Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B20 lämpöongelma

  • 73 Vastauksia
  • 27902 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #45 : 21.03.2013, 12:40:45 »
Ite aina kun oon nesteet laittanu oon täyttäny ekaks täyteen, sitte konetta pari minuuttia revitelly ja lisänny nestettä, menee aina mukavasti vielä lisää.  Muuta en oo tehny, ilmankos tuo sitte keittelee. Pitääki enskerralla tehä tuo huohotussäiliö juttu kokeeksi. Letkut pitäisi uusia myös syylärille, ne on aika lopussa, ei vaan oikein mistään tunnu saavan käypiä letkuja edes sovellettua, ainakaan täälläpäin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #46 : 21.03.2013, 16:53:15 »
Eiköhän ainakin noista letkut löydy ja tulee postiin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=239.0
Jos ei sitten Jupetilla tai Pirkanmaan v-palvelulla ole hyllyssä.
Ja taas postiin.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #47 : 21.03.2013, 18:18:22 »
Toki varmasti löytyy noista. Mutta oon koittanut ettiä ihan vaan paikallisista tarvikeliikkeistä, alaletkun ostin viimekesänä, se oli jonkun ihan toisen auton letku, mutta pätkäsemällä kävi, menin sitten vaan leikkaamaan sen väärinpäin vahingossa, lyhyeksi jäi ja pieleen meni  :buck2: Eihän tuossa muuta kunhan on halkaisija ja mutka sopiva.

E. Niin se käypä letku löytyi sekin jostakin varaston pohjalta, kun myyjä aikansa kaivoi :)
« Viimeksi muokattu: 21.03.2013, 18:30:11 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #48 : 21.03.2013, 21:39:36 »
olisikohan tuo ilmaus yksi syyllinen miksilämmöt nousee. ite laitoin nesteet seuraavasti. eli syylärin korkki auki ja nestettä täyteen, paisuntasäiliöön nesteet fulliin ja kone käyntiin , lämppäri täysille ja antoi lämmetä.eli käsitinkö oikein että paisuntasäiliö otetaan telineestään irti, avataan korkki ja käännetään koko psäiliö ylösalaisin ja sitten aletaan ilmaamaan laitetta, välillä siis puristellen yläletkua ja kierrokset n 2000
« Viimeksi muokattu: 21.03.2013, 21:41:54 kirjoittanut JVeij »
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #49 : 22.03.2013, 08:26:09 »
Jututtaessani (15 v. sitten) hyvin kokenutta Volvo-asentajaa hän neuvoi ilmaamaan jäähd.järjestelmän vähintään perusteellisesti.
Tarkkoja ohjeita en enää muista, mutta oma maallikkoharrastelijan systeemini on:           Moottorin käydessä( j-järjestelmä täytettynä) täysin lämpimänä n.2000 kier./min,  lämppärin kierto auki,  paisuntasäiliö ylös- korkki avattuna,   tarvitt. nestettä lisäten,  puristellen ylävesiletkua 5-15 min. kunnes ilmakuplia ei enää lainkaan tule p-säiliöön.
Asentajan mukaan Amaan jää herkästi ilmakuplia,  jotka häiritsevät temostaatin ja vesipumpun kohdalla nesteen kiertoon lähtöä.   

Itse olen ilmannut oman Amukkani (B18-motilla) aikalailla tuolla systeemillä. Enoni (42 v. Volvo-mekatsuna  P>) neuvoi tuon ja hyvin on toiminut. Kierroksia en tosin ole pitänyt koko aikaa korkealla, vaan välillä ihan tyhjäkäynnillakin ja sitten "ryntäyttänyt" korkeammiksi joksikin aikaa. Itsellä ainakin juuri ryntäytyksen alettua tulee aika hyvin ilmaa poijes.

