Proturbo  Autodiagnoosi

Lukkoperät takavetovolvoihin?

  • 526 Vastauksia
  • 179196 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5658
  • Teiden tukko
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #30 : 24.03.2012, 13:55:35 »
Varmaan 90% ajossa toimivista, mutta koskaan kunnostamattomista lukoista on ristitapit poikki.

En ole koskaan perehtynyt noiden lukkojen rakenteeseen niin mitä tuosta seuraa kun nuo ristitapit on poikki?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T "Flex Fuel" AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7283
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #31 : 24.03.2012, 14:02:37 »
En ole koskaan perehtynyt noiden lukkojen rakenteeseen niin mitä tuosta seuraa kun nuo ristitapit on poikki?  ???
Rattaiden kosketuskulmat menee pieleen ja pikkurattaat kuluvat. Kun rattaat kuluvat ja pääsevät liikkumaan pois omasta alkuperäisestä asennostaan, niin levylukon levyt saavat lisäkuormaa väärästä suunnasta ja voivat mm murtua.

Eli yhteenvetona - > rikkinäiset ristitapit johtaa lukon ennenaikaiseen kulumiseen ja kalliiseen remonttiin tai jopa käyttökelvottomuuteen.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7283
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #32 : 01.04.2012, 22:09:16 »
Viikonloppuna asentui kaverin asentamana 1031 perään jossa 3.54 välitys Jeepin etuperän Truetrack torsen lukko 912A585.

Nettilegendojen vastaisesti se sopi ihan suoraan paikoilleen ilman mitään kommervenkkejä :juhau:

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #33 : 01.04.2012, 22:33:38 »
onko tuossa muuta eroa kuin hinta vrt tähän? http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/
« Viimeksi muokattu: 01.04.2012, 22:46:37 kirjoittanut JuHaU »
LH&ostrich

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2082
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #34 : 01.04.2012, 22:40:01 »
Ne on vanhentuneita nettilegendoja, jonka legendojen kertojatkin ovat korjanneet. Volvoissa  aina se tiheän version jeeppilukko. Käänsittekö rattaat toistepäin?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7283
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7283
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #36 : 01.04.2012, 22:49:44 »
onko tuossa muuta eroa kuin hinta vrt tähän? http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/

Jossain on ollut juttua, että esijännityksessä olisi eroa. Ei tietoa pitääkö paikkaansa.

Ulkoisesti ja mitoiltaan ne ovat ihan samanlaisia.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2082
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #37 : 02.04.2012, 14:12:09 »
Ei > kerro lisää mikä vaikutus.

Etuperän lukossa pyörimissuunta näyttää olevan eri suuntaan kuin takaperässä, kun se etuperä on käytännössä eteen heitetty takaperä. Lautaspyörä vaihtaa tällöin vasemmalta puolelta oikealle, ja pyörimissuunnanmuutos on tehty matopyörän ja lautaspyörän erikätisillä hammastuksilla (reverse cut)

Trutrakissa on ne hassut spiraalit jotka on eripäin puolellansa. Etuperän TrueTrac pyörii "väärään" suuntaan, niin se voima suuntautuu eri suuntaan kuin suunniteltu, ja saattaa aiheuttaa sille pre-load jouselle jotain ?

Ja siis vain ja ainoastaan oman umpipähkäilyn tulosta vailla mitää kokemuspohjaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5130
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #38 : 02.04.2012, 16:29:57 »
Onko se sitten sillä lailla, että jenkkivehkeissä Dana30 akselia on ainoastaan edessä? Koska ei noissa lukkojen spekseissä ole mitään mainintaa, että kuuluuko eteen vai taakse. Ainoastaan siinä toisessa lukee, että Volvo rear.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7283
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #39 : 02.04.2012, 17:36:44 »
Samaa lukkoa myydään sekä eteen, että taakse.

