RallyBaron  Samppasport

2.5TDI kilisee

  • 33 Vastauksia
  • 9711 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
2.5TDI kilisee
« : 19.07.2012, 21:54:31 »
Pikkumurheet vain jatkuvat tämän laitoksen kanssa... Eli, kun painan kaasua ja kone on lämmin; kuuluu kierrosten mukaan nopeutuvaa/hidastuvaa "kilkutusta". Enemmän ehkä jakopään puolelta kuin vaihteiston.

Alipainepumppu on vaihdettu käyttötapin kanssa eikä jakopäässäkään näytä oleva mitään irti.. Voiko tuo alahihnapyörä/dampperi pitää tuon äänen? Se kyllä näyttää pyörivän ihan suorassa eikä moniurahihnassa näy ruostepölyä.
Ihan kylmänä tuota ei kuulu, vain vasta kun kone on lämmin.

Samoin tuo moniurahihna rääkäisee kun koneen käynnistää tai sammuttaa, lieneekö tällä jotain yhteyttä kilkutuksen kanssa? Kiristin on uusittu samalla kuin hihnakin 10tkm sitten.
V70 III ´13 CNG

Poissa SirHenkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #1 : 20.07.2012, 07:53:10 »
Pikkumurheet vain jatkuvat tämän laitoksen kanssa... Eli, kun painan kaasua ja kone on lämmin; kuuluu kierrosten mukaan nopeutuvaa/hidastuvaa "kilkutusta". Enemmän ehkä jakopään puolelta kuin vaihteiston.

Alipainepumppu on vaihdettu käyttötapin kanssa eikä jakopäässäkään näytä oleva mitään irti.. Voiko tuo alahihnapyörä/dampperi pitää tuon äänen? Se kyllä näyttää pyörivän ihan suorassa eikä moniurahihnassa näy ruostepölyä.
Ihan kylmänä tuota ei kuulu, vain vasta kun kone on lämmin.

Samoin tuo moniurahihna rääkäisee kun koneen käynnistää tai sammuttaa, lieneekö tällä jotain yhteyttä kilkutuksen kanssa? Kiristin on uusittu samalla kuin hihnakin 10tkm sitten.
Moniurahihnan rääkäisyhän johtuu laturin kiinteästä hihnapyörästä, olen miettinyt josko vaihtaisi vapaakytkimellä olevan kiinteän tilalle kun kävin ajamassa sellaisella tdi:llä jossa tällainen oli. Ei kirsku käynnistäessä eikä sammuttaessa. Kilkutuksen syyksi veikkaisin ilmastoinnin kompressoria, kannattaa katsella sen kytkimen käyttäytymistä. Tosin voihan se dampperikin ääntä antaa osuessaan jakohihnakotelon suojapeltiin, eli sekin kannattaa tarkistaa. Missäs kunnossa taittopyörä on apulaitehihnalla, jos kerran kiristin on vaihdettu niin varmaankin kyllä tarkistit taittopyörän kunnon samalla??
V70 tdi venetian red pearl x2

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #2 : 21.07.2012, 18:49:52 »
Pikkumurheet vain jatkuvat tämän laitoksen kanssa... Eli, kun painan kaasua ja kone on lämmin; kuuluu kierrosten mukaan nopeutuvaa/hidastuvaa "kilkutusta". Enemmän ehkä jakopään puolelta kuin vaihteiston.

Alipainepumppu on vaihdettu käyttötapin kanssa eikä jakopäässäkään näytä oleva mitään irti.. Voiko tuo alahihnapyörä/dampperi pitää tuon äänen? Se kyllä näyttää pyörivän ihan suorassa eikä moniurahihnassa näy ruostepölyä.
Ihan kylmänä tuota ei kuulu, vain vasta kun kone on lämmin.

Samoin tuo moniurahihna rääkäisee kun koneen käynnistää tai sammuttaa, lieneekö tällä jotain yhteyttä kilkutuksen kanssa? Kiristin on uusittu samalla kuin hihnakin 10tkm sitten.
Vaihdettiinko myös taittopyörä samalla, kun tuo moniurahihna, ja kiristin ? jos ei, niin syynä voi sekin olla.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #3 : 21.07.2012, 21:28:43 »
Eipä ole taittopyörää vaihdettu.
Se tuntui hihnaa vaihtaessa oikein "jämäkältä" eikä kädellä reilusti vauhti antaessa rohissut/kolissut ollenkaan. Oletan siis olevan kunnossa...

Tuo laturin kiinteä hihnapyörä kävi hetkellisesti itsellänikin mielessä, siinähän on tosiaan aika suuri pyörivä massa käynnistettävän /pysäytettävänä. Täytyypä ihan kunnon fikkarilla katsoa josko se pyörisi eritahtiin muiden kanssa.

Kilkutuksen määrään ei mielestäni vaikuta onko ilmastointi päällä vai ei.
Huomasin tänään jotta kilinä kuuluu hetkisen aikaa myös kun kierrokset laskevat sen jälkeen kun on tehnyt täyskaasukiihdytyksen ja pääsänyt kaasun ylös. Tarkistan myös tuon kompuran kytkimen välyksen ja yleisen kunnon.
V70 III ´13 CNG

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #4 : 24.07.2012, 16:20:46 »
Noniin, kylläpäs se sittenkin hieman vaikuttaa kilinän määrään tuo ilmastoinnin päälläolo. Jostain moniurahihna tienoilta kuuluu myös hienoinen naputus, mutta vaikka otin hihnan irti ja pyörittelin pikaisesti käsin kaikki hihnapyörät läpi, ei yksikään tuntunut erityisen väljältä/rohisevalta. Täytynee vielä jatkaa tutkimista..
V70 III ´13 CNG

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #5 : 24.07.2012, 21:22:48 »
Eipä ole taittopyörää vaihdettu.
Se tuntui hihnaa vaihtaessa oikein "jämäkältä" eikä kädellä reilusti vauhti antaessa rohissut/kolissut ollenkaan. Oletan siis olevan kunnossa...


Mikään ei rohise silloin kun siinä ei ole kuormaa/painetta takana  8)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #6 : 07.05.2015, 19:43:38 »
-01 mallinen 2.5D kilisee kun laittaa käymään ilmastointi päällä. Ilmastointi pois niin loppuu kuin seinään.
Kilinä(metallinen) loppuu muutenkin jonkin ajan kuluttua ja vähenee kun antaa kierroksia. Ainoastaan siis tyhjäkäynnillä ja todella pienillä kierroksilla.

Onko tietoo mitä mahdollisesti, vai ilmastoinnin kompuran magneetti kytkin? Auto menee huomenna arviointiin jotta saatais joku kustannus arvio. Vaikka myyjä sano ettei mitään takuuta tälläsissä ole, niin tuskin siitä tappeleen aletaan.  :pomo:
Laturi muistaakseni vaihdettu jo joskus, mutta apulaitehihnan kiristimistä yms ei nyt tietoa/muistikuvaa.

Ostin ehjän auton ja paskan möi.  :D

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #7 : 07.05.2015, 19:54:35 »
Eka veikkaus  kohdistukoon kampiakselin hihnapyörään.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #8 : 07.05.2015, 20:08:05 »
Eka veikkaus  kohdistukoon kampiakselin hihnapyörään.
Sekin kävi mielessä mutta, latailempa videon kun pääsin ite näkemään tilanteet omin silmin.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #10 : 07.05.2015, 20:31:08 »
Näkevätkö vanhentuneet silmäni oikein, vai onko hihnankiristin ihan "tapissaan"? Onko siis hihna liian pitkä ja ilmastoinnin kuormittaessa hihnaa lisää se venyy entisestään ja kiristin alkaa kolkuttamaan pohjaan? Siinä kiristimen rungossa näkyy se viiva ja sellainen noin 1,5cm pitkä vastamerkki, jonka alueella viivan tulisi olla.

Voi myös olla, että kiristimen korvake on murtunut ja se on päässyt kääntymään vähäsen väärään asentoon, jolloin ei ole enää riittävästi pännissä.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2015, 20:32:44 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #11 : 07.05.2015, 20:43:11 »
Näkevätkö vanhentuneet silmäni oikein, vai onko hihnankiristin ihan "tapissaan"? Onko siis hihna liian pitkä ja ilmastoinnin kuormittaessa hihnaa lisää se venyy entisestään ja kiristin alkaa kolkuttamaan pohjaan? Siinä kiristimen rungossa näkyy se viiva ja sellainen noin 1,5cm pitkä vastamerkki, jonka alueella viivan tulisi olla.
Siltä tuo minusta näyttäis.Kiristin heiluu ihan sikana kun ilastointi päällä ja ihan vakaa kun se on pois.
No viimenen tuomio tulee haveriselta huomenna.
Mutta kerroppa mitä sä tuosta saat selvää?



Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #12 : 07.05.2015, 20:46:20 »
Hämärästi näyttäisi olevan melkein löysimmässä asennossa. Mielestäni sen kuuluisi olla melkein samassa paikassa, mutta toisessa päässä noiden kahden huonosti näkyvän merkin välillä.

Kampiakselin hihnapyörä näyttää olevan jo uudempaa mallia, eli on se ainakin kertaalleen jo vaihdettu.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #13 : 07.05.2015, 20:49:48 »
Hämärästi näyttäisi olevan melkein löysimmässä asennossa. Mielestäni sen kuuluisi olla melkein samassa paikassa, mutta toisessa päässä noiden kahden huonosti näkyvän merkin välillä.

Kampiakselin hihnapyörä näyttää olevan jo uudempaa mallia, eli on se ainakin kertaalleen jo vaihdettu.
Saman näyttäs mun silmä. Kestäis ny tovin vielä että Haverinen kerkiäis vaihtaan noi. Turha jättää arvailujen varaan tollasta.

Tämä on mukava kuulla. Ja ilmankos se näyttikin oudolta, aina nähny vaan vanhoja.  :D

Kiitos Kulmis.  :hello:

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2.5TDI kilisee
« Vastaus #14 : 08.05.2015, 16:51:37 »
Asiaa tutkittu ammattilaisen silmin. Laurin vapaakykinkin tarkistettu, kun oli asentajan omassa D5:ssa aiheuttanu samanlaisen äänen. Tässä mulla tarkistettiin kiristin, ja siinä ei näyttäny olevan havaittavaa vikaa.  :idiot2:
Voisiko liian pitkä ja venunut hihna nyt olla syynä tälläiseen elämöintiin? Hihnaa en nyt alkanu vielä metsästään kun Palinilla ei ollu oikeeta hyllyssä, mutta vaihtoon menee. Kiristinkin mahdollisesti, mutta kun kyseessä pikkasen kalliimpi osa niin en heti ala "ehjää" osaa vaihtamaan.  ::)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy