Proturbo  Autodiagnoosi

vinokoneen venttiilikoneisto

  • 21 Vastauksia
  • 10720 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #15 : 15.06.2012, 17:43:29 »
No hifistelyä joo...Sehän tossa olis ideana että kevyt venttiilikoneisto=kierrosherkkyyttä, eikä tarvi mitään älyttömiä jousipaineita.
Ja ihan tekemisen ilosta, järkeähän tuossa ei ole mutta ei ole muissakaan mun hommissa.
Jos minä nyt olisin se vastarannankiiski ja pessimisti ;) Mutta en jaksa uskoa et toi venttiilikoneiston kevennys auttas kierrosherkkyyteen millään mittarilla havaittavasti, koska jos miettii hitausmomentteja niin kampikoneisto pyörii tuplanopeudella ja massan etäisyydet keskipisteestä on suuret niin rohkenen väittää et loppuun kulunut levy ja asetelma antaa saman lisäyksen kuin venakoneiston kevennys muutamalla grammalla...

Ja jousipaineisiin vaikuttaa enempi kierrosluku ja ominaistaajuus(joka tietty muuttu hitusen keventäessä mutta kuitenkin) ja resonointi.
Omakohtaista tietoa ei ole ( OttoB:llä vois ollakin) mut mitä lueskellu isojen poikien foorumeita niin jousen muoto ( ns. beehive-jousi) tai materiaali (=titaani) muuttaa taajuuksia niin että sama venakoneisto missä venttoset suorilla rautajousilla"sekosi" esim. 7000 kiekalla => pyöri ongelmitta 8000+ samoilla seeti-ja nokan päälläpaineilla kun jouset muutettiin.

Mut ei mitään kokeile pois, kyl mäkin kiillotin vinokoneen kampikammion vaikkei siitä kulku kenties parantunutkaan, tuli ainakin hyvä mieli O0

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #16 : 15.06.2012, 18:43:50 »
Jos minä nyt olisin se vastarannankiiski ja pessimisti ;) Mutta en jaksa uskoa et toi venttiilikoneiston kevennys auttas kierrosherkkyyteen millään mittarilla havaittavasti, koska jos miettii hitausmomentteja niin kampikoneisto pyörii tuplanopeudella ja massan etäisyydet keskipisteestä on suuret niin rohkenen väittää et loppuun kulunut levy ja asetelma antaa saman lisäyksen kuin venakoneiston kevennys muutamalla grammalla...

Ja jousipaineisiin vaikuttaa enempi kierrosluku ja ominaistaajuus(joka tietty muuttu hitusen keventäessä mutta kuitenkin) ja resonointi.
Omakohtaista tietoa ei ole ( OttoB:llä vois ollakin) mut mitä lueskellu isojen poikien foorumeita niin jousen muoto ( ns. beehive-jousi) tai materiaali (=titaani) muuttaa taajuuksia niin että sama venakoneisto missä venttoset suorilla rautajousilla"sekosi" esim. 7000 kiekalla => pyöri ongelmitta 8000+ samoilla seeti-ja nokan päälläpaineilla kun jouset muutettiin.

Mut ei mitään kokeile pois, kyl mäkin kiillotin vinokoneen kampikammion vaikkei siitä kulku kenties parantunutkaan, tuli ainakin hyvä mieli O0

No hyvä että joku on, sitä tässä vähän odotellutkin. ;)
Tottahan se on että alakerta on tossa vinokoneessa kun traktorista, jos sitä sitten seuraavana alkais tekeen
mutta meinasin ton kannen nyt ensin väkertää ja tääkin on vielä siinä vaiheessa että hyvin suunniteltu on kokonaan
tekemättä. Ja laitteleehan ne isot pojat rullakeinuja sun muita hiposteluja koneisiinsa, tiedä sit miksi.

Luulis kuitenkin että löysemmillä jousilla sen venttiilikoneiston pyörittämiseen ei mene niin paljon voimaa?

Mut joo, mun mielestä on vaan kiva leikkiä noiden kansien kanssa ja luulla että siitä olis mukamas jotain hyötyäkin.
Ja 330 000 ajetut seetit ja venat vois olla ainakin putsauksen tarpeessa.   :)


Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #17 : 15.06.2012, 18:48:30 »
Jokin jälkituotanto nokka-akseli järkevällä rampilla niin saa sitä kierrosten kestoa ja herkkyyttä.

8 venttiilin painelu suoraan remmivetoisella nokalla ei vie niin hirveästi voimaa kuin esim. ketjuveto-työntötanko-laahari-haalari-V8
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #18 : 15.06.2012, 21:59:21 »
Jokin jälkituotanto nokka-akseli järkevällä rampilla niin saa sitä kierrosten kestoa ja herkkyyttä.

8 venttiilin painelu suoraan remmivetoisella nokalla ei vie niin hirveästi voimaa kuin esim. ketjuveto-työntötanko-laahari-haalari-V8

Tää on kyllä totta ja järkevä on volvon systeemi ja kestävä. Kustannuksetkin menis aikas överiks tossa kevennyshommassa. Onko kenelläkään kokemusta siitä virtasen maurin nokasta katuautossa ja millä kokoonpanolla? Asteita/nostoa?
Säätöpalat sais kyllä tulla mielummin aika ohuet. ;) Mistä saa? Ja mistä hyvät pakovenat 38mm ko.kanteen?
Kiitos  :)

edit: Ja eikö se ihan rakentavaa ole keskustella vaikka mistä kilpa-moottorista vaikka ei olisi varaa formula-tasoista
        moottoria rakentaakaan. ;). Ihmisellä pitää olla haaveita. Tulipas hempeetä vaikka hetero todistetusi olenkin :D.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012, 22:26:42 kirjoittanut polar »

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #19 : 15.06.2012, 23:43:03 »
http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?f=19&t=147566

edit: Perusjuttuja selkeästi selostettuna vaikka onkin ooppeli foorumin sivuilta.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012, 23:46:58 kirjoittanut polar »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #20 : 16.06.2012, 11:04:42 »
Mauri hioo A-nokasta kaikkivoipan yleis nokan. Käy kuulemma katuautoonkin. En ole ite koittanut
Venttiilien päähän ne jatko palat niin ei tarvitse niin paksua säätöpalaa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #21 : 16.06.2012, 11:37:39 »
Mauri hioo A-nokasta kaikkivoipan yleis nokan. Käy kuulemma katuautoonkin. En ole ite koittanut
Venttiilien päähän ne jatko palat niin ei tarvitse niin paksua säätöpalaa

No just näin. Ja jää vielä rahaa niihin koneistuksiinkin ja hyvällä tsägällä vielä pakovenoihinkin kun ei tartte
maksaa 400e nokasta missä 36mm perusympyrä.  :)

 

RallyBaron  Samppasport