Kulkukoira  Proturbo

V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema

  • 20 Vastauksia
  • 12445 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V702.5tdi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Elikkäs startti alko rynkyttämään ja wetterillä antoivat diagnoosiksi : Startti paskana, ja vääntiölevy/pelti tms.? mikä tämä on, tarkoittaakose vauhtipyörän hammaskehää. Selittäkääs nyt joku :). Wetterillä remppa tekee 2000€. Onneksi yks tuttu pystyy tekee sen ite, osat pitäs vaan hankkia.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #1 : 21.08.2012, 21:38:41 »
Automaattivaihteisessa autossa ei ole vauhtipyörää, mutta samankokoinen peltilevy siellä on, jossa on hammaskehä.
Mutta joo  "vauhtipyörän" hammaskehää periaatteessa tarkoittaa.

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #2 : 05.07.2013, 14:44:47 »
Sama vaiva rahikaisella, hampaita puuttuu :'( Saako tuohon automaatin peltikiekkoon vaihdettua pelkän hammaskehän niinkuin normaaliin valurautaiseen vauhtipyörään? Ja mistähän noita osia saisi edullisesti, arvelen että Biliassa voi maksaa aika paljon ??? Vm on 2005 ja kone 120kw D5.
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Poissa make73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #3 : 06.07.2013, 13:12:31 »
Pelkkää hammaskehää ei saa erikseen, on hitsattu siihen levyyn kiinni.
Itse jouduin tuon vääntiölevyn vaihtamaan jokunen kuukausi takaperin, Karhulan Autosalvassa maksoi muistaakseni 350€ + starttiin uus bendix 35€ paikallisesta varaosaliikkeestä.
Yhden illan aikana tuon sai vaihdettua...rauhalliseen tahtiin ;)
Ja auto oli V70 -02 D5.
164 -71 B30
765 -89 B6304F
V70 -02 D5

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #4 : 06.07.2013, 13:59:25 »
Yhden illan aikana tuon sai vaihdettua...rauhalliseen tahtiin ;)
Ja auto oli V70 -02 D5.

 -H-

Aika äijä. Ei tainnut tapahtua missään parrkipaikalla ja käytössä oli varmaan monenmoista erikoistyökalua?

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #5 : 07.07.2013, 22:07:37 »
Haynes sanoo että vaihteisto on otettava kokonaan pois, ja että sen saa alakautta ulos kun on ensin irroteltu semmonen määrä tavaraa että minulta hommaan kuluisi varmaan pari työpäivää. Haynes kyllä usein neuvoo purkamaan turhan paljon, mahtuisiko aski sen verran siirtymään pois nostamatta että kiekon saa vaihdettua vaiheiston ja moottorin välisestä raosta? Muuten ei ripeemmältäkään remonttireiskalta taida illalla töiden jälkeen ja ennen urheiluruutua onnistua.
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #6 : 07.07.2013, 22:36:30 »
Haynes kyllä usein neuvoo purkamaan turhan paljon, mahtuisiko aski sen verran siirtymään pois nostamatta että kiekon saa vaihdettua vaiheiston ja moottorin välisestä raosta? Muuten ei ripeemmältäkään remonttireiskalta taida illalla töiden jälkeen ja ennen urheiluruutua onnistua.

Ei taida onnistua. Laatikko jää liikaa eteen.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa make73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #7 : 08.07.2013, 14:06:57 »
Kyllä tuossa helpoimmalla loppupelissä pääsee kun ottaa laatikon ihan kunnolla pois edestä. Mulla ei suostunut vasen vetari irtoamaan laatikosta, mutta eipä tuo haitannut vaikka kiinni olikin.
Vääntiölevy on sitten kiinni 12-kulmaisilla pulteilla ja tuota hylsyä sai hiukan metsästää kun omasta pakista löytyy vain 6-kulmaisia.
Lenkkiavaimella saa kyllä auki kun lenkkiosa on 12-kulmainen, mutta kiinni laitossa olisi suotavaa saada momenttiavain kiinni. Tarvittavan hylsyn koko siis 17mm.
Muutenhan tuossa projektissa ei sen kummempia erikoistyökaluja tarvii.
Ja samalla jos tuohon hommaan ryhtyy niin ei varmaankaan olis pahitteeks vaihtaa uutta stefaa kampiakselin päähän...
164 -71 B30
765 -89 B6304F
V70 -02 D5

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #8 : 08.07.2013, 15:21:52 »
Ja samalla jos tuohon hommaan ryhtyy niin ei varmaankaan olis pahitteeks vaihtaa uutta stefaa kampiakselin päähän...

Sekä viruneet vauhtipyörän pultit.
Samoin kannattaa uusia tiivistetulppa 8687868 4€ joka on heti kampuranstefan yläpuolella. On alkanut vuotamaan kahdesta autosta joilla ajettu yli 400tkm. Alkuperäinen on muovia( :idiot2:) ja uusi metallia. Se kestää varmasti kauemmin.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2013, 22:01:41 kirjoittanut Sami K. »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa anatoli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #9 : 09.07.2013, 10:13:40 »
Mulla ottivat koko moottorin irralleen hammaskehää vaihdettaessa ??? Silloinhan "lisätyönä" sain myös ilmastoinnin huollon sekä renkaiden nelipiste suuntauksen... autona s60 D5 aut.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #10 : 09.07.2013, 11:20:33 »
Ilmeisesti syynä noihin hammasongelmiin on vika startissa. Itsellänikin vauhtipyörä vaihdettu ja olen vähän miettinyt että pitäisikö starttikin vaihtaa uuteen hyvän sään aikaan. Startin vaihto ei liene ihmeellinen operaatio ja sen voinee tehdä helposti itsekkin ja kunnostettuja saa kohtuuhintaan. Vauhtipyörän vaihto oli koko päivän remppa pajalla. Rapiat 300 000 ajetun kolisevan kaksoismassapyörän hammaskehä ei uuden rinnalla hävennyt.

Poissa valmet565

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #11 : 10.07.2013, 10:59:40 »
Ilmeisesti syynä noihin hammasongelmiin on vika startissa.

Tuota itsekin mietin, että pitäisikö startti vaihtaa samalla varmuuden vuoksi vaikka silmämääräisesti ratas näyttää olevan kunnossa ja starttia irrallaan kokeillessa bendix toimii hyvin. Tehdaskunnostettu vaihtostartti maksaa Motonetissä 239,- ja vaihto on alle tunnin homma. Ainakaan minun autossa ei tarvinnut purkaa mitään pois tieltä, ja startti on kahdella pultilla kiinni. Akun kenkä kannattaa irrottaa ennenkuin alkaa ruuvailla johtoa irti startista, muuten avain voi vähän lämmetä jos sen ropaa runkoon kiinni  :o
Volvot: S80 -03, XC70 -01
Muut: Mii Electric

Poissa make73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #12 : 10.07.2013, 13:39:53 »
En oikein usko että vika olisi startissa. Omassa kulkineessa tuo hammaskehä oli totaalisen kulunut jokaisen hampaan kohdalta, hampaitten harjat oli veitsenteräviä. Yhdestä kohtaa sitten kulahtaneet lopullisesti pois.
Mitään starttausongelmia ei ollut koskaan eikä startti jäänyt päälle.
Oma käsitykseni on että tuo hammaskehä vain on paljon pehmeämpi kuin startissa oleva hammas.
Startin hammaspyörässä ei edes ollut mitään kunnon kulumia, vaihdoin kuitenkin sen uuteen, varmuuden vuoksi.
164 -71 B30
765 -89 B6304F
V70 -02 D5

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #13 : 10.07.2013, 13:59:09 »
Vika on hammaskehälähtöinen. Lämpökäsittely mennyt reisille valmistusvaiheessa
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: V70 D5 automaatti startti/hammaskehä probleema
« Vastaus #14 : 10.07.2013, 20:39:23 »
Vika on hammaskehälähtöinen. Lämpökäsittely mennyt reisille valmistusvaiheessa

Pysähtyyköhän moottori aina esim. kahteen tai kolmeen tiettyyn asentoon, jolloin nuo kohdat hajoavat lopulta.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy