Carcom Oy  Elekma

Sähkövikako?

  • 32 Vastauksia
  • 5600 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #15 : 31.08.2012, 12:59:06 »
Putsattu. Ei kovin likainen.
Nyt lähden aukomaan paikkoja. Ensin virranjakajan ja sitten jakopään tähystelyä.
Seuraavaksi sitten kai lukon pohjaa.

Perskules kun unohdin tuoda ajoituslampun tuolta missä yleensä laitan Volvoa, en pääse kunnolla johtoja tsekkaamaan.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #16 : 31.08.2012, 14:40:45 »
Niin vaan pärähti käyntiin kun osa oli takaisin paikallaan!
Sammui kyllä minuutin jälkeen äkkikuollen.
Uusi käynnistys pienellä sahauksella onnistui ja sen jälkeen pysyi käynnissä parin km testiajon ja tyhjäkäynnit.
Vikakoodit kylläkin tallella.

Mikä muuten on se naksuva ääni muutaman kerran minuutissa jostain ykkössylinterin/ohjaustehostimen öljyn säiliön suunnalta?
Tuntui ehkä parhaiten kädessä kun nojasin siihen ruiskujen suojakiskoon.

Nyt koitan raahautua parempaan korjauspaikkaan.

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #17 : 31.08.2012, 17:34:19 »
Olisko ilmastoinnin kompressorin magneettikytkin joka naksuu...jos on ilmastointi...lampulla kun valaisee hihnapyörää käydessä niin näkee toiminnan...

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #18 : 31.08.2012, 18:17:28 »
Eli ilmamassamittari on tarkistettu eli siitä ottaa sen sähköliittimen irti muuttuiko se käynti yhtään?Se ajoitusmerkit kun avaa sen jakohinna suojakotelon ja sekka ne ajoitusmerkit silloin ainakin tiedetään onko se ajoitus ok.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #19 : 02.09.2012, 21:15:10 »
IMM putsattu kesällä, ei juurikaan vaikuta käyntiin johdon irrottaminen. Voi olla että hieman tulee lisää kierroksia. Takaisin laitto sammuttaa koneen sitten. Sama lisäilmaluistin kanssa. Ehkä pieni muutos kuultavissa, ei mitään dramaattista. Kone ei sammu uudelleen johtoa kiinnittäessä. Mutta ei se käyntipuoli olekkaan ongelma ikinä ollut varsinaisesti. Ja nyt siis ei ole enää isoja ongelmia. Toistaiseksi.
 
Nyt putsailujen jälkeen tyhjäkäyntinopeus noussut ehkä 50rpm. Eli on nyt noin 900rpm.
Mulla käytössä oleva mittari ei sovellu 5-pyttyisille, ihan auton mittarin varassa tuo tieto.

Nyt starttaa ihan hyvin, sammuu vaan 1-2 minuutin päästä jos jättää paikalleen.
Ajossa taas tulee samoilla kohdin notkahdus jolloin ei vastaa kaasuun ja melkein sammuu. Pahimmillaan on ihan tärisyttänyt.
Jossain vaiheessa epäilin johtuvan automaatin vaihdetusta öljystä (Mobil ATF 320).
Kestää pari sekuntia ja kaikki palaa ennalleen. Ajoitus kohdallaan ja voima tallessa. Öljyä ei kulu,
Bensaa menee Volvomaisen kohtuullisesti. Puristukset tasaiset 12,5 omistamallani mittarilla katsottuna.

Tuossa juuri muistin, että on vuosien varrella joskus ollut starttiongelmia jos on poikennut kaupassa
ja tankki on ollut melkein tyhjä ja ulkona kostea +2C keli. Ei siis ole startannut välttämättä innokkaasti lämpimänä.
Eli ei tämä ihan uutta ole, nyt vaan meni pahemmaksi.

Auto on vähäisessä käytössä ja pääsee ehkä vähän happanemaan pihalla. Huomenna taidan varmuuden vuoksi vaihtaa tulpat.
Onhan niillä Boschin kolmikärjillä jo melkein 70 000km menty. Edelliset olivat vaan jo kuopalla kun menivät vaihtoon.
En ollut ehtinyt tarkistamaan auton oston jälkeen ja tuli siinä heti tehtyä useamman päivän ulkomaan matkakin...

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #20 : 03.09.2012, 10:09:56 »
Kuules kun se huoltosuositus on se 45tkm tulpilla ja ne muut sähkövermneet kanssa on kunnossa.Elio laittakaa sitä huoltohistoriaa vähän siihen aloitusviestiin niin helpompaa ainaa tietää minkälainen auto kyseessä.Kun itse pidän siitä jutuista kun autolla ajetaan niistä huolloista ei tingitä kun itse tekee niin ei ne kalliitta ole.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #21 : 03.09.2012, 16:45:41 »
Ensimmäisessä viestissä mainittu vaihdetut osat.

Tänään aloin uusia Boschin nelikärkisiä (Motonet 37,50€/5kpl) vaihtamaan niin ei löytynytkään mistään sopivaa pitkää hylsyä. Minne lie joutunut. Mä olen jo 20 vuotta mennyt useampikärkisillä, muillakin merkeillä kuin Volvolla, ja aina hyvin kestäneet 60 000km.
Se että Bosch mahdollisesti on alentanut vaihtosuosituksiaan valmistajan ohjeiden mukaisiksi ei tarkoita, että olisi välttämätöntä vaihtaa toimivia tulppia turhaan. Hinnat ovat kylläkin noissa tainneet halventua 90-luvusta. Inflaatio vielä päälle.

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #22 : 04.09.2012, 09:22:49 »
Pisti silmään noi kolmikärkiset tulpat kyllä niillä 4 kärkisillä ajelle sen 60tkm jos ei ihan 10 vuotta  aikana

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #23 : 04.09.2012, 21:50:59 »
Piti kirjoittaa nelikärkiset. Jotka nyt vaihdettu uudenmallisiin nelikärkisiin, joissa keskielektrodi (vai mikä se nyt on nimeltään) on lyhkäisempi kuin noiden vanhojen jäljellä ollut. Huomattavasti lyhyempi. Lienee jotain ihmemateriaalia kun meinaa kymppitonneja kestää. Edelliset vaihdettu 2005 kesällä.

No, lämminstartti parani huomattavasti, tosin alkuun nyki ajossa pienesti enemmänkin kuin ennen. Sama notkahdus kierroksissa (2000->1000)
kesken ajon n. 1-2 minuutin kohdalla tapahtui taas. Lisäilmaluistia uitettu lisää puhdistusnesteessä (jarrulevykliineriä).

Tuolla Bilteman vikakoodinlukijalla ei sitten näköjään pysty huoltovaloa nollaamaan. Vikakoodien poisto vilauttaa nuolivaloa, normaalia??
Pitäisiköhän uusia niitä pienempiä ilmanputsarin kotelon ja lisäilmaluistin välisiä letkuja. Itse haitariletkusta en etsimälläkään löydä vuotokohtia.

 

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #24 : 05.09.2012, 08:59:48 »
Tuota onko ne tulpanjohdot ja virranjakajan kansi ja pyörin sitten kunnollisia kun se kannessa oleva hiili voi helposti olla viallinen esim.Itse olen suosinut ainaa sitä että jos käynnissä ongelmia tai konee ei lähde käyntiin niin 95% vika on sähköpuolella,Paljon ne bensapaineet on siitä suutitukin päästä mitattuna kun kone käy 3.03 bar.Sijoitko 20€ ja vaihdoit bensauodattimen

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #25 : 05.09.2012, 11:01:56 »
KAIKKI suodattimet vaihdettu kesän aikana.
Bensan paineita ei ole nyt mahdollista mitata, luotettavasti ainakaan.
Tulpan johdot ovat Volvon, ei tosi uuden uutukaiset. Huonoihin virranjakajan komponentteihin en ole itse törmännyt, kop, kop...
Ja ongelmat siis alkaneet ennen osien vaihtoa. Aina parani meno mitä enemmän oli vaihtanut, mutta nyt
sitten toissaviikolla teki temput. Jotka nyt pääosin selvitetty. Mutta jotain vielä on.

Tuo hetkellinen notkahdus käynnissä kun selviäisi niin voisi päästä jäljille.
Mutta siis toimi eilen tulppien vaihdon jälkeen muuten hyvin alkunykimisen jälkeen.
Voisiko pakopuolessa, lambda, jne olla jotain siihen liittyvää? Entäs laatikossa?
Ja vaikka laatikossa joku notkahdus kävisikin niin luulisi silti kaasua ottavan silläkin hetkellä. Ja muutenkin toimii tosi hyvin automaatti.
Bensan paine kyllä pitää tsekata jossain vaiheessa.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2012, 11:04:02 kirjoittanut I-A-T »

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #26 : 05.09.2012, 11:17:50 »
Osta rengasmittari se tikku malli ei digitaalinen laita renkaasen se 3.0 bar paine  sellainen kunnon painekompuralla jossa tarkka mittari .Mittaa näyttääkö se painemittari samaa lukemaan eli kalibroidaan .Laske renkaaseen normi paine ja sitten suutintukin päästä rengasmittarilla katsotaan mitä se näyttää kun kone käy
Toinen juttu ne tulpanjohdot on hyvät silloin kun se vastus on metrin matkalla 6 kilo-ohmia niitä voi jo käyttää Volvoissa eli jos teillä on 50 senttinen johto sen vastus saa olla 3 kilo.ohmia Unohdetaan ne halpis jutut näissä hommissa.Koneen käytös muuttuu kun kunnon johdot autossa

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #27 : 06.09.2012, 20:44:54 »
Juu, kiitos näistä vinkeistä, etenkin ettei kannata digitaalista käyttää.

Mitään idiksiä mitä tapahtuu siinä notkahduksessa? Lambda lämmennyt ja tekee jotain?
Miten bensapumppu tuon tekisi? Johdot pitää mitata. Kaikki vaan erimittaisia keskenään kun ovat Volvon.
Pitää ihan ajatuksella laskea vastukset kun ensin mittailee johtojen pituudet.

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #28 : 08.09.2012, 13:07:13 »
Miitaille ja kerro sitten kun olet saanut jutut tehtyä

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #29 : 11.09.2012, 21:20:01 »
Bensanpaine ei nyt onnistunut kun apuvoimat eivät olleet paikalla ja tiiviys tuotti ongelmia. Käytössä ollut rengaspainemittari ei istunut oikein yhteen linjan kanssa ja vippaskonstit eivät toimineet toivotulla tavalla.

Johdot mitattu. Tulos seuraavanlainen:

1. sylinteri - 4,70 pituus n. 55cm
2.                4.24              45cm
3.                3.44              35cm
4.                2.93              25cm
5.                2.34              15cm
Puolanjohto  2.34             50cm

Puolanjohto lähes samanpituisena 1. sylinterin johdon kanssa antaa paljon pienemmän luvun. Hyvä vai ei?
Lisäksi puolan virranjakajan puoleinen pää on punertava ulkopinnaltaan. Siis se metallihattu kumin kätköissä.
Lähtee raaputtamalla. Joku on muuten joskus merkinnyt kaikki ilmanputsarinkoteloon tulevat pienemmät putket
ja puolanjohdon puolan puoleisen pään punaisella tussilla. Puolaa ei mitattu vielä. Ulkoisesti ehjä.

P1505 ja P1507 koodit eivät tänä iltana vielä tulleet takaisin lisäpuhdisteluiden jällkeen (mm. sytytysjohdot, sytytystulppa pesät,
virranjakajan kansi sisältä). On muuten likaantuvin systeemi mitä itse omistanut, vaikka parhaiten piilossa ja suojassa ainakin nuo tulpat.
Eikö kannessa kuulu oikeasti olla mitään tiivistettä lohkoa vasten. Tuo pääty on mulla ainakin auoton saastaisimpia paikkoja. Samoiten sytytystulppien tiivisteiden ja lohkon völiin kerääntyy jostain töhnää. Missään ikinä omistamassani autossa en muista näin paljon sitä kertyneen. Ei tuo siis ui paskassa, mutta rakenteeseen nähden sitä on silminnähtävän paljon.

 

RallyBaron  Samppasport