Elekma  Autoracing

ZF:n turbiini

  • 12 Vastauksia
  • 6698 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kumimuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
ZF:n turbiini
« : 19.03.2012, 17:27:11 »
Kyseessä D24TIC + ZF tekniikka '94 945 farkussa. Mittarissa 356tkm. Laatikon öljyt ylärajassa ja punaiset. Edellisestä vaihdosta ei mitään käsitystä...

Turbiini lukitsee ihan oikein ~90kmh mittarinopeudessa, mutta jos jatkaa samaa vauhtia niin turbiini "aukeaakin" ja lukitsee heti perään uudestaan. Tätä samaa kierrosten heijaamista ja nykivää menoa jatkuu niin kauan kuin ajaa samaa vauhtia. Pari kilsaa kovempaa niin turbiini pysyy lukossa. Onkohan yleinenkin ominaisuus näissä vehkeissä? Menokaan ei ole ihan niin reipasta kuin D24T-koneisessa 740:ssä kovalla laatikolla.. Mutta laatikko ei kuitenkaan tunnu luistavan, turbiinin toiminta muuten epäilyttää aina välillä..

Kulutus matka-ajossa pyörii 9l/100km molemmin puolin nyt kun ilmat lämpenivät taas vähäsen, paukkupakkasilla ei meinannut päästä alle kympin.  Voiko johtua laatikon toiminnasta vai kenties jostain muusta?

ps. Onko jollain mustaa valkoisella, ettei näitä saisi huudattaa päästömittauksissa?
« Viimeksi muokattu: 19.03.2012, 17:40:27 kirjoittanut kumimuumi »
turbotettu ooppeli ja deeku.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #1 : 19.03.2012, 18:10:32 »
Kulutukseen: Onhan pumpun ennakko kunnossa?

Turbiiniin: Eikös tuo ole ihan automaatin/turbiinilukon ominaisuus että rajanopeudessa hyppii päälle pois, pitää vaan ajaa sitten hieman kovempaa että se pysyy kiinni. (oli aina "pakko" päästellä omalla AW:lla >85km/h todellista, että lukko pysyi kiinni  ;D)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa kumimuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #2 : 19.03.2012, 18:21:49 »
Kulutukseen: Onhan pumpun ennakko kunnossa?

Pumpun ajoitusta ei ole katsottu, voi hyvin olla siitä kiinni tuo hivenen onneton kulkukin. Syöttöä ei ainakaan ole liikaa kun ei tule yhtään savuakaan. En vain viitsinyt sotkea pumppua turbiinin sielunelämän selvittelyyn :)
turbotettu ooppeli ja deeku.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #3 : 19.03.2012, 21:58:13 »
ps. Onko jollain mustaa valkoisella, ettei näitä saisi huudattaa päästömittauksissa?
Katsastajalla on käytettävissä tiedot, joissa mainitaan suurin kierrosluku jonka saa kierrättää. ZF:n kanssa se oli 1400-1500rpm paikkeilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa raipe850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #4 : 19.03.2012, 22:11:44 »
AKE:n (Trafin) sivuilta lienee kadonnut, mutta tuo ote siitä ohjeesta löytyi netistä:
http://imageshack.us/photo/my-images/508/savutesti.png
S80 D5 AWD Executive 2014 Sensus Connected Touch, Rica Stage 2; XC70 D5 AWD Classic 2016 Polestar
Ex.  V70 D3 Summum 2011, C70 D3 Summum 2011, S80 D3 2012, V60 D2 2013, S80 T6 Executive 2000, 850 GLT 1992

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #5 : 20.03.2012, 11:16:24 »
Tuommoisesta osoitteesta näyttäisi löytyvän nuo maahantuojien ohjeistukset: http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliikenteen_kumppanisivusto/katsastusyritykset/katsastustoiminta/maahantuojien_ohjeet_ja_tiedotteet/maahantuojien_ohjeita_pakokaasutarkastuksiin_ajoneuvomerkeittain

Ja sieltä löytyy sitten volvo 200, 700 ja 900-sarja.

Olipa aikasta hankala löytää tuo sivu, ei varmaankaan ois ilman googlea löytynyt :o
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa kumimuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #6 : 21.03.2012, 09:27:01 »
Hyvä että lappu löytyi.

Mutta kuuluuko tuon momentinmuuntimen toiminnan todellakin olla noin 'kantikasta'? Tai miten laatikko muuten alkaa oireilla jos öljyt alkavat mennä liruksi tai suodatin tukkeeseen?
turbotettu ooppeli ja deeku.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #7 : 21.03.2012, 10:19:12 »
Kyllä se suurinpiirtein noin kantikkaasti kuuluu toimia. Mun ZF on vielä lattialla odottamassa huoltoa, mutta AW:n lootista jotain kokemusta on.

Kun öljy alkaa vähetä, laatikko rupeaa pihtaamaan isommalle vaihtamista. Itse olen huomannut ongelman kahden eri laatikon kolmosessa. Sama ilmiö todnäk tulee suodattimen tukkeutumisesta. Viskositeetin laskusta on vaikea sanoa, ei se öljyntyyppinen tuote miksikään ole mennyt, ellei palaneelta haise.

Ilmeisen sama loota löytyy jonkun Range Roverin kasin takaa. Ainakaan tämän kyseisen yksilön turbiinilukko ei irrottanut aivan heti rajanopeudessa. Lukko kytkeytyi n. 85 km/h ja irtosi vasta 75 km/h, kutakuinkin täyden vedon päällä ollessa.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #8 : 04.07.2012, 23:44:40 »
Itsellä myös d24tic + zf ja samaa "ongelmaa" kuin kumimuumilla tuon turbiinilukon kanssa. Menee päälle, pois, päälle, pois jne. jos ajaa mittariin tasan 90km/h.. Yleensä ajanut sitten vähän lujempaa että pysyy päällä. Mutta ihmettelenpä suuresti kierroslukuja mitkä on ajettaessa vaikka 80km/h. Mittari huitelee noin 2300rpm ja jos ajaa hieman yli 90km/h ja pitää  lukon päällä niin kierroksia sellaiset ~2700-2800rpm.. Onko nuo kierrosluvut ihan normaalit? Vai luistaako laatikko? Kun mä olen ymmärtänyt niin että automaatissa olis aina vähän vähempi noita kierroksia koneessa kun ajellaan maantienopeuksia.
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #9 : 09.07.2012, 13:02:56 »
volvon oman asentajan oppaan mukaan automaatin pitää kytkeä lukko  86 km nopeudessa ja poistua päältä 82 km nopeudessa että tästä vois päätellä ettei säädöt ole ihan justiin kohallaan.
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #10 : 23.01.2013, 23:10:59 »
Mutta ihmettelenpä suuresti kierroslukuja mitkä on ajettaessa vaikka 80km/h. Mittari huitelee noin 2300rpm ja jos ajaa hieman yli 90km/h ja pitää  lukon päällä niin kierroksia sellaiset ~2700-2800rpm.. Onko nuo kierrosluvut ihan normaalit? Vai luistaako laatikko? Kun mä olen ymmärtänyt niin että automaatissa olis aina vähän vähempi noita kierroksia koneessa kun ajellaan maantienopeuksia.


Kaipa se on kaikissa näissä Zf laatikoissa 80km/h 2300rpm.
Omat havainnot mittareista vilkuiltu 50km/h ~1500rpm, 80km/h ~2300rpm, 100km/h ~2800rpm, 145 ~4000.
Lukitsee liki juurikin siinä 85-86 ja tasan 85 ajettaessa ei osaa päättää mitä tekisi.
Tuossa viimeisessä lukemassa ei tainnut lukittua, kun kickdownilla lähti kiihtymään ja kaasua ei tarpeeksi höllätty vaan joutui jo jarruttelemaan.  :)
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #11 : 24.01.2013, 20:02:23 »
Lainaus
Turbiini lukitsee ihan oikein ~90kmh mittarinopeudessa, mutta jos jatkaa samaa vauhtia niin turbiini "aukeaakin" ja lukitsee heti perään uudestaan. Tätä samaa kierrosten heijaamista ja nykivää menoa jatkuu niin kauan kuin ajaa samaa vauhtia. Pari kilsaa kovempaa niin turbiini pysyy lukossa.

näin omassakin käsitääkseni ominaisuus , todella ärsyttävä kun yleensä  mennään tota vautia maantiellä  >:(

saiskohan perävälityksellä muutettu toi lukitus ajankohta

Lainaus
Kulutus matka-ajossa pyörii 9l/100km molemmin puolin nyt kun ilmat lämpenivät taas vähäsen, paukkupakkasilla ei meinannut päästä alle kympin.  Voiko johtua laatikon toiminnasta vai kenties jostain muusta?

mulla oli sama juttu  korjantui paremalla putkistolla nytt mennään 7.5-8.5 tiesi siitä kun ei enää traileria jaksanu vetää ,eikä keränny huippuja enää oikein

Lainaus
Katsastajalla on käytettävissä tiedot, joissa mainitaan suurin kierrosluku jonka saa kierrättää. ZF:n kanssa se oli 1400-1500rpm paikkeilla.

oisitte kuullu viimeks kun toi katsuri huudatti ... kysyn perään että saako tomaatti tosiaan huutaa noin  :nohnoh vastaus oli jotain että tyyliin saahan nuo tai jotain . en muista kun mua niin @@@@@@@@

nim enskerralla  on kierosten toppari kiristetty


Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: ZF:n turbiini
« Vastaus #12 : 25.01.2013, 00:06:33 »
Ei varsinaisesti liity asiaan mutta mielenkiinnosta. Hybridiauton katsastus (siskolla Lexus RX 450H) se asettaakin jo jotain osaamista ja vastuuta myös "insinöörillle".
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

 

Futurez  Kulkukoira