Proturbo  Autodiagnoosi

Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006

  • 19 Vastauksia
  • 15428 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amazon-70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
« Vastaus #15 : 12.03.2018, 12:12:51 »
XC90 2004 automaatti D5 pitkään ollut nyt aivan samat oireet, eli

Matkamittariin ei tule kilometrejä
Trippi viivoina
Absit ei toimi
Luistonesto ei toimi
Cruise ei toimi
Neliveto ei toimi

Vikakoodit hiukan vaihtelevat mutta  tavallisimmin  tai aina tulevat

BCM-0010 vasen etupyörä ABS sensori (tämä aina)
BCM-0074 hydrauliventtiili(t) (tällä tuo vika alkoi, ensin tuli joskus ja sitten tihenevään tahtiin)
BCM- 0052 control module internal fault
BCM- 0094 communication controlmodules
BCM-0057 power suply voltage too low

CEM-1A5F Communication with BCM

ECM-940A Brake Pedal position sensor (vaihdettu uusi alkuperäisosa,  ei auta...)
ECM-A500 CAN fault
ECM-A02B communication with ABS / BCM

Konetilassa ABS:n sulakkeet ehjät. Kehotettiin  tässä ketjussa edellä tarkistamaan tuleeko CEM:n sulkakkeelle 15 virta, mutta koskeekohan tämä uudempaa CEM mallia, kun minusta tässä suorassa CEM:ssä ei ole sulakkeita. Kuinka sen toiminnon voisi koettaa tarkistaa??? Netissä myös puhutaan CEM:n huonosta lämmönkestosta.  Tälle jarruvika ilmoitukselle on myös tyypillistä, ettei sitä tule (ainakaan aika tai kokoajan), jos on kova pakkanen, eli  silloin tällöin pääsee ajamaan Lappiin saakka ilman vikailmoitusta, jos on kylmää. Silloin kun "jarruvika, pysähdy varoen" ei ole päällä on kuitenkin kokoajan herjat jarruassistentista ja  ABS/ luistonestosta ja keltainen ABS-valo palaa mutta Cruise ja trippi  sekä matkamittari  toimivat.

DEM /haldex ei ehkä vaikuttane???  koska, jos takatilasta on DEM:in sulake pois ja DEM:in piuhat irti, antaa samat viat

Katsastus lähestyy ja paniikki kasvaa...

Lauri



Poissa pietu_xc90

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
« Vastaus #16 : 07.04.2018, 14:44:10 »
Morjesta.

onko näihin Laurin ongelmiin kellään mitään apua tai onko Lauri saanut mitään lisä tietoa muualta?
Itsellä samat ilmoitukset ja auto ei liiku kuin luistonesto pois päältä, ja silloinkin tuntuu että vetää oikean puolen takarenkaasta jarrua väkisin päälle(jäätiköllä tulee suttina). kun väkisin vain jatkaa ajamista niin hetken kuluttua laukeaa rengas pyörimään ja tule ilmoitukset (jarruassistenttivaatii huollon ja abs/luistonesto vaatii huollon) abs-valo palaa kokoajan ja ajonvakautus tilapäisesti pois on myös kokoajan jos ei lustonestoa ota pois napilla

Poissa Amazon-70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
« Vastaus #17 : 09.04.2018, 13:07:03 »
En ole keneltäkään saanut apuja eikä oikein vois  satasilla  tunti mihinkään mittailtavaksikaan laittaa.  :-[. Vikahan voi olla missä tahansa, mutta olen nyt purkanut johtosarjoja niin ,että olen päässyt mittaamaan  tuon Hispeed can-väylän johdot vastusmittarilla, johto kerrallaan, liittimeltä liittimelle (ja liitinten yli) kaikkien purkkien välillä. Johtosarjan pitäisi siis olla ehjä eikä ottaa maihin mistään. Tuota vihreän ja valkoisen välistä  120 ohmin mittausta en oikein ymmärtänyt ja mistä mitataan ja mihin bokseihin laitetaan vastus liittimeen kun  boksi on irti.

Vikojen kuittauksen jälkeen perusvioiksi tulee heti  auton käynnistyessä ilman että mihinkään liikkuu ECM:ltä A500 ( CAN-virhe signaali virheellinen), 940A (Jarrupolkimen asentoanturi - järjetön signaali) ja A02B (Tiedonsiirtoyhteys BCM - Signaali virheellinen) sekä CEM:ltä (CEM-1A5F, yhteys BCM - signaali puuttuu)

Sitten kun on aikansa ajellut, antaa lisäksi  BCM:ltä noita aiemmin mainittuja (vasen etupyörän sensori BCM-0010,  ABS hyrrauliventtiilin virtapiiri BCM-0074 ja  prake pressure sensors 1 ja 2 BCM-136, virransyöttö BCM 0057 jne.) Tosin nämä eivät näkyneet Volvon Vidalla, kun  kävin  Volvolla. Siinä raportissa oli BCM: ei havaittuja vikoja, mutta nuo  yhteysviat ECM:n ja CEM:n välillä olivat. Yritin kysyä, että oliko BCM niin rikki, ettei siihen päässyt vidalla, mutta ei vastannut, mutisi vain että voi olla BCM rikki. Mun lukialla (Motonetista T75) antaa kuitenkin noita vikoja.

Sen myös havaitsin, että vaihteiston boksi TCM ja ECM kommunikoivat normaalisti ja TCM:hän on siinä  BCM:n ja ECM:n välissä väylässä (eli väylä/ johdotus menee TCM:n kautta).
Sitä olen nyt koettanut selvittää, voiko samalla osanumerolla samanlaisesta autosta oikeasti koettaa vaihtaa BCM boksin tuo härveliin. Muuta en oikein enää osaisi kokeilla.

Nyt kun sanoit noista luisto-ongelmista,  tuntuu siltä, että  liukkaalla aamukuuralla taitaa juu tarjota voimaa hiukan epätasaisesti. Peilijäällä on siis joka tapauksessa jollakin tavoin epänormaalin levoton.

Ikävää mutta ihanaa, ettei ole näiden kanssa kuitenkaan yksin... sorry

Lauri

Alkaa tuo serap:kin kiinnostamaan mutta kun on kovin kaukana kotoa, ja leima just ummessa... >:(

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 842
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
« Vastaus #18 : 08.06.2018, 11:08:11 »
Hei,

Ihan arvalla kun täältä pitää heittää, niin ottaisin ABS boxin käteen ja lähettäisin sen tarkastettavaksi.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Amazon-70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarruvika, pysähdy varoen. Volvo V70 D5 AWD 2006
« Vastaus #19 : 10.08.2018, 15:32:55 »
Oma XC 90 (vm. 2004) jarruvika on nyt muuten jo keskikesällä saatu korjattua. Korjaamolla vaihdettiin käytetty yksikkö vastaavilla numeroilla vastaavan ikäisestä ja vastaavin varustein. Väittivät että jokin softatilaus oli Volvolta täytynyt tehdä (kun olin  täältä aikaisemmin koettanut turhaan kysellä että voiko yrittää itse vaihtaa ilman päivitystä). Itse purkaamolta ostamani BCM yksikkö ei kuulemma ollut sopiva ja siinä oli jokin muu vika ja jouduin ostamaan korjaamolta toisen käytetyn yksikön. Ehkä tämä oli sitten näin tai vain halusivat myydä  itse toisen - en tiedä. Uskotaan että siinä oli vika.

Korjauksen valmistuttua sain kuitenkin tulosteena kolme vikalistaa, joihin oli luettu oman yksikön viat ennen vaihtoa, toiseen vaihdon jälkeen aktiiviset viat vaihdetusta boksista (oli joitakin yhteensopivuuteen viittaavia koodeja) ja kolmanteen vaihdetun yksikön softapäivityksen jälkeen luetut viat ( 0 kpl). Korjauksen jälkeen kotimatkalla  noin 20 kilometrin jälkeen syttyi vain keltainen ABS valo ja palattuani korjaamolle koodi oli etupyörän anturi BCM- 0010. Tutkittuaan autoa kertoivat että olivat  "kiristäneet  BCM boksin liittimen"  mitä sitten tarkoittaakaan ja mitä lienee tehty, mutta nyt  vika on ONNEKSI pysynyt pois jo viitisen tuhatta kilometriä.

Yksi  asia kuitenkin näistä kirjoituksista on pistänyt silmään. Itsekin saamieni ohjeiden mukaan Dremelöin boksin auki ja katsoin  juotoksia, mutta minulla  (2004) boksissa oli jo jousikuormitteiset liittimet, joten avaus oli turha. Jotkut ovat siis täällä todenneet 2006 mallisestakin autosta, että että siinä on vielä vanhanmalliset juotetut boksit. Voihan olla että omassani ei enää ole ollut alkuperäinen boksi, mutta siis  auto on 2004 ja siinä ei  boksissa ollut  juotettavia  liittimiä - vaan jousikuormitteiset.

Kiitos kaikille neuvojaan antaneille. Nyt painitaan jo muiden ongelmien kanssa...

Lauri

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy