Kulkukoira  Proturbo

-98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä

  • 92 Vastauksia
  • 38595 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
-98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« : 22.05.2012, 18:46:59 »
Elikkäs, tämän ongelman kanssa on nyt painittu jo pitkään, auto on voitolla 6-0.
Otsikoin aiheen nyt hieman heikosti, mutta "outo sähkövika" karkoittaa vastaajat ;D

Ongelmana siis heikko käynnistyminen jos auto seisoo käyttämättä yhdenkin vuorokauden, ei siis jaksa startata kunnolla vaan ihan akun viimeisillä rippeillä lähtee käymään, vika pahimmillaan jos auto seisoo yli viikonlopun. Tuntuu kuin vika olisi mennyt pikkuhiljaa pahemmaksi...
Myös jokapäiväisessä ajossa on esiintynyt sellaista, että välillä pyörittää paremmin kuin välillä. Eli startatessa pyörittää välillä heikommin, kun käyttää virrat nollissa ja kokeilee uudestaan, niin paljon vihaisemmin pyörii ja samantien käyntiin.
Työmatka on 35km/suunta, eli ei pitäisi olla ajon vähyydestäkään kiinni.
Tuossa vähän listaa jo tehdyistä toimenpiteistä:

-Akun olen vaihtanut pariin kertaan, nyt on muutaman kuukauden vanha Bosch S6 AGM paikallaan, eli akun laadusta ei ole kiinni.
-Purkuvirtaa olen mitannut moneen kertaan, aina tulos on ollut 0,02-0,05A välillä.
-Latausjännite on normaalillä kuormalla kierroksilla mitattuna 14,1v ja kaikki kuorma päällä 13,9v.
-Koneesta koriin on laitettu ylimääräinen maapiuha, kuten myös akusta koriin.
-Laturista akulle on vedetty ylimääräinen virtapiuha.
-Takaovista on otettu ne punaiset valot pois
-Startti on vaihdettu pari vuotta sitten (tosin motonetin vaihtostarttiin)
-Laturi on vaihdettu volvolla 3-4 vuotta sitten-

Ja autohan on tarkemmin tuo -98 V70R.

Kertokaapa nyt jotain hyviä vinkkejä, että mistä vikaa lähtisi hakemaan seuraavaksi, iteltä loppuu ideat... :-\
« Viimeksi muokattu: 10.06.2012, 20:51:36 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #1 : 22.05.2012, 20:58:26 »
Onko autossa hälytin. Koitappa mitata purkuvirta myös ovet lukittuna ja esim. 10 min päästä kun olet ovet lukinnut.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #2 : 22.05.2012, 21:31:47 »
Purkuvirta on hieman korkeahko, jos on 50mA, mutta silti sillä pitäis noin viikon pärjätä.

Kuten sulle aiemminkin jo mainitsin AGM akkua ei saisi purkaa alle 1,5V/kenno, ellei sitä ole siihen erikseen suunniteltu.
En löytämyt pitäiskö Boschilaisen kestää syväpurkua, mutta epäilen, ettei kestä, joten veikkaan, että akku on taas sököt söö.

Vaihdas jonkun kaverin kans päikseen kokeeks lyijyakun kans ja kato jatkuuko sama ongelma molemmilla / toisella.

Kirjoitit toisaalla:
"Latausjännitekin vähän mietityttää, auton kun laittaa käymään on jännite aluksi 14v tai vähän päälle, mutta muutaman kilometrin jälkeen tippuu 13,4-13,5v tietämille, onkohan vähän alhainen?"

Tarkastuttaisin sinuna tuon laturinkin jossain pätevässä autosähkökorjaamossa. Jos laturi on kuuma, niin kyllä jännite putoaakin, jos akku in täynnä.
Mutta mutta... aika alhainen on jännite kylää AGM-akulle.


Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #3 : 22.05.2012, 22:05:06 »
Onko autossa hälytin. Koitappa mitata purkuvirta myös ovet lukittuna ja esim. 10 min päästä kun olet ovet lukinnut.
On hälytin ja juuri noin olen mitannutkin, eli samassa tilassa jossa akkua epäillysti purkaa...
Mittasin heti ovien lukitsemisen jälkeen ja toisen kerran vähintään puolisen tuntia sen jälkeen, samaa 0,04-0,05A näytti...


