Elekma  Autoracing

S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?

  • 45 Vastauksia
  • 25396 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vellarttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #15 : 20.09.2012, 15:41:11 »
Mulla auto oli "kuitittomalla" pajalla ohjaustehostajan vaihdossa ja sen jälkeen keulasta kuului sirinää aina kun ilmastointikompura lähti päälle. Nyt sirinän voimistuessa huomasin kiristinpyörän rungon alkaneen haljeta ja ohjaavan hihnaa hiukan vinoon. Eli asentaja-rane oli laittanut monitoimihihnan juuri väärin, eli ilmastoinnilta ylös suoraan laturille eikä taittopyörän kautta,  jolloin hihnan värähtely paukuttaa alumiinista topparia kaiken aikaa runkoon kiinni, aiheuttaen vaurion. No korvauksiahan ei saa kun kuponki puuttuu. Asensin juuri uuden kiristimen ja hihnan ja ero on melkoinen kun hihna kiertää oikein, ei paukuttele enää pohjille toppariin  ja  kiristimessä  reilusti liikevaraa.
     Eli kampuralta ilmastointikompuralle ja siitä TAITTOPYÖRÄN kautta laturille ja edelleen tehostajan kautta kiristimelle. Näin asennettuna kiristinpyörä nousee huomattavasti ylemmä ja tiukemmalle kun väärin laitettuna.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2012, 15:34:15 kirjoittanut vellarttu »

Poissa puistas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Entinen Pertti, nykyinen Expertti
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #16 : 22.11.2012, 21:39:39 »
Mulla petti ohjaimen laakeri ajosta ja vaihtelin itse, ohjaimen kiristäjän ja hihnan. Tasainen naputus tyhjäkäynnillä-> vein Volvolle tarkastettavaksi ja hihnahan se oli väärin paikoillaan, laittoivat mielestään oikein ja edelleen naputti kun lähdin.
Olisivat laittaneet uuden kiristäjän ja hihnan jos olis ollu, paikoillaan olevilla oli ajettu 20km. Antoivat asennusohjeen matkaan ja suosittelivat kiristäjän tarkastamista, no menin ostamaan lyhemmän hihnan 1760mm jollainen oli ollut myös paikoillaan (katkaisin vanhan ja vedin suoraksi, sekä löytyi kontista kotelo jossa ko.mitta.) No se ei sopinut sitten millään sinne (onneksi), vaihdoin taas orkkis mittaisen 1795 ja kiristäjä melkein ala vasteessa ja naputti, lueskelin tätä juttua ja menin vielä kerran tarkastamaan, ja väärinhän se kuitenkin oli. Nyt viimein oikein ja hienosti pelaa, ei ole helppoa vaikka kuvasta katsoo ja liikkeessäkin laittoivat väärin-> huomenna reklamaation paikka Volvolle...  :idiot2:
BSR PPC vikakoodinlukija & ELM327

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #17 : 25.04.2013, 11:01:03 »
Harvoinhan noita menee ja taasen meni yksi. Töissä kattelin jotta hyvin on kestänyt ja 100 km myöhemmin hihna hypännyt paikoiltaan ja oli murtunut koko kiristin. Ylempi pulttikin poikki ja pätkä nyt lohkon sisässä... >:(
Tuolla oli ajettu n 15 tkm eli ihan paskalaatua nuo valut ainakin tarvikejutuissa (volvon omat näkyy käyttävän samaa valmistajaa)...
Nyt sitten kaksi jo ihan materiaalin takia hajalla >> vääntää koko jutun kieroon jolloin syö rullaa ja hihnaakin.
Vasemmalla tuorein ja oikealla aiemmin murtunut...


Noista kantsii uutena tarkistella nuo valujäljet.Tässäkin oli jo uutena noita jälkiä mm.tuo halkeema ja nuo uritukset ... epäilytti jotta kestääkö...

« Viimeksi muokattu: 25.04.2013, 11:12:20 kirjoittanut rapsu »
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #18 : 26.04.2013, 01:41:01 »
Pistinpäs sitten firmaan josta nuo parit edelliset kiristäjät olen ostanut sähköpostia kuvien kera.Saapi nähdä vastaavatko mitään (scandix/Saksa)....
Muistaakseni valmistaja noille rikkimenneille palikoille oli Litens
Omalta osalta meni siinä mielin hyvin että vakuutus maksaa 2 viikkoa vuokra-autoa ilman mitään ylim. kustannuksia (If)....  8) (tietysti Volvo ...V40)
« Viimeksi muokattu: 26.04.2013, 01:54:22 kirjoittanut rapsu »
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #19 : 01.05.2013, 20:07:36 »
No tulihan sieltä firmasta vastaus jotta ovat tietosia jotta paskaa myyvät...
I´m sorry but this is a well known problem not referring to the parts quality but to the installation. When mounting this tensioner it must be checked that it fits completely flat! If it´s mounted tensioned due to an uneven contact surface the tensioner will break sooner or later. Complaints of broken tensioners will not be accepted.
Tuo oma juttu meni sitten että korjaamolla eivät saaneet katkenutta pätkää pois vaan piti porata läpi reikä ja irtopultti jatkossa. Olisivat tuota nostolenkin rautaa käyttäneet edes hyväksi niin ei olis uusi reikä tullut 4 mm liian alas... Uusi kiristinkin tuli Saksasta ja tarkemmin kun katteli niin siellähän oli hiusmurtuma samassa paikka mistä edellinen hajosi. No itse otin vanhan varaosan (Vetteriltä ostetun ja vaihdoin uuden rullan) Tuota hiokka piti viilailla yläreunan aukosta alaspäin mutta toimii...
Summasummaarum. ÄLÄ OSTA TARVIKEKIRISTÄJÄÄ VAAN ALKUPERÄINEN !!!!! (seinämäpaksuuksissa hirveät erot)...
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6620
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #20 : 01.05.2013, 20:23:45 »
Tuollaisen korvakevikaiseen kiristimeen olen itsekin pari kertaa törmännyt. Vika tosin ei ole ollut kiristimessä, vaan asennuksessa. Kaikki varmaan tietävät, että kiinnityspultit ovat keskenään eri pituisia ja jos ne laittaa väärin päin, niin kiristin ei periaatteessa ole kuin yhdellä pultilla kiinni. Pahempi vaihtoehto on, että se liian pitkä pultti kiristetään väkisin ja sen seurauksena halkeaa korvake lohkosta.

Poissa Ben

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #21 : 05.07.2013, 17:43:27 »
Ostin, mutta mietin asennanko, kun avasin paketin. Paketissa lukee INA ja osassa Litens. Hihnapyörässä on klappia eli kun heiluttaa kuten autonrengasta reunoista kiinni ottaen, niin löysää on. Risako?

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6620
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #22 : 05.07.2013, 17:54:47 »
Ostin, mutta mietin asennanko, kun avasin paketin. Paketissa lukee INA ja osassa Litens. Hihnapyörässä on klappia eli kun heiluttaa kuten autonrengasta reunoista kiinni ottaen, niin löysää on. Risako?

Alkuperäisessä on ihan samat tekstit ;)

Poissa Ben

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #23 : 05.07.2013, 18:35:16 »
Mutta onko klappia? Millin puol'toista yläreuna liikkuu... uusi sentään.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2013, 01:43:18 kirjoittanut Ben »

Poissa Ben

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #24 : 07.07.2013, 14:58:55 »
Noh, kävin liikkeessä katsomassa toista kiristintä ja oli samanlainen klappi sen rullassa. Otin vanhan irti ja näytti olevan alkuperäinen ja valujälki paljon nätimpää. Samanlainen klappi oli myös sen ohjainrullassa ja ohjainrullassa ilman kiristintä. Vapaakytkintä ei ole. Osat paikoilleen ja käyntiin; edelleen hihna nypyttää ja kalkatus kuuluu. Tarkemmin katsoin ja näyttäisi kampiakselin hihnapyörä hieman vipattavan reunoiltaan akselin suunnassa. huh-huh  :'( Laakeri?  :-\

edit: join kahvit ja kalkatus loppui, pyörä vipattaa edelleen. Onko auton korjaus näin helppoa  ;) Uskallankohan ottaa toista kupillista? Tuosta hihnapyörästä on paha sanoa onko siinä löysää vai ei, kun ei tahdo saada kiinni vai onko itse pyörä vaan kiero. Neuvoja?
« Viimeksi muokattu: 07.07.2013, 15:35:50 kirjoittanut Ben »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6620
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #25 : 07.07.2013, 15:52:50 »
Ei olisi ollenkaan ennenkuulumatonta, että se kampiakselin hihnapyörä olisi rikki. Jossain vaiheessa tdi:n elinkaarta hihnapyörän vaihto on väistämätöntä.

Onko hihnapyörän ulkopinta ihan tasainen, vai onko siinä kaksi sellaista 5cm pitkää uloketta? Se tasainen malli on alkuperäinen ja se ulkokkeellinen versio on varaosa, joten siitä tietää onko joskus jo vaihdettu, vai ei.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2013, 17:45:35 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Ben

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #26 : 07.07.2013, 16:15:32 »
Kiitos Kulmamies. Aloin lukemaan uudelleen viestiketjua ja tästähän siellä puhuttiin. Mutta kun ketju on pitkä ja muisti huono  ;)

Tasanen on ja VAG:n stanssit reunoilla. (Ehkä) tarvii siis hankkia uusi ennen kuin rikkuu jotain. Irrotus vinkkejä pultille (automaatti)? Rengaskotelon kautta, mutta millä pitää kiinni?

Tuolla aiemmin rikkimenneissä mainittiin kiristimissä tuo Litens. Juuri laitoin sellaisen kiinni ja hieman epävarmat fiilikset. Kai se jollain on kestänytkin...?...vai?

edit: lienee tämä
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-0578
« Viimeksi muokattu: 07.07.2013, 16:53:14 kirjoittanut Ben »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6620
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #27 : 07.07.2013, 17:50:27 »
Juurikin tuo osa kyseessä.

Vaihtotyö ei periaatteessa ole hankalaa, mutta keskipultin oikeaan momenttiin saaminen vaatii jonkinlaisen lukitustyökalun. Keskipultti pitää myös uusia ja oikea kiristysmomentti on 160nm+180 astetta, eli tosi paljon. Lisäksi siinä keskipultin ympärillä on neljä pienempää ruuvia, jota pitää avata, jotta jakopään alaratas jää kampiakselille, eikä irtoa hihnapyörän mukana.

Poissa Ben

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #28 : 12.07.2013, 14:12:11 »
Löysin Haynesista momentiksi 220Nm+270astetta. No, joka tapauksessa myöhästyin rempassa.

Alkoi kone pitään meteliä, mutta kävi kuitenkin. Sammutin ja nostin pellin. Palanut kumi haisi. Avasin jakoremmin yläkotelon ja remmin pinta kupli. Aattelin, että kiristimen pyörä hirtti kiinni ja lämmitti remmin. Vaihdon jälkeen ajettu 53tkm. Sattui olemaan vielä firmassa tehty. Siksi aattelin, että takuu kattaa. Vein firmaan ja alkoivat purkamaan. Kävi ilmi, että värinänvaimennin oli levinnyt. Vaimentimesta irronneet kumin riekaleet päässeet jakoremmin puolelle ja sulaneet siellä remmin jakotelon välissä hankautuen. Takuu ei kattanutkaan. Vein osat ja sanoin, että vaihtakaa kun auto on valmiiksi auki... V...ttu; kolmesataa lasku pelkästä työstä. Oli kuulemma mennyt 6 tuntia aikaa, mutta "pyöristi" 3jaPuoleen??? En suosittele ko. pajaa. Toi on muuten jännä, että paja laskuttaa saman verran per tunti, tekee homman 20 v tai 3 pvää asentajan hommissa ollut. No, onneksi ei napahtanut kone kiinni.

Tiedoksi: Uusi värinänvaimennin on Gatesin ja lueskelin juuri Gatesin sivuilta, että värinänvaimennin pitää vaihtaa samanaikaisesti apulaiteremmin ja kiristimen kanssa. Heidän suosituksensa mukaan 120tkm välein. No, tietääpä katsella kuntoa hieman useammin. Tämä oli ensimmäinen ja 400tkm taulussa.

Ehdin juuri hommaan mitat kiinnipitotyökalulle, jolla pidetään kampuran pää aloillaan pulttia avattaessa. Jos joku kaipaa  ;)

« Viimeksi muokattu: 12.07.2013, 14:21:16 kirjoittanut Ben »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?
« Vastaus #29 : 14.02.2014, 19:42:03 »
Sanokaa mulle että tohon limpun kehälle ei oo stanssattu valmistusvuosia, vaan ihan jotkut muut '99 ja '00 joiden perässä on jotkut taulukot? :facepalm:

Allekirouksen s80:ssä on jakopään puolelta konetta on kuulunut sellasta länkytystä tai kolkotusta enemmän ja vähemmän koko ajan kun auto on mulla ollut (jopa 3vk/3tkm). Kuittasin ne vaan normaaleiksi toimintaääniksi. Emäntä tolla viikot ajelee työreissuillaan, joten vain viikonloppusin pääsee itse vähän volvoilemaan. Nyt kun kävin ajamassa huomasin liikennevaloihin pysähtyessäni sellasta epämäärästä ja koneen käyntiin synkooppista värinää (ei siis se tdi:n normaali selkähieronta, vaan paljon pehmeempää ja hitaampaa). Tuntui sekä d:llä että n:llä.

Saanko autoa kadunvarressa purettua sen verran että näkisin tuon hihnapyörän kunnon? Tarviiko purkaa muuta kuin rengas ja muovisuojat tieltä pois? Vippausta ei näy, mutta moniuran kiristin vippaa hieman.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Futurez  Kulkukoira