Ateho  Elekma

850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen

  • 36 Vastauksia
  • 32367 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 596
  • www.vrcf.fi
850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« : 21.01.2011, 22:04:27 »
Pelkkää laakeria ei voi vaihtaa sillä napa on kiinteä osa laakeria. Itse napa taas on onneksi helppo vaihtaa. Motonetistä taitaa saada edullisimman, mutta muista ottaa mukaan uudet navan pultit. Siniseltä nuo taitaa tulla mukana, tarvikkeissa ei. Nuo neljä navan pulttia on sitten torxilla, sopiva hylsy kannattaa etsiä valmiiksi ellei torxeja pakissa ole.

Iskaritolppa irroitetaan vain alapäästä, vetari irtoaa yleensä hyvin, mutta itse napa voi vaatia hieman talttaamista. Suhteellisen helppo ja nopea homma ellei ongelmia.

Työvaiheet yksinkertaisuudessaan:

1. Rengas pois.
2. Napamutteri irti, joku painamaan jarrua ettei vetari pyöri, samalla voi vetaria hieman herkistää napauttamalla kevyesti.
3. Jarrusatula irti, sivuun roikkumaan esim. rautalangalla ettei letku rasitu. Kasatessa on suotavaa herkistää mäntä.
4. Jarrulevy irti
5. Peltilevy irti
6. Alapallonivel irti
7. Vetonivel irti navan päästä, älä vedä vetaria irti koneesta
8. Neljä torxia (E14 ?) auki
9. Napa irti
10. Kunnollinen putsaus ja päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.

Uuden navan torxit 65Nm + 60 astetta.
Alapallo 50Nm.
Napamutteri 120Nm + 60 astetta.
Jarrulevyn kiinnitystappi 8Nm.
Jarrusatula 100Nm.
Renkaan pultit 110Nm.

Ellei ole momenttiavainta, on napamutterin kiristyksessä hyvä käyttää vertailukohtana renkaan pultin kireyttä. Olettaen että ne tapaa kiristaa n. 110Nm arvoon  ;)

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 521
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #1 : 29.01.2011, 17:25:38 »
Jos autossasi on pultti vetoakselin päässä(vm 99->) , eikä isoa mutteria(->99). Kiristys tiukkuus on silloin 35Nm + 90 astetta.
Joskus alapallo voi olla todella tiukassa, silloin voi olla helpompi irroitta alatukivarsi apurungosta.
Navan 4 torx kiristys 3 vaiheessa: 1: 20 Nm, 2: 45Nm, 3: 60 astetta.  :)

Poissa himmeli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #2 : 30.01.2011, 16:17:06 »
jeps. navan irroitukseen tarvii sen e14 torx hylsyn(naaras torx sinä hylsyssä). ite aloin vaihtamaan ilman sitä ja olin hyvin tyytyväinen että työpaikka on varaosaliike... piti hakea hylsy myymälästä, ei ollu mitään tietoa moisesta ennen kuin oli aika irroittaa napa paketti...

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 503
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #3 : 07.04.2011, 00:08:18 »
Motonetin laakeri kesti 75tkm/1,5v frouvan autossa, tarkka korva kuuli hienoisen tutun murinan noin viikko sitten. Nyttemmin ääni oli jo kevyttä huutoa moottoritiellä.
Aika huono esitys mielestäni. Tiivisteet näyttivät ehjiltä ja se vetarinkin päässä oleva kumirinkula oli ehjä.

Nyt ostettu kalliimpi laakeri jossa FAG:n merkinnät. Tuossa Mnetin laakerissa ei lukenutkaan mitään vaikka muistelin jotain siinä nähneeni.

Toisaalta, usein avattavat paikat pysyvät vetreänä.  :buck2:
RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel 310tkm käyttöWC, RRC 3,9SE -90 302tkm "for sundays", Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (Lontoossa), RR P38A -95 raato, Rover 2000TC -72 projekti, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 520tkm(nyt lentää manuaalina), S70 2,5tdi -00 R.I.P. , Rellu Scenic 1,9dti -98 402tkm(ex), Volvo C303 -76, ex. Clean car, sick mind.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1177
  • Smedsby garage
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #4 : 07.04.2011, 01:20:44 »
Motonetistä taitaa saada edullisimman, mutta muista ottaa mukaan uudet navan pultit. Siniseltä nuo taitaa tulla mukana, tarvikkeissa ei.

erittäin hyvät ohjeet  O0

muuten, motonetin paketti sisälsi myös navan pultit

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 596
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #5 : 07.04.2011, 13:35:20 »

muuten, motonetin paketti sisälsi myös navan pultit


Hyvä jos on tullut muutos. Aiemmin ainakin nuo oli erikseen. Kannattaa ainakin tarkastaa ettei tarvitse uudestaan lähteä.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5372
  • 1%
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #6 : 05.08.2011, 19:39:13 »
Ei ollut motonetin paketissa enää pultteja  :-[
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  + Led Zeppelin

Poissa jarski

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #7 : 05.08.2011, 19:48:42 »
Ne saa sieltä erikseen, tais olla kuutisen ekeä.
V70 2.0F
850 T5-R

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5372
  • 1%
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #8 : 06.08.2011, 15:26:48 »
Napamutterin koko on sit 32mm ja ainakin mulla tarvii normaalia pidemmän hylsyn ( tarvikevetonivel )

edit: Lisäsin kaupan , josta hylsyn löytää. Biltsussa ei ainakaan nettikatalookin mukaan kyseistä tuotetta ole.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2011, 17:20:21 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  + Led Zeppelin

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #9 : 06.08.2011, 15:54:31 »
Eikait sitä rengasta kannata ennen pois ottaa ennenkuin napamutterin saa auki. Joskus niin stanan tiukassa meinaan.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa jarski

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #10 : 06.08.2011, 19:28:33 »
Lainaus: Napamutterin koko on sit 32mm

Mulla oli napamutteri 36mm. Näissäkin näkyy olevan eroja.
V70 2.0F
850 T5-R

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5372
  • 1%
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #11 : 06.08.2011, 19:32:37 »
Lainaus: Napamutterin koko on sit 32mm

Mulla oli napamutteri 36mm. Näissäkin näkyy olevan eroja.

Työntömitalla tuon mittasin, se  "vapaa" kierreosuus vetonivelessä on n. 30mm eli vaatii vähintään 40mm pitkän hylsyn.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  + Led Zeppelin

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5372
  • 1%
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #12 : 08.08.2011, 20:44:51 »
Napamutterin metsästys olikin vaikeampaa, Auto-salvassa ei ollut missään toimipaikassa irto-osana tuota ( pääsi vielä nälväisemään, että merkkiosassa tulee mukana kaikki tarvittavat pultit ja mutterit )  Ratkaisin ongelman sillä, että ostin Löbron suojakumi-sarja ja sain sitä kautta sen napamutterin (n. 14€ jäi maksamaan ) Volvolta tuon olisi saanut n.9€ viikon toimitusajalla ja jos olis tullut pikana, olisi tullut 10€ lisää hintaa osalle.

Paljonkohan tuo olis Tiskillä maksanut ?  Nyt tuo maksoi n.90€ napa/laakeri + 4kpl Torx-pultteja 6€ ja sen 14€ vetoakselin suojakumisarja eli yhteensä 110€
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  + Led Zeppelin

Poissa jansxxx

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #13 : 12.08.2012, 21:15:39 »
Moikka. suoritin tänään hyvien ohjeesi avulla 850 t5 -95:een laakerinapavaihdon -melkein...

Homma jäi siitä kiinni, että napa on jämähtänyt kiinni niin, ettei se kerta kaikkiaan irtoa. Siis itse napa, ei torxit. Taitaa olla alkuperäinen ja vuosien saatossa ruostunut ripustuksen kanssa yhdeksi myökyksi. Muutenkin kaikki työvaiheiden mutterit oli todella hankala irrottaa. Aikaa meni aika monta tuntia.

No mutta asiaan. Onko ehdotuksia millä ilveelle tuon navan nyt saisi irti muuta kuin käyttämällä väkivaltaa?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #14 : 12.08.2012, 21:30:21 »
Paljonkohan tuo olis Tiskillä maksanut ?  Nyt tuo maksoi n.90€ napa/laakeri + 4kpl Torx-pultteja 6€ ja sen 14€ vetoakselin suojakumisarja eli yhteensä 110€

Jos laakerisarjan osa nro olis 274378, niin hintaa sillä olis 230€



No mutta asiaan. Onko ehdotuksia millä ilveelle tuon navan nyt saisi irti muuta kuin käyttämällä väkivaltaa?

Eikai se sen kummempaa vaadi, kuin sitä väkivaltaa, eli hakkaa se vasaralla irti, lyömällä siihen osaan napaa, johon pyörä kiinnitetään..  uusi napa kun tulee kuitenkin laakerin mukana, joten kyllä siihen kärsii lyödä

 

TamCar  KKD Motorsport