RallyBaron  Samppasport

Subbarikotelon rakentaminen

  • 190 Vastauksia
  • 88745 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #105 : 26.08.2011, 07:34:35 »


juurikin näin.

subsonic eli "HPF" suodattaa taajuuksia mitä korva ei kuule = subsonic frequencies.
tämä knubbi sanoisin itse, että päälle ja tuohon 15Hz kohtaan, halvemmat subit ei oikein toista matalia taajuuksia ja niitä ei muutenkaan ole, kuin äärimmäisen harvoissa biiseissä. lisäksi mitä kapeampi kaista annetaan subille sitä paremmin se toistaa sen.

LPF on varsin passeli 60Hz tienoilla, sen saa yleismittarillakin laitettua, mutta "arvio" on lähes yhtä hyvä.
tällä pyritään välttämään että subi ei soittaisi keskiäänille tai pikemmin mid-subeille tarkoitettua äänimaailmaa.
isoin kalvo saisi tuottaa vain 25-55Hz väliltä, sillä ainain itse en pidä jos subista kuuluu "laulua".

bassonkorostukset pois, ne yleensä korostaa vaan sitä yhtä taajuutta ja yleensä menee särölle joten älä käytä ellet tiedä 110% mitä teet, muuten särö tappaa subisi ennenpitkää.

highlevel - lowlevel tarkoittaa sisääntulevan signaalin tasoa, eli pidä tämä lowlevel kun käytät RCA:sta tulevaa signaalia.
ilmeisesti tuohon vahvariin saa myös syöttää kaiutinpiuhasta sentasoista signaalia (fiksu vehje) josta se nappaa signaalin vahvistaakseen.

Level -säätö  kokeile irroittamalla kaiuttimet soittimestasi ja laita volume täysille, mittaa vaihtojänniteasteikolla kuinka paljon jännitettä mankka tarjoaa RCA:sta maksimivolumella, miinusta tästä 1/5 -osa ja aseta level noin tähän tasoon, eli yleisimmin puhutaan noin 2V jännitteestä. tällöin säätöä on tarpeeksi ettet nyt ihan gaini(level) nollilla soita muttei liikaa ettei särö tapa jälleen kerran subia.

EDIT: VARO kytkemästä RCA:n ydintä kuoreen yleismittarin piikkien kanssa, ettei maafolio poksahda.


me tuolla elämän äänekkäämmäällä puolella pidetään tää numiska aina täysissä ja haemme mankasta volumen koska ei savu nouse.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2011, 07:36:46 kirjoittanut Mrop »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2021
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #106 : 12.11.2011, 16:30:20 »
NONIIN Nyt tässä on alkanut tuo Alpinen loota ärsyttämään koollaan tuolla takapaksissa oikein toden teolla ;D

10 tuumaista elementtiä olen suunnitellut, tarkoitus on saada hyvä, suht laaja sointi alapäähän. Tuo Alpine on minusta ihan hyvä, nyt kun sen olen saanut vahvarista säädettyä. Mitä mieltä porukka on SPL Dynamicsin tuotteista? SPL Dynamics V-250D2 elementti alkoi kiinnostamaan: http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/v-250d2.html

Vahvistin päivitetään myös. Hinta luokka elementille on 0-125€, eli minnekkään kisoihin ei olla menossa :D Musiikkina autossa on yleensä metalli musiikki, myös radio poppia ja iskelmää tulee kuunneltua  :buck2: Eli nyt pitäs päättää se sopiva elementti ja sitten tehdä sille itse kotelo.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

The moose

  • Vieras
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #107 : 12.11.2011, 21:40:07 »
NONIIN Nyt tässä on alkanut tuo Alpinen loota ärsyttämään koollaan tuolla takapaksissa oikein toden teolla ;D

10 tuumaista elementtiä olen suunnitellut, tarkoitus on saada hyvä, suht laaja sointi alapäähän. Tuo Alpine on minusta ihan hyvä, nyt kun sen olen saanut vahvarista säädettyä. Mitä mieltä porukka on SPL Dynamicsin tuotteista? SPL Dynamics V-250D2 elementti alkoi kiinnostamaan: http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/v-250d2.html

Vahvistin päivitetään myös. Hinta luokka elementille on 0-125€, eli minnekkään kisoihin ei olla menossa :D Musiikkina autossa on yleensä metalli musiikki, myös radio poppia ja iskelmää tulee kuunneltua  :buck2: Eli nyt pitäs päättää se sopiva elementti ja sitten tehdä sille itse kotelo.

subbari pois kokonaan ja powersetistä kunnollinen erkkasarja. oviin tukevasti koteloituna tai etujalkatilaan penkin eteen tai potkupaneeliksi? vahvistin kajareitten mukaan.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2021
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #108 : 15.11.2011, 15:54:47 »
subbari pois kokonaan ja powersetistä kunnollinen erkkasarja. oviin tukevasti koteloituna tai etujalkatilaan penkin eteen tai potkupaneeliksi? vahvistin kajareitten mukaan.


Erkkasarjakin laitetaan, mutta subikin on oltava  ;D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #109 : 25.11.2011, 23:50:49 »
Aikanaan (-03) tuli värkättyä 240:n hattuhyllyyn kymppituumaselle laatikko. Rälläkällä kylmästi reikä hattuhyllyn runkoon ja siitä osa koteloa kontin puolelle. Tilavuutta tuli about 25l. hattuhyllyn päällinen osa on mitoitettu niiden turvavyön koteloiden väliin. Ja kun suoraa kantta oli subin kahta puolta, niin siihen tuli vielä värkättyä tornit 6x9:lle, umpinaiset mutta lähinnä verhoilun takia kuidutettu. Asennus vaatii takalasin irrotuksen, mutta eipähän pitäs tulla niskaankaan sieltä ihan ensimmäisenä.

Tuohon uudempaan kärryyn on jo soittimen vaihto työn alla (osia tilailtu) ja nuo freeair-subit ehkä kiinnostas hattuhyllyyn, kun taitaa kotelo viedä turhan paljon tilaa kontista.

Noista kotistereolaitteista joku ehti mainita, niin tämmöiset on tullu joskus kasattua asiakkaalle. En kysellyt vanerin hintoja, kaveri tilas ne puukeskukselta valmiiksi leikattuna, itse otin kasaustyöstä melkein nelinumeroisia. Fostex FE 208
« Viimeksi muokattu: 25.11.2011, 23:54:32 kirjoittanut Lurvio »
Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #110 : 08.03.2013, 15:05:57 »
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, miten subin suuntaus vaikuttaa tuollaisessa suht umpinaisessa 200-900 sarjan sedanissa? Kyseessä olisi siis pienehkö, hattuhyllyn alle mahtuva suljettu kotelo.

Kaikin puolin käytännöllisimmältä tuntuisi tuo elementti eteenpäin, jolloin kartio olisi suojassa ja takaseinään saisi vaikka vahvistimen kiinni. Mutta olisiko mitään järkevää syytä suunnata elementtiä taaksepäin, kuten yleisesti on tapana? Ts. saavutetaanko sillä mitään hyötyä sisälle kuuluvaan ääneen?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Kantti

  • Vieras
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #111 : 08.03.2013, 15:55:28 »
Itellä oli ysisatkussa taakseppäin suunnattu. Vaikka hattuhyllyssä oli avonaiset 6x9 reijät niin silti sai vahvarista olla gainit aika isolla ennenkun kuskinpenkille asti volaa tuli mielestäni tarpeeksi.
Sama setti viistoperä mondeossa hattyhylly paikallaan, sai gainia vetää pienemmälle ettei mennyt bassotoisto aivan överiksi.
Tämä oli omaa kokemusta...
Laita elementti kabiinia kohti ja jos suksiluukku löytyy niin se auki ja elementti siihen kohalle, luulis painetta tulevan vähän paremmin hyttiin. ei kun kokeilemaan vaa.

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #112 : 08.03.2013, 17:46:24 »
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, miten subin suuntaus vaikuttaa tuollaisessa suht umpinaisessa 200-900 sarjan sedanissa?

Henkimaailman hommiahan nämä on... ainoastaan kokeilemalla selviää  ;)
Tee tilavuudeltaan "oikean kokoinen" laatikko ja kokeile sitä eri suuntiin, sitten voit kasata
lopullisen version. Kokeiluboxi saa olla rujon näköinen, mutta tiivis & tukeva sen on kuitenkin
oltava!

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #113 : 08.03.2013, 17:59:37 »
porrasperäses fiksuinta olis pistää popit hattuhyllyyn niin saa halutun äänen kabiiniin eikä se jää sinne konttiin pärisyttämään takaluukkua :)

Poissa kaitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • volvo v70
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #114 : 08.03.2013, 19:31:32 »
käykää lukasemassa maxboomi foorumia. löytyy tietoa ja neuvoa.
Ite ku tekkee, tullee semmonen ku sattuu tulemaan

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #115 : 09.03.2013, 01:27:17 »
Koteloa kontin laidalta toiselle jne, ja muista sulkea luukku kun testailet.

