Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Takajarru jää päälle

  • 13 Vastauksia
  • 14722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lightfoot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Takajarru jää päälle
« : 19.03.2012, 22:58:40 »
Juu eli ongelmaksi on tullu se, että takajarru jää kuskin puolelta päällä niin että jopa vanne on tosi kuuma keskeltä. Ostin uudet jarrukiekot ja jarrupalat. Liikuttelin sylinteriä edes takaisin ja pistin kaikki kasaan. Mutta sama ongelma pian taas. Eli kulutus näyttää (2,5TD) noin 10-12 litraa sadalla ja huomaa kyllä että auto vaatii paljon kaasua että menee eteenpäin.

Tuossa luin vanhoja viestejä, missä varoiteltiin tekemästä käsijarrukäännöksiä. Niitä on tullut kyllä tehtyä talven mittaan. Mutta osaako joku fiksu sanoa, että miksi tuo jarru jää päälle makaamaan. Käsijarrua en käyttänyt tässä remontin yhteydessä ja enkä sen jälkeenkään.

Ai niin itse auto on S80. Vuosimallia 2000
« Viimeksi muokattu: 19.03.2012, 23:03:21 kirjoittanut lightfoot »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #1 : 19.03.2012, 23:06:02 »
Käkkärikäännökset on myrkkyä näille. Hyvä ettei ole vielä hajonnut vallan.

Oliko satuloiden suojakumit ehjät? Jos ei niin korjaa satulat.
Liikkuuko jarrupala satulassa varmasti takertelematta?

Ja kun ne levyt vaihdoit niin oliko käsijarrukenkien pinnat kiinni? Vai katoikko edes?

Poissa lightfoot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #2 : 19.03.2012, 23:10:03 »
Hmm. . . Eli siis sylinterin, joka puristaa jarrupaloja oli kyllä ehjä. Ja itse sylinteri kyllä liikkui aika kevyesti ees taas. Eli jarrua painettiin ja saatiin sitä vähän ulos ja sitten taas väännettiin se takas. Ja kyllä itse koko osa, missä oli ne jarrupalat kiinni, niin liikkui mun mielestä hyvin.

Ja kun vaihdoin sen jarrulevyn, niin mä vähän hioin hiekkapaperilla niitä käsijarrukenkien pintaa, mutta tuntuivat kyllä olevan kiinni.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #3 : 19.03.2012, 23:22:52 »
Eli painoit sen männän reilusti ulos että näit kumin ehjyyden?
Pieni halkeama ja kerää ryönää männän juureen ja se alkaa sitten jossain vaiheessa taas jumittaan.
Onko käsijarrun säätö kohillaan muuten?

Ja yks mikä vielä tuli mieleeni niin jarruletku. Olisko turvonnut siältä niin ettei päästä painetta palautuun.

Mites muuten pyöränlaakeri? Pyörikö levy ilman paloja hyvin?

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #4 : 20.03.2012, 00:32:02 »
Näissä vehkeissä kässäri on ainoastaan pysäköimistä varten piste  :nohnoh
Niillä käkkäri käännöksillä osat siellä rummussa puhuu hyvin äkkiä riisimurojen kieltä: snap, crackle, pop.  :'(  :'(

Tuli mieleen, et ootko varmistanut myös et käkkärin koko vaijeri kulkee kunnolla edes takas
antaa palojen palautua "lepoasentoon"  ettei jää jää kengät päälle makaamaan.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa lightfoot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #5 : 20.03.2012, 07:48:01 »
Joo vaimoni sanoi että älä tee noita käsijarrukäännöksiä, ettei mene mitään rikki. No tyypillinen miehen vastaus. Äh ei sieltä mene mitään rikki. Olisi ehkä pitänyt uskoa vaimoa. Tällä kertaa ;)

Ööö. Niin kun siis purin jarrut, niin sylinteri oli aika ulkona ja näytti kumen osalta tosi hyvälle. Ei näkynyt ulkoisia halkeamia. Sitten tosiaan pistimme osat paikalleen ja vedimme käsijarrua. Se otti hyvin kiinni ja kun vapautettiin, niin pyörä liikkui normaalisti. Sitten poljimme jarrua ja otti kiinni ja jälleen kun vapautettiin niin pyörä pyöri normaalisti. Ehkä tästä syytä en itse käsijarrun toimivuutta palautumisen osaltakaan kyllä kokeillut siellä kun olin purkanut sen jarrusysteemin.

Niin luulen ettei vika ole jarruputkessa, koska se jarrua painettaessa se ottaa hyvin kiinni ja jarrupoljin kun vapautetaan, niin rengas alkoi pyöriä normaalisti.

Tuossa tuli vaan mieleen, että kun havaitsin ekaa kertaa vian ja yritin työntä autoa, niin sitä ei oikein jaksanut työntää eteenpäin. Sitten potkin vannetta, koputtelin puupalikalla vanteen pinnojen välistä jarrusatulaan, niin sain sen jarrun jotenkin pois päältä ja auto liikkui kevyemmin, mutta sitten taas kun ajoin himaan kohti ja pysähdyin ja tyypillisenä turistina vedin pysähtyessä käsijarrun päälle ja menin katsomaan vannetta, niin se ei olllut erityisen kuuma. Mutta kun taas ajoin siitä parin kilometrin matkan himaan niin sama homma, eli vanne kuuma. Nyt tästä kun ajattelen niin tuntuisi kuitenkin syyt olevan käsijarrussa. Vaikken tokikaan sitä käyttänyt sen jälkeen kun tein rempan ja testasin että pyörä pyörii hyvin (käsijarrutestin jälkeen)
« Viimeksi muokattu: 20.03.2012, 07:49:40 kirjoittanut lightfoot »

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #6 : 20.03.2012, 08:29:51 »
Siis siellä on ikäänkuin kahdet jarrut. Käsijarru toimii käsittääkseni rumputyyppisesti, katoitko sitä ollenkaan? Ongelmahan niissä on että se kitkamateriaali irtoaa rungosta ja jää sitten kanittamaan sinne. Voi sii siinä kokeilessa irrota ja pyöriä käsin mutta ajossa taas rupaa hankoon vastaan.

Poissa lightfoot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #7 : 20.03.2012, 09:57:28 »
Ok. Kyllä mulla oli tosiaan ne käsijarrun jarrukengät, mitkä osuu sinne jarrulevyn sisäpintaan tutkinnassa, mutta en kyllä katsonut että ovatko ne irti tai vahingoittuneet. Täytyy tänään ottaa uudestaan pyörää pois ja avata jarrut.

Ehkä seuraavat asiat olisi syytä tehdä samalla.

- Ottaa jarrusylinteriä ulos enemän, jotta näkee missä kunnossa se on (onkohan se suojakumi helppo laittaa takaisin?)
- Kokeilla sen käsijarrun toimivuutta vielä, eli palauttaako se
- Käsijarrun jarrukenkien ehjyyden tarkastus
- Jarruputken vaihto sylinteristä eteenpäin (onko vaikea vaihtaa. No ehkä jos ei meinaa irrota)
- Onko jotain muuta mikä kannattaa vielä samalla tehdä.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #8 : 20.03.2012, 10:14:50 »
- Onko jotain muuta mikä kannattaa vielä samalla tehdä.

Tarkistella ja putsailla ne "kolot" missä jarrupalat liikkuvat, ettei vaan sen takia jää laahamaan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #9 : 20.03.2012, 15:16:09 »
Siis ei jarruputkea, vaan letku. Ne turpoo joskus vanhemmiten sisältä.
Päästää paineen kyllä satulalle mutta ei päästäkkään pois koska männän liike/palutus on aika mitätön.
Kun painat männän sisälle menee kyllä sisään koska liike on suurempi ja voimaa enemmän, mutta tosiaan normaali jarrutuksen jälkeinen palautus puuttuu.

Tarkistella ja putsailla ne "kolot" missä jarrupalat liikkuvat, ettei vaan sen takia jää laahamaan.
Liikkuuko jarrupala satulassa varmasti takertelematta?
:juhau:

Poissa lightfoot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #10 : 20.03.2012, 18:11:39 »
No niin. . .

Suljin pois vaihtoehdon, että käsijarru on syy ongelmiin, koska ongelmat tulivat vaikken ollut koskenut käsijarruun.

Purin siis jarrut satulan irti ja otin jarrupalat pois. Puhdistin huolella ne "kolot" jossa jarrupalat liikkuu. Sitten pumppasin sylinteria tosi paljon ulos ja pistin hiukan liukuöljyä sinne sylinteriin suojakumin alle. Sitten pyöritin sitä sylinteriä pihdeillä ns eri asentoon eli puoli kierroosta toiseen suuntaan. Sitten lisäsin taas pikkaisen liukkaria.

Puristin tämän jälkeen männän ihan kasaan. Ja uudestaan taas pumppasin sen sylinterin ulos ja taas painoin sen sinne sisään. Tätä toistin noin 7 kertaa. Paikat siistiksi ja palat kiinni ja jarrut kasaan. Pari pulttia jarrulevyyn kiinni ja hienosti jarrut testatessa lukittui ja palautti myös. Hyvin jaksoi käsin vääntää jarrulevyä. Eli ei ollut enää hirttäytyneenä kiinni. Sitten sama testi vielä käsijarrulla ja hyvin toimi ja ei jäänyt jumiin.

No sitten rengas kiinni ja koeajoon. Auto rullasi kevyesti eteenpäin ja jarrut toimivat hienosti. Tein paljon koejarrutuksia ja sitten varovainen lumitesti eli heitin hiukan jarrulevylle lunta (ihan vähän) ja se suli aika nopeasti pois. Sitten sama vänkärin takarenkaaseen ja samalla tavoin lumet sulasi. Vielä ns työntötesti eli auto vapaalle ja hyvin liikkui auto. JARRUT EIVÄT ENÄÄ MAANNEET PÄÄLLÄ. :) :)

Kiitos siis kaikille osapuolille, jotka olivat auttamassa ongelman selvittämisessä ja ennen kaikkea myös siinä että antoi palautetta ettei enää tehdä käsijarrukäännöksiä.

PS: Noi Volvon jarrut olivat aika identtiset entisen autoni eli Saab 9000 jarrujen kanssa.


Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #11 : 20.03.2012, 18:27:45 »
Seuraa nyt sitä kuitenkin varmuuden vuoks.
Saatto olla että oli männän juuressa vaan paskaa.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #12 : 20.03.2012, 20:52:40 »
No niin. . .

Suljin pois vaihtoehdon, että käsijarru on syy ongelmiin, koska ongelmat tulivat vaikken ollut koskenut käsijarruun.


Toivottavasti toimii. Sellainen huomautus kuitenkin vielä että sillä ei ole enää merkitystä kosketko käsijarruun vai et jos ne liinat on jo aiemmin  irronnut siitä kengästä.

Mäkin kehotan vielä tarkkailemaan, muuten menee napa vaihtoon...

Poissa lightfoot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarru jää päälle
« Vastaus #13 : 23.03.2012, 07:10:28 »
:) Juu edelleen auton jarrut pelanneet hyvin eivätkä makaa päällä. Niin nyt tosin huomasin että kiireessä jäi se jousi laittamatta kiinni. Pitää vissiin aika pian laittaa takaisin. Joskus pitäisi olla vissiin vähän huolellisempi ;)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo