Eikös korjata se kuormitusrikastus siihen samaan karttaan.... 
Eikö tuolla ole jotain sellaisiakin karttoja?
En minä mitään tiedä, mutta naputtelen silti. Joka tapauksessa tuo kartta menee aivan uusiksi. Joko siellä on imuvuoto, joka tulee esiin, vain kovemmalla kaasulla tai sitten karttaan tosiaan täytyy naputella melkein tupla bensat osakuormalle.
Tuossa originaali kartassa bensaa ei enää anneta pienillä kierroksilla, vaikka immusta virtaisi lisää ilmaa -> vaihdatetaan vaihdetta ettei kone tai voimansiirto poksahda? Turbon kartassa ei mitään tuommoista pudotusta ole. Pitäisikö imitoida tuota alkuperäistä vai vetää suoraan tasopinta korkeimman ja matalimman bensansyötön väliin ja alkaa siitä arpoa?
Boksin 561 -kartta:

Yksi lähes tasainen tasopinta:

Huononnettu tasopinta:

---
Kuuntelin noita nauhoituksia eri filttereiden läpi ja eri nopeuksilla, mutta en minä sieltä nakutusta osaa hakea. Silloin yhden kerran, kun jako oli aivan päin piippiä, niin noilla nakuluureilla kuului aivan selvää lohkon sattuman varaista "vasarointia". Sitä en tuolta ainakaan voimakkaana kuule.
Toinen juttu mitä tuli tuolta haettua oli josko jotain muutakin vikaa löytyisi. Tasaista rytmirapinaa ja laahausta. Nokka pyörii puolet kampiakselin nopeudesta ja kovin napautus ei kuuluu joka kierroksella. Joku/jotkut venttiilit rallattavat edelleen ikävästi.
---
Kokeilin tuota tasopintakarttaa ja aika huono oli. Pienellä kuormalla rikas ja korkealla laiha. Tuo loivennettu malli olisi vielä huonompi. Miten tuo vakiokartta voi olla tuollainen? Loppuuko M -nokka kesken? Tuo B230FB:n kartta ei lopahda samalla tavalla, mutta siinä onkin VX3 -nokka. Tuo oma kartta tulee olemaan jotain ihan muuta. Vakiokartat voi unohtaa suoraan. Kartta alkoi saada muotoa eilen, kun käytiin porukalla ajelemassa. Minä naputtelin ja veli ajeli. Eipä tuota muuten saa muokattua.
Näin aluksi lähdettiin normaalilla kaupunkiajolla liikkeelle ja säätelin AFR:ää 14.4-14.7:1 tuntumaan. Kun tuo alue saatiin parantumaan merkittävästi, kokeiltiin hieman kovempia kierroksia ja enemmän kaasua, mutta tuo piste, joka kartassa on valittuna (sininen pallo), on maksimi kohta johon asti päästiin. Tuolloin seos alkoi olla jo laihan puolella ja karttaan alkaa tulla 255 eli maksimi arvoa, vaikka AFR pitäisi saada sinne 12-13:1 tuntumaan. Asennan uudelleen nuo 300cc suuttimet, kopioin "injector constantit" turbon binistä ja skaalaan karttaa reilusti alaspäin. Katsotaan sitten uudestaan. Tältä kartta näyttää tällä hetkellä:

Originaalit suuttimet: 0 280 150 762, 3bar, 214cc
Nuo korvaavat isommat:0 280 155 831, 3.8bar, 336cc, 3bar -> n. 310cc
Tuota karttaa saa säädellä vaikka 100 tankillista bensaa (jep sitä menee ämpäreittäin), mutta sitten kun lambdakorjauksen nappaa päälle, on AFR lähes aina se 14.7:1. Turbobrickissä fiksut ovat hoksanneet, että mitattu lambda-arvo kulkee komparaattorien (mikä lie?) läpi tai yli ja LH saa käyttöönsä vain tiedon onko seos laiha, oikea vai rikas. Jotta lambdakorjausta voisi pitää päällä, tulisi tuohon väliin saada signaaliin jonkinlainen muokkaus. Nuo paremmat laajakaista lambdat sisältävät tällaisia juttuja, mutta onko nuo juuri tähän tarkoitukseen sopivia?
Väliin pitäisi saada purkki, joka:
1. Muokkaa lambdan signaalia keinotekoisesti rikkaaksi tai laihaksi.
2. Tekee kyseisen muokkauksen: lambdan (doh), RPM, kuorma, lämpötila... -muuttujien perusteella
3. On ohjelmoitavissa ja säädettävissä käyttäjän mielihalujen mukaan. Jonkinlaisten karttojen lisäksi esim. keinuvipukytkimellä pakotetaan rikkaaksi tai laihaksi yms.
Onko tällaisia olemassa? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin lambda tuuttaa ulos 0-1V jänitettä ja 0.5V on suurinpiirtein AFR:14.7:1.
Toinen vaihtoehto olisi muuttaa boksin elektroniikkaa ja koodia, että tuolle lambdallekin saisi tavoitekartat lastun sisään, mutta minä en todellakaan osaa tarpeeksi.
Toki voin olla taas väärässä, mutta that's life.