Ateho  Elekma

Allun ja Hesen volvorojektit 850 ja V70D, weban asennusvaikeuksia

  • 13 Vastauksia
  • 3882 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Itsellä tuollainen V70N -00 2,5D-moottorilla, johon tehtiin jakohihnaremppa viime vuonna ja hihna jäi tarkistamatta ja tai kiristämättä 20 tkm jälkeen. 25 tkm kohdalla hihna napsahti. Auto ollut pajalla pari kuukautta, kun skf arpoo, että onko heidän kiristimensä pettänyt hihnan löysyyden tai jonkin muun syyn vuoksi. Korjaamo olisi mielellään tehnyt koneen uusiksi, mutta ei oikein 60€ tuntivelotus kiinnosta. Eli tuumasta toimeen: ostin 850 2,5tdi:n ja siitä moottori tuohon V70:iin. Syöttöpumppu ja tarvii olla v70 oma ja laturin sekä ohjaustehostajan kiinnitys eri raudan käikäleellä.
   Eli eli, italian tuonti 850 oli laatikkovikainen ostettaessa, muuten ihan hyväkuntoinen jaleimaakin jäljellä. Ajoin auton kotiin Somerolle Tampereelta rohinan saattelemana.
   Tämän hetken tilanne: tekniikka purettu ja kaveri halusi välttämöttä ostaa loppuauton itselleen. Auto on kyllä todella siistikuntoinen, ruosteeton.
   Nettivaraosassa oli ilmoitus verovelkaisesta 850diisselistä edullisesti, eikä ollut edes kaukana Kaarinassa. Tarrakilpiä ei veroveljaiseen autoon saanut, mutta hinausautolla saimme haettua toisen Volvon kotiin. Tänään konetta irroiteltu, oikeastaan apurungon pultit auki niin tekiikka tipahtaa alas.

Siinäpä tekstiä ja kuviakin tulee, kamera vaan jäi hallille...

Muutama robleemakin tuli: Etupuskurin irroitus, päällinahkalähtee ilmeisesti irti ja sitren saa vasta sen palkin irti? Lokareista niitit porattu, sivuilta pultit avattu ja päältä ruuvit avattu, alla vissiin niittien piraus vielä? Tämä koski siis 850.

Toinen murhe eli luovuttaja 850 on ajotietokone ja kaveri haluaisi sen siihen toiseen. Haulla vähän jo katselinkin tietoja, että info-napin laitto, pätkä johtoa ja mittariston vaihdolla saisi pelittämään? Pystyykö mittariston ajotietokoneosan tai siis sen näytön vaihtamaan toiseen mittaristoon?

Kummankaan 850 mittaristoon ei tule lisää kilometrejä, niissä on vissiin jokubratas rikki?  Onko vaikea itse vaihtaa ja saako siniseltä? Ohje löytyy kai jostain täältäkin?

Siinähän sitä rojektia, lisää kirjoutellaan, kun tapahtuu ja kuvia lisään fotopukettiin.




« Viimeksi muokattu: 04.01.2014, 21:23:31 kirjoittanut allu-85 »
V70N D5244T2

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Allun ja Hesen volvorojektit 850 ja V70 diisselit
« Vastaus #1 : 13.10.2012, 21:29:36 »
Pitkiä päiviä hallilla. Varaosa 850 lähes kokonaan purettu ja vedetty pihalle, odottamaan paalausta. Hain oman  V70 korjaamolta, eipä tullut kotvausta, kun ei ollut tarkistettu jakohihnan kireyttä 20 tkm jälkeen, eli Harjakaisen sanoin "virman piikkiin" taitaa tämä remppa mennä. Kaverin moottori kävi jo korjaamolla ja sai uuden jakohihna- ja pumpunhihnasarjan. Odottaa niputtamista. Oli muuten vääränkokoisella hihnapyörällä tuo jakopää-kitti, vaikka se on hylätty jo vuosia sitten. Omaa  V70:ä purin eilen ja tänään. Alkaa moottorin irrotus olemaan rutiinia jo, apurungon pultit auki niin mylly tipahtaa alas. Vielä, kun osaa laittaa kaikki nippelit ja nappelit takadin sitten, kun päästän niin pitkälle, muta onneksi täältä saaneuvoa! Kuviakin olen ottanut, jahka vaan viitsin ladata ne teidän katseltavaksi.
V70N D5244T2

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Allun ja Hesen volvorojektit 850 ja V70 diisselit
« Vastaus #2 : 18.10.2012, 15:10:47 »
850 mylly haettu korjaamolta pois, nyt on jakohihna-asiat kunnossa. Öljypohja ei vaan tahdo irrota, eiköhän se tänään illalla irtoa kuitenkin. Korjaamolta soitettiin, että oman V70 moottorin saa hakea pois. Eli saa alkaa kokoamaan jo vihdoinkin. tuolla kuvia ja myytäviä osia 850:tä. http://s252.photobucket.com/albums/hh13/allu-85/855%20ja%20V70N/
V70N D5244T2

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Allun ja Hesen volvorojektit 850 ja V70 diisselit
« Vastaus #3 : 03.11.2012, 17:21:33 »
Menee yksinpuheluksi, mutta ei se mitään. Moottorit paikallaan ja viimeisiä tsekkauksia tekemättä. Pakoputket laittamatta.

850 eberi oli huollossa. Mihinköhän sen sulakkeet on kätketty, ei löytynyt konehuoneesta. Etsintää jatketaan.

Molempiin löytynyt talveksi renkaat ja vanteet. 850 tulee 16 Columbat, joihin keskikupit haussa, saa tarjota.

V70:iin tuli jotkut 5-puolaiset 15" nastat.

Eiköhän ne jo ensi viikolla käy....

Kuvia lisätty:
http://s252.beta.photobucket.com/user/allu-85/media/855%20ja%20V70N/PICT9357.jpg.html#/user/allu-85/media/855%20ja%20V70N/PICT9354.jpg.html?&_suid=135195578258803849863054511655
V70N D5244T2

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Ekat savut otettu. 850 lähti käymään, sa vaan ilmaa siitä muovikäikäleestä naftasuodattimen päällä. Onko se jokin takaiskuventtiili? Kaveri oli tyytyväinen, kun betonimylly hörähti, minä en ole tyytyväinen!

Oma V70 ei käynnisty. Suutinputket on auki, mutta niistä ei tule tippaakaan naftaa. Avasin suodattimen pältä ilmausruuvia, ja laitoin paineilmaa tankkiin. Ilmausruuvista ei tullut mitään. Eikös tän pitäis periaatteessa ilmata ittensä, kun on sähköpumppu? Pumpun sulake oli ehjä. Mikä neuvoksi??
V70N D5244T2

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin naftasuodattimen koneenvaihdon yhteydessä ja täytin senkin.
V70N D5244T2

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
...

Oma V70 ei käynnisty. Suutinputket on auki, mutta niistä ei tule tippaakaan naftaa. Avasin suodattimen pältä ilmausruuvia, ja laitoin paineilmaa tankkiin. Ilmausruuvista ei tullut mitään. Eikös tän pitäis periaatteessa ilmata ittensä, kun on sähköpumppu? Pumpun sulake oli ehjä. Mikä neuvoksi??

Ei D5252T-koneisessa ole mitään sähköistä siirtopumppua.
Nykyinen: V70 TDI AT vm.1997

Entisiä:Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
850 käy ja kukkuu. Saa vain ilmaa jostain. Kun sammuttaa niin suodattimen vieressä kohisee ja kihisee. Kuparitiivisteet vaihdettu. No eihän kaikki mene niinkuin elokuvissa eli, jarruja ilmatessa huomasimme raidetangon kumin sisältä valuvan punaista. Kai joku stefa on entinen? Muistanko väärin, että ei kannata vaihtaa vaan ennemmin vaihtaa koko raidetankohässäkkä?

V70:n kanssa painittu. Otin syöttöpumpun ison liittimen irti ja mitaailin yleismittarilla. Autossa oli virta päällä ja kaikkiin liittimen pinneihin tuli jännitettä 2,5- 13v, yksi oli maadoitus. Vähän loppuu eväkset kesken ja auto taidetaan hinata korjaamolle ensi viikolla.
V70N D5244T2

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Allun ja Hesen volvorojektit 850 ja V70D, molemmat käy
« Vastaus #8 : 11.11.2012, 11:44:27 »
Kävin pikapikaa halila ennen isänpäivälounasta. Ja taisin sadahyvän isänpäivälahjan. Oma V70 lähti käymään. Kampiakselin asentoanturin jihto oli kiinni, mutta sitä heiluttamalla alkoi suutinputkista tulemaan naftaa. Ja lähtihän se tulille. Hyvä fiilis!
   
Vielä olis pakoputken lopupään askartelua. Ja sisätilankennon o-renkaiden vaihto. Renkulat paikallaan jo, mutta en saa painettua niitä sokkia takas, sen verran jäykät o-renkaat. Mutta mutta, eiköhän nekin sinne apinanraivolla ruoan jälkeen mene.

