Jaahas, niin siinä kävi että unohdin noi erikoisakut.
GZ:n maahantuojan eli Audioimportin edustajan kanssa juttelin pitkään puhelimessä tuosta GroundZeron akusta.
Hän oli sitä mieltä, että sopii kyllä käynnistysakuksi, muttei ole siinä parhaimmillaan.
AGM kuulemma tykkää vähän korkeammasta latausjännitteestä, eli pitäisi olla 14,3-14,6v suunnilleen, liian korkeaksikaan ei saa päästä. Pienemmillä jännitteillä ei tule täyteen jolloin alkaa tulla ongelmia akun "muistiominaisuuden" muodossa, eli akku alkaa mennä pikkuhiljaa huonoksi.
Tuo pitäisi kaikenlisäksi parin kuukauden välein purkaa suurella virralla aika kuivaksi ja ladata taas täyteen, että säilyy hyvänä. Normaaliin sykliseen käyttöön tuollainen perinteinen "vesiakku" on vaan kuulemma parempi.
Ja kuulemma C-tek ei ole paras laturi näille vaikka monet siinä uskossa onkin, ainakin ne recond-toiminnolla olevat ja nordic mallit kuulemma tuhoavat tällaiset akut todella äkkiä...
Akkuvalintaa hieman vielä helpotti se, ettei tuosta paikallisesta GZ:n jälleenmyyjäliikkeestä vaivauduttu vastaamaan mihinkään viestintävälineeseen...

Noh, hain Boschin S5 77Ah akun moronetista, tuohan kai on uusi versio siitä perinteisestä silveristä, josta itellä ainakin on hyviä kokemuksia. Tuossa on CCA 780A, eli virtaa kyllä antaa.
Napajännite oli kaupasta haettaessa 12,5v (kyllä, mulla oli mittari mukana

), eli saa lataantua tuolla irrallaan täyteen.
Katsotaan josko viat poistuisi tällä akulla...
Voihan se olla, että vanhaan autoon sopii ns. vanha akku, eli uudempaa tekniikkaa oleva AGM sopii vain uudempiin autoihin, joissa latausjännite on sellaiselle tarpeeksi korkea ja tarkka.
Eli ei se uusi tekniikka aina jokapaikassa ole hyvä juttu, eteenkään jos sitä alkaa sotkea tällaiseen vanhaan Volvoon

Noh, seurataan tilannetta....