Samppasport  Futurez

C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?

  • 23 Vastauksia
  • 9699 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Autona siis 2000 vuosimallia oleva C70 automaattiilmastoinnilla. Ja nyt alkaa loppua huumori tuon vehkeen kanssa. Ilmastoinnissa ollut alusta asti jossain pikkuvuoto, viime vuonna alkukesästä ilmastointi huollon jälkeen sanovat että yli puolet limuista oli karussa ja ei täysiä paineita saanu aikaseks täytenäkää järjestelmä. Olivat kuulemma koittaneet kattoa tuliko jostain konehuoneen puolella väriainetta näkyvii mutta ei vuoto paikkaa löytynyt.
Tällä hetkellä ilmastoinnissa taitaa olla taas litkut vähissä kun kompura käy melkein koko ajan, ja ilmastointi toimii jos auto koko ajan liikkeessä. Jos pysähtyy esim liikennevaloihin niin ilmastointi kyykkää lähes heti ja toimii taas hetken kun pitää ilmastointia vähän aikaa pois päältä. Äsken kun tuolla sateessa ajelin, niin kaikki meni hyvin siihen asti kunnes aloin käyttää ilmastointia huurun poistoon lasilta. Ja kun keskustassa ilmastointi taas kyykkäsi eikä lähtenyt enää päälle niin huuru ei lähtenyt lasilta sisältä enää ollenkaan. Olen kolmesti koko omistus aikana nähnyt että käynnistyksen jälkeen ilmastoinnin paneelissa vilkkuu valot vian merkiksi. Toimiessaa ilmastointi toimii muuten niin kuin pitääkin. Mitä nyt juuri ennen järjestelmän kyykkäämistä tulee ilmasuuttimista valkosta höyryä.
Viime talven lopussa alkoi ilmenemän myös sitä että kun laittaa lämpöä tulemaan hyttiin niin samoin tein sisälle tulee viidakon tunnelma, ikkunat menee huuruun ja kevyt haiskahdus jäähdytys nestettä. Jäähdytys nestettä pitää lisätä paisuntasäiliöön noin kahden kuukauden välein. Epäilen että vikana on lämppärin sisäkennon o-renkaat. Vai voiko sisäkenno vuotaa vain noin vähän? Koneesta kuuluu käydessä kevyt sivuääni, ja se saattaa olla vesipumppu. Eli sieltäkin päin saattaa hävittää nestettä vähän, mutta auton alle ei tiputa mitään. Nesteet ei mene koneessa sekaisin ja pakokaasu on normaalin hajuista eli sinne ei ainakaan luulisi hukkaavan.
Raitisilmasuodatin vaihdettu viime kesänä, ja tarkotus tällä viikolla laittaa uusi. Olen katsellut myös että kattoluukun vedenpoisto letkut ja kaikki muuki kunnossa ettei pitäisi sisälle vettä tulla sateella mistään. Jakopää rempa lähellä joten vesipumppua myöten kaikki uusiksi lähiaikoina myös.
Mutta mitä kaikkea tuolla nyt sitten mättää?
Lämppärin sisäkenno/Oo-renkaat vuotaa?
Ilmastoinnin sisäkenno vuotaa?
Voiko esim. ilmastoinnin sisäkennosta kondensoitua vettä ja se jostain syystä jää auton sisälle? Onko siellä joku vedenpoisto letku tai vastaava?

Paljon tekstiä ja luultavasti epäselvää semmoista mutta koittakaa saada selvää. ::) Tällä hetkellä loma menossa ja lämppärin sisäkennolle ainakin tarkotus tehdä jotain. Ja kun ei tiloja ole niin turhaan viitsisi ruveta koko kojelautaa purkamaankaan. Ja voiko mahdollisesti tukossa oleva raitisilmasuodatin aiheuttaa noin paljon ongemia.
Ostaikohan suoraa jonkun dieselin ja jättäis tän keräämään motivaatiota johonki määräämättömäksi ajaksi. ::)
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #1 : 19.06.2012, 19:11:21 »
Mites ilmenee jos kuivain entinen?
Höyrystintä kai pääsee tiiraamaan hanskalokeron aukosta peilin kanssa, että vuotaako.

