Hommasin muutama päivä sitten tuommosen t5 kasipätkän tomaatilla. Huomasin sitten matkamittarin hammaspyörän vaihon yhteydessä että lamda valon poltin oli otettu pois mittaristosta. Tökkäsin siihen polttimon ja arvaatte varmaan miten kävi, sehän jäi killottaan.
Vikakoodit lueskelin läpi, oli etu- ja takanakutustunnistimen häiriö, ahtopaine liian korkea ja ohjausyksikkö. Kokeilin sitten nollata nuo koodit pois mutta vaikka kuinka nollailin nuo koodit ei tuolta poistunu. Rupesin miettimään että mitä tuo ohjausyksikkö vika tarkoittaa ja aattelin että jos se ecu on sitten viallinen. Auton mukana tuli toinen ecu johon oli tinattu lastu sisälle. Laitoin sen paikalleen mutta lamdavalo paloi edelleen, tälläkertaa vikakoodit oli kuitenkin erit mm. ilmamäärämittaria, ahtopaineen säädintä, seosta ymym. Kokeilin sitten nollata nuita vikakoodeja mutta nekään ei nollaantunut.
Mietin että onkohan tuo toinenkin ecu rikki. Hain varastosta t5 manuaalin ecun ja tökkäsin sen paikalleen. Nyt lamdavalo sammu, mutta laatikon häiriövalo alkoi vilkkua, ilmeisesti manuaalista ei voi ecua laittaa automaattiin. Kävin sitten hakemassa toisesta autosta vielä yhden ecun joka on ollut automaatissa. Tällä eculla sekä lamda että nuolivalo sammui. Kokeilin myös sillä toisella autolla nollata nuita ecujen vikakoodeja mutten onnistunut silläkään niitä pyyhkimään.
Onkos kukaan törmännyt viallisiin ecuihin ja oletteko korjanneet niitä jotenkin.
ecuista:
Ensimmäinen oli automaatin vakio ecu, päällä tarra a2
Toinen oli lastutettu automaatin ecu, päällä a2
Kolmas oli vakio manuaalin ecu, päällä 9.2
Neljäs lastutettu automaatin ecu, päällä 8.3 tai 8.2
E: äsken hoksasin että muistin väärin tuon nollaus tavan. Painoin nappai pitkään vain kerran.