KL-varaosat  Race.fi

Subbarikotelon rakentaminen

  • 190 Vastauksia
  • 88748 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #150 : 24.03.2013, 08:20:24 »
Koska valmistaja ei tykkää samasta kuin tombrez.  :D
Eikä se suljetun kotelon saundi ole sen kovempi kuin refleksinkään, jos se rakennetaan ja vaimennetaan oikein ja elementti valitaan oikein.
Tuo mielikuva tulee varmasti siitä että suljetussa kotelossa saa usein elementtiin ihan toisenlaista tarkkuutta ja napakkuutta toistoon. Joka huonosti rakennetussa (liian suuressa) refleksikotelossa puuttuu. Tietty jos tykkää että ikkunat pärrää ja toisto on tasapaksua epätarkkaa maxboom-pörinää niin mikäs siinä.  :D

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #151 : 24.03.2013, 08:22:11 »
Koska valmistaja ei tykkää samasta kuin tombrez.  :D
Eikä se suljetun kotelon saundi ole sen kovempi kuin refleksinkään, jos se rakennetaan ja vaimennetaan oikein ja elementti valitaan oikein.
toki jokaselle subbarille on omanlaisensa kotelo jossa se soi parhaiten

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #152 : 24.03.2013, 08:46:31 »
toki jokaselle subbarille on omanlaisensa kotelo jossa se soi parhaiten
Tottakai  ;)

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #153 : 13.04.2013, 13:34:11 »
Osaakos joku kertoa miten putken pituus määritellään mutkan kohdalta, keskilinjaa pitkin?
Kaverille piirtelin tossa koteloa mutta putken pituus on vielä vähän kysymysmerkki. Hivenen ongelmallinen muutenkin kun kyse on 2-ovisesta E46 avo bemarista. Hattuhyllyä ei ole vaan katto laskee siihen paikalle, kattomekanismin alle tuo kotelo olisi tulossa elementti ja putki eteenpäin jotakuinki suksiluukun kohdalle. Ainoa tapa saada painetta takaluukusta hieman kabiiniinkin.

« Viimeksi muokattu: 13.04.2013, 13:37:31 kirjoittanut Divi »

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #154 : 14.04.2013, 03:53:59 »
Mittaa ulompi ja sisempi pituus ja jaa kahdella niin saat teoriassa tehollisen pituuden. Kannattaa tehdä vaihdettava portti niin voi helposti säätää viriä :)

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #155 : 14.04.2013, 11:11:17 »
Mittaa ulompi ja sisempi pituus ja jaa kahdella niin saat teoriassa tehollisen pituuden. Kannattaa tehdä vaihdettava portti niin voi helposti säätää viriä :)
Joo siihen tulee 4" AP ja ekan koteloversion kansi irti ruuvattavaa mallia joten on helppo suunnitella ja muutella kotelon sisällä järjestystä ja testailla.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #156 : 23.04.2013, 00:36:35 »
muista laittaa myös sisäpuolelle putkeen pyöristys, muutoin portin ylkopuolinen pyöristys on yhtä tyhjän kanssa turbulenssin pienentäessä putken alusta alkaen ja virtaus putkessa on kuin sukkaan puhaltaisi.

ja kotelon sisällä putken pään etäisyys seinästä on vähintään putken halkaisijan verran.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2021
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #157 : 11.08.2013, 10:30:52 »
Tuli tuossa mieleen tuon Alpinen koteloa katsellessa, (muutaman vuoden vanha 12'' E-type) että jos nyt alkaisi katselemaan sitä järkevämmän kokoista koteloa konttiin. Materiaalina olen lukenut suositeltavan jotain mahdottoman järeää vaneria tai n.20mm MDF- levyä. NOH, tuli nuukalle ja kokeilunhaluiselle sellanen mieleen, että jos tekisin 8mm koivuvanerista kotelon, jonka sisälle hiekkahartsi. Sitten tämän kotelon päälle tekisi toisen kotelon tuosta 8mm vanerista, johon poraisin rasiaporalla vaikka 52mm reikiä. Tuo ulompi ''kotelo'' tai tukikehys liimalla ja ruuveilla kiinni sisempään koteloon. Tarkoitus olisi siis tehdä vähän kevyempi, mutta toivottavasti toimiva kotelo.

