KL-varaosat  Race.fi

Volvo 240DL -85 B200K->B230FT

  • 300 Vastauksia
  • 113325 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #90 : 17.06.2013, 23:10:52 »
Tänään jatkettiin purkamista ja kolmen Motonet reissun ja vaikeuksien kautta moottori saatiin telineeseensä kiinni:


Öljypohjaa ei saatu vielä irti kun ilmeisesti tuo jäätävän kokoisella mutterilla kiinni oleva öljynpuhdistaja pitää vielä ottaa irti, jotta aukeaa(kuvassa vasemmassa yläkulmassa)


Kannattaisiko kone samalla laakeroida, kun kerran avataan? Mistä kannattaisi katsella tiivistesarjaa tähän?
« Viimeksi muokattu: 17.06.2013, 23:19:41 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL B200K->B6254
« Vastaus #91 : 25.06.2013, 11:22:26 »
Nyt olis lohkosta purettu kaikki poies paitsi kampiakseli, joka saakin jäädä paikalleen. Motonetistä oon kattellut jakopään osia, sekä tiivistesarjaa. Mites noi kansipultit kannattaako ostaa suosiolla uudet? Kuinka toi lohko ois paras pestä, kun kaiken näköistä paskaa on kerännyt vuosien varrella.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2013, 21:43:45 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Dingdang

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 ensiauto
« Vastaus #92 : 25.06.2013, 12:01:23 »
Uudet kannen pultit, tuohon pesuun perus liuotin aine raakana tai melkeen raakana myös brake cleanerilla lähtee tollanen öljypöly kerros aika hyvin.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 ensiauto
« Vastaus #93 : 25.06.2013, 21:49:06 »
Seuraavana alkaisi olla vuorossa operaatio kansi:


Elikkäs koneestahan on jakopaan kiristäjä pettänyt jolloin pakopuolen venttiilit on lyöny mäntiin kuvat ja kasa vääntyneitä venttiileitä. Mulla on nyt käytettyjä T5 venttiileitä ja ne pitäisi läpätä tohon kanteen. Itselläni ei ole mitään kokemusta tai tietoa mitä tälle kannelle kannattaisi tehdä. Tämän tekniikka paketin ostin Dartterilta, joka neuvoi että venttiilit pitäisi läpätä ja tästä olenkin jo hieman lueskellut enemmän. Mitä muuta kannattaisi kannelle tehdä? Vaihtaa ohjurit ja/tai nostimet(jotain muuta mitä?)? Neuvot olisivat suureksi avuksi :).

Kuinkas saan otsikon vaihdettua niin, että näkyy jokaisessa tekstissä tästä edes päin?

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 617
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo 240DL -85 ensiauto
« Vastaus #94 : 25.06.2013, 21:52:24 »
Vaiha ekaan viestiin se otsikko  :) Muuten en kannen kanssa osaa auttaa  :(
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B20 + M40 -70 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #95 : 21.07.2013, 12:40:04 »
Ootko suunnitellut moottorin kannakkeita?

Oon tainnut joskus nähdä jossain ohjeet niiden teosta. Oli ihan tulostettavat kuvat joiden mukaan olis saanut leikattua.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2013, 12:56:05 kirjoittanut hempp2_ »

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #96 : 21.07.2013, 22:49:28 »
Ootko suunnitellut moottorin kannakkeita?

Oon tainnut joskus nähdä jossain ohjeet niiden teosta. Oli ihan tulostettavat kuvat joiden mukaan olis saanut leikattua.

No enpä sen kummemmin ole suunnitellut kuin Lankun projektikuvia käynyt vilkuilemassa. Tuommoiset ohjeet jos löytyy niin olisi aika mahtava juttu!

Moottori projektin kanssa ollut hieman hiljaista, kun tuossa viime maanantaina sujahti kortti taskuun niin eipä ole tullut muuta tehtyä kuin ajettua  :P. Olen koittanut etsiä kaveria tai kaverin kaveria, joka tuntisi näitä kansi asioita niin saisi hieman neuvoa siihen. Osien hankintaa tässä suunniteltu ja kohta olisi aika tilailla osia.

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #97 : 20.08.2013, 16:35:50 »
Ootko suunnitellut moottorin kannakkeita?

Oon tainnut joskus nähdä jossain ohjeet niiden teosta. Oli ihan tulostettavat kuvat joiden mukaan olis saanut leikattua.

Kenellään tietoa löytyykö jostain tuommoisia muotteja? Olisi aika bueno!

Projekti edennyt pikku hiljaa osa hankinnoilla. 1031 akseli tuli mistalta, ehjä kansi, ruiskun tankkivermeet ja uudemman 240 pienempi ratti JuHaUlta, sekä IPD:n kimppatilauksessa mukana, jos sieltä saapuisi sitten aikanaan paksumpaa vakaaja ja Motonetista tuli sitten jakopään osaa ja pienempää hilpettä. Kuvasaastetta ostoksista ehkä myöhemmin. Ajatuksena olisi hiekkapuhaltaa tuo akseli, kun on hieman pinta ruostetta kertynyt, niin tarvitseeko akselissa suojata sen kummemmin mitään puhallusta varten?

Eniten pohdintaa itsellä aiheuttaa moottorikannakkeiden tekeminen, vaihteiston kannakepalkin muokkaus ja sähköt. Hitsi vehkeitä ei ole itsellä, eikä kavereiltakaan ole vielä löytynyt, vaikkakin hitsaustaitoinen kaveri löytyy. Sähköjä ei tosiaan ole tullut mietittyä vielä oikeastaan yhtään ja jossain vaiheessa pitää aiheeseen liittyen alkaa pommittaa tätä ketjua oikein urakalla. Semmoista mietin, että tässä varmaankin on nopeusmittari toteutettu vielä mittarinvaijerilla, joten jos vaihdan tekniikan niin eipä enään paljoa vaijerilla saa nopeustietoa. Ostamassani akselissa tuli mukana peräkoppa, jossa on anturi, joten enkös mittaristoa vaihtamalla saa nopeuden näkyviin?

Pienempänä fiksauksena tuli uusi RCA ja herätekaapeli subbarille, kun vanhasta hajosi liittimet, koska subi pääsi kaatumaan kun oli huonosti kiinnitetty->paremmin kiinnitetty nyt.

E: Mitäs täällä tuumitaan siitä, että riittääkö tuo vakiojäähdytin B6254 kanssa?

« Viimeksi muokattu: 20.08.2013, 16:39:22 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #98 : 20.08.2013, 16:48:31 »
http://www.240sidan.com/b6304.html

Tämä luettu jo?  ::) Atan projektipäiväkirjakin kannattaa tsekkailla jos sais vinkkiä hommiin.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #99 : 20.08.2013, 16:55:53 »
http://www.240sidan.com/b6304.html

Tämä luettu jo?  ::) Atan projektipäiväkirjakin kannattaa tsekkailla jos sais vinkkiä hommiin.

Eipä ollut tätä tullut luettua vielä. Kiitos linkistä :). Kyllähän noita ketjuja löytyy näistä 240 B6304 projekteista ihan kohtalaisesti ja koitettu lukea läpi ajatuksella. Tuossa linkkaamassasi onkin hyvät kuvat moottorinkannakkeiden teosta.

Atan ja Lankkun projektipäiväkirjat on moneen kertaan lueskeltu läpi.

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #100 : 20.08.2013, 19:55:06 »
Tuolta löytyy kuvat moottorin kiinnikkeistä--> http://ekstrand.nu/daniel/242R6/242r6.htm
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #101 : 20.08.2013, 20:10:29 »
Tuolta löytyy kuvat moottorin kiinnikkeistä--> http://ekstrand.nu/daniel/242R6/242r6.htm

Suuret kiitokset!  P>

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #102 : 21.08.2013, 00:45:47 »
Eniten pohdintaa itsellä aiheuttaa moottorikannakkeiden tekeminen, vaihteiston kannakepalkin muokkaus
Tuolta löytyy kuvat moottorin kiinnikkeistä--> http://ekstrand.nu/daniel/242R6/242r6.htm
Omia kiinnikkeitä tehdessä tuli tuo katsottua ja tuumasin, että ne saa tehtyä vähemmänkin tilaa vievästi. Tukikumit ovat tosiaan perus teollisuuskumit, joille on tehty tyköistuvat kupit(sorvattu kaulus ja pohjalevy hitsattu yhteen). Kumia näkyy kupin yläpuolella alle sentti. Kiinnitys suoraan etupalkkiin ja moottoritukeen kumin omalla pultilla. Ei värise ja on napakka. Ei esim. kaipaa erillistä sivutukea moottorille. Hydraulista kumia tuli testattua pelkällä koneella käsin heiluttamalla ja nehän eivät sivuttain estä liikettä juurikaan. Sen takia ne yleensä on takavedoissa hieman kallistettu kohti konetta. Sitten jäi päähän, että mitenköhän kestävät rempomista muutenkaan pidemmän päälle, sivutuen olis vaatinut ainakin.
Tuossa tosiaan vasen ja oikea.

Kannakepalkin tein kokonaan uuden, mutta lähinnä sen takia koska pakoputki kulkee palkin ja korin välistä. Jos putki kulkee palkin ali, saa vakiota käytettyä pienellä vaivalla.

Ostamassani akselissa tuli mukana peräkoppa, jossa on anturi, joten enkös mittaristoa vaihtamalla saa nopeuden näkyviin?

E: Mitäs täällä tuumitaan siitä, että riittääkö tuo vakiojäähdytin B6254 kanssa?
Mittaristo vaihtoon, vetää pari johtoa ja se on siinä.

Riittää hienosti. Radalla ahdetulla koneella kaipaa flektiä päälle vajaan kahden kierroksen jälkeen ja sen jälkeen voi ajella radasta riippuen 4-6 kierrosta. Pitkissä vedoissa tai muuten ajossa ei mitään ongelmia.


Ja mitä moottorinohjaukseen tulee, kannattaa lähteä liikkeelle vakiolla. Ei tarvitse auton suuntaan kovin montaa johtoa kytkeä, että saa toimintaan. Voi siitä sitten päivittää tarpeen mukaan.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2013, 23:01:56 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #103 : 21.08.2013, 08:53:01 »
Omia kiinnikkeitä tehdessä tuli tuo katsottua ja tuumasin, että ne saa tehtyä vähemmänkin tilaa vievästi. Tukikumit ovat tosiaan perus teollisuuskumit, joille on tehty tyköistuvat kupit(sorvattu kaulus ja pohjalevy hitsattu yhteen). Kumia näkyy kupin yläpuolella alle sentti. Kiinnitys suoraan etupalkkiin ja moottoritukeen kumin omalla pultilla. Ei värise ja on napakka. Ei esim. kaipaa erillistä sivutukea moottorille. Hydraulista kumia tuli testattua pelkällä koneella käsin heiluttamalla ja nehän eivät sivuttain estä liikettä juurikaan. Sen takia ne yleensä on takavedoissa hieman kallistettu kohti konetta. Sitten jäi päähän, että mitenköhän kestävät rempomista muutenkaan pidemmän päälle, sivutuen olis vaatinut ainakin.
Tuossa tosiaan vasen ja oikea.

Juu itsekkin huomasin, että sulla noi kiinnikkeet vie paljon vähemmän tilaa. Ainoa ongelma tässä on edelleen se, että eipä löydy hitsivehkeitä, eikä kukaan ole (vielä) tarjonnut sellaisia lainaan. Piirustukset kun löytyy noihin toisiin, niin voisin kiikuttaa kuvat ja piirustukset entiselle naapurille, joka tekis ne mulle. Toki jos Lankku haluat mulle tollaset väkästä niin pistä YV ;). Kuinkas muuten paksusta kamasta noi kiinnikkeet kannattaisi tehdä, jos nyt onnistun niitä alkaa tekemään? Ainakin kuvista päätellen olisi paksumpaa kuin 5mm. Lähemmäs 10mm näyttäisi olevan vahvuus.

Kannakepalkin tein kokonaan uuden, mutta lähinnä sen takia koska pakoputki kulkee palkin ja korin välistä. Jos putki kulkee palkin ali, saa vakiota käytettyä pienellä vaivalla.

Juu isosta muokkauksesta ei ole kyse, kunhan löytyis välineet  :-[

Mittaristo vaihtoon, vetää pari johtoa ja se on siinä.

Riittää hienosti. Radalla ahdetulla koneella kaipaa flektiä päälle vajaan kahden kierroksen jälkeen ja sen jälkeen voi ajella radasta riippuen 4-6 kierrosta. Pitkissä vedoissa tai muuten ajossa ei mitään ongelmia.


Ja mitä moottorinohjaukseen tulee, kannattaa lähteä liikkeelle vakiolla. Ei tarvitse auton suuntaan kovin montaa johtoa kytkeä, että saa toimintaan. Voi siitä sitten päivittää tarpeen mukaan.

Kiva että varmistit vielä nämä :).

Minkälainen välitys olisi paras? Tossa 1031 akselissa on tällä hetkellä 3,73 sisällä ja sain 3,91 mukaan, mutta en taida laittaa ainakaan yhtään lyhyempää. http://www.suomenvolvokerho.com/cgi-bin/nopeus.cgi tuolla laskien olis kierrokset 120km/h vauhdissa 3200rpm. Hmm... 3,31 perällä olis sitten 2800rpm, joka jo paljon mukavampi. Pitääpä pohtia.

E: Riittääkös tuo 240 vakio ruiskupumppu, kun pidetään kone kuitenkin vakiona? Onkos 960:ssa nyt kaksi vai yksi bensa pumppua vakiona?
« Viimeksi muokattu: 21.08.2013, 09:12:13 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
Vs: Volvo 240DL -85 B200K->B6254
« Vastaus #104 : 21.08.2013, 09:46:26 »
Juu itsekkin huomasin, että sulla noi kiinnikkeet vie paljon vähemmän tilaa. Ainoa ongelma tässä on edelleen se, että eipä löydy hitsivehkeitä, eikä kukaan ole (vielä) tarjonnut sellaisia lainaan. Piirustukset kun löytyy noihin toisiin, niin voisin kiikuttaa kuvat ja piirustukset entiselle naapurille, joka tekis ne mulle. Toki jos Lankku haluat mulle tollaset väkästä niin pistä YV ;). Kuinkas muuten paksusta kamasta noi kiinnikkeet kannattaisi tehdä, jos nyt onnistun niitä alkaa tekemään? Ainakin kuvista päätellen olisi paksumpaa kuin 5mm. Lähemmäs 10mm näyttäisi olevan vahvuus.

Juu isosta muokkauksesta ei ole kyse, kunhan löytyis välineet  :-[

Kiva että varmistit vielä nämä :).

Minkälainen välitys olisi paras? Tossa 1031 akselissa on tällä hetkellä 3,73 sisällä ja sain 3,91 mukaan, mutta en taida laittaa ainakaan yhtään lyhyempää. http://www.suomenvolvokerho.com/cgi-bin/nopeus.cgi tuolla laskien olis kierrokset 120km/h vauhdissa 3200rpm. Hmm... 3,31 perällä olis sitten 2800rpm, joka jo paljon mukavampi. Pitääpä pohtia.

E: Riittääkös tuo 240 vakio ruiskupumppu, kun pidetään kone kuitenkin vakiona? Onkos 960:ssa nyt kaksi vai yksi bensa pumppua vakiona?

Olettaen, että käytät tinakoneen M90 laatikkoa niin eikös niissä ole harvempi 5 vaihde kun vinokoneen ??? Luokkaa 0.7 niin tähän tukeutuen pidä vaan se 3.73 välitys. Jää sitä kiihtyvytttäkin hiukan.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2013, 09:48:09 kirjoittanut Hermann »
citikka

 

Elekma  Autoracing