Autona siis 2000 vuosimallia oleva C70 automaattiilmastoinnilla. Ja nyt alkaa loppua huumori tuon vehkeen kanssa. Ilmastoinnissa ollut alusta asti jossain pikkuvuoto, viime vuonna alkukesästä ilmastointi huollon jälkeen sanovat että yli puolet limuista oli karussa ja ei täysiä paineita saanu aikaseks täytenäkää järjestelmä. Olivat kuulemma koittaneet kattoa tuliko jostain konehuoneen puolella väriainetta näkyvii mutta ei vuoto paikkaa löytynyt.
Tällä hetkellä ilmastoinnissa taitaa olla taas litkut vähissä kun kompura käy melkein koko ajan, ja ilmastointi toimii jos auto koko ajan liikkeessä. Jos pysähtyy esim liikennevaloihin niin ilmastointi kyykkää lähes heti ja toimii taas hetken kun pitää ilmastointia vähän aikaa pois päältä. Äsken kun tuolla sateessa ajelin, niin kaikki meni hyvin siihen asti kunnes aloin käyttää ilmastointia huurun poistoon lasilta. Ja kun keskustassa ilmastointi taas kyykkäsi eikä lähtenyt enää päälle niin huuru ei lähtenyt lasilta sisältä enää ollenkaan. Olen kolmesti koko omistus aikana nähnyt että käynnistyksen jälkeen ilmastoinnin paneelissa vilkkuu valot vian merkiksi. Toimiessaa ilmastointi toimii muuten niin kuin pitääkin. Mitä nyt juuri ennen järjestelmän kyykkäämistä tulee ilmasuuttimista valkosta höyryä.
Viime talven lopussa alkoi ilmenemän myös sitä että kun laittaa lämpöä tulemaan hyttiin niin samoin tein sisälle tulee viidakon tunnelma, ikkunat menee huuruun ja kevyt haiskahdus jäähdytys nestettä. Jäähdytys nestettä pitää lisätä paisuntasäiliöön noin kahden kuukauden välein. Epäilen että vikana on lämppärin sisäkennon o-renkaat. Vai voiko sisäkenno vuotaa vain noin vähän? Koneesta kuuluu käydessä kevyt sivuääni, ja se saattaa olla vesipumppu. Eli sieltäkin päin saattaa hävittää nestettä vähän, mutta auton alle ei tiputa mitään. Nesteet ei mene koneessa sekaisin ja pakokaasu on normaalin hajuista eli sinne ei ainakaan luulisi hukkaavan.
Raitisilmasuodatin vaihdettu viime kesänä, ja tarkotus tällä viikolla laittaa uusi. Olen katsellut myös että kattoluukun vedenpoisto letkut ja kaikki muuki kunnossa ettei pitäisi sisälle vettä tulla sateella mistään. Jakopää rempa lähellä joten vesipumppua myöten kaikki uusiksi lähiaikoina myös.
Mutta mitä kaikkea tuolla nyt sitten mättää?
Lämppärin sisäkenno/Oo-renkaat vuotaa?
Ilmastoinnin sisäkenno vuotaa?
Voiko esim. ilmastoinnin sisäkennosta kondensoitua vettä ja se jostain syystä jää auton sisälle? Onko siellä joku vedenpoisto letku tai vastaava?
Paljon tekstiä ja luultavasti epäselvää semmoista mutta koittakaa saada selvää.

Tällä hetkellä loma menossa ja lämppärin sisäkennolle ainakin tarkotus tehdä jotain. Ja kun ei tiloja ole niin turhaan viitsisi ruveta koko kojelautaa purkamaankaan. Ja voiko mahdollisesti tukossa oleva raitisilmasuodatin aiheuttaa noin paljon ongemia.
Ostaikohan suoraa jonkun dieselin ja jättäis tän keräämään motivaatiota johonki määräämättömäksi ajaksi.
