Samppasport  Futurez

850 t5 tehot kateissa (taas!)

  • 34 Vastauksia
  • 14024 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
850 t5 tehot kateissa (taas!)
« : 08.07.2012, 19:25:52 »
Eli taas on tehot kateissa :'(
Alipainevuotoa tuskin enää on, koska kulutus on normaali ja lähes kaikki letkut uusittu.
Yksi mikä itseä epäilyttää, on se syylärin oikeassa ylälaidassa oleva venttiili vai mikä lie? Se oli tuuvattu alunpitäen sellaiseen vaahtomuovin tapaisen pehmusteen sisään. Se on sellainen "pyöreä" osa johon menee letku imusarjalta ja sähköliitin. Osan toisesta päästä letku menee jonnekkin?? Tämä osa pitää toisinaan naputusta, joka ei varmaan ole kovinkaan normaalia. Osaisko joku sanoa mikä tuo osa on ja mitä se tekee?
Auto toimii muuten aika normaalisti paitsi tehoa ei ole. Ahdot jää 0.6-0.7 bar hujakoille, normaalisti 1.1bar.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #1 : 08.07.2012, 21:26:37 »
Eli nyt on hiukan lisää selvitetty vikaa. Tehoa tuntuu välillä olevan enemmän ja välillä vähemmän. Tuo venttiili mitä kyselin, lienee se bensahöyryjenkierrätysventtiili? Eli enpä tiedä voisiko tuo temppuilu johtua siitä, merkitystä kun ei tuntunut olevan vaikka irrotin johdon siitä venttiilistä ja tulppasin imusarjaan menevän letkun.
Mitään vikakoodeja auto ei anna. Aiemmin herjasi etummaista nakutuksen tunnistinta, mutta sitäkään herjaa ei nyt ole näkynyt pitkään aikaan, eli tuskin liittyy tähän.
Myös sellaisen huomasin että auto alkaa pikkasen kakistella kun kierrokset nousevat viiden tonnin hujakoille, ihan kuin ei saisi ainetta kylliksi.

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #2 : 08.07.2012, 23:06:17 »
Voisin hyvän veikkauksen heittää bensapumpusta. Hommaa jostain mittari ja mittaa paineet. Myös ajossa. Tuo bensahöry venttiilin nakutus on ihan normaalia.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #3 : 10.07.2012, 13:18:43 »
No nyt tuli vikakoodeja. 5-3-5, eli ahtopaineensäädin ja 1-4-3, eli etummainen nakutuksen tunnistin, jota on herjannut jo aiemmin.
En vaan usko että ahtopaineensäätimessä olisi vika, kun irrotin hukkaportin kellolle menevän letkun ja tukin sen->eikös tällöin ole säädin ohitettu ja ahdot pitäs olla maksimissa? Mutta ahdot vaan ei noussu sen enempää kuin aiemminkaan.
Kumma kun se välillä nostaa ahdot lähelle normaalia, mutta välillä saattaa jäädä puoleenkin baariin. Laitoin merkille että pöläyttää välillä aika mustat savut, eli rikkaalla kävis kovien kiihdytysten aikana.
Edit. Tuon bensapaineen vois tietysti mitata, mistähän sais edullisesti mittarin? Ainakaan motonetin sivuilta ei löytynyt.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2012, 13:21:18 kirjoittanut hessua »

855_T5R

  • Vieras
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #4 : 11.07.2012, 00:13:07 »
Ettei nyt ahtoputki vuoda mistään? Ja etenki kato viimenen mutka mikä tulee imusarjaan kiinni, yleensä halakeaa siitä tyhjäkäyntimoottorin letkus haarotuksesta. Mulla halkes se viimenen mutka niin vedot oli hukassa tottakait ja mustaa pöllyytti ku diisseli  :D Ja se uus mutka maksaa vetteriltä n. 83e. Ite sain 75e tinkaamalla...

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #5 : 11.07.2012, 02:16:20 »
No nyt tuli vikakoodeja. 5-3-5, eli ahtopaineensäädin ja 1-4-3, eli etummainen nakutuksen tunnistin, jota on herjannut jo aiemmin.
En vaan usko että ahtopaineensäätimessä olisi vika, kun irrotin hukkaportin kellolle menevän letkun ja tukin sen->eikös tällöin ole säädin ohitettu ja ahdot pitäs olla maksimissa? Mutta ahdot vaan ei noussu sen enempää kuin aiemminkaan.

Kokeileppa laittaa se hukkaportin letku siihen kompurakoteloon, sillon pitäs muistaakseni olla jotain 0,4 bar. Jos nyppäät pelkästään tuon hukkiksen letkun irti, niin silloin hukkaporttia pidättää pelkästään hukkaportinkellon jousi. Kun pakopaine kasvaa tarpeeksi ei jousi jaksa pitää porttia kiinni -> ahdot ei nouse.

Ja kuten tuossa edellä mainittiin kannattaa katella myös ahtoletkut läpi.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #6 : 11.07.2012, 10:47:13 »
Joo, ahtoputket on kateltu jo kertaalleen, tuloksetta. Samaten lähes kaikki letkut käyty läpi tai vaihdettu.
Ensimmäisellä kerralla kun tehot katos, vika löytyi noista hapertuneista alipaineletkuista, auto pelas pari viikkoa ongelmitta. Sitten tehot katosi taas ja vika löytyi kaasuläppäkotelon tiivisteestä. No sitten toimi taas näihin päiviin. Erona kahteen edelliseen kertaan on nyt se, että kulutus ei ole noussut, mikä tietysti on sinällään positiivista että tuolla kehtaa ajella.

Kokeileppa laittaa se hukkaportin letku siihen kompurakoteloon, sillon pitäs muistaakseni olla jotain 0,4 bar. Jos nyppäät pelkästään tuon hukkiksen letkun irti, niin silloin hukkaporttia pidättää pelkästään hukkaportinkellon jousi. Kun pakopaine kasvaa tarpeeksi ei jousi jaksa pitää porttia kiinni -> ahdot ei nouse.

Ja kuten tuossa edellä mainittiin kannattaa katella myös ahtoletkut läpi.

Aivan, täytyy kokeilla tuota. Paljonko muuten pitäisi alipaineen olla tyhjäkäynnillä ja onko merkitystä sillä, onko auto vakio vai lastutettu?

855_T5R

  • Vieras
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #7 : 11.07.2012, 12:01:22 »
Tulivaan mieleen, että itselläki rupes herjaamaan tuo ahtopaineensäädin, välillä painetta oli 0,4-0,7bar, välillä mentiin 1,5bar, ja vian sait kuitattua hetkeks pois ku käytit virtoja pois päältä... Korvasin mutikan turbo smartin ruuvvilla...

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #8 : 11.07.2012, 13:51:29 »
Siis korvasit sen ahtopaineensäätimen jollain? Kerroppa tarkemmin!
Auto taas tänäaamuna toimi hetkisen niinkuin pitääkin. Kauan ei kuitenkaan iloa kestäny kun tehot taas katos.

855_T5R

  • Vieras
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #9 : 12.07.2012, 11:52:35 »
Joo, elikkä korvasin ahtopainesäätimen Turbo Smartin "turbo ruuvvilla", elikkäs se jousikuulaventtiilillä. http://www.futurez.fi/fi/shop/turboahtimet-oheislaitteet/ahtopaineensaatimet/show_pr/16315/turbosmart-ahtopaineensaadin

Alkuperäisen säätimen lähdöt tulppasin ja vedin uusillä silikoniletkuilla tuon väliin. Ja ruuvvista säädin paineen haluamaani. Itsellä vika hävisi tuolla konstilla.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #10 : 13.07.2012, 07:59:34 »
Tuo vaikuttas ihan hyvältä. Mutta mitä eroa on tällä turbosmartin säätimellä verrattuna semmoseen missä on se rajapainekytkin(kö?) erikseen? Tai paremminkin, onko jotain etua?

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #11 : 13.07.2012, 10:19:30 »
Turbosmartissa on kiinteä rajapaineventtiili plus säädettävä bleedi.

Poissa _Max_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #12 : 13.07.2012, 11:16:41 »
kaverilla oli lähes vastaava tapaus, tehot hukassa teukka volvosta.. no ite yritti ja ei löytyny syytä, vei volvolle jossa kolmepäivää oli ja kokeilivat uutta turboa jne mutta edelleenkään vikaa ei löytyny.. noh taas pariviikkoa ajoa laiskalla autolla kunnes eräs kapakassa tajuttomuuden rajamailla sanoi että otappa katti irti ja kokeile.. johan alko tulemaan vetoja

hevonen

  • Vieras
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #13 : 13.07.2012, 21:38:25 »
Tästähän opimme että usein lähes tajuttomat  :crazy2: ihmiset ovat pätevämpiä henkilöitä korjaamaan autoasi kuin merkkikorjaamon ylikoulutetut hemmot, joilla ei ole aina sitä käytännön tuomaa pätevyyttä. Useimmiten kylläkään eivät ole... :D
Monasti vaikkapa vain se vaatimaton 30 vuotta volvojen kimpussa tuottaa jonkinlaista perstuntumaa.

Tämä ei koske kaikkia merkkikorjaamon hemmoja mutta monasti käy näin.

Poissa _Max_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 tehot kateissa (taas!)
« Vastaus #14 : 13.07.2012, 23:26:26 »
tuo ylempi tarina on ihan taivahan tosi.. katti oli ollu niin tukossa ettei happi kulkenu enää läpi.. 3päivää oli auto volvolla ja laskukin oli Huomattavan iso vaikka kuntoon eivät saaneet..auto oli 850 t5.. olivat kokeillu vaihella uusia osia, turboa , bokseja yms yms.. tiiä sit onko kokemuksen puutetta vai mitä mut eivät kuitenkaan ollu osannu aatella ettei koneesta pääse kaasut läpi...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo