Proturbo  Autodiagnoosi

V70 TDI termostaatin vaihto

  • 19 Vastauksia
  • 13727 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70TDI97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
V70 TDI termostaatin vaihto
« : 28.04.2012, 22:50:02 »
Volvolandian puolella taisi olla hyvät ohjeet TDI:n termostaatin vaihtoon. Pääsekö niitä enää lukemaan? Tai osaakohan joku kertoa, onko mitään erityistä huomioitavaa, onko merkillä väliä, tarviiko tiivisteliimaa jne.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #1 : 28.04.2012, 23:03:57 »
Äkkiseltään muistelen, ettei siinä ole mitään kummallista. Ja ei tarttee tiiviste liimaa, kun laittaa paperi tiivisteen, kaikkien valmistajien termareissa ei taida tulla sitä kumitiivistettä mukana, eli sehän kannattaa uusia.

Poissa v8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #2 : 29.04.2012, 00:03:10 »
itse vaihdoin ensin behrin termarin ja talvella ei lämmennyt koskaan normaalilämpöön kovilla pakkasilla. luin täältä jostain että ehdottomasti pitäisi olla alkuperäinen joten sellaisen vaihdoin muutaman kk jälkeen. lämmöt rupesi talvellakin nousemaan normaaliin vaikkakin hitaasti niin kuin tällä koneella on tapana ::) alkuperäinen termostaatti pitää koneen lämpimämpänä kuin tuo tarvike. noin 1-2 mm korkeammalla lämmöt tuolla alkuperäisellä. eikä ollut kuin 10e hintaero. jos haluat talvella lämpöä kaiken mitä irti tuosta saa niin elä säästele termarissa ;)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6621
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #3 : 29.04.2012, 09:14:39 »
Erään foorumilaisen kokemuksia termari-projektista.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14027.msg259145#msg259145

Poissa juffe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #4 : 08.12.2012, 21:41:34 »
Moro

Missä hemmetissä se termari oikeen on? Tänään olen puusilmänä ihmetellyt konehuonetta ylhäältä ja alhaalta eikä ota silmään.

Poissa Sohveli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Aina ei voi voittaa, ei edes joka päivä.
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #5 : 09.12.2012, 00:18:28 »
Kuljettajan puolessa moottoria, alavesi letkussa kun se menee mottoriin, musta koppa olikohan kahdela T-30 torxilla kiinni... Ei oo paha rasti vaihtaa. Kirjotus virheet humalan piikkiin...  ;D
*V70 -05 D5 Black Sapphire --- Volvo 240 Ambulance D24*

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #6 : 09.12.2012, 14:46:51 »
Kuljettajan puolessa moottoria, alavesi letkussa kun se menee mottoriin, musta koppa olikohan kahdela T-30 torxilla kiinni... Ei oo paha rasti vaihtaa. Kirjotus virheet humalan piikkiin...  ;D

Vai apparin puolella kuitenkin I-koppaisessa.  ???  Laturin ja ilmastoinnin kompuran alapuolella vähän piilossa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #7 : 09.12.2012, 15:57:50 »
Apparin puolella hyvinkin, ja joku kertoi että on helppo vaihtaa,,,,,, :o no, joo onhan se, jos auton saa nosturille, mutta muuten on pikkasen hyytävä juttu.
Nimim. kerran vaihtanut.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4209
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #8 : 09.12.2012, 17:02:57 »
Onnistuu kyllä ihan yläpuoleltakin ja varaa hermoja hommaan ja sopivan tiuhahampaisen 1/4" räikän timmillä 10mm hylsyllä. Yksi käsi kerrallaan mahtuu, mutta sehän riittää. Koppaan kannattaa joo sipasta vähän RTV:tä siihen huullokseen ulkopuolelle niin ei tarvii montaa kertaa asennella.

Poissa Sohveli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Aina ei voi voittaa, ei edes joka päivä.
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #9 : 09.12.2012, 19:03:24 »
Kuljettajan puolessa moottoria, alavesi letkussa kun se menee mottoriin, musta koppa olikohan kahdela T-30 torxilla kiinni... Ei oo paha rasti vaihtaa. Kirjotus virheet humalan piikkiin...  ;D

 :facepalm:
*V70 -05 D5 Black Sapphire --- Volvo 240 Ambulance D24*

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #10 : 09.12.2012, 19:09:26 »
:facepalm:
Noo, ei aina voi mennä kaikki putkeen  ;) ei huolta.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #11 : 23.12.2012, 14:33:23 »
On todella ahdas väli, johon ei mahdu muin yksi käsi kerrallaan. Jos kaveri olisi apuna voisi avittaa alakautta.
Omaani kun vaihdoin, nostin tunkilla hantinpuolta ylös, jotta mahtuu kunnolla auton alle. Kannattaa pestä lohko edestä jollain liuotinpesuaineella ensin, oli oma ainakin melkoisessa mömmössä sieltä kolosta missä termari lymyää. Eripituisia jatkoja ja nivel kannattaa ottaa tähän hommaan, niin saa räikän niin että sitä on helppo vääntää. Takaisinlaitossa kannattaa hylsyyn laittaa vaseliinia ja yksi mutteri pohjalle, niin saa hylsyllä tuupattua pultin alulleen reikään.
Taisi siinä tohinassa ja ihmettelyssä mennä reilu tunnin verran aikaa.

Vanhan termarin kara oli ohjurista sivussa eikä siten sulkeutunut. Vielä en ole tajunnut miten se niin on päässyt menemään.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa Kalle2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #12 : 31.01.2013, 14:40:26 »
Pitääkö jäähdytysjärjestelmää ilmata termostaatin vaihdon jälkeen ja kuinka se tapahtuu? Entäpä, kun vaihtaa samalla kertaa lämmityslaitteen kennon?

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #13 : 31.01.2013, 16:18:11 »
Ei tarvitse. Kun täyttää jäähdytysnesteet, niin jos kaataa vettä paisuntasäiliöön oikein hitaasti, pienenä liruna, ei ilmaa juurikaan jää systeemiin. Jos kaataa kovin nopeasti, jää melkoisesti ilmaa letkustoon, josta osa tulee pois puristelemalla paksuja letkuja voimallisesti. Loputkin lähtevät, kun moottorin käyttää lämpimäksi ja sitten jäähdyttyään onkin säiliössä pinta valahtanut alas ja kupla pääosin poistunut.

Poissa vaihtoehto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI termostaatin vaihto
« Vastaus #14 : 07.02.2013, 22:42:23 »
muutama vuos sitten kun vaihoin ex v70 nokilekkaan termarin niin meniköhän vartti aikaa tai ei sitäkään, ylhäältä käsin. järjestelmän ilmatessa niin eka liruttamalla paisari täyteen ja sitten annoin pyöriä puolisen tuntia korkki hieman raollaan ja sitte lisäsin mitä tarvihti. oma kokemus asiasta.
tällä hetkellä on samanlainen paitsi tomaattilootalla niin lämpiää puolta nopeemmin, ainut että hieman haihduttaa nestettä, tai syyläri vuotaa

 

KL-varaosat  Race.fi