Futurez  Kulkukoira

Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot

  • 1467 Vastauksia
  • 824686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1455 : 10.01.2025, 19:30:17 »
Miksi vaihteistoöljyn vaihto täytyy kuitata?

Eli siis jos haluan vdashin, niin tarvitsenko muuta kuin läppärin, ilmaisen softan ja esimerkiksi Volvon VOE-adapterin? D5T5-sivuston mukaan VOE olisi nopeampi SPA-korisissa. Kuulostaa yllättävän halvalta kombolta, jos näin vähillä rahallisilla investoinneilla selviää.

Saako tuolla ilmaisella versiolla ohjelmoitua esimerkiksi navin toimintaan? Jos tälläisillä DIY-vehkeillä tekee jonkunlaista ohjelmointia tai asetuksien muutoksia, niin voiko tästä koitua ongelmia esimerkiksi silloin, jos tulee tarvetta käyttää autoa merkkiliikkeessä ja siellä joudutaan tekemään jotain ohjelmointia/päivitystä? Tehopäivitykset eivät kiinnosta ainakaan vielä tässä vaiheessa, mutta puuttuvien olemassa olevien ominaisuuksien aktivointi toki kiinnostaisi.
Eikö kukaan uskalla avata näitä salaisuuksia tarkemmin? Nämä on varmasti todella typeriä kysymyksiä jotka on käsitelty foorumeilla useaan kertaan, mutta kuten jokainen muukin yli 20v ajan eri foorumeilla pyörinyt tietää, niin haulla on välillä todella haasteellista löytää tietoa, vaikka hakua käsketään ja pitääkin ensisijaisesti käyttää.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6399
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1456 : 10.01.2025, 19:56:32 »
Ton ekan kysymyksen osaan vastata että vaihto kuitataan kun uuden öljyn ominaisuudet on eri kuin kilsoja ja aikaa nähneen öljyn. Vaihteisto adaptoituu ja tietää öljyn iän ja montako kertaa se on käynyt kuumana.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1457 : 10.01.2025, 21:17:25 »
Yksinkertaisuuudessaan, öljyn viskositeetti muuttuu ajan myötä ja vaihteiston toiminta muuttuu. Uudet öljyt ja sen perään nollaus eli solenoidit toimivat taas uusien öljyjen mukaisesti.

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1458 : 11.01.2025, 10:08:56 »
Saako tuolla ilmaisella versiolla ohjelmoitua esimerkiksi navin toimintaan? Jos tälläisillä DIY-vehkeillä tekee jonkunlaista ohjelmointia tai asetuksien muutoksia, niin voiko tästä koitua ongelmia esimerkiksi silloin, jos tulee tarvetta käyttää autoa merkkiliikkeessä ja siellä joudutaan tekemään jotain ohjelmointia/päivitystä? Tehopäivitykset eivät kiinnosta ainakaan vielä tässä vaiheessa, mutta puuttuvien olemassa olevien ominaisuuksien aktivointi toki kiinnostaisi.

Vdashissa ohjelmoinnit vaativat pääsääntöisesti CEM:n pin-koodin purun (tällä foorumilla juttua myös siitä), jonka jälkeen ominaisuuksia voi rastitella Vdashissa päälle ja pois. Kukin rasti maksaa 39 eurosta ylöspäin (näin viime vuonna, moottoriohjelmoinnit useita satasia ja navi ehkä parisataa(?)).

Mutta kaikki vikakoodien luvut ja nollaukset ilmaisia. Ja varmaan aika paljon muutakin. Itse käytän nykyään enimmäkseen Orbitia, koska siellä paljon enemmän vaihtoehtoja ja n. 200€:n kertamaksulla voi tehdä rajattomasti muutoksia konfiguraatioihin. Orbitista myös juttua toisessa keskusteluketjussa (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=142418.0

Merkkiliikkeen huollossa jos tulee päivityksiä, niin ne ajavat asetusten yli. Itse otan esim. juuri Orbitilla omat asetukset talteen ja viimeksi huollon ajaksi laitoin tehdasasetukset jo etukäteen valmiiksi, koska aiemmin omamekaanikko vähän ihmetteli, kun Start/Stop ei automaattisesti ollutkaan aktivoituna  :D
Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1459 : 11.01.2025, 10:42:30 »
Nykyisin tuossa vdashissä on autokohtainen tili jolla voi sitten rajattomasti vaihdella asetuksia ym, kannattaa ottaa se ennen kuin jokaisesta muutoksesta maksaa tuota 39€ joka on veroton hinta.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1460 : 11.01.2025, 11:01:47 »
Kiitoksia vaan kaikille vastauksista! Noistahan selvisikin jo paljon. Täytyy myös tutustua tuohon orbitiin. Jäi oikeastaan enää varmistumatta se asia, että tarvitsenko muuta kuin läppärin, netistä ladattavan ilmaisen ohjelman ja kaapelin, voe-adapterin tms?