Lainaus
Axle Model      Dana 30
Axle Location      Front
Make      JEEP
Beginning Year      1972
Ending Year      2003
Stock Case Style      Open case

 
Lainaus
Axle Model      Dana 30
Axle Location      Rear
Make      FORD
Beginning Year      1966
Ending Year      1970
Stock Case Style      Open case

EVO8

  • Vieras
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #40 : 02.04.2012, 19:37:39 »
Eikö käytetty takana jossain ikivanhoissa malleissa kolmekymppistä ja uudemmissa sitten 35C tai 44 ? Peräviat on joka tapauksessa Jeepeissä kyllä hyvin yleisiä.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #41 : 03.04.2012, 09:49:06 »
Eikö käytetty takana jossain ikivanhoissa malleissa kolmekymppistä ja uudemmissa sitten 35C tai 44 ? Peräviat on joka tapauksessa Jeepeissä kyllä hyvin yleisiä.

Ei oo taidettu käyttää ikinä missään Jeepissä Dana 30:ntä muutakuin edessä. Yleensä takana on silloin 35C.
Joo perävikaa on jeepeissä, takaperä mullakin vollottaa, kesällä kunnostan. :D

Itsekkin oon asentanu Detroit Truetracin volvoon, tosin sen oikein päin pyörivän mallin joka on myös esijännitetty. Summit racingiltä tilasin aikoinaan ja nettisivuillahan on maininta että tämä perä on just se volvoon sopiva http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/ eikö se kannattaisi ostaa juuri tämä eikä lähteä ees kokeileen sitä toista? Huom. Kannattaa tilata samalla laakeri- ja shimmisarja!
Projektipäiväkirjan ekalta sivulta löytyy vinkkejä asennukseen jos joku tarvii: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=896.0

EDIT: On sitä 30:ntä näköjään takanakin käytetty! "A Dana 30 rear end was used briefly in the C101 Jeepster during the 60s. "
« Viimeksi muokattu: 03.04.2012, 09:56:34 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa J0NZA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #42 : 03.04.2012, 10:08:54 »
Ymmärsinkö nyt oikein että tuo 912A585 ei toimi volvossa koska on tarkoitettu etuperään? Odottaa meinaan samanlainen asennusta.  >:( Saahan tuosta sitte mukavan verkonpainon . :tickedoff:

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #43 : 03.04.2012, 10:17:06 »
Ymmärsinkö nyt oikein että tuo 912A585 ei toimi volvossa koska on tarkoitettu etuperään? Odottaa meinaan samanlainen asennusta.  >:( Saahan tuosta sitte mukavan verkonpainon . :tickedoff:

En voi mennä takuuseen, mutta muistelen että kun joskus 5 vuotta sitten volvolandiassa kun oli asiasta puhetta, niin tuossa volvoon tarkoitetussa mallissa oli jotain eroa verrattuna jeepin malliin. Tulikohan poskilaakerit eri leveydelle? Mutta älä heitä vielä kirvestä kaivoon, mulla on huono muisti!  ::)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5130
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #44 : 03.04.2012, 10:21:29 »
En voi mennä takuuseen, mutta muistelen että kun joskus 5 vuotta sitten volvolandiassa kun oli asiasta puhetta, niin tuossa volvoon tarkoitetussa mallissa oli jotain eroa verrattuna jeepin malliin. Tulikohan poskilaakerit eri leveydelle? Mutta älä heitä vielä kirvestä kaivoon, mulla on huono muisti!  ::)

Tällaista legendaa oli liikkeellä, mutta se ei pidä paikkaansa. Ulkomitat ovat täysin samat -585 ja -588 lukoissa, mutta eroa on myyjän mukaan sisärattaiden hampaiden nousukulmassa ja pyörimissuunnassa.

Truetracista on myös kolmas versio -584 ja siinä saattaa olla se lautaspyörän paikka eri kohdassa.

 

Carcom Oy  Ateho