Ehjästä varmasti oikein kiinnitetystä helasta saatu kuva (kiitos pomo!), ja kyllä se nyt vaan on niin että se tulee juuri niin päin kuin se oli omassa, eli epäkesko TAAKSEPÄIN, ts. nuoli ylöspäin kuskin puolella, ts. isompi väli eteenpäin.
Tieto saavutti minut vasta kun olin helan asentanut - väärin päin. Se ei toki ollut ainoa asia mikä siinä meni pieleen. Sovitus on nimittäin aivan järkyttävän tiukka, ja asennusta helpottaakseni sahasin jonkun matkaa poikkisuunnassa runkoon lovet vastakkaisille puolille. Se ehkä hieman auttoi, mutta jossain vaiheessa melko lopussa kuului naps, ja toinen sahauksista lohkesi rungon läpi asti. Onneksi sentään vain kuskin puolelta. Mutta sanomattakin lienee selvää että asennuksen tulivat varmistamaan paikalliset herrat Vituiksmän ja Uusiksmän.
TDI-miehille ohje, koska sellaista ei kukaan ole vielä kirjoitellut:
1. Pura EGR pois tieltä, jos asennat helan irrottamatta tukea moottorista. Sehän on hyvä puhdistella tai vaikka tukkia tässä samalla...
2. Mieti ja kehittele työkalut etukäteen. Hela pitää saada menemään reikäänsä suorassa, ja sitä pitää kyetä puristamaan rungosta koko rungon alalta, keskeltä helaa (huomioi epäkesko: ei läpiholkin kohdalta!) tai kahdesta kohtaa vastakkaisilta puolilta - ja keskelle tukirautaa asti, jolloin helan runko tulee yli tukiraudan reunan. Hiomalaikat eivät dieselin kanssa olleet ideaalit apuvälineet, sillä laikalle on bensakonetta huonommin tilaa apukuskin puolella (egr:n laippa imusarjassa).
3. Todennäköisesti helan muotoilu, esim reunan kaventaminen/viistäminen, vain vaikeuttaa hommaa koska hela on tällöin vaikeampi saada pysymään alulla työkaluja asetellessa, ilmeisesti koska viisteestä pitäisi saada 100 % samanlainen joka kohdasta. Ainakin mulla muokkaamattoman helan sai pysymään itsekseen n. 2 mm matkalta reiässä käsin työntämällä, mutta viistettynä se ei enää pysynyt ja lisäksi pyrki kääntymään vinoon helpommin. Ja se sahaaminen oli tosiaan huono ajatus... Voi kylläkin olla että hela pääsi menemään jossain vaiheessa vinoon sopivassa suunnassa, jolloin petti tuosta sahatusta kohdasta.
4. Puristimilta/puristimelta vaaditaan paljon... Oiva apu oli vivulla toimiva 300 kg vetävä "heavy duty" -puristin. Harmi että niitä oli vain yksi, ja puristusliike hommaan hieman lyhyt (alkuvaiheessa, kun hela ei tahtonut pysyä reiässä).
HUOM!Tämä perustuu täysin omaan, ensikertalaisen kokemukseen. Saa/pitää korjata ja lisätä neuvoja! Koottua ohjetta varmasti joku vielä kaipaa.