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1461 : 06.02.2025, 18:52:10 »
Joko vdash osaa kuitata SPA-autojen laatikkoöljyjen vaihdon tai esimerkiksi akun vaihdon?
Ainakin vaihteiston ohjainlaitteen valikosta tämä löytyy. Sieltä löytyy:


Jonkin ohjainlaitteen alla oli joku "Back up battery reset" tai joku muu tähän tyyliin hieman hassusti nimetty komento, josta tuli itselle mieleen enemmänkin pikkuakun kuittaus kuin pääakun kuittaus. En ole kylläkään vielä kuullut, että pikkuakkuun liittyviä kuittauksia tarvitsisi tehdä.

On kyllä varsin pätevä ohjelma tuo vdash noin niinku ilmaiseksi ohjelmaksi. Ostin aiemmin myös käytetyn vanhempaa mallia olevan iCarsoft VOL II -purkin, ja en kyllä suosittele kenellekään. On siinä se hyvä puoli, että pienen kokonsa vuoksi helppo kuljettaa autossa mukana ja yksittäisien anturitietojen tarkkailuun ajon aikana tuommonen pieni purkki on ihan kätevä. Diagnostiikkahommissa tuo on kyllä ihan onneton. Moottorin vikakoodit sai kyllä luettua, muttei kuitattua. Kuittauskomento meni läpi, mutta vikakoodit eivät hävinneet, ja kyseessä ei siis ollut aktiivisena olevat koodit. Laitteen kommunistinen käyttöliittymä myöskin melko ärsyttävä. En tiedä lieneekö uudemmassa versiossa asiat jo paremmin.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1462 : 22.04.2025, 18:22:11 »
Osaisiko joku sanoa, että kun menee vdashillä vaihteiston ohjainlaitteeseen sisään, niin mikä ero on noilla "clear self learning data" ja "clear adaptation data" -komennoilla? Viittaan siis tuon aiemman viestini kuvaan.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1463 : 22.04.2025, 18:26:41 »


Jonkin ohjainlaitteen alla oli joku "Back up battery reset" tai joku muu tähän tyyliin hieman hassusti nimetty komento, josta tuli itselle mieleen enemmänkin pikkuakun kuittaus kuin pääakun kuittaus.
Todennäköisesti VOC-järjestelmän varapatterin vaihdon kuittaus.

Poissa vaihtoehto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1464 : 23.04.2025, 18:32:27 »
On varmaan jonnekkin asiasta vastattu mutta ei vaan omaan silmään asia pistänyt mutta siis....

Toimiiko tuo VDASH ohjelma perus lukijan kautta, eli tuommosen Autocomin lukijalla ?

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1465 : 23.04.2025, 22:21:23 »
On varmaan jonnekkin asiasta vastattu mutta ei vaan omaan silmään asia pistänyt mutta siis....

Toimiiko tuo VDASH ohjelma perus lukijan kautta, eli tuommosen Autocomin lukijalla ?

Ei toimi, joko dice tai Super J2534 kaapeli kaveriksi.
https://d5t5.com/article/vdash-volvo-diagnostic

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1466 : 23.04.2025, 23:23:47 »
https://www.elekma.com/vikakoodinlukijat-ja-testerit/bmw-yhteensopiva-enet-kaapeli/p/418/#description

Tää toimii kans. Tosin ainakaan itselläni ei mennyt obd-portissa pohjaan asti, joten jos tuolta tilaa, niin täytyy tilata obd-jatkopalikka. Se sujahtaa volvon porttiin hyvin. Asiasta onkin näköjään nykyään maininta tuolla sivulla.

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot
« Vastaus #1467 : 23.04.2025, 23:30:51 »
Tuossa kannattaa käyttää kunnon kaapeleita jos vähänkin meinaa jotain ohjelmointeja tehdä, kiva kun homma keskeytyy esim kaapelin vuoksi niin silloin yleensä alkaa se työmaa ja selvittely.

 

Samppasport  Futurez