Voisin antaa villin veikkauksen että vänkärin takanurkka ois aika oiva paikka subille, ainakin farkussa toimi parhaiten ;)

Poissa Verkku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #116 : 09.03.2013, 05:49:21 »
Sedanissa ehdottomasti ylöspäin ampuva. Ei missään nimessä taaksepäin ampuvaa!  :nohnoh

Farkussa ja muissa paras on taaksepäin ampuva, paras paine kabiinin puolelle näin! Toki joskus tähdet on väärässä asenossa, mutta useinmiten näin!

Kantti

  • Vieras
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #117 : 09.03.2013, 09:33:02 »
Ite en mitään mahdottomia maanjäristysbassoja ikinä hakenut niin tuli laitettua monesti subi niin että se vaan on siististi. Ettei loota ole vaan nakattu konttiin jotenkin...

Tommosen aikanaan värkkäsin.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
  • It's Hip To Be Square
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #118 : 09.03.2013, 12:24:01 »
Henkimaailman hommiahan nämä on... ainoastaan kokeilemalla selviää  ;)
Tee tilavuudeltaan "oikean kokoinen" laatikko ja kokeile sitä eri suuntiin, sitten voit kasata
lopullisen version. Kokeiluboxi saa olla rujon näköinen, mutta tiivis & tukeva sen on kuitenkin
oltava!
Näin vähän epäilinkin, ajattelin silti kysäistä ensin, jonsei tarvitsisi alkaa väsäämään symmetristä testilootaa...

Tilankäyttö rajaa vaihtoehtoja, kun tulee kuljeteltua muutakin kuin ääniaaltoja ja ilmakiväärin ruutia, niin ylös/sivulleampuva tai kontin takaosaan sijoitettava kotelo jää pois laskuista.

Kuuluuhan se riittävällä arsenaalilla vaikka perävaunusta, vaan kun on kyse kompaktista rytmisubista ja kohtuullisista kuunteluvoimakkuuksista, tulee mietittyä tiettyä "hyötysuhdetta". Kun tuo kontti on akustisesti aika kaukana ideaalista.

Voiko elementin sijoittaa liian lähelle takapenkkiä, vai onko olemassa jotain nyrkkisääntöä minimietäisyydestä?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #119 : 09.03.2013, 23:21:12 »
Voiko elementin sijoittaa liian lähelle takapenkkiä, vai onko olemassa jotain nyrkkisääntöä minimietäisyydestä?

idea niissä taaksepäin ja kylkeen ja kattoonpäin ampuvana kotelona on se, että äänenpaine voimistuu kimmotessaan.
eli niillä haetaan joko mahdollisimman isoa aluetta mistä ääniaallot voi kimmota (farmari) (sedani poikittain) tai sitten mahdollisimman hyvää hengittävyyttä kapiiniin (johon se äänenpaine halutaan) (ylöspäin sedanissa)

joten laittamalla subi kohti penkkien takaseinää lähelle (noin 5cm päähän) saat tehokkaasti tapettua kaiken sen mitä haet subilta.

sinuna laittaisin sen jompaankumpaan kylkeen, ja mieluiten refleksilootana.

kotelo voisi olla vaikka joku 40l ja 4" refleksitrötä. ei sen tarvi olla mikään mörkölaatikko soidakseen huomattavasti paremmin, mitä suljettu.

idea refleksikotelossa on se, että taajuusvaste saadaan jo matalilta taajuuksilta ylös 0dB tasoon (ei korostumia tai vaimentumia), tekemällä sen röörin ja virittämällä kotelon (putken pituutta vaihtamalla) jonnekin 35Hz saadaan jo 35-60Hz alue soimaan huomattavasti lujempaa mitä suljettuna.

suljetun hyvät puolet on nopea kartion palautuminen, johtuen tiiviistä kotelosta, kotelon sisälle syntyvä paine vastustaa elementin kalvon liikerataa ja palauttaa sen mahdollisimman nopeasti takaisin nollatilaan. kotelon sisällä on siis ali ja ylipaine riippuen elementin kalvon asemasta.

tämä vastustava voima aiheuttaa sen, että tarvitaan huomattavasti (lue: kymmenkertainen tai enempi) tehoa, jotta suljettu laatikko soisi yhtä lujaa, kuin refleksikotelo.

haittana refleksistä tulee huono toisto, mitä ei kuule, kuin hifikorva, etkä sä sinne konttiin mitään 5000e EMMA settiä oo rakentamassakaan...
basso on muutenkin MONO lähtöistä ja niin matalataajuuksista, että ihmiskorva on aika huono kuulemaan meneekö basso just eikä melkein tommosen 20cm vaahvomuovipelti- seinän läpi mitä volvoissa kutsutaan takapenkiksi.
 ELK

 

Elekma  Autoracing