Nykyinen ongelma tuossa basson toistossa on, että nykyinen kotelo on ihan liian iso tuonne konttiin, ja sen joutuu jättämään ihan ''perälautaan kiinni, koska se ei mahdu 244:sen takakontin ylemmälle tasolle.

Eikös niitä koteloita tehdä ihan lasikuidustakin, voisikohan tuollanen toimia?  ???  :idiot2:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #158 : 11.08.2013, 12:30:43 »
Tuli tuossa mieleen tuon Alpinen koteloa katsellessa, (muutaman vuoden vanha 12'' E-type) että jos nyt alkaisi katselemaan sitä järkevämmän kokoista koteloa konttiin. Materiaalina olen lukenut suositeltavan jotain mahdottoman järeää vaneria tai n.20mm MDF- levyä. NOH, tuli nuukalle ja kokeilunhaluiselle sellanen mieleen, että jos tekisin 8mm koivuvanerista kotelon, jonka sisälle hiekkahartsi. Sitten tämän kotelon päälle tekisi toisen kotelon tuosta 8mm vanerista, johon poraisin rasiaporalla vaikka 52mm reikiä. Tuo ulompi ''kotelo'' tai tukikehys liimalla ja ruuveilla kiinni sisempään koteloon. Tarkoitus olisi siis tehdä vähän kevyempi, mutta toivottavasti toimiva kotelo.

Nykyinen ongelma tuossa basson toistossa on, että nykyinen kotelo on ihan liian iso tuonne konttiin, ja sen joutuu jättämään ihan ''perälautaan kiinni, koska se ei mahdu 244:sen takakontin ylemmälle tasolle.

Eikös niitä koteloita tehdä ihan lasikuidustakin, voisikohan tuollanen toimia?  ???  :idiot2:
kyllähän niitä kusilaidusta tehään ja siitä hyvät ja selkeet ohjeet https://www.youtube.com/watch?v=G8cz_5eP81U

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #159 : 11.08.2013, 12:36:58 »
Kotelon voi tehdä mistä materiaalista vain. Kunhan se on tukeva ja tiivis.

8 mm vaneri on kyllä aika ohutta ja tuon paksuinen vaneri yleensä johonkin suuntaan kieroakin.
Mutta jos kotelosta ei tule kovin isoa, niin tuo 8 mm vaneri saattaa toimia hiekkahartsin kanssa
ihan hyvin.

Itse tekisin kotelon sisälle tukirakenteita vanerista ja sitten hiekka hartsia sisään. Ja jos et halua
haistella hartsin aromeja kaytä sen sijaan Vetonit tuoteperheen jotain tuotettan.

Tuo sun kuvailema suunnitelma toiminee ihan hyvin, kunhan teet niitä reikiä riittävästi. Ja ainahan
voit liimata kaksi 8 mm:n vaneria päällekkäin.

Mä tein joskus tuollaisen kehikon koteloon. Tässä tapauksessa en käyttänyt hiekka hartseja. Tosin vaneri
oli paksumpaa kuin 8 mm. Ja kotelokin oli aika pieni, n 17 litraa.


Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2021
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #160 : 15.08.2013, 19:34:42 »
HOI!

Rakentelin kotelon tuolle E-Typelle 15mm havuvanerista, joka menee hienosti 244:sen ''ylätasalle''. Kotelo on kasattu vasta ruuveilla, ei liimattu, eikä vahvikepaloja/hartsiakaan ainakaa vielä ole kotelossa. Ajattelin laittaa kotelon sisään vielä joitakin tukia tukemaan pidempiä seiniä ja tukemaan refleksikanavan ''kantta'' tai miksi sitä nyt sanotaankaan...  ;D Säädin vähän soitinta ja kiinnitin kotelon tukevasti väliaikaisesti liinalla konttiin, testiä ja JUM***UTA! en olisi uskonut, mutta potkua ja tuli bassoon kummasti.

Metalli musiikin ystävänä arvostan kivan kuuloisia basso raitoja, joista ensimmäisenä tuli koitettua Lamb Of Godin Ghost Walkingia uudelta levyltä. Toimii!

http://www.youtube.com/watch?v=BA3hPMhXnkY
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #161 : 16.08.2013, 08:22:33 »
Tilaa säästyy eikä paino haittaa radalla leikkimistä ;)




Tiivistäminen on vielä viimeistelemättä, ajattelin tehdä vielä toisen version vähän rajummasta materiaalista kun ei tullu tuosta vielä niin jäykkä mitä toivoin.  :)

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #162 : 16.08.2013, 11:29:20 »
HOI!

Rakentelin kotelon tuolle E-Typelle 15mm havuvanerista, joka menee hienosti 244:sen ''ylätasalle''. Kotelo on kasattu vasta ruuveilla, ei liimattu, eikä vahvikepaloja/hartsiakaan ainakaa vielä ole kotelossa. Ajattelin laittaa kotelon sisään vielä joitakin tukia tukemaan pidempiä seiniä ja tukemaan refleksikanavan ''kantta'' tai miksi sitä nyt sanotaankaan...  ;D Säädin vähän soitinta ja kiinnitin kotelon tukevasti väliaikaisesti liinalla konttiin, testiä ja JUM***UTA! en olisi uskonut, mutta potkua ja tuli bassoon kummasti.

Metalli musiikin ystävänä arvostan kivan kuuloisia basso raitoja, joista ensimmäisenä tuli koitettua Lamb Of Godin Ghost Walkingia uudelta levyltä. Toimii!

http://www.youtube.com/watch?v=BA3hPMhXnkY

Sitten vaan tuet ja hiekkahartsit kotelon sisään, niin kuulostaa vieläkin paremmalta.
Tuo kotelon tukevuus on ensiarvoisen tärkeä asia.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2021
  • Näpräilijä
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #163 : 17.08.2013, 08:44:21 »
Sitten vaan tuet ja hiekkahartsit kotelon sisään, niin kuulostaa vieläkin paremmalta.
Tuo kotelon tukevuus on ensiarvoisen tärkeä asia.

Tänään haen lyhyempiä ruuveja ja jatkan hiontaa. Refleksikanavan sisäaukon reuna tulikin pyöristettyä huolella jo, kun viimeksi käytin koteloa auki. Vahvistimen siirsin hattuhyllylle, helpomi säätää jos tarvitsee, ja konttikin on kliinimpi :)

Minkälaista verhoilu materiaalia suosittelette kotelon päälle? Kaupasta ostettavathan ovat aina huovalla päällystettyjä, mutta onko sillä oikeasti väliä? Pehmentää ääntä joka takakontissa liikkuu? Mielessä käynyt kotelon ''naamiointi'' eli tekisin kotelosta vanhan matkalaukun näköisen kahvoineen  :pomo:

E:

Lisäsin kotelon kahteen suurempaan levyyn vahvikkeet, löin ''kuivana'' kasaan, säädin vahvistimen ja soittimen uudelleen ja totesin parannusten auttaneen. Vielä hiontaa ja liiman kanssa kasaus, alkaa olla eka kotelo ikinä valmis  :)

« Viimeksi muokattu: 17.08.2013, 14:56:29 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Subbarikotelon rakentaminen
« Vastaus #164 : 17.08.2013, 20:58:39 »
Päälipuolella ei väliä, useimmat käyttää huopaa koska se on vaan niin helppo kun venyy, liimautuu kivasti ja kaikki nurkat jne saa piiloon. Saundiin se ei vaikuta. Kisavehkeissä usein käytetään maalattua pintaa koska onhan se nyt vaan paljon hienompi kuin huopa, JOS se on tehty oikeesti kunnolla ja virheettömästi.
Tuossa esim pasin voittokärryn luukusta kuva, takapuolelta maalattu tuo pleksilevy. Ite kotelo on 10mm alumiiniä.

« Viimeksi muokattu: 17.08.2013, 21:01:18 kirjoittanut Divi »

 

RallyBaron  Samppasport