RallyBaron  Samppasport

850R nykii..

  • 42 Vastauksia
  • 14919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tulu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
850R nykii..
« : 02.02.2011, 11:17:05 »
Tästä olikin jo tuolla vanhalla voorumilla keskustelua, mutta vika ei oikeen vieläkään ole selvinny.. Elikkäs siinä n. 4000rpm kohdalla meno katkeaa kuin seinään.. Todennäköisenä vaihtoehtona sytytys katkeaa tällöin, kun kone alkaa mennä laihalle seokselle.. Niin minä sen ainakin olen järkeillyt? Eli voisko tässä olla kyse siitä, että antaa liikaa ahtoja ? Voisiko vika olla vanhassa alkuperäisessä hukkaportissa ?
MB

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #1 : 02.02.2011, 12:33:54 »
Onko autoon tehty jotain virityksiä? Mihin asti ahtopaineet nousee? Mitä korjauksia olet jo kokeillut? Esim. puola saattaa olla väsynyt eikä anna kunnon kipinää kierroksilla. Missä kunnossa muut sytytysosat?

Poissa Tulu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #2 : 02.02.2011, 23:42:22 »
Entisen omistajan mukaan ei ole lastua, mutta mene ja tiedä varmaksi.. Näkeekö sitä jotenki jos sinne on lastua laitettu? Auton oman "turbo" mittarin mukaan viisari menee valkosen alueen yli tähän pätkimis rajaan kiihdyttäessä.. Kunnollista ahto mittaria ei ole tullut asennettua ainakaan vielä.. Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi -ja pyörijä on vaihdettu uusiin lähiaikoina..
MB

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #3 : 03.02.2011, 00:05:47 »
Auton oman "turbo" mittarin mukaan viisari menee valkosen alueen yli tähän pätkimis rajaan kiihdyttäessä..

Tarkoitatko siis mittarin asteikon yli? Normaalistihan se pysyy sen sisällä, ja olikohan tuon orkkiksen mitta-asteikko 0,9 baaria(?)
Kuitenkin vaikuttaa että jotain sille on tehty. Tuo modaus sisältänee myös syyn ongelmiin.

AUH

  • Vieras
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #4 : 03.02.2011, 06:21:37 »
Omassa oli pienoista nykimis vaivaa lastun jälkeen joten vaihoin tcv-venttiilin= ei vaikutusta, virranjakajan kansi ja pyörijä uusiksi= vähän parannusta ja sitten tarkistin tulpat ja paikoillaan oli NGK bcpr6es eli väärä lämpöarvo vaihoin NGK bcpr7es ja nyt toimii!  :pomo: Samalla tuli laiteltua ahtomittari niin näkee et missä mennään? Tuntuu et nää vitoset on aika ranttuja nuista sytytys osista ku vanhatki pyörijä ja kansi oli ihan terveen näköiset vaan silti vaihtamalla hoksasi eron??

Poissa Tulu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #5 : 03.02.2011, 11:21:32 »
Niin onko sitä mistään nähtävistä, josko sinne ois lisä tehoja ruuvattu?
MB

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #6 : 03.02.2011, 11:30:05 »
Jos ahtopaineet nousee yli asteikon niin jotain sille on tehty tai jotain on rikki ja pätkäisy johtuu just siitä että vakio ohjelma ei seuraa yli tuon 0.9 ahdoille. Jos tcv on rikki niin hukkaportin pitäis kuitenkin vakiojännityksessä aueta pakopaineella tuossakohtaa. Kannattaa vähän tutkiskella sieltä turbon luota niitä letkuja että onko niissä vuotoja tai tehtynä mitään omia viritelmiä. Kokeile hukkaportin tankoa kuinka tiukalla se on, tangon pitäis olla muutama milli "liian lyhyt" eli venytetty esijännitykselle.

Poissa Tulu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #7 : 03.02.2011, 12:29:59 »
Täytyy huomenna kokeilla ja tukia vielä kerran ne letkut.. En tiiä onko tällä merkitystä, mutta syksyllä kun ostin auton niin ekonomi asennolla pätkäsi kaks kertaa peräkkäin.. siis kiihdytys, meno loppu.. taas kiihdytys ja töks..  ja sitten mentiin normaalisti... Sport asennolla pätkimistä ei tullut ollenkaan ? Nyt pätkiminen tulee oli asento kummalla tahansa, eikä se lopu siihen pariin kertaan..
MB

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #8 : 03.02.2011, 12:50:15 »
Vika kannattaa kyllä etsiä ja korjata mahdollisimman pian, eikä kannata tietentahtoin vedättää sinne pätkäsyyn asti. Se pätkäisyn toimiminen on kyllä hyvä asia mutta sen kerran kun se unohtaa pätkäistä ja antaa vedättää laihalle ni liikutaan heikoilla jäillä.

Poissa Tulu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #9 : 05.02.2011, 15:28:28 »
Otin pari kuvaa malliksi.. en tiiä liekkö nuista hyötyä kun ei saanu oikeen kunnollisia

Tuo varsi liikkuu tuonne hukkaporttiin päin jäykästi, toiseen suuntaan ei ainakaan yhtään.. Eli onko se sillon jännityksessä ollenkaaan ?

Nuista letkuviritelmistä en oikeen osaa sanoa, kun en oo toisesta samanlaisesta päässy ihmettelemään, jos tuossa jotain erikoista on niin tuo vain missä letku kiertää tuommoisen lenkin ?
Ei oo oikeenennen tarvinnu näiden kanssa pelautua, niin ei oo paljo kokemusta kertyny  ::)
MB

Poissa Tulu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #10 : 24.03.2011, 20:19:21 »
Herätelläämpä tämä henkiin vielä.. Hommat nytkähtäny sen verta eteenpäin, että.. Lastua ei autosta löytyny, kun käytin pajalla tarkistettavana.. Mutta vikakoodina löytyi ahtopaineensäädin, jonka tänään vaihdoin uuteen.. Mutta eipä kummentunu nykiminen vieläkään.. Tosin pitkääkö se koodi käydä nyt nollauttamassa kun uusi osa on vaihdettu, vai pitäskö sen toimia normaalisti ilman nollausta?
MB

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #11 : 25.03.2011, 02:38:26 »
Pitäisi  toimia  vaikka  vikakoodi  on  muistissa.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #12 : 25.03.2011, 07:56:36 »
Tarkoitatko siis mittarin asteikon yli? Normaalistihan se pysyy sen sisällä, ja olikohan tuon orkkiksen mitta-asteikko 0,9 baaria(?)
Kuitenkin vaikuttaa että jotain sille on tehty. Tuo modaus sisältänee myös syyn ongelmiin.

Koskee 850
Man R vakioahdot on 0.85-0.9 bar
Aut R ja t-5r (molemmat) ahto on 0.6 ja +0,2 (20 sek ajan).

Vakiomittari näyttää vaan sinnepäin. sen takia siinä ei ole lukuja.

Mutta valkoinen alue on noin 1bar. (vaihtelee 0,9-1.1 bar eri autoissa)

Eli ahdot sulle pitäisi olle koko ajan valkoisen alueen sisällä.

Motronic 4.3 ei mittaa ahtoja vaan laskee ne ilmamassamittarin ja syötetyn bensan avulla.

kun se huomaa että nyt on liikaa niin bensa ei riitä ja pätkii tai vaihtoehtoisesti tulee ns. "fuel cut" jolloin taas pätkii.

ota mag vent sähköpihua irti.
-> ajelemaan.
nyt jos sun hukkaportin tankoa on oikeissa mitoissa niin max ahdot pitäisi olla 0.4 -0.45 bar.
Eli vähän alle puolet valkoisesta alueesta

Pidennä hukkaportin tankoa kunnes sulla on tämä ahtopaine ilman mag.vent.

Toinen... jos sulla on halkeaamia letkuissa jotka menee mag.vant.istä niin ne tekee saman kuon "bleedin" eli ohjausahtopaineita pihalle.
ja jos se letku joka menee tangolle on rikki niin se on sitten vaarallista koneelle. Ahdot voi "karata" kuin ohjaus puuttuu.

85x70 sarjalaisia ei saa virittää ruuvamalla tankoa kireemmälle!
seos menee laihalle= paljon lämpöä = ei hyvä
Säätää saa jos tanko on väsähtanyt!

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #13 : 25.03.2011, 07:58:54 »
Tuo varsi liikkuu tuonne hukkaporttiin päin jäykästi, toiseen suuntaan ei ainakaan yhtään.. Eli onko se sillon jännityksessä ollenkaaan ?

Tangon pitäisi liikkua hukkaportista poispäin=ulos!
Saa/pitää olla jäykkä.

tanko irti. sormella läppä kiinni (mistä tanko irtosi).
pari kierrosta "esikireyyttä". ja kiinni taas.

toivottavasti saat ahdot taas kohille!

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: 850R nykii..
« Vastaus #14 : 25.03.2011, 09:38:28 »
Nuo pikkuletkut kannattaa vaihtaa kaikki suosiolla uusiin, jos on vielä alkuperäiset kuten kuvan perusteella on. Tos mun exässä parani ahtojen käyttäytyminen selvästi kun vaihtelin noi letkut. Biltemasta vaan klemmareita ja ohutta paineen+öljyn kestävää putkea metrin pätkä niin sillä ne uusii pienellä vaivalla...
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

 

Kulkukoira  Proturbo