Carcom Oy  Elekma

S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua

  • 13 Vastauksia
  • 9497 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lasseter

  • Vieras
Jo jonkin aikaa ollut kuulevinani, että siellä kuuluu naksuvaa sivuääntä. Mutta nyt se on varmaa. Varsinkin kun pistät radion kiinni ja tuulettimenkin pois huutamasta, niin ääni on aivan selvä.

Ääni ei riipu moottorin kierrosnopeudesta eli auton seisoessa paikallaan sitä ei kuule. Siten se ei luultavasti ole mitään itse moottorin käyntiin liittyvää?

Ääni kuuluu vain auton rullatessa (liikkuessa). Se ei niinkään kuulu, kun "vedättää" tai kiihdyttää. Selvimmin se kuuluu kiihdyttämällä auto n. 40 km/h nopeuteen ja sen jälkeen antaa vauhdin hidastua moottorijarrutuksen tahtiin.

Ajamalla ympyrää ääni ei ainakaan pahene, ehkä jopa hieman vaimenee? Ei ole väliä kumpaan suuntaan kaartaa. Helpoimmin ääni tuntuu kuuluvan kun ajaa suoraan ja antaa joko rullata vapaalla tai moottorijarruttaa.

Äänen esiintymistiheys riippuu nopeudesta.

Noilla tiedoilla päättelisin, että em. ääni liittyy voimansiirtoon jotenkin. Osaako joku päätellä enemmän vai onko tämä tuttu oire muuten?

PS. Autoa on sulateltu yön yli lämpimässä hallissa. Ääni ei muuttunut mitenkään.


Lasseter

  • Vieras
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #1 : 02.02.2011, 11:33:59 »
Sen verran päivitystä, että napsahtelevan/rohisevan äänen lähteeksi on osoittautumassa vaihdelaatikko.

Soittaako kenelläkään kelloa moinen vika? Autolla on kuitenkin harvainaisen vähän vasta ajettu, <100000 km.

Mikä on kyseisessä Volvomallissa käytetty lootatyyppi ja valmistaja? (vaihteisto on 6+1 pykäläinen)

Voisiko vaihteiston pääakselin laakereiden väsyminen aiheuttaa äänen?

Vielä lopuksi, ei kukaan sattuisi tietämään vaihdelaatikoihin tai erityisesti Volvo vaihteistoihin erikoistunutta spesialistia Suomesta?

Poissa savoyard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #2 : 13.02.2011, 16:15:52 »

Bensa vai diesel?

Automaatti vai manuaali?

Yleisesti ottaen minulla on sellainen käsitys että alkava laakerivaurio oireilee lähinä ujeltavana/viheltävänä äänenä. Mikäli laakeri naksuisi niin voisin kuvitella että silloin on jo totaalinen täystuho eli lukkiutuminen melko lähellä......?

Vaihteisto-ongelmat kyllä kiinnostavat varsinkin kun itselläni on ajossa elämäni ensimmäinen automaatti. Omassa V70 2,5T:ssä vaihteisto on
6-nopeuksinen AW TF-80SC ja tiettyä epäluuloa minulla ainakin toistaiseksi on sen kestävyydestä.....?
Volvo 850 GLE -> V70 2,5 20V  -> V70 2,5T ->  Volvo V60 Drive -> Volvo V70 D5

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #3 : 25.02.2011, 10:31:51 »
Laakeri ei yleensä naksu. Hammasratas kylläkin, jos on vaikka yksi hammas poikki. En kyllä tuollaiseen oikein usko. Vaatisi kyllä jonkun tapaturman tuolle laatikolle tai esimerkikisi lastutuksen välittämättä laatikon maksimi kestosta. Tai täysillä pakilla ja sitten eteenpäin ;), mutta ei niinkään varmaan ole käynyt.

Millä tiheydellä tuollainen naksahtelu kuuluu? Olisiko sittenkin esimerkiksi vetoakseli?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #4 : 25.02.2011, 10:44:10 »
Vaihteisto-ongelmat kyllä kiinnostavat varsinkin kun itselläni on ajossa elämäni ensimmäinen automaatti. Omassa V70 2,5T:ssä vaihteisto on
6-nopeuksinen AW TF-80SC ja tiettyä epäluuloa minulla ainakin toistaiseksi on sen kestävyydestä.....?

Mielestäni tuo kestää erittäin hyvin. Käytös vaan tuntui omassa edellisessä 2.5T s80:ssa  omituiselta. Softapäivitys merkkiliikkeessä muutti automaatin käytöksen aivan erilaiseksi. Siitä tuli varsin miellyttävä. Moottori ja vaihdelaatikko keskustelevat keskenään ja tässä tapauksessa moottorin ohjelma päivittyi.

Poissa savoyard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #5 : 25.02.2011, 13:30:58 »
Niin, kiitos vaan Nortille vinkistä! Tuli nimittäin luettua tuo vanhempi ketju ja minäkin kävin päivittämässä moottorin ohjelmiston. Niin vaan muuttui lootan käytös, ei vaihda niin herkästi pienemmälle ja vaihtamisen laatu on muutenkin kaikin puolin OK. Siihen puoleen olen nyt hyvin tyytyväinen.

Ainoa, mikä on herättänyt epäluuloani on vaimea vinkuva/viheltävä ääni joka mitä ilmeisimmin tulee vaihteistosta ja kuuluu parhaiten kun vaihteisto on kunnolla lämmennyt. Ääni kuulu selvimmin ykkösvaihteella ja katoaa kun vaihteisto vaihtaa suuremmalle. Joskus olen kuulevinani äänen myös kakkosella mutta ei koskaan suuremmilla nopeuksilla. Välillä olen ajatellut, että voisiko se olla turbon vihellys joka kuuluu hitaasti ajettaessa mutta peittyy muun ajomelun alle vauhdin kasvaessa?

Autolla on nyt ajettu 48000 km ja vaihteistoöljyjä ei ole vielä kertaakaan vaihdettu. Vaihdatan ne ehdottomasti 60000 km kohdalla jos auto on minulla vielä silloin,  mutta olen ajatellut että pitäisikö kenties jo nyt vaihtaa.....? Tiedän, että lienen auton hoidossa ja kuuntelussa keskimääräistä jonkun verrankin tarkempi....
Volvo 850 GLE -> V70 2,5 20V  -> V70 2,5T ->  Volvo V60 Drive -> Volvo V70 D5

Paikalla TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • S60 T6 AWD -11
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #6 : 25.02.2011, 19:00:27 »
Autolla on nyt ajettu 48000 km ja vaihteistoöljyjä ei ole vielä kertaakaan vaihdettu. Vaihdatan ne ehdottomasti 60000 km kohdalla jos auto on minulla vielä silloin,  mutta olen ajatellut että pitäisikö kenties jo nyt vaihtaa.....? Tiedän, että lienen auton hoidossa ja kuuntelussa keskimääräistä jonkun verrankin tarkempi....
Tähän sopii vanhan konemestarin neuvo: Öljyjä ei voi liian tiheään vaihtaa. Eli jos sinusta tuntuu että olet valmis maksamaan sen vaihdon hinnan niin vaihtamaan vaan, aina se on hyödyksi.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #7 : 26.02.2011, 12:00:56 »
Niin, kiitos vaan Nortille vinkistä! Tuli nimittäin luettua tuo vanhempi ketju ja minäkin kävin päivittämässä moottorin ohjelmiston. Niin vaan muuttui lootan käytös, ei vaihda niin herkästi pienemmälle ja vaihtamisen laatu on muutenkin kaikin puolin OK. Siihen puoleen olen nyt hyvin tyytyväinen.

Ainoa, mikä on herättänyt epäluuloani on vaimea vinkuva/viheltävä ääni joka mitä ilmeisimmin tulee vaihteistosta ja kuuluu parhaiten kun vaihteisto on kunnolla lämmennyt. Ääni kuulu selvimmin ykkösvaihteella ja katoaa kun vaihteisto vaihtaa suuremmalle. Joskus olen kuulevinani äänen myös kakkosella mutta ei koskaan suuremmilla nopeuksilla. Välillä olen ajatellut, että voisiko se olla turbon vihellys joka kuuluu hitaasti ajettaessa mutta peittyy muun ajomelun alle vauhdin kasvaessa?


Sitten vielä vaikkapa RICA:n softa, niin onkin jo ihan eri auto ;). Tuttua on myös tuo ininä ykkösellä ja kakkosella isommilla kierroksilla. Se on mun mielestä ominaisuus.

Poissa savoyard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #8 : 28.02.2011, 11:51:55 »

No ininä onkin hyvä kuvaus äänelle. Se taitaa sitten olla ominaisuus, niin olen minäkin ajatellut, vaihteisto kun muuten toimii moitteettomasti.

Mitäs muuten Rican softalla saisi aikaan, tehoja voisi kai vaikka vähän nostaakin. Entä millainen on se Volvon oma oliko se nyt Polestar.....?
Volvo 850 GLE -> V70 2,5 20V  -> V70 2,5T ->  Volvo V60 Drive -> Volvo V70 D5

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #9 : 01.03.2011, 18:56:00 »
Edellisessä juuri samanlaisessa autossani ongelma oli varsinkin "kaasu pohjassa" kiihdytyksessä se, että tuolla yli 5000rpm paikkeilla tuntui, että teho loppuu kesken ja tuntui kuin olisi viivettä vaihtamisessa isommalle. Samoin vaihde saattoi ohitustilanteessa heittää itsensä 2 pykälää pienemmälle. Painettaessa kaasu pohjaa juuri tuo kickdown toiminta aktivoitui, ja oli mielestäni huonosti suunniteltu. Laitoinkin sinne polkimen alle napin ympärille parin millin muovinpalan kaksipuoleisella teipillä. Tästä käytös oleellisesti rauhoittui.

Vakio moottori tuottaa 200hv@5000rpm maksimitehon ja suurimmillaan 300Nm@2500rpm väännön.
Kevyt rica-tuunaus tuottaa speksin mukaan 245hp@5820rpm maksimitehon ja suurimmillaan 385Nm@3500rpm väännön.

Jos tuon tuunauksen suhteuttaa aivan tavalliseen ajotuntumaan, niin voisi kuvaajasta päätellä, että sama teho kuin vakiolla maksimissaan saavutetaan jo noin 3600 rpm:llä.

Jostain luin, ettei Polestaria ei taida toistaiseksi saada suomesta.


http://www.rica-tuning.fi

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #10 : 01.03.2011, 21:15:05 »
Polsestarin myynti kuulemma loppui, syynä autoveron kierto. Verohan on päästöperusteinen ja kun laitetaan lisää jenkaa myllyyn saadaan tehokkaampi auto, mutta perusmallin verot.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #11 : 02.03.2011, 14:07:53 »
Polestarin myynti kuulemma loppui, syynä autoveron kierto. Verohan on päästöperusteinen ja kun laitetaan lisää jenkaa myllyyn saadaan tehokkaampi auto, mutta perusmallin verot.

Tarkaksi on verottajallakin homma mennyt ;), jos on jo softasta kiinni. Merkkiliikkeen kannan ymmärrän ihan uusien autojen myynnin kannalta, koska asiakas ostaisi toki moottoriltaan halvimman vaihtoehdon jos siinä kuitenkin on ylikellotuspotentiaalia. Sitten seuraavassa huollossa softaa koneeseen ;). Voi olla myös myyntikate kyseessä, jolloin saman putiikin automyynti saa enemmän katetta vakuuttaessaan asiakkaalle autoa myydessään, miksi isompi moottori on parempi ja sitten saa sen kalliimman myytyä. Vanhemmissa esim. 2.4D:sta tuli viidessä minuutissa aito D5, mutta ihan uusissa on jo monta muutakin asiaa muuttunut kuten jo valmiiksi olemattoman pieni moottori.

Mitä tulee päästöihin, niin eivät ne päästöt perusajossa miksikään muutu. Päinvastoin voivat vähentyäkin, mutta suurilla tehoilla taas päästöt lisääntyvät paljonkin koska ei se lisäteho ilmaiseksi tule.

Onko tuosta Polestarista joku verottaja älähtänyt?

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #12 : 04.03.2011, 07:49:53 »
Kuulemma on.

"Miksi" tiedän tästä ja yhdestä toisesta asiasta, lisää kevään aikana  ;)
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Lasseter

  • Vieras
Vs: S80 vm 07: Etupäästä on ruvennut kuulumaan naksahtelua
« Vastaus #13 : 15.07.2012, 11:34:06 »
Polsestarin myynti kuulemma loppui, syynä autoveron kierto. Verohan on päästöperusteinen ja kun laitetaan lisää jenkaa myllyyn saadaan tehokkaampi auto, mutta perusmallin verot.

Viimeksi kun kävin "marmoritiskillä", niin kyllä siellä vaan edelleen mainostettiin tuon Polestarin puolesta?? Saa ottaa uuteen Volvoon eikä mene edes takuut. Tiedä sitten.

Laakeri ei yleensä naksu. Hammasratas kylläkin, jos on vaikka yksi hammas poikki. En kyllä tuollaiseen oikein usko. Vaatisi kyllä jonkun tapaturman tuolle laatikolle tai esimerkikisi lastutuksen välittämättä laatikon maksimi kestosta. Tai täysillä pakilla ja sitten eteenpäin ;), mutta ei niinkään varmaan ole käynyt.

Millä tiheydellä tuollainen naksahtelu kuuluu? Olisiko sittenkin esimerkiksi vetoakseli?


No niin päivitystä tähän vanhaan ongelmaan eli kerron ratkaisun.

Uskot tai et, niin kyllä viaksi osoittautui loppupelissä vaihdelaatikko (kyseessä oli manuaali). Alle 100000 km Volvo-Fordin manuaaliaski sanoi irti työsopimuksensa. Lopputuloksena helvetin kallis korjaus - eikä Oy Volvo Ab tietenkään ota mitään vastuuta mistään.... En jaksanut ruveta tappelemaan. Korjautin pirssin romislaatikolla, ajelin jonkinaikaa ja pistin vahingon kiertoon. (ja ennenkuin kukaan palstalainen rääkyy kusetusta, niin edelleen auto näyttää olevan autojobbarin vahinkona eli ketään klubilaista ei ole vahingoitettu :)

Pitäkää Volvo Spörts Cäär vaan tunkkinne. Meikähän ei enää toista kertaa 2000-luvun puolella tehtyihin Volvoihin erehdy.

Ehkäpä se laatu paranee kun tehtaat siirretään aikanaan Kiinaan - missä nykyään on firman omistajakin.

 

RallyBaron  Samppasport