Elekma  Autoracing

V70 2.4 -06 Venttiilivikako???

  • 13 Vastauksia
  • 6065 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« : 30.04.2012, 21:15:21 »
Alkoi sitten volvo käymään epätasaisesti ja ilmeisesti 4. syl pois pelistä. Kuulostaa siltä että ehkä pakoventtiilit ei aukeasi kokonaan kun tuntuisi ahdistavan ajossa tietyillä kierroksilla ja ravistaa melko paljon.  :'(

Ensin ajattelin että nostin pettänyt mutta VIDAlta kun katsoin niin eihän näissä edes ole hydr nostimia vaan kovat säätökupit...
Olen yrittänyt kysellä mutta ei tunnu olevan ainakaan kovin yleinen ongelma???
Onko kenelläkään tullut vastaan jotain mikä voisi aiheuttaa vastaavaa? Esim nokan tai nostinkupin tms pahaa kulumista.


Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #1 : 30.04.2012, 21:25:30 »
jos nyt en ihan väärin tulkitse, niin nämä ongelmat lienee tuossa bifuelissa?

Ihan ensiksi varmaan voisit tarkastaa puolan toiminnan ja katsoa, että onko siinä esim. ulkoisia halkeamia varressa.
Ainakin nyt siis tuon verran voisi tehdä, ennen kuin sylinterikannen irroitat :D

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #2 : 30.04.2012, 21:55:24 »
Ja silmänmääräisen tutkinnan ja muun helpon tarkastelun jälkeen puristusmittaus.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #3 : 01.05.2012, 02:05:28 »
Puolakin on uusittu jo aiemmin... Ja supsuttaa putkeen... Eli on mekaaninen vika.  :'( :'( :'( Eikä nuo yleensä kyllä ravista noin jos puola tai tulppa mykkä!!! On vain tehoton... Mutta tämä ravistaa. Eli käyttäytyy melko samalla tavalla kuin olisi esim keinu poikki(mikä ei tietysti ole mahdollista kun niitä ei ole.).

Ja taas kun tällainen tuuri jatkuu niin meni sitten vanhemmasta V70 flektin akseli poikki ja sen verran ehti nostaa painetta järjestelmään ja sisäkennon pääty rikki ja glygot lattialle.
Ja edellisen vuorokauden aikana peugeot 406 metsäjäniksen kanssa kohtaaminen ja puskuri, flekti, ilmastoinnin kenno sekä jäähdytin rikki. Eli nyt on sitten kaikki kolme autoa korjausta vaille...  :nuhtelu
« Viimeksi muokattu: 01.05.2012, 02:12:34 kirjoittanut jussin78 »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #4 : 01.05.2012, 09:11:09 »
Mittaa ne puristuspaineet niin selviää varmaan jo aikalailla paljon. Uusittu puola ei takaa mitään.  Onko tulpat ehjiä?

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #5 : 01.05.2012, 09:34:21 »
Tulpat on melko uudet ja järjestystä vaihdettu. Puolatkin on sekoitettu uuteen järjestykseen ja alkup puola oli sekin joka oli uusittu. Nelosesta jos irroittaa piuhan niin ei vaikutusta. Eikä eroa onko kaasulla vai bensalla. Ravistamisen ja pakoäänien vuoksi tiedän että vikaa on joko venttiileissä tai nokassa. Mutta kun ei näissä koneissa yleensä ole ollut vastaavia vikoja...?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #6 : 01.05.2012, 09:48:21 »
Tulpat on melko uudet ja järjestystä vaihdettu. Puolatkin on sekoitettu uuteen järjestykseen ja alkup puola oli sekin joka oli uusittu. Nelosesta jos irroittaa piuhan niin ei vaikutusta. Eikä eroa onko kaasulla vai bensalla. Ravistamisen ja pakoäänien vuoksi tiedän että vikaa on joko venttiileissä tai nokassa. Mutta kun ei näissä koneissa yleensä ole ollut vastaavia vikoja...?

Jos vika tosiaan on noin selkeä, niin sitten vain nyppäät sen kannen pois ja korjaat vauriot... tahi se puristuspainemittaus ja ehkä ohivuoto myös.
En tosiaan muista, että olisi tuollaisia ongelmia tullut vastaan...   taannoin oli yksi venttiilinjousi katkennut, mutta se oli ~tuon ikäisestä kiisselissä

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #7 : 01.05.2012, 10:02:00 »
Ei kai siinä auta muu kuin alkaa sitä purkamaan..  :-[
Turhan usein vain sattuu just mun kohdalle tällaisia vikoja kukaan ei ole kuullutkaan ikinä. Mutta uskottava kai se taas on...
Eihän tuo nyt hommana niin paha ole mutta... En kyllä usko että on venttiileitäkään koskaan säädetty... Onkohan niille määritetty jotain ajankohtaa huolto-ohjelmassa? Ja miten niiden säätö käytännossä tapahtuu jos nyt esim olisi viallisia venttiileitä ja ne uusin niin säätö jokatapauksessa edessä ja voi olla muutenkin tarpeen ja ehkä se voi olla syynäkin mahdolliseen venttiilivaurioon jos venttiilit kantaneet!! Ja tuskin on mikään kovin edullinen toimenpide...?

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #8 : 01.05.2012, 10:40:26 »
Katselin juuri VIDAlta ohjeita venttiilinvälyksien säätöön.. Jää kyllä tekemättä itse... Kysymys kuuluukin että onnistuuko jossain jos vien irtokannen säädettäväksi?? Varmaan helpoin tehdä merkkihuollossa jos niillä säätösarja hyllyssä? Tietysti halvempi jos onnistuisi samalla kun plaanaa kannen esim Tammerdiesel mutta näytti sen verran monimutkaiselta että niillä tuskin on tarvittavia työkaluja hommaan. Venttiilinvälyksien tarkastaminenhan onnistunee helposti irroittamalla venttiilikopassa olevat pultit joiden reijistä mittaus tapahtuu. Tosin sitäkin helpottaisi jos olisi erikoistyökalu 999 5754...
Täytynee katsoa ensimmäisenä nuo välykset.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #9 : 01.05.2012, 12:23:45 »
Kerronpa tässä kohtaa Lagunasta jota oli uudesta asti huollettu merkkiliikkeessä. Jakohihnan vaihdon jälkeen b ensi ininkulutus lisääntyi hiukan.  Käyntikään ei ollut ihan tasainen.  Omistaja ajeli parikymmentätuhatta ja rellu kävi enää kolmella. Avasin kannen ja 1. pytyn toinen pakoventtiili oli puolimilliä väärässä ja palanut.  Ainoa mahdollinen syy mielestäni tuohon on se että hihna irti on pakonokka-akseli päässyt pyörähtämään ja vääntänyt venttiilin.  Ei tuosta päässyt enää merkkiliikettä syyttämään.  Samanlaisesti on bensavolvossa venttiilit kulmittain mäntään nähden.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #10 : 01.05.2012, 14:31:00 »
Jakohihna tuntuisi olevan oikeassa tiukkuudessa ja volvon originaali, vaihtohistoriasta ei ole tietoa mutta en pitäisi mahdottomana etteikö tässäkin tapauksessa olisi voinut käydä samoin!! Mutta lähtötilanne oli se että ensimmäisten parinkymmenen tuhannen kilometrin aikana ei ongelmia. Pakkasella muutamia kertoja antoi vikakoodin "sytytyskatkoksia syl 4"... Ja nyt sitten tämä.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #11 : 23.05.2012, 20:25:08 »
No selvisihän se syy tähänkin. 4.syl Pakoventtiilistä puuttuu pala. Todennäköisesti seetit tai venttiilit sen verran kuluneet että jäänyt venttiili sitten kantamaan. Näissä kun on kovat nostajat. 180tkm bilian mukaan tarkistetaan venttiilin välykset... Ja väittivät että näissä on hydr nostajat...

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #12 : 24.05.2012, 23:20:15 »
No selvisihän se syy tähänkin. 4.syl Pakoventtiilistä puuttuu pala.

Niin se väärässä oleva venttiili yleensä palaa että vähiten jäähdyttävästä kohdasta katoaa osa reunaa. Oliko suora vai vääntynyt?

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 2.4 -06 Venttiilivikako???
« Vastaus #13 : 01.08.2012, 21:35:29 »
Syynä lienee kovettuneet ohjurinkumit... Venttiili oli suora ja näkyi palamisen jälkiä monessa kohtaa ja oli melko karstainen! Eli jäänyt kantamaan... Nyt on  kunnossa mutta ei ollut kovin edullinen remontti. Kansityöt maksoi 800€  >:( Työn osuudesta venttiilien säätö oli n350€. Nuo oli siis irtokannen kustannukset. Siihen sitten lisäksi tiivisteet sekä jakopään osat (luonnollisesti alkuperäisillä osilla)...

 

Samppasport  Futurez