No niin eipoä pitkään aikaan mitään kirjoitettu vaihdettu koiranluut eteen


takapyöränlaakerit kummaltakin puolelta tuli myös vaihdettua.
Vasen takaiskari olikin katsastuksessa osoittautunut entiseksi joten bilian kyselemään uutta Nivomatia..hinta muodostui 700€ paremmalle puolelle, joten sinne jäivät.Tilalle sachin kaasuiskarit 85€ kpl eli 170€ paukku. Kuulinpa myös etä jäykemmät jouset tarvitsee uusia, joten ruottalaiset jouset 90€ pari tuli hommattua.

aikamoinen savottavahan toi oli. Ruottalaiset kai ajatellu ettei volvoon noita nivomateja koskaan vaihdeta(?!)
(huonoja kuvia kännykästä johtuen)
No iskarin yläpää löytyy siis kolmannen penkkirivin maton alta

Siirretään matto sivuun MUTTA prkele,ulompi reuna olikin umpinainen, joten mattopuukkoa matolle ja nätti viilto sivuun.

pieni viilto äänieristemattoon ja löytyi tuo iskarin yläpää

Kumipeitteen alta löytyi muovinen kurkistusluukku

Ja kumipeitteen kun otti pois niin löytyin iskarin mutteri

Nyt tässä hieman virheellisesti on kuvaa kuskinpuoleisesta sisustasta vaikka vaihdoin oikean puolen takaiskarin ja jouset.
Noh rupesin vaihtamaan oikean puolen takaiskaria ja käytössä oli siis tuo kiintolenkkiavainsarja,18mm avaimella tuohan lähtisi,mutta perkeleen matto taas tiellä,suurempi siivu surutta pois edestä eipä se siellä näy.

mutta VITUT! tuo kiintolenkkiavain oli aivan liian matala vaikka olikin tuota "syvää" normimallia. Eli vinkkinä ketkä tota lähtee kiintolenkillä avaamaan niin on vittumaista. Jonkinlainen hylsy ja siihen puristin pihdit kiinni taikka oma työkalu tuohon DIY tapaan. Ite sain käyttämällä kiintolenkkiä ja vääntämällä miniräikällä torx päällä tuon mutterin irti.

Siinähän tuo vanha setti sitten makaapi..kaikki mahdolliset alatukivarret irti vaan ja kun iskari irti niin pikku tunkilla alatukea nostaen sain hivutettua iskarin pois alakautta. Käytin jousen puristamineen pirun kätevää kierrojousipuristin joka tulee jousen sisälle kun iskaria siellä ei ole. XC90:sen takaosa sen verta ahdas tuohon ulkopuolisiin puristimiin. mMaksoi 30€ Virtaselta nettikaupan kautta..
Asensin uuden kaasuiskarin nivomatissa olleeseen yläkiinnikelevyyn joka suotta edellisessä kuvassakin maassa näkyy.. käy ihan yhtä hyvin kaasuiskariin kuin nivomatiinkiin eikä omasta mielestä tarvitse vaihtaa. Uudet jouset puristin kasaan ja hivutin paikalleen akselin etupuolelta laskemalla taka-alatuennan niin alas kuin mahdollista..ja sinne upposi..
Valitettavasti ei ole noista kuvia koska aloin olemaan aika hapoilla 2 sairaala yön jälkeen eikä voimat ja kiinnostus kuvaamiseen riittänyt.

siinä uusi iskari/jousi viritelmä..paljon jäykempi kuin nivomat..vasemman puolimmainen jäi kesken kun iskarin torx pää antautui ja lukkopihtejä ei ollut saatavilla ja kaupat kiinni..joten vkoloppu menee nivomat/kaasuiskari yhdistelmällä..

että tämmöistä..