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #2 : 19.06.2012, 20:22:25 »
Mittaa kompuran magneettikytkimen välys. Pitäisi olla 0,3-0,7mm. Itsellä oli samoja oireita kun välys olis liian suuri. Valkoista höyryä suuttimista, outo haju, kompura pitää ääntä ja kyykkää kun ajelee hiljaa. Alkaa taas toimia kun vaikka konepellin avaa hetkeksi ja ilmeisesti konehuone hieman jäähtyy. Nyt kun välys on 0,4mm, niin toimii kuin unelma. Kylmää tulee, kompura lähes äänetön ja ei ole kertaakaan kyykännyt.

Hae aihetta limun poisto, löytyy FAQ:sta. Siihen ohjeeseen voin lisätä, että kompuran kiinnityspultti pitää tässä C:ssä ottaa kunnolla löysälle, että magneettikytkin mahtuu tulemaan sieltä välistä pois.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2012, 20:25:26 kirjoittanut TMOS »

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #3 : 19.06.2012, 20:56:04 »
Tässä nyt sivistyneesti juotu viiniä ja koko autoa mietitty. Kesän aikana vaihtoo menee lämppärin sisäkenno o-renkainee, tuo magneettikytkimen välys katotaa, vaihetaa se ilmastoinnin kuivuri patruuna vai mikä siellä konehuoneen puolella nyt onkaa kun yks asiasta tietävä äijä sitä jo aikasemmin epäili ja limuujen poisto/täyttö. Katotaa mitä tapahtuu.
Vähän offtopiccina että loman aikana vielä lisäks jakopää kaikkine hiluinee ja aisinwarnerin ölpät uusii. Jos tuosta CEE:stä vielä jotain uutta ilmenee tiedä mitä tässä vielä keksii tuon laitteen kanssa.  ::)
« Viimeksi muokattu: 19.06.2012, 20:58:44 kirjoittanut sheiggi »
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #4 : 19.06.2012, 20:58:14 »
Jäähdytinnesteen haju tulee mitä varmimmin vuotavasti lämppärin kennosta. O-renkaiden vuotaminen ei aiheuta höyryä, koska vuoto on silloin suoraan autoon lattialle. (jos ei nestettä ole niin paljon ttä höyrystyy lattialta) Onko matot ja niiden alla olevat eristeet kuivat?
Kabiinin höyrystyminen voi tulla joko siitä vuotavasta kennosta tai sitten ilmastoinnin kennosta ja siihen tiivistyvästä kosteudesta joka ei haihdu kompuran pysähtyessä tai valumaputki on tukossa.

Ilmastoinnin sisäkenno on putkiston o-renkaden ohella yksi varma vuotopaikka, ja yksi syy siihen on varmasti kosteus joka tekee vuosien saatossa tuhoa.
Kuivain ei vaikuta millään tavalla sisäilman laatuun, vaan on yksi osa kylmäaineen kierrossa.

Omassa autossa oli sateella myös viidakko tunnelma, ja syyksi paljastui sitten tämä:



Eli raitisilman suodatinta ei autossa ole ollut...
« Viimeksi muokattu: 19.06.2012, 21:11:49 kirjoittanut X70R »

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #5 : 19.06.2012, 21:03:18 »
Itse tosiaan vaihdoin raitisilmasuodattimen aikanaa ja vanha oli jo aika tukossa, mutta siellä oli kuitenki semmonen. BTW. Jos hankkinu autoo sen tolppien yläpäitten välii tulevan tuen konehuoneesee, nii voi tulla kirosanoja tuota suodatinta vaihtaessa.  ::)
Mä nyt koitan olla edes miettimättä että joutuu ton ilmastoinnin sisäkennon vaihtamaa. Siinä vaiheessa tää auto menee seisontaa oottamaa motivaatioo, tai myyn jollekki kuka tämmösen ei nii yleisen volvon päälle ymmärtää.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #6 : 19.06.2012, 21:10:58 »
Jos hankkinu autoo sen tolppien yläpäitten välii tulevan tuen konehuoneesee, nii voi tulla kirosanoja tuota suodatinta vaihtaessa.  ::)
Onko Ceessä erilainen tuulilasin edestä jos tuo poikkituki tiellä on.
Ei mulla näyttäis olevan riisselissä lainkaan. KLIK!!