850 laitettu liikennekäyttöön ja parit kilsat ajeltu, musta pölläyttää kiihdytyksessä, mutta muuten pelaa mainiosti.
V70N D5244T2

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
850 ollut ajossa muutaman päivän. Hyvin pelittää. Saimme eberinkin toimimaan. pitkä startti parantui tankkaamalla tankki täyteen.


V70 sisätilakennon o-renkaatkin sain laitettua kovan tasitelun kanssa.

Tyhjäkäynti vain ihmetyttää, käy välillä niin huonosti, että sammuu. Ja moottorihäiriö ilmoitus syttyy, vähän ajan päästä, kun auton käynnistää. Auto kävi äsken 160m2 hallissa ja muutaman minuutin päästä siellä oli niin paljon sanua, että piti lähteä pois. Kaveri epäili imuvuotoa. Kävin letkuja läpi. Ahtoputket ovat silmämääräisesti kunnossa ja kireällä. Alipaine ym letkuja tarkistelin ja heiluttelin, ei muutosta käyntiin. Alunperin asentaja laittoi tosiaan pumpun ajoituksen pykälän liian aikaiselle, niinkuin se oli alunperinkin. Jos se mihinkään vaikuttaa.
V70N D5244T2

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
Kyllähän toi pumpum ajoitus käyntiin vaikuttaa, mutta tuskimpa yhden heitto
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Auto viety korjaamolle. Vaihdetaan huollettu pumppu tilalle ja tutkitaan tilannetta.
V70N D5244T2

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vuodenpäivät noin mennyt viime päivityksestä.

Omaani vaihdettu kesällä öljypumpun tiiviste, olis kannattanut vaihtaa jakohihnatyön yhteydessä. Pumppu vaihdettu omaan, käynti parani.

Kävin leimalla alkuviikosta. Läpi meni. korkeudensäätömoottori täytyy vaihtaa, toinen rikki.

Kaverin 850 teemme koneenvaihtoa, johan se sillä talven ajeli. Nyt on 317tkm ajettu alakerta ja uudellen tehty kansi. Huomenna taas hallille, jos saisi vaikka savut?
« Viimeksi muokattu: 05.10.2013, 18:21:19 kirjoittanut allu-85 »
V70N D5244T2

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Pientä remonttia ym taas tullut tehtyä.

Etupää alkoi ikävästi nuljumaan mutkissa. Tiedossa oli, että vasen sisempi raidetangonpää on väljä. Oikealla puolella oli raidetangon suojakumi mennyt rikki, päätin vaihtaa molemmat. Samalla vaihtui tukivarsi, takimmainen pusla oli aika lailla entinen. Mittasimme työntömitalla, että kiristysmutterit tulevat samaan kohtaan kuin aikaisemminkin. Työn päätteeksi auto alas nosturilta. Ohjaustuntuma oli hieman outo. Hyppäsin autosta pois, toinen rengas suorassa, toinen n. 20 astetta vinossa. Auto nosturille takas ja ihmettelemään? Säädöt melkein minimiin, saimme pyörät suoraan. Hieman ihmettelin, että mistäköhän tämä sitten johtui. Ostin raidetangon päät motonetistä, joka tarjosi vain yhtä mallia, muualla myynnissä autooni eri mittaisia päitä. Ja ei tullut mitattua siinä vaiheessa, kun uusi ja vanha oli irti. Ensi viikolla Volvon kulmat kuntoon, kelpaa taas ajella.

   Aikaa ja maanteitä nähneet ajovalot alkavat ottaa päähän. Ajan päivittäin n 200km työajoa. Noin puolet on valaisematonta tietä, eli ajottain tarvitsen lyhkäsiä, jotka huonot. Toinen polttimo on joku superhyper philips, mutta yhtä huono kuin toinen joku halvempi. Onko kukaan releyttänyt noita ajovaloja? Aika ohutta paukkulankaa ajovalojen johdot. Katoin yleismittarilla ja 0,9 volttia oli jönnite-ero polttimon kannassa ja sitten siinä päävirtakaapelissa. Kannattaako releytys tässä tapauksessa? Ajovaloihin saisi uudet lasit n 44€ kappale, onhan nekin aika hiekkapuhaltuneet.

     Olen viritellyt webastoa Volvooni. Tänään laitoin viimeiset kytkennät. Laitoin weban vesiletkut vesihehkulta lähtevään letkuun, se menee siis siäkennolle. Nyt kuitenkin jörjestelmä ei ilmaannu, eli sisälle ei tule lämpöä. Kiertääkö tuossa tdi:ssä vesi niinpäin, että veihehku lämmittää sisäkennolle menevää vettä? Ainakin niinpäin laitoin weban sinne väliin.  Täytyy huomenna tutkia lisää.


V70N D5244T2

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo