1) piraattilukija/softa on toisen tekemän työn hyväksikäyttöä ilman että siitä maksaa tekijälle korvauksen. Rankasti kärjistäen voisi sanoa, että miksi ostaa uusi jarrusatula autoon koska varastamalla saa ilmaiseksi. 
2) piraattisoftien mukana voi tulla kaikenlaista kivaa koneelle ja myyjäähän et vastuuseen saa
3) piraattilaitteen/softan ostamalla tuet monesti rahallasi jonkinlaista hämärätoimintaa tai suoraan rikollisliigoja tms.
Piraattisoftan lataaminen netistä on vielä jotenkin ymmärrettävissä mun näkökulmasta ja varsinkin jos puhutaan tuotteesta jota ei enää edes voi mistään laillisesti hankkia. Kuten vaikkapa vadis. Mutta itse en ymmärrä että jollekin maksaa tuosta piraatista jotain.
1.)Mun mielestä varastaminen ja ostaminen on kaks eri asiaa!
2.)Luonnollisesti vastuu on loppupeleissä ostajalla ja se tuliskin ymmärtää jo ostaissa!
3.)Jos hankkii esim. tuon vida/dice setin kiinasta onko se piratismin tukemista?Ribben mukaan ei jos se näyttää erilaiselta :2funny:Onko softa identtinen volvon käyttämän kanssa?en tiedä kun en aitoa omista.
Ihan tästä syystä halusinkin keskustelua herätellä,tuntuu että jokaisella on erilaiset käsitykset piratismista.
Enkä ole väittänytkään etteikö softia ym.sais asentaa itse,mutta välillä tulee sellanen kuva ammatikseen autoja korjaavilta että aina pitäis viedä auto huoltoon ja mielellään merkkiliikkeeseen.
Nykyään kun mm.kiinasta saa tilattua lähes mitä vaan romua pilkkahinnalla kotiin kannettuna niin moniko miettii mitkä tavarat on ns.aitoja?
Tai niinku yleisesti tiedetään käytetään monien tavaroitten valmistuksessa mm.lapsityövoimaa..
Sisäpiiritietoihin en kommentoi,mutta montako vastaavaa tuotetta on ominaisuuksiltaan kun bsr???ei kait kukaan niin hölmö oo että identtisen teettäis,saattais tulla kalliiksi :'(mutta onko sen ostaminen ok kun ei sitä vanhempaa mallia saa enää uutena?
Oliksää ribbe ennen työtön rikollinen kun "ruokit"piratismia?onko se sallitumpaa työttömänä??(tämmösen kuvan tuosta sun kirjotuksesta saa)Ehkä jokaisen kannattaa miettiä näitä asioita hiukan tarkemmin omalla kohdallaan ennen kuin kovin teilaa muita

Kenenkään ei kannata vetää herneitä nenuun tämän kirjotuksen takia se ei ole tämän jutun tarkotus!!