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #7 : 19.06.2012, 21:15:17 »
Onko Ceessä erilainen tuulilasin edestä jos tuo poikkituki tiellä on.
Ei mulla näyttäis olevan riisselissä lainkaan. KLIK!!

Mulla ottaa tuota tuulilasin alla olevaa muovia nostaessa sen muovin vedenpoistokuilu apparin puolella siihen tukeen kiinni. Saa justii ja justii siitä välistä uuden suodattimen paikallee.

e: Luutavaa hiukka eri kohilla suhteessa konehuoneeseen S/V70 J´ja C70 malleissa kun tuulilasin kulmaki eri.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2012, 21:16:52 kirjoittanut sheiggi »
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #8 : 19.06.2012, 21:19:50 »
Mulla ottaa tuota tuulilasin alla olevaa muovia nostaessa sen muovin vedenpoistokuilu apparin puolella siihen tukeen kiinni. Saa justii ja justii siitä välistä uuden suodattimen paikallee.

e: Luutavaa hiukka eri kohilla suhteessa konehuoneeseen S/V70 J´ja C70 malleissa kun tuulilasin kulmaki eri.
Niin joo. Se poistoputki saatta olla mahdollinen hidaste.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #9 : 04.07.2012, 20:49:28 »
Tänää tehtii autoo kallis huolto ja samalla shimmasivat kompuran magneetti kytkimen kun jakopää meni uusiks. Nyt ei tule sitä kosteeta lehmän hönkäystä ja kyykkäämistä vaikka pysähtyy valoihinki. Mutta jos antaa ilmastoinnin olla päällä nii auto kohta täynnä valkosta sumua/höyryä ja haisee ihan jollekki kaasulle. Eiköhän tämä ole selvä että sekä ilmastoinnin että lämppärin sisäkennot pitää uusia.
Lämpöä hyttii ei oo voinnu laittaa pitkää aikaa ilman että tulee heti tuuli lasi höyryy ja ilmastointiakaa oikee voi käyttää ku käy henkee se valkonen sumu.
Ei varmaa riitä 1400e kun salvassa samalla kertaa vaihattaa.  :buck2:

ot:
Sen jälkee kun tuon olen teettänny nii tähän homovessaa laitettu melki 3000e huoltoina nyt kesällä. Ois paree toimii sitte jonkin aikaa. Ja ei oo pelkoa että tästä tulee luovuttua. Kukaa ala semmosta hintaa maksaa mistä luopusin tästä rahareiästä.
Viimeks tänää joku kysy klargassien+vilkkujen hintaa. Sanoin vaa että on kalliit ku pitää ostaa koko auto missä umpiot ja vilkut kiinni.  ;D
« Viimeksi muokattu: 04.07.2012, 20:56:06 kirjoittanut sheiggi »
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa patukka80

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #10 : 11.07.2012, 14:19:28 »
Kyllä se höyry/savu on kylmäainetta. Ja kun kerran tulee ohjaamon suulakkeista niin vuotaa höyrystimeltä.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #11 : 11.07.2012, 14:24:28 »
Ei varmaa riitä 1400e kun salvassa samalla kertaa vaihattaa.  :buck2:

Höyrystin reilu tonni kaikkineen. Lämppärin kenno menee varmaan samoilla töillä helposti tai itsekin ilmeisesti aika kivuttomasti. Tiedä sitten osan hintaa...  :-\

edit:
Lainaus käyttäjältä: adrock
Elikkä Raision keskusautohallista tällainen setti 1997 vuoden V70:

87402-2 HÖYRYSTIN, UUSINTA, TYÖ   503,95
9171781 HÖYRYSTIN                          434,63
3545416 O-RENGAS, 2 KPL                    5,00
3545586 O-RENGAS, 2 KPL                    5,26
988840 O-RENGAS, 2 KPL                      6,34
9437650 JÄÄHDYTYSNESTE, 0,20 KPL    1,57
87002-3 TYHJIÖPUMPPAUS/TÄYTTÖ     50,39
1161390 KYLMÄAINE R134A, 0,80 KPL 41,12

