KL-varaosat  Race.fi

Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*

  • 28 Vastauksia
  • 78351 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa demolition derby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • MTB-O rulez!
Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
« : 01.06.2012, 20:49:14 »
eli siis on otsikon mukainen tärinäongelma, joka voimistuu sitä mukaa ku vauhti kasvaa.. rengasliikkeesssä sano, et vanteet alkaa oleen aikansa eläneet ja hiukan on pieniä lommoja, mut en usko niitten täysin aiheuttavan tärinää.. sitä kun ilmenee niin tyhjäkäynnillä, ku ajaessaki (ajaessa tietysti kovempaa)

moottoritiellä ajaminen on yhtä helvettiä ja jo yli satasen vauhdis tekee mieli pudottaa nopeutta.. koko ajan siis ratti ja kori tärisee ja näyttää varmaa siltä ku olis joku horkkatauti päällä  ;D

Huom! tärinä ei riipu siitä painaako kaasua, ajaako tasata nopeutta, moottorijarruttaako vai onko vaihde vapaalla..

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan  :hello:

« Viimeksi muokattu: 07.07.2012, 19:04:56 kirjoittanut demolition derby »
Volvo V70N -00 TDI
Autoista tiedän vähän, Volvoista vielä vähemmän!

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #1 : 01.06.2012, 20:58:46 »
testasivatko rengasliikkeessä että onko renkaat tasapainossa/vanteet suorat? ilmenikö toi tärinä vasta kesärenkailla vai oliko talvirenkailla samaa ongelmaa?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #2 : 01.06.2012, 21:02:38 »
sitä kun ilmenee niin tyhjäkäynnillä
Vauhtipyörä rikki.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #3 : 02.06.2012, 08:12:50 »
Komppaan edellistä,jos siis autossa on kaksoismassa vauhtipyörä

Poissa demolition derby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • MTB-O rulez!
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #4 : 02.06.2012, 13:27:03 »
kiitoksia vinkeistä!

testasivatko rengasliikkeessä että onko renkaat tasapainossa/vanteet suorat? ilmenikö toi tärinä vasta kesärenkailla vai oliko talvirenkailla samaa ongelmaa?

vanteet tasapainotettiin pariinki kertaan.. ja samaa ongelmaa oli talvirenkaillaki, mut ei huomanuu niin paljoo, ku tavel tiet muutenki paskemmas kunnos ja vauhdit pienempiä.

Vauhtipyörä rikki.

mitenkäs ton sit vois varmistaa?? ei taida ihan halpaa olla sen vaihto  :(
Volvo V70N -00 TDI
Autoista tiedän vähän, Volvoista vielä vähemmän!

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #5 : 02.06.2012, 13:36:46 »
mitenkäs ton sit vois varmistaa?? ei taida ihan halpaa olla sen vaihto  :(

Vauhtipyörä? mikä on malli ja vuosi kyseisellä autolla?

Varmaan joudut irroittamaan vaihdelaatikon niin sitten näkisi, mut voi olla helpompiakin keinoja...

Edit: niin ja mikä moottori?
« Viimeksi muokattu: 02.06.2012, 13:38:35 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #6 : 02.06.2012, 14:50:20 »
Vauhtipyörä? mikä on malli ja vuosi kyseisellä autolla?
Varmaan joudut irroittamaan vaihdelaatikon niin sitten näkisi, mut voi olla helpompiakin keinoja...
Edit: niin ja mikä moottori?
Nuo ainakin pääteltävissä aloittajan allekirjoituksesta v70 -00 TDI.

Koska tdi, niin vauhtipyörävamma enemmän kuin todennäköinen.

mitenkäs ton sit vois varmistaa?? ei taida ihan halpaa olla sen vaihto  :(
Hinaat autoa vaikka 60kmh kone sammuksissa, jossei tärrää niin vika kone/laatikkopaketissa.
Joten joka tapauksessa se on sitten laatikon pois otto sen jälkeen edessä kun vika on siinä vauhtipyörässä.

Uus kaksoismassa lie 600e tjsp, ei mitään hajua mutta joku volkkarimies joskus heitti sellasen hinnan, tai sitten vaihdat kiinteän pyörän jos ihan pienet voimansiirron värinät ei haittaa.
pajalla lie melko kallista, kun tuo laatikon irrotus ei oo ihan minuutin eikä kahen homma, että jos ei oo kovin rakastunut kyseiseen autoyksilöön, melkeen laittaisin "myydään korjattavaksi" niin joku tallirane sen ostaa pois ja korjaa itelleen, ja ostat ehjän tilalle. Kun ei tommosen v70 arvo ole enää hirveen monta tonnia, tulee helposti toista tonnia maksava remppa, riippuen pajasta ja laittaako uutta vai käytettyä osaa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #7 : 04.06.2012, 10:13:30 »
Ei kai sitä tarvitse hinata. Kyllähän sen huomaa jo ajaessakin kun pudottaa vapaalle ja kierrokset tyhjäkäynnille satasesta niin muuttuuko tärinä.
Jos ei niin renkaissa. Jos muuttuu kierrosten mukaan niin koneessa. Voihan sen sammuttaakin satasesta. On vaan ohjaus aika jäykkä ja jarruja ei kannata turhaan pumppailla kun paineet loppuu aika pian.

Edit: niin ja sanoudun irtoi kaikesta kokeilusta. Joku puupää kuitenkin vetää motarilla avaimen nollille ja rattilukon pälle.
Eli neuvon hinauttamaan (hinurin kyydissä) risan auton korjaamolle ;)
« Viimeksi muokattu: 04.06.2012, 15:34:01 kirjoittanut LK »

Poissa demolition derby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • MTB-O rulez!
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #8 : 04.06.2012, 21:08:28 »
Lainaus
Kyllähän sen huomaa jo ajaessakin kun pudottaa vapaalle ja kierrokset tyhjäkäynnille satasesta niin muuttuuko tärinä.

Ekaa postaustani lainaten "Huom! tärinä ei riipu siitä painaako kaasua, ajaako tasasta nopeutta, moottorijarruttaako vai onko vaihde vapaalla" eli kyseessä luultavasti renkaat/vanteet/alusta???

käskin veljenki ajaa volvolla ja kysyin mitä mieltä se on tärinästä, ni ei sen mielest oo paha.. meinas vaan, et joskus ku sillä omas autos on vanteis ollu kuraa, ni on tärissy paljo pahemminki.. eli saattaa olla lievää ylireagointiaki multa, mut itest vaan tuntuu tollanenki tärinä jo aika suurelt  :-\

Lainaus
Eli neuvon hinauttamaan (hinurin kyydissä) risan auton korjaamolle ;)

on kyl kaukana hinauskunnost toi mun auto  ;D en vaan haluu ajaa millään paskaläjällä, vaan kaikki viat mitä tulee eteen ni yritetää korjata mahollisimman nopeesti, et auto ei pääse siihe hinauskuntoo  ;)

Volvo V70N -00 TDI
Autoista tiedän vähän, Volvoista vielä vähemmän!

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #9 : 04.06.2012, 22:17:07 »
Onko renkaat volvon omat,ja jos ei niin onko sovitteet oikeat ja asettuneet oikein? Noi sovitteet ei välttämättä osu oikeaan kohtaan koska keskiön paksumpi kohta on ulkoreunassa. Tämän kuitenkin luulis rengasliikkeessä tarkistavan.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #10 : 04.06.2012, 22:39:03 »
Juu, kyllä osaltani yhdyn tuohon "Virkpe":n kommenttiin.
Jos on tarvike vanteet, niin kannattaa tarkistaa, että keskitysrenkaat on paikoillaan, ja kunnolliset.
Osaan vanteista saa kahta kokoa 5mm leveitä ja 10mm leveitä, itellä vaihdettiin leveämmiksi, koska nuo kapeemmat ei keskittänyt vannetta aikoinaan kunnolla.
Sitte toinen pointti, jos renkaat on uudet, ja paljon käytetty rengasrasvaa asennuksen yhteydessä, niin voi tuo vanne pyörähtää ennen kun rengas, ja vaikka sama liike sen uudelleen tasapainoittaa, niin voi käydä samalla tavalla, eli renkaat pois vanteelta, liiat rasvat pois ja uudelleen vanteelle, ja sitte tasapainotus.
Tässä en edes ajattele että olisi vanteissa heittovikaa, koska se olisi huomattu jo tasapainotuksessa.

No, tuolla huomasinkin että talvirenkaillakin on tärissyt, joten se nistä renkaista/vanteista.  ::)
« Viimeksi muokattu: 04.06.2012, 22:46:16 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #11 : 05.06.2012, 10:22:20 »

Ekaa postaustani lainaten "Huom! tärinä ei riipu siitä painaako kaasua, ajaako tasasta nopeutta, moottorijarruttaako vai onko vaihde vapaalla" eli kyseessä luultavasti renkaat/vanteet/alusta???

käskin veljenki ajaa volvolla ja kysyin mitä mieltä se on tärinästä, ni ei sen mielest oo paha.. meinas vaan, et joskus ku sillä omas autos on vanteis ollu kuraa, ni on tärissy paljo pahemminki.. eli saattaa olla lievää ylireagointiaki multa, mut itest vaan tuntuu tollanenki tärinä jo aika suurelt  :-\

on kyl kaukana hinauskunnost toi mun auto  ;D en vaan haluu ajaa millään paskaläjällä, vaan kaikki viat mitä tulee eteen ni yritetää korjata mahollisimman nopeesti, et auto ei pääse siihe hinauskuntoo  ;)
Etkös jo ekassa avauspostauksessasi kertonut, että täristää myös tyhjäkäynnillä, "sitä kun ilmenee niin tyhjäkäynnillä, ku ajaessaki (ajaessa tietysti kovempaa)" ? Silloin kun auto on paikoillaan ja renkaat ei pyöri? Tuskin renkaiden tasapainotus, rengaspaine jne. tollaseen tärinään auttaa, vai? Asia on sitten eri, jos lisätärinöitä ilmenee ajettaessa, mutta silloinkaan tuskin renkaat ovat ainoita syypäitä?
« Viimeksi muokattu: 05.06.2012, 10:24:44 kirjoittanut noviisivolvoilija »

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #12 : 05.06.2012, 12:02:43 »
Etkös jo ekassa avauspostauksessasi kertonut, että täristää myös tyhjäkäynnillä, "sitä kun ilmenee niin tyhjäkäynnillä, ku ajaessaki (ajaessa tietysti kovempaa)" ? Silloin kun auto on paikoillaan ja renkaat ei pyöri? Tuskin renkaiden tasapainotus, rengaspaine jne. tollaseen tärinään auttaa, vai? Asia on sitten eri, jos lisätärinöitä ilmenee ajettaessa, mutta silloinkaan tuskin renkaat ovat ainoita syypäitä?
Ilmeisesti tyhjäkäynnillä testaus on tehty niin että auto on liikkeessä?
Veli pojan mielestä tärinän lievyys viittaisi ettei vika ole kovin suuri, tosin tärinää ei saa esiintyä ollenkaan(alkaa rikkomaan paikkoja).
kytkin jos on hajalla, pitäisi paikallaan ollessa kaasutellessa täristää ja muuttua kierrosten mukaan.
Jos vetonivelessä/tukilaakerissa vika, renkaan vaihdoilla ei merkitystä tärinään.

Poissa demolition derby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • MTB-O rulez!
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #13 : 05.06.2012, 23:08:38 »
On ehkä ollu hiukan sekavaa toi mun vian kuvailu  ;D

mutta siis jos jollain asteikolla (1-10) kuvailisin, niin paikallaan tyhjäkäynnillä tai kaasuttaessa tärisee 1 (todella pientä siis, olisiko moottorin tukikumit?)
ajaessa 60 km/h tärisee 3
80 km/h 5
100 km/h 7
120 km/h 9
tärisee tyhjäkäynnillä ja kaasua painaessa yhtä paljo

en jaksa ny uutta aihetta alottaa, ni kysyn vaan pikaseen sellast, ku kiihdyttäes kaasu pohjas ilmenee "aaltoilua" eli sekunnin osasten viivettä tulee välillä ja kiihtyminen ei oo aivan tasasta, niin olisko jotain ruiskupuolen ongelmaa??
Volvo V70N -00 TDI
Autoista tiedän vähän, Volvoista vielä vähemmän!

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
« Vastaus #14 : 06.06.2012, 09:16:47 »
On ehkä ollu hiukan sekavaa toi mun vian kuvailu  ;D

mutta siis jos jollain asteikolla (1-10) kuvailisin, niin paikallaan tyhjäkäynnillä tai kaasuttaessa tärisee 1 (todella pientä siis, olisiko moottorin tukikumit?)
ajaessa 60 km/h tärisee 3
80 km/h 5
100 km/h 7
120 km/h 9
tärisee tyhjäkäynnillä ja kaasua painaessa yhtä paljo

en jaksa ny uutta aihetta alottaa, ni kysyn vaan pikaseen sellast, ku kiihdyttäes kaasu pohjas ilmenee "aaltoilua" eli sekunnin osasten viivettä tulee välillä ja kiihtyminen ei oo aivan tasasta, niin olisko jotain ruiskupuolen ongelmaa??
Eikös ole mahdollista, että aaltoilu ajettaessa liittyy myös jotenkin tärinään? Jos tärinä tulee polttoainejärjestelmän viasta, niin kai sama vika voi esiintyä myös aaltoiluna? Kyselee asiasta mitään tietämätön.

 

Proturbo  Autodiagnoosi