Autoracing  KL-varaosat

Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?

  • 89 Vastauksia
  • 27660 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #15 : 21.02.2013, 21:05:41 »
Täällä taitaa tulla niin paljon topicceja että mennee helposti ohitte. :) Parempi myöhään kun ei silloinkaan.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 844
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #16 : 22.02.2013, 11:50:11 »
AW30 kestää, kunhan vääntöä ei ole järjettömiä määriä, eli 500Nm nurkilla ainakin vakiona. Vahvistaa pystyy lisäämällä pakkoja, turbosuprassa sama loota 7 levyisellä pakalla (kestää yli 600Nm), vaparissa 6 levyinen, kuten ilmeisesti volvossakin.

Shiftkit kannattaa asentaa reippaammalla teholla, eli pienentää vaihtoakkumulaattoreiden tilavuutta napakamman vaihdon saamiseksi, ettei luistata kickdown vaihdossa kytkinpakkoja paskaks. Toinen hyvä turbokoneessa on saada iso momentinvähennys vaihdon ajaksi, taas ettei luistata paskaksi jos reilummin tehoa.

T5 koneen perässä tuskin tarpeellista modata AW30 laatikkoa, T6 koneella on hyvä tehdä em. toimenpiteet.

Jos itse lähtisin nyt rakentamaan 960 volvoa, laittaisin lootaksi esim. BMW:stä ja jaggeistakin löytyvän 6 tai 8 vaihteisen ZF lootan, koska niitä saa käytettyinä järkihintaan (eli 1500e, eli saman kun kestävä 5/6v manuaali ja riittävä kytkin), ja väännönkestoa löytyy, etenkin isokoneisten takaa löytyvistä (jopa 1000Nm speksattuja). Ja noita kun voi ohjata ihan tiptronic menetelmällä ratistakin, ni ei tartte valittaa ettei oo sporttisuutta, ja riittää varmasti välityksiä vaikka millaseen ajoon radalta autobahn ajoon asti. (Itellä käyttöpelissä XF 6HP26A1, ja ajanut ihan noita uusiakin 6v ja 8v malleja kaikkea 100-600hv moottoreilla, eli tiedän mistä puhun kun vertaan niitä manuaaleihin). :)

Joo ite tykkään käyttää automaattia kun on käyttöautosta kyse, joten siks mietin juuri tuota automaatin kestoa.. Eli siis jos on T5 keulalla ja tehot sielä 300-350hp kieppeillä, niin tuo AW30-40LE pitäs kestää ihan semmosenaan ja olla hyvä ajettava..ainoastaan, että ohjelmoi vaihtoja vähän korkeemmille kierroksille? Mutta tutoa Bemarin 6v. ZF lootaa vois harkita, jos ei oo hirmunen työ sovittaa T5:sen perään..

Sais ny ensin deekun täysin valmiiks ja päristeltyä sillä ens kesän niin jos sitte harkitsisi uutta rojektia.. Mutta aina pitää vähän tehä taustatiedustelua.  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 22.02.2013, 11:53:44 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 992
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #17 : 24.02.2013, 22:51:52 »
Joo ite tykkään käyttää automaattia kun on käyttöautosta kyse, joten siks mietin juuri tuota automaatin kestoa.. Eli siis jos on T5 keulalla ja tehot sielä 300-350hp kieppeillä, niin tuo AW30-40LE pitäs kestää ihan semmosenaan ja olla hyvä ajettava..ainoastaan, että ohjelmoi vaihtoja vähän korkeemmille kierroksille? Mutta tutoa Bemarin 6v. ZF lootaa vois harkita, jos ei oo hirmunen työ sovittaa T5:sen perään...
Kyl se tomaattiloota vaan käyttikseen kuuluu, kuminpolttoautot sit erikseen. Itelläkin kun tulee turun ja helsingin keskustassa jatkuvasti pyörittyä ni menee käsihämmentimen kans hermot.

Jep, jos kerran AW7x lootat saa kestämään 400hv tehoja, ja siellä on noinkin paljon eroa kitkalevyjen määrissä, niin sitten allekirjoitan väitteen että 350hv T5 perässä tuo AW30 kestää lähes ikuisesti, kunhan ajaa edes vähän järjellisesti. Itse oon aika vapaasti kenkiny tuolla omalla menemään kohta 200tkm, ja toimii kun junan vessa.

Yksi kaveri väitti että suprassa oleva AW30 sisarlaatikko olis turbossa 7 kitkalevyllä (eli ilmeisesti volvossa on sit 7 levyinen, jos tuo Ari E:n juttu pitää paikkaansa) ja vapari suprassa 6 levyinen. Ja hän väitti että turbosupran loota kestää 600hv tehojakin (eli varmaan 7-800Nm+), kunhan sieltä vaihtaa jonkun öljyputken, ilman putkenvaihtoa 4-500hv. En vaan uskaltanut noita väitteitä tänne aikaisemmin julkistaa, kun epäilin asiaa, kun en ole löytänyt faktaa volvon laatikon levypakoista.

Sen tiedän että esim. T5 koneen perässä olevassa AW5x lootassa (etuveto siis) on 4 levyinen eteenpäinmenopakka, ja se kestää niukin naukin ne lastutetun koneen 450Nm väännöt. Eli silloin yksi pakka kestänee 100-110Nm, ja jos näissä on 7pakkaa, voisi kesto olla siis 700-770Nm luokkaa öljypaineesta riippuen, eli aikas vapaalla kädellä saa T5 konetta virittää ennenkun tuo loota antautuu.

Turbokutosen perässäkin yks jenkki oli 960 tuollaista käyttänyt, 426hv oli penkitetty, eli varmaan 700Nm nurkilla, eikä vaikuttanut olevan kestävyysongelmia. Pikemminkin kone porsi sylinteriputkista ennen lootaa.

6 tai 8 vaihteinen sinne vaan, jos kerran jo T5 konetta meinaa sorvata, tosin noissa ZF lootissa on sisäänrakennettu CAN väyläinen ohjainlaite, eli se pitää joko disabloida ja esim. joku megasquirt ohjainlaite ohjaamaan, tai sit rakentaa CAN välyästö...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1385
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #18 : 24.02.2013, 23:02:17 »
Automaattilaatikon kestoon vaikuttaa myös auton massa, perävälitys ja rengaskoko
Viime kädessä laatikon rikkoo useimmiten auton omistaja laatikon väärin käytöllä, liialla voiman käytöllä tai laiminlyömällä huollot
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2060
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #19 : 25.02.2013, 01:15:57 »
Kaikilla ei budjekti riitä moneen autoon, joten "kikkailu" ja mökkireissut pitää onnistua samalla volvolla, joten manuaali.  ::)

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 844
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #20 : 25.02.2013, 07:54:18 »
Kaikilla ei budjekti riitä moneen autoon, joten "kikkailu" ja mökkireissut pitää onnistua samalla volvolla, joten manuaali.  ::)

Aattelinki pitää ton deekun ja vaihtaa sen sit joskus toiseenn 200-sarjalaiseen joka toimii sitte harrastebiilinä 960 rinnalla.. mutta kaikki aikanaan. :)

Automaattilaatikon kestoon vaikuttaa myös auton massa, perävälitys ja rengaskoko
Viime kädessä laatikon rikkoo useimmiten auton omistaja laatikon väärin käytöllä, liialla voiman käytöllä tai laiminlyömällä huollot

No jos 350 on konepellin alla ja auto vetää oikeesta päästä niin ei sitä välttämättä koko ajoaikaa malta olla burnaamatta yhtään..eiköhä tollanen aw30:nkin kestä muutaman kerran kesässä pikku burnauttelut, jos ei niin pitää sit varmaan harkita vankempaa..  ::) Ei se sentää mikää drifteri oo..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 992
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #21 : 25.02.2013, 09:33:01 »
Kaikilla ei budjekti riitä moneen autoon, joten "kikkailu" ja mökkireissut pitää onnistua samalla volvolla, joten manuaali.  ::)
Oon todennu vaan että se on paljon kalliimpaa pitää yhtä autoa joka on sekä harrastepeli että käyttöauto, kun kaksi erikseen. Yksi auto on oltava kokoajan ajokunnossa, ni siihen uppoaa sit äkkiä rahaa, kun ensin kikkailee sen hajalle, ja pitää kiireellä saada taas hosuttua ajokuntoon. Ei voi ajan kanssa ettiä sit varaosia, vaan pitää heti ostaa se kallein osa.

Nä vanhat takatuupparivolvot kun ei mitään miljoonia maksa, muutamalla saturaisella saa kelvon käyttöpelin (vaik automaattinakin), mut se harrasteauto maksaa sit, sinne saa uppoamaan samanverran rahaa kun omakotitaloon, ja silti se ei toimi. :D

Mut tällä nyt ei ole mitään tekemistä takavedon automaattilaatikoiden kanssa, eli ei tästä enempää täällä varmaan.

Ja se on kyl totta mitä Veksi totesi, että väärä käyttö (revittely jne) ja huollon laiminlyönti ne vehkeet hajottaa.

Itse laatikon kestoon tottakai vaikuttaa lähes kaikki, mutta jos laatikko on alimitoitettu, eli väännönkesto ei vastaa moottorin suorituskykyyn (eli moottorissa enemmän vääntöä kun laatikko pystyy välittämään), niin automaattilaatikkohan rupeaa luistamaan aivan samalla tavalla kun manuaalilootan kytkin. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #22 : 26.02.2013, 06:13:35 »
miten tommoselle aw30 saa osia ? kerran koitin zf4 osia katso mutta huonolla menestyksellä

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #23 : 27.03.2013, 23:45:51 »
hyvin tuntuu tuo aw30 kestävän..oli 204hv 960 joka ajettu yli 500tkm ja tolla tuli vuoden aikana 35tkm ajeltua enemmän ja vähemmän kaasu pohjassa.. noin 30-40 paria paloi takarenkaita+ talven luisuttelut kaupan päälle eikä ikinä mitään valitellut..öljyä siihen joutu joskus lisäämään kun sitä kävitti jonnekkin vähän. ei tuntunu kyllä kovin huono olevan ja ei tosiaan saanu sääliä yhtään tuo auto.
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1296
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #24 : 28.03.2013, 16:04:38 »
miten tommoselle aw30 saa osia ? kerran koitin zf4 osia katso mutta huonolla menestyksellä
osia varmasti saa ja vielä suht edulliseen hintaan http://www.rockauto.com/catalog/x,carcode,1433995,parttype,8512

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1132
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #25 : 03.04.2013, 18:06:57 »
osia varmasti saa ja vielä suht edulliseen hintaan http://www.rockauto.com/catalog/x,carcode,1433995,parttype,8512

ainakin aw30 sen näyttäis saavan tuolta

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1296
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #26 : 03.04.2013, 18:32:05 »
kotimainen http://www.jntrading.fi/  on kanssa hyvä paikka tilata osia. Pelkästään hyviä kokemuksia

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5124
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #27 : 03.04.2013, 18:52:57 »
kotimainen http://www.jntrading.fi/  on kanssa hyvä paikka tilata osia. Pelkästään hyviä kokemuksia

Tämä olikin oiva tieto :) Kaverin laatikko oli ilmeisestikin juuri tuolla korjattavana, mutta ei muistanut firman nimeä. Ammattitaito on kuulema ihan ok.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #28 : 05.04.2013, 09:04:49 »
kotimainen http://www.jntrading.fi/  on kanssa hyvä paikka tilata osia. Pelkästään hyviä kokemuksia

Voi kuullostaa henkselien paukuttelulta, mutta Jari on suomen paras tomaatin korjaaja.
Kaverin TH700 oli myös laitettavana tuolla.
citikka

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2082
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #29 : 05.04.2013, 10:06:03 »
Kai Husso, Nätkin ja Simunan mieskin jotain osaa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carwist  Race.fi