Carcom Oy  Elekma

S60 T5 -01 Käy huonosti heti käynnistyksen jälkeen VIKA:KAASULÄPPÄKOTELO

  • 6 Vastauksia
  • 7901 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Hei!
Kun auto on seissyt työpäivän ajan parkkipaikalla, niin käynnistettäessä hetken aikaa käy huonosti. Kierrokset seilaa 1000rpm molemminpuolin hetken ajan. pienen odottelun, yleensä n.5s jälkeen auto käy taas nätisti.


Arvauksia vian aiheuttajasta otetaan vastaan.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2012, 07:49:24 kirjoittanut Koljis »
S60 T5 -01

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 -01 Käy huonosti käynnistettäessä.
« Vastaus #1 : 30.05.2012, 22:27:30 »
Nyt edetty sen verran, että kaasuläppä puhdistettu - ei suuremmin likaa ylipäätään näyttänyt olevan. Ei varmaan johdu tuosta kaasuläpästä, koska tuon alun vaikeuksien jälkeen käy kuitenkin hyvin eikä muita siihen viittaavia oireita ole.

Myös imm puhdistettu - näytti myös alunperin puhtaalta. Ei varmaan tässäkään vikaan syyllistä. Kokeilin tätä ottamalla anturin irti, jolloin auto kävi vain huonommin ja seilasi pahemmin ja tämä oli jatkuvaa eli ns 5s:n ihmeparantumista ei tapahtunut.

Vikakooditkin tuli luettua eikä mitään löytynyt.

Vika siis ilmenee hetken ajan kylmänä käynnistämisen jälkeen kierrosten seilailuna ja huonona käyntinä. kuitenkin kun käynti tasaantuu yleensä n.5 sekunnin käynnissä olemisen jälkeen niin auto toimii tämän jälkeen täysin normaalisti. Myös kaasun painaminen saattaa auttaa.

Onko jotakin vinkkejä? Mitä ylipäätään tapahtuu heti käynnistyksen jälkeen/käynnistettäessä? Olisiko vika jossain polttoaineen saannissa? Ei toistaiseksi ole vielä ajoon vaikuttanut, mutta ärsyttävä vika kuitenkin.  :'(
S60 T5 -01

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Mul oli tuossa edellisessä Vollessa vähän samantyyppistä vaivaa, mutta noiden oireiden lisäksi maantienopeudesta pysähtyminen monesti sytytti vikavalon ja sammutti auton. Silloin vaiva korjaantui sytkäpuolen osien uusinnalla. Jakajan kansi oli halki ja tulpanjohdoissa oli kilometrit täynnä...
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Mul oli tuossa edellisessä Vollessa vähän samantyyppistä vaivaa, mutta noiden oireiden lisäksi maantienopeudesta pysähtyminen monesti sytytti vikavalon ja sammutti auton. Silloin vaiva korjaantui sytkäpuolen osien uusinnalla. Jakajan kansi oli halki ja tulpanjohdoissa oli kilometrit täynnä...

Ei ainakaan näyttänyt huonolta puolat tai tulpat. Tulpatkin uusittu juuri alle 5000km sitten.

Sen verran voisi vielä tarkentaa, että tuntuu kuin auto käynnistyisi viileämmällä ilmalla paremmin. Eli aamuisin kun on viileämpää auto käynnistyy normaalisti tai yleensä ainakin paremmin, mutta iltapäivällä töistä lähdettäessä huonosti seilaten. Yksi viikonloppu kun oli sateista ja viileämpää auto toimi täysin ongelmitta.

Nyt menty näin jo monta viikkoa eli ei taida kovin vakava vika olla, mutta ärsyttävä silti.
S60 T5 -01

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Terve!
Melkeinpä yksinpuheluksi mennyt tämä topic. Uusia käänteitä, eli auto kävi volvolla, missä putsasivat kaasuläppäkotelon ja tarkastivat vikakoodit. Vikakoodia antoi juuri tuosta kotelosta ja puhdistus ei auttanut. Totesivat vaan kaasuläppäkotelon kilometrien olevan täynnä.

Saako noita kaasuläppäkoteloita vielä jostakin englannista tai muualta uutena halvemmalla? Ebaysta löytyy kyllä käytettyjä, mutta onko näitä edes mahdollista uudelleenohjelmoida toiseen autoon? Pitääkö ostettaessa käytetty huomioida mitään muuta kuin, että osanro täsmää? Tietenkin vielä eri asia kannattaako käytettyä edes ostaa..

Sitteen vielä uusin käänne eli voiko viallinen kaasuläppäkotelo vaikuttaa automaattilaatikon toimivuuteen? Pienellä tasakaasulla ajettaessa vaihtaa vasta selvästi suuremmilla kierroksilla kuin ennen, joka aiheuttaa pienen nykäyksen. Kuitenkaan kierrokset ei nouse vaihdon aikana, eli ei ilmeisesti luista kuitenkaan? Kunnolla kaasuttaessa kuitenkin toimii kuten aiemminkin.
S60 T5 -01

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Itse ostin pari kuukautta sitten kotelon v70iin autotronixilta. Ne eivät enää myy sieltä yksityisille, mutta itse tilasin sen erään puolitutun autokorjaamon kautta, jolloin hinnaksi tuli postikuluineen kaikkineen 380e(sisältää myös korjaamon pienen välityspalkkion) ja minulla toimii hyvin sillä ohjelmalla joka oli kotelossa jo valmiina. Paikallisella Volvolla olisi hinta ollut pelkkä kotelo 680e+ ohjelmointi n 100e.
Eli olen erittäin tyytyväinen hankintaan ja säästöön :)

Poissa Koljis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Noniin, tämäkin asia saanut ratkaisunsa. Vika oli siis mitä ilmeisimmin kaasuläppäkotelossa, joka nyt on vaihdettu. Selvästi paremmin tuntuu auto vetävän ja tuo "vaihdelaatikkovikakin" parantui tuolla kotelon vaihdolla. Ilmeisesti viallinen läppäkotelo sekoitti jotenkin vaihteiston vaihtamista ja vaihtoi vasta normaalia isommilla kierroksilla ja pienen nykäyksen saattelemana.

Jännä miten nuo oireet olivat erilaisia kuin suurimmalla osalla, mitä nyt täältä lueskellut. Auto ei esimerkiksi mennyt kertaakaan vikamoodiin vaan pystyin koko ajan ajelemaan kutakuinkin normaalisti ja välillä tuntui, ettei mitään vikaa olisikaan.

Kotelon tilasin englannista, vaikkei siinä ilmeisesti yhtä hyville palkoille pääse mitä joskus aiemmin on päässyt. Hintaa tuolle osalle tuli kaikenkaikkiaan n. 450€ vanhan kotelon pantin jälkeen. Uskon ja toivon, ettei tätä enää minun omistusaikana tarvitse uudestaan vaihtaa.  :D

Tässä taas yksi kaasuläppäkotelo topic, mutta ehkä tästä on hyötyä joskus jollekin muulle saman asian kanssa painivalle  :)
S60 T5 -01

 

RallyBaron  Samppasport