KL-varaosat  Race.fi

-98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä

  • 92 Vastauksia
  • 38658 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #60 : 11.06.2012, 16:21:55 »
Joo, katotaan jos saan aikaiseksi noiden lukkojen avaamisen, voin tehdä siitä vaikka ihan FAQ-tutoriaalin jos hommasta mitään tulee...


Tossa äsken käväisin autolla tossa parin kilometrin päässä, kyllä oli nippanappa että lähti käymään.
Takaisin kun tulin, niin mittasin piruuttani tupakansytkäristä jännitteen ihan yleismittarilla ja kappas, se tupakansytkäriin tökättävä mittari ei näytäkään väärin vaan jännite on siinä alhaisempi mitä akun navoista mitattuna.

Noh, pellin alla nappasin siitä pääsulakerasiasta (kolmionmuotoinen kikkara konehuoneessa) kannen pois ja mittasin, siinäkin jännite oli 0,15v alhaisempi mitä akulla, kaikenlisäksi se sulakerasian virtajohdon liitin oli lämmin...?

On ihan normaalia, että tupakan sytkässä on alhaisempi jännite, saattaa sähkö tulla virtalukon läpi ja välissä on ohkasta piuhaa, jota kuormitetaan-> jännite tippuu matkalla.

Oliko auto käynnissä vai sammuksissa, kun mittasit siitä sulakerasiasta?
Löysät liitokset lämpenee.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #61 : 11.06.2012, 21:03:20 »
On ihan normaalia, että tupakan sytkässä on alhaisempi jännite, saattaa sähkö tulla virtalukon läpi ja välissä on ohkasta piuhaa, jota kuormitetaan-> jännite tippuu matkalla.

Oliko auto käynnissä vai sammuksissa, kun mittasit siitä sulakerasiasta?
Löysät liitokset lämpenee.
joo, kyllähän se ihan järkevältä kuulostaa, että jännitehäviötä tulee...

Käynnissä mittasin.
Pitää varmaan tutkia sitä liitosta vielä tarkemmin...

Laitoin akun lataukseen ja c-tek näytti täyttä akkua jo muutaman tunnin päästä, vaikka akku oli aika kuiva. Voisko tuosta päätellä, että akku olisi huono...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #62 : 11.06.2012, 21:43:02 »
Laitoin akun lataukseen ja c-tek näytti täyttä akkua jo muutaman tunnin päästä, vaikka akku oli aika kuiva. Voisko tuosta päätellä, että akku olisi huono...?

Ei välttämättä, latas se auton oma laturi kuiteskin akkua sen mitä pystyi ja sen mitä akku pystyy ottamaan vastaan. Se on varsinainen pikalataus jokaisen startin jälkeen.
Jotkut akut vaan pystyy ottamaan virtaa enemmän vastaan, kuin toiset.
Muistan kun optima tuli markkinoille, niin sitä hehkutettiin, että se pystyy ottamaan suuren latausvirran vastaan.
No toki, jos sen sisäinen vastus kerran on pienempi, kuin tavallisen lyijyakun.

Sit taas toisaalta paska akku vaan antaa jännitten nousta nopeasti-> C-tek luulee, että se on täynnä ja lakkaa lataamasta.
Sit kun sitä kuormittaa, niin eihän sieltä juur mitään ulos tule ja jännite putoaa taas nopeasti.
Vähän sama ilmiö, kuin noissa somiakuissakin.

Kannattais käydä jossain kunnollisessa autosähköliikeessä testauttamassa akku.
Mutta akun pitää olla täysi, kun sitä aletaan testaamaan, muuten saadaan vääriä tuloksia.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #63 : 12.06.2012, 21:51:56 »
Joo, kyllä mä ton akun testautan, tuskimpa jokin akkuliike paljoa rokottaa kun sen "penkittävät"...
Jos toi akku on sökö nyt jo, niin todistetusti ainakaan Bosch ei kestä jatkuvaa alhaista jännitettä ::)

Päivällä otin akun latauksesta ja ajelin noin 20km, mittasin akun jännitteen takasin kun pääsin kotiin ja 12,44v oli akkujännite.

Otin akunkengästä sen laturille ja startille menevän johdon ja vahvistimen johdon irti, eli akussa on nyt kiinni vain sulakebokseille menevät piuhat. Mittasin purkuvirtaa kauan ja moneen otteeseen, aina näytti 30mA. Kuuntelin myös ovien lukkoja korva ovessa kiinni, ei niistä ainakaan pihaustakaan kuulunut, eli mitään fyysistä siellä ei tapahtunut.

Mutta oudoin homma on tuo laturille ja startille menevä virtakaapeli, sen ja akun positiivisen navan välistä kun mittaa, niin näyttää jännitettä 11,8v...?
Ja kun sen tökkää akunnapaan kiinni, räpsäyttää se pienen kipinän.
Tuon johdon ja akun väliltä kun mittaa virtaa, ei mittari näyttänyt mitään ainakaan 10A alueella, 20mA alueella näytti 0,7 eli ei oikein mitään...?
Mutta tuo jännite akun ja tuon piuhan välillä ihmetyttää, samoin kun se kipinöinti kun sen tökkää akunnapaan.
Oisko tuolle jotain järkevää selitystä?

Noh, katsellaan yön yli, että miten pysyy akussa virta kun laturi ja vahvistin on irti.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #64 : 12.06.2012, 22:45:33 »
Joo, kyllä mä ton akun testautan, tuskimpa jokin akkuliike paljoa rokottaa kun sen "penkittävät"...
Jos toi akku on sökö nyt jo, niin todistetusti ainakaan Bosch ei kestä jatkuvaa alhaista jännitettä ::)

Päivällä otin akun latauksesta ja ajelin noin 20km, mittasin akun jännitteen takasin kun pääsin kotiin ja 12,44v oli akkujännite.

Otin akunkengästä sen laturille ja startille menevän johdon ja vahvistimen johdon irti, eli akussa on nyt kiinni vain sulakebokseille menevät piuhat. Mittasin purkuvirtaa kauan ja moneen otteeseen, aina näytti 30mA. Kuuntelin myös ovien lukkoja korva ovessa kiinni, ei niistä ainakaan pihaustakaan kuulunut, eli mitään fyysistä siellä ei tapahtunut.

Mutta oudoin homma on tuo laturille ja startille menevä virtakaapeli, sen ja akun positiivisen navan välistä kun mittaa, niin näyttää jännitettä 11,8v...?
Ja kun sen tökkää akunnapaan kiinni, räpsäyttää se pienen kipinän.
Tuon johdon ja akun väliltä kun mittaa virtaa, ei mittari näyttänyt mitään ainakaan 10A alueella, 20mA alueella näytti 0,7 eli ei oikein mitään...?
Mutta tuo jännite akun ja tuon piuhan välillä ihmetyttää, samoin kun se kipinöinti kun sen tökkää akunnapaan.
Oisko tuolle jotain järkevää selitystä?

Noh, katsellaan yön yli, että miten pysyy akussa virta kun laturi ja vahvistin on irti.

Jos nyt oikein tulkitsen, kun mittaat positiivisen navan ja tuon laturin irrotetun kaapelin väliltä, niin tokihan se näyttää jännitettä maata vasten, koska se saa maata jännitteensäätimen elektroniikan kautta.


Kipinäkin tullee, kun laturin akkuun kytkee, siellä lienee häiriönpoistokonkka, tosin niin olematon, ettei paljon pitäis räpsyä, mutta saattaa virtan kulkea hetken ankkuripiirissä.
En ole tuosta kyllä varma, kun ei tiedä tarkkaan sen jännitteensäätimen sielunelämää.

Kyl mä vaan olen edelleen sitä mieltä, että tuo akku on vaan paskana.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #65 : 12.06.2012, 23:27:39 »
Jos nyt oikein tulkitsen, kun mittaat positiivisen navan ja tuon laturin irrotetun kaapelin väliltä, niin tokihan se näyttää jännitettä maata vasten, koska se saa maata jännitteensäätimen elektroniikan kautta.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kipinäkin tullee, kun laturin akkuun kytkee, siellä lienee häiriönpoistokonkka, tosin niin olematon, ettei paljon pitäis räpsyä, mutta saattaa virtan kulkea hetken ankkuripiirissä.
En ole tuosta kyllä varma, kun ei tiedä tarkkaan sen jännitteensäätimen sielunelämää.

Kyl mä vaan olen edelleen sitä mieltä, että tuo akku on vaan paskana.
Okei, ihan hyvin perusteltuja väittämiä taas ;D

Kipinä ei tosiaan ollut suurensuuri, mutta hieman räpsäsi...

Kyllä mäkin vähän alan uskoa siihen, että akku on paskana.
MUTTA mikä sen on rikkonut...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #66 : 13.06.2012, 00:36:09 »
 ::)
Tuntuu olevan pvn trendi, jotta akkuja saa vaihdella takuuseen nopeemmin kuin kaapista näkkäripaketti tyhjenee.....  :idiot2:
Ei ole enää Boschin akkumulaattorikaan nimensä veroinen, valtaosan voisivat suoraan verkonpainoiksi markkinoida....  :(
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #67 : 13.06.2012, 00:48:33 »
::)
Tuntuu olevan pvn trendi, jotta akkuja saa vaihdella takuuseen nopeemmin kuin kaapista näkkäripaketti tyhjenee.....  :idiot2:
Ei ole enää Boschin akkumulaattorikaan nimensä veroinen, valtaosan voisivat suoraan verkonpainoiksi markkinoida....  :(
Siltä se vähän tuntuu, ainakin kun nyt aiheesta on lukenut netistä, viallisia akkuja on paljon...
Tietty nykyautot laittaa akut aika paljon kovemmalle, mitä jokin 80-luvun härveli...

Optimaako sit pitäis kattella? Mahtaako motonet antaa rahoja pois vai onko pakko ottaa uusi tilalle, sikälimikäli edes menee takuuseen, kai siellä jotain keksitään ettei menisi...
Mites noi Exiden akut, esim toi maxxxima...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Nate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #68 : 13.06.2012, 01:24:37 »
Noissa Exiden akuissa on enemmän vikoja kun muissa akuissa yhteensä.
Elämälle altistuminen voi pitkässä juoksussa johtaa kuolemaan.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #69 : 13.06.2012, 09:57:52 »
Niin tuntuu olevan, tosin jotkut toimii hienosti.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54355

Moronetti ei anna rahoja pois, mutta vuoden kuitin voit saada, jolla saat heidän kamaa ostaa.
Voi olla vaikeeta muutenkin tuollaisen akun sököks todistaminen.

Jos optimaan sorrut, niin osta keltakantinen.
Punakantinen ei kestä syväpurkua.

Mut sanotaan näin, että mikään akku ei kestä syväpurkua pienellä virralla aivan kuiviin. Oli sit kyseessä optima tai joku muu akku. Tosin itellä kesti viikonlopun yli sisävalo päällä, mutta sen akun käyttöikä varmasti tuosta lyheni.

Mites olikos akku vielä iskussa aamulla, kun oli johtoja irti??

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #70 : 13.06.2012, 22:37:09 »
Joo, näyttäisi aika ristiriitaisia mielipiteitä olevan tosta exidestä, sitten taas kun lukee optimasta mielipiteitä niin aika pitkälti ovat pelkkää ylistystä. En tiedä, että onko vain brändin aiheuttamaan uskomusta, että olisi maailman paras akku vai onko se oikeasti niin hyvä...
Keltakantista kattelinkin...

Soittelin jo moponettiin, kuulemma rasitustesteri on rikki mutta heillä on joku pieni ja näppärä boschin oma testeri. Mulla on jokseenkin pieni luotto noiden pienten testereiden tuloksiin...
Tokihan sen voi käydä ihan akkuliikkeessä testauttamassa, eikö sellaisessa saa laturiakin testattua, vai pitääkö kaivaa irti...?

Päivällä ja vielä äskenkin oli akussa jännite 12,3v ja päivällä jaksoi lähteä käymään, ajelin pari kilsaa tässä kylillä kauppaan ja takaisin eli paljoa se ei ehtinyt latautua.
Akku on nyt irti ja latauksessa, vien huomenna sen moponettiin niin saavat "tutkia" sen kunnon...

V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #71 : 14.06.2012, 13:56:35 »
Joo, näyttäisi aika ristiriitaisia mielipiteitä olevan tosta exidestä, sitten taas kun lukee optimasta mielipiteitä niin aika pitkälti ovat pelkkää ylistystä. En tiedä, että onko vain brändin aiheuttamaan uskomusta, että olisi maailman paras akku vai onko se oikeasti niin hyvä...
Keltakantista kattelinkin...

Soittelin jo moponettiin, kuulemma rasitustesteri on rikki mutta heillä on joku pieni ja näppärä boschin oma testeri. Mulla on jokseenkin pieni luotto noiden pienten testereiden tuloksiin...
Tokihan sen voi käydä ihan akkuliikkeessä testauttamassa, eikö sellaisessa saa laturiakin testattua, vai pitääkö kaivaa irti...?


En kyl luottais tuollaisten pienten testerien tuloksiiin.

Mulla oli joskus takavuosina ongelmia Otiman red topin kanssa, kun se pääsi melko tyhjäks ja ei pitänyt sit jännitettä enää riittävän korkealla. Sit maahantuoja lupas mulle uuden, mutta akun myynyt liike alkoi sohlaan ja rupes mittaamaan sitä "pienellä näppärällä" testerillä. "Tää on ihan kunnossa" se sanoi... Kysyin, että paljonkos tuo sinun testeri kuormittaa akkkua? Ei hajuakaan, sit tavattiin siitä testeristä, että 50A. No hah hah, kysyin, että tiedätkö yhtään paljonko 240:n volvon kylmäkäynnistysvirta on? juu ei ollu äijällä hajuakaan... Kerroin, että mittasin 470A kesäkelillä, kyllä siinä jännite putosi 7 voltin hujakoille.
No myyjän poika sieltä huuteli, että anna uusi vaan, se on jo sovittu maahantuojan kanssa.
Kyllä huonokin akku voi pienillä virroilla näyttää ok, mutta kun aletaan sitä oikeasti talvella kurmuuttamaan.

En tiedä maailman parhaasta akusta, kaikki menee aikanaan rikki kuitenkin, toiset vaan kestää paremmin kuin toiset. Ehkä Otimasta kuitenkin löytyy enemmän positiivisia kokemuksia kuin negatiivisia.

Yks juttuhan noissa Optimoissa on, joka kannattaa huomioda, että kapasiteetti on oikeasti pieni, mutta kylmäkäynnistysvirta on suuri. Eli webastokäytössä tuo kapasiteetin pienuus ei välttämättä ole paras mahdollinen.

Kyllä tuo Yellow topkin pudottaa kovilla pakkasilla kylmästartissa jännitteen niin alas, että 70:n kello ja trippi välillä resetoituu nollille.

Joku hyvä suuri lyijyakkukin olis vaan kova sana. Mulla on 960:ssä joku hiton vanha saksalainen 60Ah akku, vedetkin siitä oli tullessaan vähissä, mutta niin vaan on aina lähtenyt tulille, vaikka joskus on joutunut liimaventtiilivikaakin pyörittään oikeen urakalalla.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #72 : 14.06.2012, 14:47:19 »
Jep, joskus edellisessä työpaikassa tul iakkuja testailtua tuollaisella pienellä testerillä, taisi kerran näyttää että "replace battery" kun akku oli jo ihan tööt, varmaan useampi kenno oikosulussa.
Näytti lähes aina OK:ta vaikka akku oli selvästi jo ihan loppu.
Siellä oli myös sellainen 100kg painava Bear-merkkinen kärry, jolla sai rasitettua akkua, sillä saikin jo jotain tuloksia...

Pitää nyt kattoa, että mitä sanovat motonetissa, JOS toteavat tuon vialliseksi niin kaippa sitä sitten on pakko ottaa samanlainen tilalle.
Optimoista katoin, että se toiseksi suurin keltakantinen olisi varmaan hyvä, eli se 66Ah malli, olisi sitten vähän kapasiteettia webastoa varten eikä tuossa ole paljoa hintaeroa verrattuna johonkin 55Ah malliin.

Otin akun eilen irti ja latasin c-tekillä täyteen, taaskaan ei mennyt kuin muutama tunti ja näytti täyttä.
Mittasin napajännitteen ja oli 12,75v eli ihan ookoo, mutta alle tunnissa jännite tipahti 12,5v, pitää kattoa että mihin se nyt yön aikana on tippunut.
Kyllähän tuosta voi jo päätellä, ettei se akku kunnosa ole.

Piruuttani mittasin kaverin S60:stä latausjännitteen ja akkujännitteen, lataus oli sama kuin itellä eli lämpimänä siinä 13,9v tienoilla ilman suurempia kuormia ja akkujännite oli jopa 13,1v vaikka auto oli seissyt hetken pihassa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #73 : 14.06.2012, 16:28:02 »
Optimoista katoin, että se toiseksi suurin keltakantinen olisi varmaan hyvä, eli se 66Ah malli, olisi sitten vähän kapasiteettia webastoa varten eikä tuossa ole paljoa hintaeroa verrattuna johonkin 55Ah malliin.

Otin akun eilen irti ja latasin c-tekillä täyteen, taaskaan ei mennyt kuin muutama tunti ja näytti täyttä.
Mittasin napajännitteen ja oli 12,75v eli ihan ookoo, mutta alle tunnissa jännite tipahti 12,5v, pitää kattoa että mihin se nyt yön aikana on tippunut.
Kyllähän tuosta voi jo päätellä, ettei se akku kunnosa ole.



Vähän outo malli, kun ei ole Optiman sivulla tuollaista ollenkaan.
Mut näkyy kuiteskin olevan suomessa myynnissä. Ne on varmaan niitä piraatti optimoita  :D


Napajännitteen 12,5V, mukaan sun akussa olis yli 75% varaustaso.
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#mf_soc

tos on vähän tietoa lyijyakuistakin:
http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneuvot/Akku%20Tietoa.html


Optima yellow top käyttö- ja latausohjeet:

•Älä päästä akku purkautumaan alle 10,8V
•Älä ylilataa akkua – max napajännite 13,0V
•Jos akku purkautuu tyhjäksi (alle11V), on lataus suoritettava 2-3A ja vähintään 14 tuntia
•Latausjännite autossa oltava 13,8V – 14,8V välillä
•Peruslataus 12V / 10-25A, 4-8 tuntia, mieluiten ohjelmoidulla varaajalla
•Ylläpitolataus 13,2-13,8V, max virta 1,2A
•Pikalataus – max jännite 15,6V, ei virtarajoitusta kun akku ei lämpene yli 50C. Lopeta kun virta on pudonnut alle 1A
•Varo oikosulkemasta akkua
•Jos akku ei ole jatkuvassa käytössä, varaa se säännöllisin ajoin (4 kertaa vuodessa)
•Akun max kylmä-/lämpöarvot ovat -40C ja +60C välillä
•Akun käyttöikä on pisin kun akku varataan ohjeiden mukaan ja sen käyttö on tasaisen jatkuvaa

Pikalataus jopa 300A virralla on mahdollista

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -98 V70 tyhjentää akun parissa päivässä
« Vastaus #74 : 14.06.2012, 18:24:49 »

Vähän outo malli, kun ei ole Optiman sivulla tuollaista ollenkaan.
Mut näkyy kuiteskin olevan suomessa myynnissä. Ne on varmaan niitä piraatti optimoita  :D


Napajännitteen 12,5V, mukaan sun akussa olis yli 75% varaustaso.
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#mf_soc

tos on vähän tietoa lyijyakuistakin:
http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneuvot/Akku%20Tietoa.html


Optima yellow top käyttö- ja latausohjeet:

•Älä päästä akku purkautumaan alle 10,8V
•Älä ylilataa akkua – max napajännite 13,0V
•Jos akku purkautuu tyhjäksi (alle11V), on lataus suoritettava 2-3A ja vähintään 14 tuntia
•Latausjännite autossa oltava 13,8V – 14,8V välillä
•Peruslataus 12V / 10-25A, 4-8 tuntia, mieluiten ohjelmoidulla varaajalla
•Ylläpitolataus 13,2-13,8V, max virta 1,2A
•Pikalataus – max jännite 15,6V, ei virtarajoitusta kun akku ei lämpene yli 50C. Lopeta kun virta on pudonnut alle 1A
•Varo oikosulkemasta akkua
•Jos akku ei ole jatkuvassa käytössä, varaa se säännöllisin ajoin (4 kertaa vuodessa)
•Akun max kylmä-/lämpöarvot ovat -40C ja +60C välillä
•Akun käyttöikä on pisin kun akku varataan ohjeiden mukaan ja sen käyttö on tasaisen jatkuvaa

Pikalataus jopa 300A virralla on mahdollista
Jahas, ei se moponetin rasitustesteri ollutkaan rikki, eli vissiin sellaisella testasivat.
Virtaa antoi 290A eli rikki, kuitenkin pitäisi antaa 760A.
Sain jopa rahat pois, eli nyt on akkujen maailma avoin :D

Soittelin pariin akkuliikkeeseen ja kyselin sitä 66Ah Optimaa, ei ollut varastossa.
Tuo malli on kuulemma alunperin sinikantinen eli veneakku, tuo outo koko on jonkin venevalmistajan vaatimus keulapotkurikäyttöä varten.
Tuota on tehty myös keltakantisena, sillä ovat kuulemma sinikantisen kanssa samoja akkuja.
Noiden saatavuus vaihtelee, välillä kuulemma saa erän.
Sitä 75Ah mallia oli, mutta se ei taida mahtua tuohon akkutelineeseen...
Akkuliikkeen myyjä ihmetteli tuota Boschin hajoamista, mutta veikkaili että voihan se olla seissyt uutena moponetin hyllyssä pitkään, noita kun myydään aika vähän. Vajaassa varauksessa jos seisoo pitkään, niin hajoaahan se parempikin akku.

Edelleen mittailin vielä vuotovirtaa ja 40mA tasaisesti näyttää...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron