Ongelmaa vielä pahentaa se että koko etelärannikon liikenne on suunniteltu ajettavaksi kehäteitä pitkin. Jos ruuhka-aikana joutuu poikittain ajamaan, nopein reitti on ajaa suoraan keskustan läpi, niin typerältä kun se kuulostaakin.
Niin -turha läpiajo pitäisi saada kuriin, että "maksavia" asiakkaita mahtuu keskustaan. Onko se ruuhkamaksujen tavoite, vai pelkästään rahastaa autoilijoilta.
Tiiviimpi kaupunkirakenne, ei hajoteta asutusta näin laajalle alueelle -kas alkaa julkinenkin liikenne olla sillä tasolla että toimii.
Miten liikennettä pitäisi parantaa? Mun mielestä tiet ulospäin pitää saada vetämään paremmin ja läpiajajat pois -ei pyöri jaloissa ja ruuhkia on vähemmän. Riittävästi pysäköintipaikkoja -korttelin kierto vähenee. Tietysti julkisen liikenteen sujuvuuteen ja liityntäpysäköintiin satsaaminen.
Tuosta keruujärjestelmästä -en tiedä yhtään suunnitelmia, mihin "portit" on tulossa/miten eurot kerätään. Mut ihmettelen, jos rakennetaan järjestelmä vain yhden kohteen tarpeisiin.. Sijainnin tietävät/datan lähettävät laitteet ei montaa euroa per kappale enää maksa.
Muuten Tukholman kokemukset oli, jossain raportissa: liikenne -20% julkisten käyttö +5%. Huono puoli oli että ostos/palvelukäynnit väheni -27%.. mikä tekee hallaa palveluille, jotka muutenkin on siirtymässä täältä tonne kehien varteen..
Suomihan on useasti ottanut mallia Ruotsista, eli kameraportit, joista lähtee lasku. Lisätäänköhän täällä progressio tulojen mukaan