TYÖT YHTEENSÄ 554,34
OSAT YHTEENSÄ 493,92
« Viimeksi muokattu: 11.07.2012, 14:29:27 kirjoittanut adrock »

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #12 : 12.07.2012, 14:18:51 »
Tänää tehtii autoo kallis huolto ja samalla shimmasivat kompuran magneetti kytkimen kun jakopää meni uusiks. Nyt ei tule sitä kosteeta lehmän hönkäystä ja kyykkäämistä vaikka pysähtyy valoihinki. Mutta jos antaa ilmastoinnin olla päällä nii auto kohta täynnä valkosta sumua/höyryä ja haisee ihan jollekki kaasulle. Eiköhän tämä ole selvä että sekä ilmastoinnin että lämppärin sisäkennot pitää uusia.
Lämpöä hyttii ei oo voinnu laittaa pitkää aikaa ilman että tulee heti tuuli lasi höyryy ja ilmastointiakaa oikee voi käyttää ku käy henkee se valkonen sumu.

Kylmäaine ei haise millekään eikä ole minkään väristä. Jos kylmäainetta vuotaisi niin paljon, että siitä oikein jotakin ympäröivän ilmankosteuden näkyvää tiivistymistäkin tapahtuisi, olisi kylmäaineet vuotaneet pihalle parissa minuutissa, eikä vuotaminen olisi mitenkään tekemisissä auton käyttämisen kanssa.

Haju tulee yleensä bakteerikannasta, joka alkaa haista, kun höyrystin kylmenee kastepistettä kylmemmäksi ja ilmankosteus tiivistyy siihen ja näin bakteerit saavat juotavaa.

Onkohan kondenssivesirööri höyrystinkaukalosta pohjan läpi auton alle tukossa (jolloin kondenssivesi tulee sumuna suuttimista sisään) ja/tai vuotaako lämmityskenno? Lämmityskennon voi vaihtaa tai sen tilanteen tarkistaa koko kojelautaa purkamattakin.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2012, 14:27:50 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #13 : 12.07.2012, 14:57:44 »
Eipä tuo vehje ole oikeastaa ikinä vettä alle tiputellu että voi vika olla osittain sielläki. Siihen kondenssivesi viemärii pääsee tietty käsiks vaa purkamalla kojelautaa, vai? Ja pystyykö auton alta tilannetta tutkimaa? Voi kyllä olla että siellä höyrystimellä on ainaki o-rengas huono kun järjestelmä tosiaan vuotaa ja konetilasta ei löydy väriainetta mistään liitoksesta.
Ja lämppärin kenno vuotaa varmasti, niinkuin olen jo aikasemmin kirjoittanut. Sen vaihdon teetän ennen kuin säät kylmenee. Tällä hetkellä pysty laittamaan lämpöä hyttiin yhtään ilman että tuulilasin pintaan tulee höyry.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2012, 15:01:22 kirjoittanut sheiggi »
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: C70 -00 sisältä höyryssä, missä kaikessa vika?
« Vastaus #14 : 12.07.2012, 16:14:09 »
Mikäs rööri se on, kun on siinä radion takana heti? Eli hansalokeron alapuolinen muovi pois, oliko kahdella torxilla (t25 ?)hanskalokeron alla (ovivalon johto irti kun pahvi auki). Radion oikeanpuolinen potkumuovi ja sen takana kova muovi sivuttain vetämällä vaan pois. Siinä näkyy joku kumirööri ainakin, joka johtaa lattian läpi. Tuntuisko puristelemalla, onko siellä ylimääräistä sisällä? Vai saako takaisin helposti jos vetää irti?

Oma ainakin tiputtaa vettä, välillä aika paljonkin. Vaikka jossain kirjoiteltiin, että tippuu pakoputken päälle tms. eikä tule asfaltille asti.

 

Elekma  Autoracing