idiot2:

Ilmastointijärjestelmä sisältää tosi vähän vikadiagnostiikkaa.
Vidalla saa luettua ecm:n kautta kylmäaineen paineen korkeapainepuolella, sen avulla voi hieman päätellä toimintaa
kylmäaineen paine on n. 5bar, silloin kun kompura ei pyöri, paine on pienempi, jos aineita on karannu

Poissa Mooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
kiitoksia hyvistä ohjeista. näillä tuli säädettyä xc70 -01 bensa . ylä kautta ei räpylät mahtuneet väliin joten apukuskin rengas irti , sieltä muovi pois edestä. onneksi oli apulainen joka näki ylhäältä mitä tein :)

Poissa Jankko

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Meinasin nostaa kädet pystyyn, mutta löysin tämän keskustelun ja pitänee yrittää vielä tämä homma.
Onkohan sama ulosvetotapa myös V50 2.4 -05vm. Vaihdoin jo lauhduttimen ja kuivaimen, kun merkkihuollossa
kerrottiin niissä olevan vika. Korjaus 1200e. Päätin tehdä itse ja osineen täyttöineen 300e. Nyt kuitenkin ilmeni
vielä tämä vika.   :-[
Kiitos kaikille tietäjille.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Meinasin nostaa kädet pystyyn, mutta löysin tämän keskustelun ja pitänee yrittää vielä tämä homma.
Onkohan sama ulosvetotapa myös V50 2.4 -05vm. Vaihdoin jo lauhduttimen ja kuivaimen, kun merkkihuollossa
kerrottiin niissä olevan vika. Korjaus 1200e. Päätin tehdä itse ja osineen täyttöineen 300e. Nyt kuitenkin ilmeni
vielä tämä vika.   :-[
Kiitos kaikille tietäjille.

Ulosveto tapahtuu 5mm pulteilla

V50:ssä kompura on todella hyvin esillä ja homma on melkein jopa helppo.

Poissa Jankko

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Ok ja kiitosta neuvosta.  :)

Poissa tapio.leppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
 Näyttääpä siltä, että sama homma on edessä: kylmänä toimii, mutta lämmittyään tökkii . Ohjeet näyttävät hyviltä, kunnon kuvat ja kaikki, mutta pääsiskös säätöä tekemään ottamalla renkaan ja lokarin pois ? Onko huono ajatus, ainakin työasento olisi parempi...?! Tokihan kömmin auton alle tarvittaessa, mutta kuitenkin . Toinen juttu: missä se laakerin sokka, jonka tippumisesta varoitetaan, oikein on ? Kuvat ovat hyvät, mutta en ymmärrä, minäkö tyhmä...
 Onkohan edes lähellä Lappeenrantaa (0- 100km) ketään, joka olisi homman tehnyt ja osaisi opastaa..?
« Viimeksi muokattu: 30.06.2013, 11:45:06 kirjoittanut tapio.leppa »

Poissa tapio.leppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Kompuran välyssäätö
« Vastaus #26 : 02.07.2013, 18:52:43 »
Näin siinä toistaiseksi kävi :
Kävin ostamassa 5 x 20 ruuvit, 8mm räikkälenkin ja 10mm mutkalenkin. Sitten pohjasuojus pois ja ruuvien kimppuun. Levyn keskiruuvi lähti helposti ja 5 x 20 ruuvit sain menemään jengoilleen melko pienellä kiroilulla, mutta ahdasta oli. Sitten alkoivat ongelmat. Ruuvithan menivät aika hyvin melko pitkälle, mutta kun tuli vastusta, levy ei enää kääntynytkään ja ainoastaan yhteen ruuviin ulottui. Pitäisikö nyt sitten vielä ottaa rengas ja lokari pois, että pääsisi pyörittämään konetta kampiakselin päästä, koska muuten se ei onnistu. Toinen vaihtoehto olisi ehkä hitsata jatke räikkälenkkiin. Mikä neuvoksi?  Ja välys on noin 0,9mm, vähän turhan suuri, eikö niin?
Minkälainen on laakerin lukitus, jonka irtoamisesta varoitellaan? Kompuran sisään ei paljoa pääse katselemaan, peilillä ehkä jotenkuten.
Neuvot olisivat tarpeen. Autohan on V70- 99 2,4 bensakone.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5130
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kompuran välyssäätö
« Vastaus #27 : 02.07.2013, 18:58:33 »
Näin siinä toistaiseksi kävi :
Kävin ostamassa 5 x 20 ruuvit, 8mm räikkälenkin ja 10mm mutkalenkin. Sitten pohjasuojus pois ja ruuvien kimppuun. Levyn keskiruuvi lähti helposti ja 5 x 20 ruuvit sain menemään jengoilleen melko pienellä kiroilulla, mutta ahdasta oli. Sitten alkoivat ongelmat. Ruuvithan menivät aika hyvin melko pitkälle, mutta kun tuli vastusta, levy ei enää kääntynytkään ja ainoastaan yhteen ruuviin ulottui. Pitäisikö nyt sitten vielä ottaa rengas ja lokari pois, että pääsisi pyörittämään konetta kampiakselin päästä, koska muuten se ei onnistu. Toinen vaihtoehto olisi ehkä hitsata jatke räikkälenkkiin. Mikä neuvoksi?  Ja välys on noin 0,9mm, vähän turhan suuri, eikö niin?
Minkälainen on laakerin lukitus, jonka irtoamisesta varoitellaan? Kompuran sisään ei paljoa pääse katselemaan, peilillä ehkä jotenkuten.
Neuvot olisivat tarpeen. Autohan on V70- 99 2,4 bensakone.

Jos/kun se ruuvi jumittaa sen kompuran, niin ei sitä sitten enää väkisin passaa mennä vääntämään ympäri.

Se ruuvi vastaa just siihen sokkaan, mikä pitää vapaakytkimen laakeria paikallaan. Se on ihan tavallinen pyöreä sokkarengas. Tunteekohan se nimen seeger tjms.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Just noin.

Siinä vaiheessa ne ruuvit on vaan ruuvattava pohjaan, muuten ei irtoo, varmaankin sitten sisälokarin kautta, jos ei etukautta ylety.

Poissa tf1

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Tulipa tehtyä moinen operaatio omaan S60 2.4t -01:seen... Nyt jäähtyy taas, mut lapaset melko ruvella. Kannattaa varata jostain pienikätinen apuri avuksi... >:(
V###u sentään kun noi tarttee sulloa niin täyteen ettei enää kädet mahdu sekaan.
pitää varmaan ettiä jostain kunnon 200:nen että mahtuu roplaa...

Kiitti neuvoista/kuvista ja viileetä loppukesää kaikille!!!

 

Futurez  Proturbo