Race.fi  Puotilan autokorjaamo

-98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä

  • 92 Vastauksia
  • 38624 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 oikea latausjännite...?
« Vastaus #45 : 10.06.2012, 20:50:59 »
Ja aivan kuten aavistelin, tuo johtojumppa ei tuntunut auttavan varsinaiseen vikaan yhtään.
Päivän seisonnan jälkeen oli jälleen akku aika heikossa latingissa, vanhalla startilla ei varmasti olisi käymään lähtenyt.
Ajon vähyydestäkään ei ole kiinni, torstaina tuli 350km ja perjantainakin yli 100km, eilen vain kymmenisen kilometria ja tänään aamupäivällä tosiaan oli aika heikko latinki...

Uusi jännitteensäädinkin tuli postissa, mutta kannattaneeko tuota alkaa vaihtamaan tähän hätään...

Mitäs sit seuraavaksi...?
Akku huono vai onko siellä jokin purkaja piilossa?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #46 : 10.06.2012, 22:02:26 »
lainaa jostain, perus lyijyakku

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #47 : 10.06.2012, 23:04:29 »
Mutta mikä sen akun rikkoisi, tuo nykyinen on näköjään noin puolisen vuotta vanha...
Vai voisiko tuo volvon latausjännite vaan olla liian pieni AGM akulle?

Mulla on tossa toi vanha akku, muta sekin on AGM-tekniikkaa.
Se ensimmäinen akku oli Bannerin unibull, se oli ihan perus lyijyakku, mutta vaivat oli vastaavat senkin kanssa.
Tietty akkuliikkeessä saisivat varmaan testattua tuon nykyisen akun, siitähän sen kunnon näkisi.

Mutta pakko siellä on jokin olla kun sen akun tyhjentää...
Tämä on tosiaan jo kolmas akku jonka kanssa ihan samat oireet.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #48 : 10.06.2012, 23:27:15 »
Voi olla tyhmä kysymys, mutta oletko kokeillut purkautuuko akku jos kaapelit on irti?

Yksi vikapaikka on ovien salpalukitus, omassa huomasin sattumalta sen akun syöjäksi kun etsin virtasyöppöä.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #49 : 10.06.2012, 23:28:43 »
Mutta mikä sen akun rikkoisi, tuo nykyinen on näköjään noin puolisen vuotta vanha...
Vai voisiko tuo volvon latausjännite vaan olla liian pieni AGM akulle?

Mulla on tossa toi vanha akku, muta sekin on AGM-tekniikkaa.
Se ensimmäinen akku oli Bannerin unibull, se oli ihan perus lyijyakku, mutta vaivat oli vastaavat senkin kanssa.
Tietty akkuliikkeessä saisivat varmaan testattua tuon nykyisen akun, siitähän sen kunnon näkisi.

Mutta pakko siellä on jokin olla kun sen akun tyhjentää...
Tämä on tosiaan jo kolmas akku jonka kanssa ihan samat oireet.

Toistuvat syväpurkaukset, voi rikkoa akun kuin akun, vaikka se olisi siihen suunniteltukin.

Sulla oli huonot kaapelit, joten akku ei oo latautunut täyteen-> paska startti on vielä rokottanut akkua, lisäks useita syväpurkauksia-> akku rikki.
Nyt kun oot kaapelit laittanut kuntoon ja laturikin oletettavasti toimii, niin vois  myös olettaa, että alkais akutkin kestämään.

Luulen, että ylijännite tappaa AGM-akun herkemmin, kuin alijännite->nesteet kiehuu. Syväpurkaukset sit on voinu sun tapauksessa tappaa nuo AGM:t.
En tiedä mitä schaissea nuo snajderit ja boschit on, mutta mulla on ollut optimoita ja oon ollut tyytyväinen.
Kerran jopa syväpurettu tuo keltakantinen aivan kuivaks, jännite oli enää jotain 1,5V. Lataus vaan normi paskalaturilla ja sen koomin ei oo mitään ongelmaa ollut. Ikää silläkin sentään jo n.7 vuotta, eikä kapasiteettiakaan ole kuin vaivaiset 48Ah. Tää on kyl vanha kirous, kun jotain tavaraa meet kehumaan, niin kohta se varmasti sitten hajoaa. kop kop...

Mittaa nyt yleimittarilla vielä ne jännitteet sieltä akun navoilta auto käynnissä ajon jälkeen ja sammutettuna jokusen minuutin jälkeen ja sit vaikka yön jälkeen ennen kylmäkäynnistystä.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #50 : 10.06.2012, 23:46:45 »
Toistuvat syväpurkaukset, voi rikkoa akun kuin akun, vaikka se olisi siihen suunniteltukin.

Sulla oli huonot kaapelit, joten akku ei oo latautunut täyteen-> paska startti on vielä rokottanut akkua, lisäks useita syväpurkauksia-> akku rikki.
Nyt kun oot kaapelit laittanut kuntoon ja laturikin oletettavasti toimii, niin vois  myös olettaa, että alkais akutkin kestämään.

Luulen, että ylijännite tappaa AGM-akun herkemmin, kuin alijännite->nesteet kiehuu. Syväpurkaukset sit on voinu sun tapauksessa tappaa nuo AGM:t.
En tiedä mitä schaissea nuo snajderit ja boschit on, mutta mulla on ollut optimoita ja oon ollut tyytyväinen.
Kerran jopa syväpurettu tuo keltakantinen aivan kuivaks, jännite oli enää jotain 1,5V. Lataus vaan normi paskalaturilla ja sen koomin ei oo mitään ongelmaa ollut. Ikää silläkin sentään jo n.7 vuotta, eikä kapasiteettiakaan ole kuin vaivaiset 48Ah. Tää on kyl vanha kirous, kun jotain tavaraa meet kehumaan, niin kohta se varmasti sitten hajoaa. kop kop...

Mittaa nyt yleimittarilla vielä ne jännitteet sieltä akun navoilta auto käynnissä ajon jälkeen ja sammutettuna jokusen minuutin jälkeen ja sit vaikka yön jälkeen ennen kylmäkäynnistystä.
Tää nykyinen Bosch on päässy kerran niin tyhjäksi ettei lähtenyt enää käymään, jotenkin tuntuu vähän oudolta että vois olla jo nyt rikki.
On myös tosiaan tullut elämän aikana tyhjennettyä perus lyijyakkuja ihan kuivaksi ja latauksen jälkeen on aina toiminut.
Eihän se tietenkään siitä mahdotonta tee vaikken siihen ite uskokaan :D

Ei ne kaapelit niin huonot ollu, ettei ois akku lataantunut, niin paljoa ei muutosta näy latausjännitteessä.

Ton Sznajderin kohdalla epäilin vaan heikkolaatuista akkua, mutta kyllä ton Boschin pitäis olla kunnon tavaraa, ainakin kaikki alan edustajat on sen merkin nimeen vannonut kun on ollut tästä puhetta.
Optima ois kyllä kova akku, senhän mainostetaan oikein kestävän syväpurkua ja kestää aika kovaa latausjännitettäkin. Jos akkukaupoille joutuu vielä lähtemään, niin Optima sinne saattaa seuraavaksi tiensä löytää...

Mutta mä mittaan, nyt on yleismittari kotona...
Pitää varmaan myös mittailla pidemmällä ajanjaksolla tota purkuvirtaa, eli lyödä auto lukkoon ja käydä vaikka koko päivän ajan mittailemassa. Jos siellä sattuisi jossain välissä olemaan virtaa, niin siinä kohtaa on helppoa selvittää syyllinen sulakkeita nyppimällä...

Oudoita tässä on se, että talvella (kylmässä ilmassa) toimi moitteetta vaikka aamuisin käytin webastoa 15-20min...


Voi olla tyhmä kysymys, mutta oletko kokeillut purkautuuko akku jos kaapelit on irti?

Yksi vikapaikka on ovien salpalukitus, omassa huomasin sattumalta sen akun syöjäksi kun etsin virtasyöppöä.
En oo varsinaisesti kokeillu, mutta sillon kun virittelin noi uudet virtapiuhat oli akku takaluukussa yli vuorokauden. Kiinni kun löi, niin käymään lähti tosi kihakkaasti. Eli tuosta voisi päätellä ettei akku sisäisesti purkaannu...

Salpalukitusta olen miettinyt itsekin, jäikö sulla aina se purkamaan vai sillointällöin...?
Miten tuon korjasit?
« Viimeksi muokattu: 10.06.2012, 23:53:17 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #51 : 11.06.2012, 01:01:05 »

En oo varsinaisesti kokeillu, mutta sillon kun virittelin noi uudet virtapiuhat oli akku takaluukussa yli vuorokauden. Kiinni kun löi, niin käymään lähti tosi kihakkaasti. Eli tuosta voisi päätellä ettei akku sisäisesti purkaannu...

Salpalukitusta olen miettinyt itsekin, jäikö sulla aina se purkamaan vai sillointällöin...?
Miten tuon korjasit?

Yleensä auto seisoi viikonlopun joten se ehti touhuta lukkojen kanssa pari päivää, joko jatkuvasti tai sillointällöin.
En muista mitä korjauksia tein, useampi vuosi kuitenkin jo aikaa.

Talvella ei ollut kertaakaan ongelmia, lukot kuivat?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #52 : 11.06.2012, 02:39:38 »
Yleensä auto seisoi viikonlopun joten se ehti touhuta lukkojen kanssa pari päivää, joko jatkuvasti tai sillointällöin.
En muista mitä korjauksia tein, useampi vuosi kuitenkin jo aikaa.

Talvella ei ollut kertaakaan ongelmia, lukot kuivat?
Saattaisi olla ihan potentiaalinen vikapaikka. Eikä se tietenkään silloin mitään tee kun vuotovirtaa mittailee...

Nämä ongelmat alkoivat mullakin nyt lämpimien kelien myötä, ei talvella ollut propleemaa...

Puritko lukkoja vai mitä?

E: Mahtaako se liittyä jotenkin tähän, että talvella kun on tarpeeksi pakkasta eivät takaovien salpalukot aukea. Välillä toinen lukko aukesi ja välillä ei kumpikaan...

E2: Ja kuskinpuoleisesta takaovesta ei toimi sisävalo ollenkaan, eli oven avaaminen ei sytytä sisävaloa.
Voiskohan siellä olla jossain mikrokytkimessä tai johtosarjassa jotain hämminkiä.
Onkohan noiden takaovien koko lukkojen veihto hankala homma? Etuovissa on ainakin suht simppeliä.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2012, 02:58:27 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #53 : 11.06.2012, 08:26:36 »
Saattaisi olla ihan potentiaalinen vikapaikka. Eikä se tietenkään silloin mitään tee kun vuotovirtaa mittailee...

Nämä ongelmat alkoivat mullakin nyt lämpimien kelien myötä, ei talvella ollut propleemaa...

Puritko lukkoja vai mitä?

E: Mahtaako se liittyä jotenkin tähän, että talvella kun on tarpeeksi pakkasta eivät takaovien salpalukot aukea. Välillä toinen lukko aukesi ja välillä ei kumpikaan...

E2: Ja kuskinpuoleisesta takaovesta ei toimi sisävalo ollenkaan, eli oven avaaminen ei sytytä sisävaloa.
Voiskohan siellä olla jossain mikrokytkimessä tai johtosarjassa jotain hämminkiä.
Onkohan noiden takaovien koko lukkojen veihto hankala homma? Etuovissa on ainakin suht simppeliä.

Mittari väliin ja mittaa vuotovirtaa, ovet lukkoon ja sit vaan odottelee, että salvat menee lukkoon.
Konepeiton lukkoon voi laittaa meisselin poikittain, en tie tarviiko, mutta hälläri ei ainakaan mene päälle, ellei tuota ole tehty.

Jos lukot eivät toimi talvella, on siellä todennäköisesti kosteutta, joka on jäädyttänyt salvat.
Aukaisu-> puhdistus ja rasvaus.
Kuluneet lukot tuollaista sisävalon toimimattomuutta aiheuttaa->mikrokytkin ei kosketa.
Luulen vaan, että harvemmin nuo mikrokytkimet sieltä kypsyy, kyllä se on se itse lukkomekanismi, joka kuluu ja sit se lirpake ei enää kosketa sitä mikrokytimen liikutinta tarpeeksi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6297.msg127062#msg127062

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #54 : 11.06.2012, 08:47:38 »

E: Mahtaako se liittyä jotenkin tähän, että talvella kun on tarpeeksi pakkasta eivät takaovien salpalukot aukea. Välillä toinen lukko aukesi ja välillä ei kumpikaan...
E2: Ja kuskinpuoleisesta takaovesta ei toimi sisävalo ollenkaan, eli oven avaaminen ei sytytä sisävaloa.
Voiskohan siellä olla jossain mikrokytkimessä tai johtosarjassa jotain hämminkiä.
Onkohan noiden takaovien koko lukkojen veihto hankala homma? Etuovissa on ainakin suht simppeliä.

Viat kuulostavat tutuille.
Lukkopaketin vaihto on helppo homma, ovipahvi irti ja siinä se jo näkyy.

Ässän takaoven lukossa oli viime kesänä lukitus/avaus ongelmaa ja viaksi paljastui puuroksi hapettunut liitin.

« Viimeksi muokattu: 11.06.2012, 08:49:17 kirjoittanut X70R »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #55 : 11.06.2012, 10:35:41 »
Pitää tutkia noita lukkoja lisää...
Vaihtaa noi takaovien lukot voisi jokatapauksessa, tai vähintään purkaa ja putsata, sillä talvellakin pitäisi välillä päästä takaovesta.

Tuossa selailin taas vähän jenkkifoorumia, siellä oli yhdellä samat oireet ja viaksi oli paljastunut laturi vaikka se oli testattu ja latasi hyvin.

Sieltä löysin hyvän vinkin tuon testaamiseen, ottaa akunkengästä irti ne johdot jotka menee sulakerasialle ja jättää paikalleen vain sen ison kaapelin joka menee startille ja laturille. Jos edelleen tyhjenee, on vika löydetty...

Jotenkin laturi voisi olla taas hyvä epäilty, sillä silloin eräänä päivänä vajaa pari tuntia pihassa riitti ettei lähtenyt käymään, jokin siis vissiin otti virtaa aika reilusti. Tuskin noi ovien lukot montaa ampeeria ottaa vaikka sohlaisivat...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
RE: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #56 : 11.06.2012, 11:56:13 »
Taas OT, mutta:
Haluatko tehdä ton lukonavauksen ja putsauksen hitaasti ja kovaa kommentoiden työn etenemistä? Itsellä talvisin sama vika. Ensi talvena kaksi lasta, joten jäätynyt takaovi ei hyvä. Vai mitä lie uudet maksaa?

Sent from my TITAN X310e using Board Express

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: RE: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #57 : 11.06.2012, 12:20:14 »
Vai mitä lie uudet maksaa?

Bilian hinnastossa lukot maksaa jotain 150-350€, osanumeroa kun ei ole, niin ei voi tarkemmin tietää.
Jenkeissä abt. 160$

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
RE: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #58 : 11.06.2012, 12:26:45 »
Kiitos tiedosta -H-
Eli tosiaan voisi ensin ainakin kokeilla sitä putsausta :D

Sent from my TITAN X310e using Board Express

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #59 : 11.06.2012, 16:10:31 »
Joo, katotaan jos saan aikaiseksi noiden lukkojen avaamisen, voin tehdä siitä vaikka ihan FAQ-tutoriaalin jos hommasta mitään tulee...


Tossa äsken käväisin autolla tossa parin kilometrin päässä, kyllä oli nippanappa että lähti käymään.
Takaisin kun tulin, niin mittasin piruuttani tupakansytkäristä jännitteen ihan yleismittarilla ja kappas, se tupakansytkäriin tökättävä mittari ei näytäkään väärin vaan jännite on siinä alhaisempi mitä akun navoista mitattuna.

Noh, pellin alla nappasin siitä pääsulakerasiasta (kolmionmuotoinen kikkara konehuoneessa) kannen pois ja mittasin, siinäkin jännite oli 0,15v alhaisempi mitä akulla, kaikenlisäksi se sulakerasian virtajohdon liitin oli lämmin...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Proturbo  Autodiagnoosi