Toistuvat syväpurkaukset, voi rikkoa akun kuin akun, vaikka se olisi siihen suunniteltukin.
Sulla oli huonot kaapelit, joten akku ei oo latautunut täyteen-> paska startti on vielä rokottanut akkua, lisäks useita syväpurkauksia-> akku rikki.
Nyt kun oot kaapelit laittanut kuntoon ja laturikin oletettavasti toimii, niin vois myös olettaa, että alkais akutkin kestämään.
Luulen, että ylijännite tappaa AGM-akun herkemmin, kuin alijännite->nesteet kiehuu. Syväpurkaukset sit on voinu sun tapauksessa tappaa nuo AGM:t.
En tiedä mitä schaissea nuo snajderit ja boschit on, mutta mulla on ollut optimoita ja oon ollut tyytyväinen.
Kerran jopa syväpurettu tuo keltakantinen aivan kuivaks, jännite oli enää jotain 1,5V. Lataus vaan normi paskalaturilla ja sen koomin ei oo mitään ongelmaa ollut. Ikää silläkin sentään jo n.7 vuotta, eikä kapasiteettiakaan ole kuin vaivaiset 48Ah. Tää on kyl vanha kirous, kun jotain tavaraa meet kehumaan, niin kohta se varmasti sitten hajoaa. kop kop...
Mittaa nyt yleimittarilla vielä ne jännitteet sieltä akun navoilta auto käynnissä ajon jälkeen ja sammutettuna jokusen minuutin jälkeen ja sit vaikka yön jälkeen ennen kylmäkäynnistystä.
Tää nykyinen Bosch on päässy kerran niin tyhjäksi ettei lähtenyt enää käymään, jotenkin tuntuu vähän oudolta että vois olla jo nyt rikki.
On myös tosiaan tullut elämän aikana tyhjennettyä perus lyijyakkuja ihan kuivaksi ja latauksen jälkeen on aina toiminut.
Eihän se tietenkään siitä mahdotonta tee vaikken siihen ite uskokaan

Ei ne kaapelit niin huonot ollu, ettei ois akku lataantunut, niin paljoa ei muutosta näy latausjännitteessä.
Ton Sznajderin kohdalla epäilin vaan heikkolaatuista akkua, mutta kyllä ton Boschin pitäis olla kunnon tavaraa, ainakin kaikki alan edustajat on sen merkin nimeen vannonut kun on ollut tästä puhetta.
Optima ois kyllä kova akku, senhän mainostetaan oikein kestävän syväpurkua ja kestää aika kovaa latausjännitettäkin. Jos akkukaupoille joutuu vielä lähtemään, niin Optima sinne saattaa seuraavaksi tiensä löytää...
Mutta mä mittaan, nyt on yleismittari kotona...
Pitää varmaan myös mittailla pidemmällä ajanjaksolla tota purkuvirtaa, eli lyödä auto lukkoon ja käydä vaikka koko päivän ajan mittailemassa. Jos siellä sattuisi jossain välissä olemaan virtaa, niin siinä kohtaa on helppoa selvittää syyllinen sulakkeita nyppimällä...
Oudoita tässä on se, että talvella (kylmässä ilmassa) toimi moitteetta vaikka aamuisin käytin webastoa 15-20min...
Voi olla tyhmä kysymys, mutta oletko kokeillut purkautuuko akku jos kaapelit on irti?
Yksi vikapaikka on ovien salpalukitus, omassa huomasin sattumalta sen akun syöjäksi kun etsin virtasyöppöä.
En oo varsinaisesti kokeillu, mutta sillon kun virittelin noi uudet virtapiuhat oli akku takaluukussa yli vuorokauden. Kiinni kun löi, niin käymään lähti tosi kihakkaasti. Eli tuosta voisi päätellä ettei akku sisäisesti purkaannu...
Salpalukitusta olen miettinyt itsekin, jäikö sulla aina se purkamaan vai sillointällöin...?
Miten tuon korjasit?