Kulkukoira  Proturbo

vetokoukun hankinta

  • 39 Vastauksia
  • 19349 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #15 : 31.07.2012, 09:00:45 »
Tilasin juuri orggis/käyttetyn sähkösarjan ja myös sen "seisontajarrumodulin" Ruotsista: Hinta rahteineen 1011 kruunua, eli olisko jotain 120-130 euroa.

www.bildelbasen.se

Onko se lisäboxi oikeasti seisontajarrua varten? mikä ihme sen tarkoitus on?

Poissa barondevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
-
« Vastaus #16 : 31.07.2012, 11:24:46 »
-
« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 18:16:06 kirjoittanut barondevolvo »

Poissa barondevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
-
« Vastaus #17 : 31.07.2012, 22:06:12 »
-
« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 18:15:17 kirjoittanut barondevolvo »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #18 : 01.08.2012, 10:17:09 »

Jos vikun tai jarrun rinnalle kytkee 40W lisää, ei valovahti (tietokone) havaitse mitään.


Huh, mitä kytkentöjä. Äkkiseltään katsoen takapään LED-valojen virta tulee edestä CEM-keskustietokoneesta saakka. Jos se kärvähtää, niin tulee aikalailla kallis remontti. Muutenkin ne johdot ja ohjaukset on mitoitettu mahdollimman pieniksi ihan kustannus- ja painosyistä. Lisäksi "rosvoliittimillä" otetuista liitoksista tulee sellaisia vikoja, ettei keskusautohallin erkkikään selviä niistä ;). Kärvähtäneen CEM:n tai muut oston jälkeen TRM-moduli+ohjelmointi tuntuu halvalta. Myös PWM-ohjauksia on valoille käytössä, mutta en juuri tätä katsonut, onko vai ei.

Takapään sulakerasiassa on peräti 2 sulakepaikkaa vetokoukulle ja toinen on 40A, mikä on tarkoitettu peräkärryn valoille. Jos periaatteena on, että rosvoliitoksia pitää käyttää eikä TRM-modulia missään tapauksessa aiota hankkia, on tuohon saatavissa yleiskäyttöisiä releohjauksia ilmeisesti myös motonetin valikoimissa. Niissäkin pitää olla sammutusdiodilla olevat releet tms, ettei auton suuntaan tule mitään suurjännitepiikkejä.

Pitkänpäälle se alkuperäinen TRM-moduli olisi mielestäni paras ratkaisu ja kaikki toimii niin kuin on tarkoitettukin. Joku seuraava omistaja voi tuonne joskus laittaa tavallisilla polttimoilla olevan tai viallisen peräkärryn. Alkuperäistä TRM:ää käytettäessä myös peräkärryn valojen toimivuus tarkistetaan ja siitä ilmoitetaan mittarin infonäytössä. Samoin esim vilkusta tulee ihan oma <--> valo.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2012, 10:27:00 kirjoittanut Nortti »

Poissa barondevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
-
« Vastaus #19 : 01.08.2012, 21:43:25 »
-
« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 18:13:29 kirjoittanut barondevolvo »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #20 : 02.08.2012, 18:48:17 »
Niin olihan 850 aikanaan auto johon ei voinut mitään tehdä itse, edelliskoppaisten V70:ien koukkuja ei vielä hetki sitten edes tunnetut tarvikevalmistajien ketjut uskaltaneet asentaa  -ettei autot mene sekaisin. Itse uskalsin lähteä asennustyöhön (tosin kaverin autoon ;D) ja hyvä siitä tuli -ilman ohjelmointeja yms. Sähkösetti oli Thulen semi plug n play.

En tiedä enkä ymmärrä enempää, mutta jonkun on kokeiltava ja toivottavasti jakaa mahdolliset huonotkin kokemukset, jos ongelmia ilmenee. Toivotaan että kaikki pelaa ilman ongelmia.

Oma saldo tähän asti: Koukku Motonet (Thule) 199e, orrgissähköt bokseineen n. 120e ruotsin ruttutukusta. Pitää vielä asentaa.. Melko sopiva kustannus vs. sinisen tai tarvikeasentajan hinnat ?
« Viimeksi muokattu: 02.08.2012, 19:23:53 kirjoittanut D5GT »

Poissa atso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #21 : 04.08.2012, 23:16:23 »
ei löytynyt biltemasta 10 malliin koukkua ostin koukkupajasta oulusta, löytyy muualtakin ainakin tampereelta,mukana tuli oikea johtosarja ja boksi helppo homma kytkeä,, autossa valmiit liittimet .

Poissa barondevolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
-
« Vastaus #22 : 05.08.2012, 01:47:13 »
-
« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 18:12:45 kirjoittanut barondevolvo »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #23 : 05.08.2012, 12:42:21 »
Atso, kävitkö ohjelmoimassa jotakin?

Oma koukku on asennettu - ohjeista poiketen irroitin vain viimeisen äänenvaimentimen kannakkeen, kaveri painoi putkea jalalla sitä alas kun ruuvasin pultteja kiinni. Ainut varsinainen ongelma oli puskurin irroitus, piti irrota kun vetää kevyesti. Voimaa tarvitse huomattavasti, piilossa oli yksi ruuvi, jota ei ohjeissa mainittu / muutenkaan ole näkyvissä. Kun sen reuna petti loppu lähtikin kevyesti.

Sähköt on muuten asennettu, paitsi se kyydistä jäänyt johdonpätkä, joka tulee auton liittimien ja perävaunumodulin väliin. Katsotaan koska se tulee Ruotsista ja ottavatko lisää rahaa.. Tähänkää settiin ei ole tarjolla kuin liittimien kytkemistä.

Kustannukset tähän mennessä: Orggis sähköt 120e + Thulen koukku Motonetistä 179e (norm. 199e). 299 euroa on varsin kohtuullinen hinta?

Edit: koukun ohjelmointi - sähköt ei muuten tule ulos 75 euroa. Eli 375 on totaali.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2012, 13:18:23 kirjoittanut D5GT »

Poissa atso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #24 : 05.08.2012, 18:36:05 »
terve . en ole käyttänyt  vielä tietokoneen päässä ,mutta vaikuttaa ilmeisesti vain siihen että peruutus tutkaan  . ja sen saa napista pois , sumuvalon johdot on kytkemättä kun sarjasssa ei ollut oikein passelin oloisia liittimiä, mutta hyvin toimii muuten, vedetty asunto vaunua noin pari tuhatta km. volvon sivuilta löytyy hirveän hyvät ohjeet ,
« Viimeksi muokattu: 05.08.2012, 18:38:43 kirjoittanut atso »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #25 : 07.08.2012, 09:36:13 »
Jep, eli sulla ei ole alkuperäinen johtosarja. Ilmeisesti sumarin piuha katkaistaan ja laitetaan kiertämään sen ohjain boksin kautta.. Settiä tarkemmin tuntematta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #26 : 10.08.2012, 20:29:27 »
Sattui jenkkimallin koukku silmiin - ei tuo kiinnitystapa herätä luottamusta. Mitenhän iso kolo siihen puskuriin pitää tehdä?

http://www.ipdusa.com/products/8870/115397-trailer-hitch-p3-v70-xc70-2008

vai onko euromallin kiinnitystapa vain varmuuden maksimointia..

Poissa atso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #27 : 10.08.2012, 22:48:15 »
ei ole alkuperäinen johto sarja eikä koukkukaan , oli made in belgium mutta ne johdot tulee sinne taka sulake rasiaan mutta liittimet oli erillaiset .,kyselin volvon huollosta mutta ei niilläkään olluy ja asia on jäänyt vähän venymään . oli setti halvempi kuin volvolla. puskuriin ei tarvinnut tehdä kuin aivan pieni kolo .

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #28 : 10.08.2012, 23:01:46 »
Ton jenkkivehkeen kanssa tarkoitin sitä oikeaa puskuria, ja siihen mahdollisesti tehtäviä koloja, jonka pulttien alle se asennetaan.

Mun mielestä noi ns. tarvike koukut ja ennen kaikkea sähkösarjat on turhaan aliarvostettuja. Ei ne mistään pikkupuljusta ole = luotettavuus on kohdallaan.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: vetokoukun hankinta
« Vastaus #29 : 20.08.2012, 09:55:29 »
Väliaikatieto: Nyt pääsi kokeilemaan toimivuutta, tuo alkuperäinen johtosarja ilmeisesti vaatii ohjelmoinnin että toimii (?) (Auto -09 V70)

Virta tulee boksille, muttei yllä kärryyn asti..

 

KL-varaosat  Race.fi