Ateho  Elekma

imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön

  • 298 Vastauksia
  • 170228 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« : 27.01.2011, 09:58:22 »
elikkä kerätääs tänne keskustelua imu ja pakosarjan valmistuksesta turbo käyttöön.


Itsellä heti alkuun kysymys painekotelon teosta, itselle tuo turbo projekti ja nyt aiheena ois painekotelon teko.
Milläs tavalla painekotelon tilavuuden kans?onko jotain "nyrkkisääntöä"? Itseltä löytyisi k-jet imusarja ja sit tuon F koneen imusarja. Ajattelin että muokkaisin noista jotenkin.
Eikös tuosta k-jet imusarjasta saisi aika helpolla ko siinä tulee putket vierekkäin niin vetää siitä poikki ja hitsaa alumiinista/rosterista siihen painekotelon.
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #1 : 27.01.2011, 14:32:10 »
Nyrkkisääntönä on painekotelon tilavuudeksi 1,7xmoottorin tilavuus. Ei se kovin tarkkaa ole, mutta mielummin isompi, kuin pienempi.

P.S. Rosterista aika paha hitsata alumiiniseen vakiosarjaan kiinni ;)

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #2 : 27.01.2011, 14:56:33 »
laitetaanpa viesti tänne niin tulee seurattua tätä. itse myös tekemässä omaa imusarjaa. pakosarja tulee kylläkin valmiina, tai näin sanoisin tässä vaiheessa.  :)
imusarjan tekemis vinkkejä/nyrkkisääntöjä otettaan vastaan. koti koneella olen myös muutaman linkin ottanut kirjanmerkkeihin tuolta turbobricksiltä, kun ovat pojat väsäilleet vekkulin näköisiä sarjoja  :)

eli vinkkinä muillekkin että kannatta tuolta http://forums.turbobricks.com etsiä myös noita projekteja, ja jos englannin kieli sujuu niin sieltäkin oppii paljon.
mutta ettei se mene pelkästään tuon lukemiseksi niin tuodaan tietoa tietenkin tähänkin topickiin
« Viimeksi muokattu: 27.01.2011, 14:59:27 kirjoittanut skebazu »

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #3 : 27.01.2011, 21:36:59 »
Nyrkkisääntönä on painekotelon tilavuudeksi 1,7xmoottorin tilavuus. Ei se kovin tarkkaa ole, mutta mielummin isompi, kuin pienempi.

P.S. Rosterista aika paha hitsata alumiiniseen vakiosarjaan kiinni ;)
Mää oon kyl sellanen säheltäjä että hitsaan vaikka puuta muoviin  :D elikkä kun moottorin tilavuus on 2.3l elikkä 23dl*1.7=39,1dl, elikkä jos painekotelo olisi kulmikas niin mitoilla 100mm/120mm/380mm niin tilavuudeksi tulisi 45,6dl elikkä 4.56l joten painekotelo olisi moottorintilavuus*1,98. näin nopeasti laskettuna, jos en pahasti pieleen laskenu,jos tän laskin pahasti pieleen niin rupeaa pelottamaan mikä tulee moottorin puristussuhteeks ko männät tulee koneistuksesta  :D :D
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #4 : 27.01.2011, 22:21:19 »
Painekotelon tilavuutta on helppo hahmottaa laittamalla 4 maitotölkkiä konehuoneeseen.

Poissa MaZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #5 : 27.01.2011, 22:54:26 »
minua mietityttänyt pakosarjan rakentelu, kuinka tarkka pakosarjan mutkien pituudet ennenkaikkea ja halkaisijat on oltava? vai onko nii suurta merkitystä, etenkää jos ei ole jaetulla pakopesällä turbo? ja tehoja ei ole hakusessa mitään järjettömiä! :idiot2:

volvo s80 2,5t

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #6 : 27.01.2011, 22:57:39 »
minua mietityttänyt pakosarjan rakentelu, kuinka tarkka pakosarjan mutkien pituudet ennenkaikkea ja halkaisijat on oltava? vai onko nii suurta merkitystä, etenkää jos ei ole jaetulla pakopesällä turbo? ja tehoja ei ole hakusessa mitään järjettömiä! :idiot2:

Jos tekee sarjan, niin eikös se kannattaisi tehdä samantein pulssisarjaksi. Olisi siitä sitten hyötyä, kun vaihtaa ahtimen jaetulla pesällä olevaan.

Poissa MaZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #7 : 27.01.2011, 22:59:10 »
Jos tekee sarjan, niin eikös se kannattaisi tehdä samantein pulssisarjaksi. Olisi siitä sitten hyötyä, kun vaihtaa ahtimen jaetulla pesällä olevaan.
totta! mutta eniten mietityttää silti putkien pituuden merkitys?

volvo s80 2,5t

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #8 : 27.01.2011, 23:09:48 »
totta! mutta eniten mietityttää silti putkien pituuden merkitys?

Tekee semmosen kun saa sinne sopimaan. Parempi se kait olisi jos ne olisi samanpituiset.

Poissa flektinelonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #9 : 27.01.2011, 23:13:01 »
Tosta imusarjasta... Paras muoto olisi pyöreä, ei kulmikas. Kaasuläppä toiseen päähän. Yksinkertainen pullonmuotoinen on aika varma ratkaisu.

Tuollaista kulmikasta kotelomallista plenumia olivat testanneet AMW:n tekemässä Fiat X1/9-autossa, jossa moottorina Fiat 2000 TC. Kulmikas sarja oli selvästi huonompi toiminnaltaan, kuin pyöreä.

Hahlinin Lotus 7-kopiossa olevassa 8v vinomoottorissa on 40->48mm kartiotorvilla toteutettu imusarjan alkuosuus. 67mm kaasuläppä.
Samassa laitteessa pakosarjan mitat 42,6mm sisämitta, putkien pituus 65cm.
HX50 63/78 pitäisi puhaltaa tossa moottorissa 700hv. Olennaista on tietty, että kanteenkin on tehty kaikki mahdolliset keinot, että VE on hyvä.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2011, 00:58:59 kirjoittanut flektinelonen »

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #10 : 28.01.2011, 08:01:37 »
Omaan romuun tehtiin tuosta maatsin aihiosta imari, ihan pätevältä vaikuttaa. Painekotelon tilavuudeksi tuli loppujen lopuksi about 3,7L, kartioputken hahlo 15>28mm, 50mm runnerit, pituus about 150mm, kartioilla, 75mm kaasuläppä.
Tässä jossain vaiheessa selviää mikä vaikutus tällä versus liki vakioimusarja. Lähinnä kiinnostaa menikö pahastikin pieleen sylinterikohtaisen virtauksen saralla...
Tehoa tuo tuonee varmastikin lisää entiseen verrattuna.
Moottorina tässä 1,9L turbo.
raw d

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #11 : 29.01.2011, 09:02:34 »
Lähinnä kiinnostaa menikö pahastikin pieleen sylinterikohtaisen virtauksen saralla...

Tuo se on mullakin se suurin seikka, mikä kiinnostaa. Koitin laskeskella tuloputken supistumiskulmaa ja tuloputken ja plenumin välisen kanavan leveyttä, jotta ainakin plenumiin saakka saataisiin mahdollisimman tasaisesti ilma sisään. Runnerit ovat sisämitaltaan 46mm, jotka aukeavat plenumin sisään n. 51mm torveksi. Plenumi itsessään on 98mm sisähalkaisijalla ja n. 460mm pitkä. Pääpainekotelon tilavuudeksi tulee näin n. 1,52x moottorin tilavuus, eli hieman jäi pieneksi. Plenumin päissä tosin maatsin 100mm säiliönpäädyt, jos niistä jokunen kuutiosenttimetri vielä tulisi.

Mitä tuohon imusarjan valmistukseen muuten tulee, niin suosittelen kyllä ehdottomasti käyttämään vakiosarjan laippaa, mikäli mahdollista. Tuosta saa helposti koko konehuoneen kalleimman yksittäisen osan, jossei itse pysty sitä koneistamaan.

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #12 : 29.01.2011, 11:05:15 »
Plenumi=? mitäs tää ihan virallisesti meinaa.
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #13 : 29.01.2011, 11:58:06 »
Lainaus
Plenumi=? mitäs tää ihan virallisesti meinaa.
Painekotelo= plenum
raw d

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #14 : 29.01.2011, 16:01:33 »
Painekotelo= plenum
no empä oo tollasta termiä kuullu enne,olen valaistunut  O:-)
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy