Nää alustajutut on niin makuasioita, että sellasta "tee näin" -tyyppistä yhteenvetoa on melko turha varmaan vääntää. Kuten myös käyttötarkoituksia on yhtä lailla joka lähtöön.
Hakemalla ja lukemalla usemman aiheen saa varmaan jonkinlaisen mielikuvan mitä ei kannata ainakaan hankkia, ja sitten jäljellejäävistä vaihtoehdoista valitsee jonkin mieluisen.
Kunnon kallis säädettävähän on ilman muuta paras, saa melko varmasti säädettyä mieleisekseen. Kellä on sitten varaa sellaiseen sijoittaa, on toinen juttu.
Chinabayn Racelandit, VMaxxit, TA-Technixit ynnä muut muutaman satasen "säädettävät"alustat kannattaa jättää kauppaan, ja ostaa vaikka koko rahalla kaljaa.
Jäykän saa niilläkin varmasti, mutta myös epämukavan. Mataluudestakaan ei aina ole takeita. Tai on, jos heittää jousilautasten väliltä kaikki rillukat mäkeen

Toisaalta pätkityillä "perusjousilla" ja iskareilla saa aikaseks käyttöautoiluun hienosti toimivan alustan kun tietää mitä tekee. Monesti vaan vedetään vakiotolpan jousesta puolet rälläkällä pois ja naureskellaan Veijo Essolla että tulipa paska. No tuli varmasti... Tai sitten mätkästään orggiksen tilalle jokin random-jousi, ja sekin sata kieppiä lyhyempänä.
Jos jousi lyhenee reilummin, pitää iskunvaimentimenkin vastata muuttunutta tilannetta. Eli vakioiskari sellaisenaan ei toimi 50mm madalluksen kanssa.
Myöskään 1000kg akselimassalla varustetussa autossa ei ainakaan kovinkaan hienosti toimi 500kg painoisen auton jouset, ja päinvastoin.
Muutamassa omassa hyvin toiminu pirkka-resepti:
- Vakiojousista sen verran pois, että korkeus on sopiva(tarvittaessa dieselmoottorisen, farkun tai kuormajouset tilalle jos on oikein löysä vakiona)
- Uudet perusiskarit(ei halvimmat kiinalaiset Motonetistä), ja niistä madalluksen verran myös pituutta pois.