Purkuvirta on hieman korkeahko, jos on 50mA, mutta silti sillä pitäis noin viikon pärjätä.

Kuten sulle aiemminkin jo mainitsin AGM akkua ei saisi purkaa alle 1,5V/kenno, ellei sitä ole siihen erikseen suunniteltu.
En löytämyt pitäiskö Boschilaisen kestää syväpurkua, mutta epäilen, ettei kestä, joten veikkaan, että akku on taas sököt söö.

Vaihdas jonkun kaverin kans päikseen kokeeks lyijyakun kans ja kato jatkuuko sama ongelma molemmilla / toisella.

Kirjoitit toisaalla:
"Latausjännitekin vähän mietityttää, auton kun laittaa käymään on jännite aluksi 14v tai vähän päälle, mutta muutaman kilometrin jälkeen tippuu 13,4-13,5v tietämille, onkohan vähän alhainen?"

Tarkastuttaisin sinuna tuon laturinkin jossain pätevässä autosähkökorjaamossa. Jos laturi on kuuma, niin kyllä jännite putoaakin, jos akku in täynnä.
Mutta mutta... aika alhainen on jännite kylää AGM-akulle.
Juuh, ns. hyvä purkuvirta kai olisi luokkaa 20mA, muttei 50mA vielä päivässä saisi tyhjentää akkua...

Eikös AGM juuri kestä syväpurkua toisin kuin perinteinen lyijyakku...
Mutta en usko, että akku olisi huonoksi mennyt, niin tyhjäksi se ei ole päässyt.
Edellisissä autoissa perinteinen akku meni joskus aivan kuivaksi ja jatkoi toimintaansa aivan moitteetta latauksen jälkeen, kapasiteetti saattoi kärsiä, mutta eipä sitä kotikonstein mitata helpolla.
Eli kyllä uskaltaisin karsia akun pois vikakohteista...

Mittailin tuota latausjännitettä ja selvisi, että se jännitemittari joka mulla on autossa sisällä näyttää väärin, eli toisinsanoen liian vähän. Todellisuudessa latausjännite on navoista mitattuna yli 14v ajoaikanakin.

Laturia silti vähän epäilen, saattaisihan siinä olla diodivikaa tai maavuotoa tms.
Voisihan sitä ostaa vaikka markkinapaikalta toisen laddaren ja kokeilla...
Epäilen, että myös toi startti on huono, solenoidi ei vedä aina kunnolla ja seurauksena tuo ajoittainen heikko pyörittäminen...?

Tässä kun aloin oikein ajattelemaan (harvinaista), niin pitäisiköhän poppivehkeiden konkka kytkeä irti kun tuota vuotovirtaa mittailee... ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #4 : 22.05.2012, 22:13:51 »
Tässä kun aloin oikein ajattelemaan (harvinaista), niin pitäisiköhän poppivehkeiden konkka kytkeä irti kun tuota vuotovirtaa mittailee... ::)
Ei olis eka auto missä konkka tyhjää akun.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #5 : 22.05.2012, 22:18:51 »
On hälytin ja juuri noin olen mitannutkin, eli samassa tilassa jossa akkua epäillysti purkaa...
Mittasin heti ovien lukitsemisen jälkeen ja toisen kerran vähintään puolisen tuntia sen jälkeen, samaa 0,04-0,05A näytti...

Juuh, ns. hyvä purkuvirta kai olisi luokkaa 20mA, muttei 50mA vielä päivässä saisi tyhjentää akkua...

Eikös AGM juuri kestä syväpurkua toisin kuin perinteinen lyijyakku...
Mutta en usko, että akku olisi huonoksi mennyt, niin tyhjäksi se ei ole päässyt.
Edellisissä autoissa perinteinen akku meni joskus aivan kuivaksi ja jatkoi toimintaansa aivan moitteetta latauksen jälkeen, kapasiteetti saattoi kärsiä, mutta eipä sitä kotikonstein mitata helpolla.
Eli kyllä uskaltaisin karsia akun pois vikakohteista...

Mittailin tuota latausjännitettä ja selvisi, että se jännitemittari joka mulla on autossa sisällä näyttää väärin, eli toisinsanoen liian vähän. Todellisuudessa latausjännite on navoista mitattuna yli 14v ajoaikanakin.

Laturia silti vähän epäilen, saattaisihan siinä olla diodivikaa tai maavuotoa tms.
Voisihan sitä ostaa vaikka markkinapaikalta toisen laddaren ja kokeilla...
Epäilen, että myös toi startti on huono, solenoidi ei vedä aina kunnolla ja seurauksena tuo ajoittainen heikko pyörittäminen...?

Tässä kun aloin oikein ajattelemaan (harvinaista), niin pitäisiköhän poppivehkeiden konkka kytkeä irti kun tuota vuotovirtaa mittailee... ::)
No sit solenoidin kimppuun ensimmäisenä. Navat sieltä on varmaan palaneet ja tulee melkoinen ylimenoresistanssi.
Palaako valot kirkkaana, kun noita käynnistysongelmia on?

Jos siellä diodivikaa olis, niin jännite heijais kyl enempi, saattaa olla jännitteen säädinkin viallinen.
Vuotaa se konkkakin, en tiedä ilmoittaako ne paljonko, mutta aikoinaan jostain selvitin, että 1F konkka vuosi aika paljon, siis jopa 10-20mA!

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #6 : 22.05.2012, 23:09:40 »
Tosin, tää vika tais olla jo ennen tuota konkkaa...
Ottaako tollanen konkka tasaisesti jonkin tietyn vuotovirran vai voisko se jossain kohtaa ottaa enemmänkin...?
Konkka on kyllä laadukas Stingerin tuote eikä mikään halpahalli autonpolttaja, mutta voihan niitä vikoja olla siltikin...
Mutta mä mittaan vielä ilman sitä.

Täytyy kyllä ottaa se starttikin käteen ja kattoa, noi motonetin kunnostetut härvelit ei oikein vakuuta...
Auton ostovaiheessa paikallaan oli kai Bilteman? (ainakin biltemalainen on aivan samanlainen) startti, ainakin jokin merkitön ja aivan susi laite. Välillä sai rengasraudalla hakata solenoidia, että lähti käymään. Purin ja putsasin jonka jälkeen auto toimi kai viikon, sitten hain motonetista kunnostetun...

Laturin vikaan en ole oikein uskonut, sillä latausjännite on kuitenkin aika tasainen, mutta pakko kai sitäkin on vähän epäillä kun muut syylliset alkaa käymään vähiin ::)
Mitäköhän tällaisessa pitäisi olla latausjännitteen, onko se tuo 14,1v vai jotain muuta? Jotkin muut merkit ainakin lataavat jotain 14,5v luokkaa...

Silloin kun auto lähtee juuri ja juuri käymään, on jännite selväsi alhaalla, sillä esim. xenoneista toinen tai molemmat jättää syttymättä kunnes laturi alkaa latamaan.
Eli kyllä se akkua jostain väkisinkin purkaa, tämä aiheuttaa tuon seisonnan jälkeisen akun heikkouden.
Tuo päivittäisessä ajossa esiintyvä satunnainen laiska starttaaminen saattaisi olla startista kiinni.
Jotenkin noin sen voisin diagnosoida ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #7 : 23.05.2012, 06:05:48 »
Mikäs mahtaa olla akun jännite esim: yhden päivän seisonnan jälkeen tai viikonlopun jälkeen, niin että on huono starttaus?

Jänniteen pitäisi olla jotain 12,10V ja 12,30V välillä. ellei jopa alle.

Jos se on enemmän niin sitten menisin kontaktipintojen puolelle tutkimaan.

EDIT: Tuli tässä mieleen, miten mittasit ton 0.04-0.05A?
« Viimeksi muokattu: 23.05.2012, 07:21:10 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #8 : 23.05.2012, 13:49:25 »
Mikäs mahtaa olla akun jännite esim: yhden päivän seisonnan jälkeen tai viikonlopun jälkeen, niin että on huono starttaus?

Jänniteen pitäisi olla jotain 12,10V ja 12,30V välillä. ellei jopa alle.

Jos se on enemmän niin sitten menisin kontaktipintojen puolelle tutkimaan.

EDIT: Tuli tässä mieleen, miten mittasit ton 0.04-0.05A?
Pitää mittailla jännite kunnon mittarilla, tuo auton sisällä oleva kun näyttää omiaan...

Mittasin maapuolen navan ja kengän välistä.
Eli yleismittari napaan ja kenkään valmiiksi kiinni ja sitten vasta kenkä akusta irti.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #9 : 23.05.2012, 19:02:44 »
En usko että 50mA söisi akkua niin paljon niin lyhyeessä ajassa.
Puhdistaa liittimet kunnolla ja laittaa suojarasvaa enemmän kuin tarpeeksi.

Oletko muuten varma ettei virtalukossa ole ongelmia?
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #10 : 23.05.2012, 20:05:16 »
En usko että 50mA söisi akkua niin paljon niin lyhyeessä ajassa.

1,2Ah/24h=> ei voi olla ongelma tuossa.

Mittaa sen akun jännite navoista ennen kylmäkäynnistystä.


Poissa seiskakymppitdi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #11 : 23.05.2012, 23:27:56 »
Jos laturi toimii ja mitään syöppöä ei löydy. Tarkasta maadoitukset. Itse etsin vikaa startista, mutta vika paljastui maaviaksi vaihdelaatikon kyljestä.
Vain automaatilla

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #12 : 24.05.2012, 22:47:10 »
Jos laturi toimii ja mitään syöppöä ei löydy. Tarkasta maadoitukset. Itse etsin vikaa startista, mutta vika paljastui maaviaksi vaihdelaatikon kyljestä.
Juu, samaa olen epäillyt, siksi vedinkin koneesta koriin ylimääräisen maapiuhan.
Ei ainakaan tuohon ajoittaiseen laiskempaan starttaukseen vaikuttanut...


Tänään töistä lähtiessäni mittasin akun jännitteen, noin 10h seisonnan jälkeen jännite oli 12,4v ja lähti iloisesti käymään...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #13 : 29.05.2012, 12:48:27 »
Päivitystä tilanteeseen...

Auto on seissyt nyt viikonlopun ja eilisen päivän, eli perjantaina ajettu viimeksi.
Kävin äsken kokeilemassa ja startti sanoi *naks*
Eli ei toivoakaan saada käymään. Eikä tietenkään ole nyt yleismittaria käsillä, eli tarkkaa akun jännitettä en saa mitattua. Auton sisällä oleva mallia tupakansytkäriin tökättävä mittari näytti 10,5v, mutta tuo näyttää ainakin auton käydessä tyyliin 0,5v liian vähän. Eli todellinen jännite voisi olla kai luokkaa 11v...

Tuo vika on selkeästi mennyt pahemmaksi, viime kesänä lähti viikon seisonnan jälkeen kuitenkin vielä nippanappa käymään...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 purkaa akkua...?
« Vastaus #14 : 29.05.2012, 12:54:00 »
Päivitystä tilanteeseen...

Auto on seissyt nyt viikonlopun ja eilisen päivän, eli perjantaina ajettu viimeksi.
Kävin äsken kokeilemassa ja startti sanoi *naks*
Eli ei toivoakaan saada käymään. Eikä tietenkään ole nyt yleismittaria käsillä, eli tarkkaa akun jännitettä en saa mitattua. Auton sisällä oleva mallia tupakansytkäriin tökättävä mittari näytti 10,5v, mutta tuo näyttää ainakin auton käydessä tyyliin 0,5v liian vähän. Eli todellinen jännite voisi olla kai luokkaa 11v...

Tuo vika on selkeästi mennyt pahemmaksi, viime kesänä lähti viikon seisonnan jälkeen kuitenkin vielä nippanappa käymään...

Solenoidin pääkärkien kosketuspinnat palaneet-> ei kontaktia.
Olettaen, että akussa oikeasti on tuo 11V, eikä se putoa startin hetkellä merkittävästi.

 

Carcom Oy  Elekma