Niin, ja paisaria ei siis käännetä ylösalaisin, vaan ihan oikein päin pidellään. Ja riittää kun se on vaan jonkin verran syyläriä ylempänä.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #50 : 22.03.2013, 10:14:14 »
selvä. ja paisuntasäiliöön ilmeisesti laitetaan normaalisti nnestettä kun ilmaus aloitetaan
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa mattitapani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #51 : 23.03.2013, 14:04:05 »
Kyllä, aluksi nestettä pais.säilöön normaalisti ja lisätään tarvittaessa , kun järjestelmästä poistuva ilma  korvaantuu nesteellä. Paisuntasäiliö irroitetaan telineestään ja nostetaan-pidetään ylhäällä oikeinpäin, ei tosiaankaan ylösalaisin. Melko tarkkaa ilmausta vaatii moni muukin merkki esim. emännän Citikassa on ilmausruuvit jäähd. järjestelmässä sitä varten.
Nyt Amazon -68. Ollut Amazon -65, -69, -69.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #52 : 31.03.2013, 14:19:04 »
ajattelin kysyä onko seuraava ominaisuus viite siitä että jotain on hajalla vai onko ollut huonoa tuuria muutaman syylärin kanssa. huomasin syyläreissä vuodot ja kumpikin syyläri oireilee samallalailla. eli kun kierrokset nousee n 5000 yli, räiskäisee syyläri erittäin ikävästi. tyhjäkäynnillä ei tätä tapahdu.
onko siis mahdollista että joku särkee syylärin vai onko hajonneet vain vanhuuttaan
« Viimeksi muokattu: 31.03.2013, 14:43:17 kirjoittanut JVeij »
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #53 : 31.03.2013, 17:36:06 »
ajattelin kysyä onko seuraava ominaisuus viite siitä että jotain on hajalla vai onko ollut huonoa tuuria muutaman syylärin kanssa. huomasin syyläreissä vuodot ja kumpikin syyläri oireilee samallalailla. eli kun kierrokset nousee n 5000 yli, räiskäisee syyläri erittäin ikävästi. tyhjäkäynnillä ei tätä tapahdu.
onko siis mahdollista että joku särkee syylärin vai onko hajonneet vain vanhuuttaan

Tyyppivika. Tämän voi luultavasti juottaa umpeen. Niin ainakin omaani tehdään jahka sattuu hetki jolloin autoa ei tarvita. Vuotaa ylävesiletkun laipan juuresta.
940 classic

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1141
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #54 : 31.03.2013, 19:29:53 »
ajattelin kysyä onko seuraava ominaisuus viite siitä että jotain on hajalla vai onko ollut huonoa tuuria muutaman syylärin kanssa. huomasin syyläreissä vuodot ja kumpikin syyläri oireilee samallalailla. eli kun kierrokset nousee n 5000 yli, räiskäisee syyläri erittäin ikävästi. tyhjäkäynnillä ei tätä tapahdu.
onko siis mahdollista että joku särkee syylärin vai onko hajonneet vain vanhuuttaan

Kansi halki tai tiiviste mennyt  :P Ilmaantuu kyllä kun lämmetessä paisarin korkki pois paikoiltaan , ja kun on
lämmin (termari auennut muutaman kerran ) korkki kiinni , ja sammuttaa koneen  ???
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #55 : 01.04.2013, 00:19:48 »
en usko kannen hajoamiseen, lämmöt ovat hyvät ja lämmintä tulee autoon. nyt uusi käytetty syyläri ja toimii. lämmöt edelleen meinaa nousta auton sammuessa. ensiviikolla vien syylärin huoltoon jossa se kennoitetaan uudelleen.
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #56 : 01.04.2013, 09:33:11 »
Kun auto sammutetaan, lämmöt nousee hetken ennen kuin jäähtyy. Kokeilitko laittaa sytkää myöhäisemmäksi ?

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #57 : 01.04.2013, 09:48:39 »
Mulla on kovan ajon jälkeiseen jäähdytykseen tehty turbotimerin ajastamana webaston kiertovesipumppu ja sähköflekti. Ei tarvi montaa minuuttia koneen sammuttamisen jälkeen käyttää.
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #58 : 01.04.2013, 13:02:34 »
Ilari sytkä tosiaankin oli liian aikaisella, auto käy paremmin ja vastaa kierroksiin paremmin kun säädin sytytystä myöhemmälle. vielä kuitenkin vähän lämmöt nousevat
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #59 : 01.04.2013, 14:01:17 »
Jos jäähdytysjärjestelmässä on vuoto niin se ilmaaminen on aika turhaa hommaa. Koneen jäähtyessä ja nesteen supistuessa vuotokohdasta tuppaa tulemaan ilmaa järjestelmään ja taas on ilmalukko mahdollinen.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

 

Futurez  Kulkukoira