Carcom Oy  Elekma

Sähkövikako?

  • 32 Vastauksia
  • 5597 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Sähkövikako?
« : 22.08.2012, 23:57:32 »
Terve vaan! No nyt ylittyi kynnys rekisteröityä, jos vaikka apu löytyisi tälläkin kertaa...

Muutama päivä sitten starttailin autoa (mk1 V70-20v-automaatti-1998-196 000km). Avainta kääntäessä sähköt katosivat, kello nollautui, ratin takaa kuului surahduksen tapainen - dead!
Kone ei siis pyörähtänyt. Uusi startti meni täydellisesti, kaikki hyvin. Auto kävi hyvin joutokäyntiä minuutin pari. 20m ajon jälkeen sähköt eivät varsinaisesti kadonneet (valot paloivat mittaritaulussa) mutta auto sammui kadulle.

Uudet startit olivat toivottomia. Kone ryki ja paukkui kunnolla heilahdellen eikä edes luvannut kunnolla. Moottorin sai pyörimään vain starttia pyörittämällä ja samalla kaasua pohjassa pitäen.
Ei pitkän päälle hyvä. Heti kun kaasua helläsi vähänkin kone sammui. Että mistähän on nyt kyse?

Nokkahihna vaihdettu heinäkuussa, samoiten virranjakaja kansineen. Uusi kiristin hihnalle myöskin. Ainoastaan tulppia ja johtoja eikä puolaa ole vielä vaihdettu. Tulppien pitäisi olla ajokelpoiset, erittäin paljon huonommillakin on menty. Kaikki suodattimet ja öljyt uusittu myöskin kesällä. IMM putsattu, samoiten kaasuläppä.

Mitään oireilua ei tätä ennen ole ollut sähköissä, ei pienintäkään. En usko vian olevan vaihteenvalitsimessa,  myös virtalukon pohjan luulisi jotain oireita antavan ennen lopullista lakkoa.
Koneen käyntiongelman ymmärtäisin jos hihna olisi hypännyt, mutta miten sähköt tähän liittyvät? Akku on uusittu talvella ja jaksaa hyvin pyörittää.

Huomenna tarkistan maadoitukset. Viimeiset 200km olen ajanut ruiskun puhdistuslisäainetta käyttäen.

Aina päässyt pajalle asti ontumaan, mutta nyt ei liikahda. Onko ollut vastaavia?

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #1 : 23.08.2012, 00:59:15 »
vikakoodien luku autais varmaan alkuun että tietää mistä etsiä ???

hevonen

  • Vieras
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #2 : 23.08.2012, 06:58:17 »
-Kosketushäiriö akunkengissä tai maadoituksissa.
-Tuo rykiminen ja käy vain kaasu pohjassa vois myös olla kova imuvuoto. Haitariletku putsarille, immun jälkeen? Ei tosin sovi kunnolla tapaukseen kun se virta sieltä ensin hävis..

-Voi se lukonpohjakin olla, joskushan se sen lakon tekee...

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #3 : 23.08.2012, 08:53:25 »
halvin konsti tosiaan likea ne vikakoodit ensin. Seuraavaksi hakisin Volvolta virtalukonpohjan ja vaihtiaisin sen. Vaihtaa vartissa, helppo juttu.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #4 : 23.08.2012, 17:56:38 »
Mahtaako Bilteman vianlukijat toimia ko. mallin kanssa? Hieman huonosti pks myymälöissä ollut saatavissa.
Ketjuja luettu asiasta, mutta varmaa vastausta en ole löytänyt vielä. OBD II luulisi pelittävän OBD II lukijan kanssa...

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #5 : 23.08.2012, 18:03:48 »
kyl joku on muistaakseni simmosta käyttänyt

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #6 : 26.08.2012, 15:41:47 »
Koodit luettu Bilteman CR-101 OBD II vikakoodinlukijalla.

Antoi seuraavat:

- P 0103 Mass air flow (MAF) sensor/volume air flow (VAF) sensor -high input

- P 1507 Idle air control (IAC) valve closing signal

- P 1505 Idle air control (IAC) valve opening signal

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #7 : 26.08.2012, 15:43:51 »
Ja mikä outoa, kun virran kytkee päälle niin takalasinpyyhin heittää kierroksen.

Tulee ihan eräänkin Taunuksen sähköt mieleen...

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #8 : 28.08.2012, 19:04:48 »
Kuka osaisi sanoa mitä käytännössä lähtisin ruuvaamaan auki näillä tiedoilla?
Tuo takalasinpyyhin on ihme juttu. Virtalukkoko kuitenkin?

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #9 : 28.08.2012, 20:44:36 »
Koodit luettu Bilteman CR-101 OBD II vikakoodinlukijalla.

Antoi seuraavat:

- P 0103 Mass air flow (MAF) sensor/volume air flow (VAF) sensor -high input

- P 1507 Idle air control (IAC) valve closing signal

- P 1505 Idle air control (IAC) valve opening signal

Tässä lontoon murteella selvitys noihin pariin jälkimmäiseen vikakoodiin:
http://www.volvoxc.com/forums/archive/index.php/t-15829.html

Parasta olisi nollata kaikki vikakoodit ja seurata mitä vikakoodeja tulee takaisin.

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #10 : 28.08.2012, 20:59:12 »
Nollattu on. Samat palaa. Ensin P0103, sitten ne toiset.
Tänään irroittelin letkuja ja piuhoja, kävi jopa omin avuin puolikaasulla muutaman sekunnin karkeasti, hyytyi sitten hitaasti.


Nyt sitten myös olen ollut havaitsevinani ettei takaa kuulu enää yhtä selvää polttoainepumpun ääntä avainta kääntäessä.
Olisiko peräti pienesti helähtelevänsorttinen..?

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #11 : 28.08.2012, 21:14:33 »
Joutokäyntimoottori on kaput?
kokeiles irroittaa sen johto ja käynnistää...
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #12 : 28.08.2012, 21:42:25 »
Tätä mä olen tässä juuri tänä iltana alkanut epäilemään. Joutokäynti ei ole hirveästi seilannut, mutta jos on jättänyt paikalleen startin jälkeen käymään on aika useasti sammunut n. minuutin kuluttua. Näitä oireita ollut nyt noin 3-4kk. Lämpimänä ei ongelmia ole ollut paitsi tuossa keväämmällä jonkun kerran sammui kuitenkin valoihin. ¨Tehot¨ tallella.

Nercs

  • Vieras
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #13 : 28.08.2012, 23:39:48 »
Kuules se viiransaati onn kunnoss eli akkussa latinkia  laturi toimii ja akunkengät tukevasti kiinni navoissa ja se maadoituspiuhat menee runkoon kiinni ja ei rusitetta välissä missään.
Ilmamassamittari kunnossa otit sen sähköpiuhan irti muuttuiko käynti yhtään jos niin siinä imm vikaa.Kipinä hyvä ja voimakas,Kone saa bensaa ja poainee on siinä suutintukin päässä se 3.03 bar.Sekä ilmaputsari on puhdas.Ja se lisäilmaventtiili on puhdistettu  ohje tuossa
Lisäilmaventtiilin puhdistus eli "tyhjäkäyntimoottori" on siinä liekkilukon etupuolella ja jäähdyttäjän takapuolella .
Kumipannalla kiinni .Menee sähköliitin ja 2 ilmaletkua.
Irrota venttiili ja puhdista CRC kaasutinpuhdistus spraylla sekä suhauta aseöljyä lopuksi sinne kevyesti .
Laita takaisin kiinni ja jos lemmarit huonot laita kunnolliset takaisin ettei ole ilmavuotoja.

Toi kannataa lukea kun turhaa asioita toistaa http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23011.0
« Viimeksi muokattu: 28.08.2012, 23:42:34 kirjoittanut Nercs »

Poissa I-A-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkövikako?
« Vastaus #14 : 30.08.2012, 15:50:45 »
Ei auttanut lisäilmaventtiilin sähköjen irrottaminen. Seuraavaksi irrottanen ja putsaan sen kun aikaa riittää.

Jos ei auta niin meinaan myös tarkistaa mahdollisen hihnan pomppaamisen. Mutta koska tuo kampiakselin merkki on käytännössä mahdoton nähdä irroittamatta hihnapyörää,
niin onnistuisiko sen paikalleen laittaminen pelkän ykkössylinterin avulla? Eli onko se oikea kohta yläkuolokohta vai joku muu? Ylhäältä kyllä sitten huomaa jos
merkit ovat keskenään heittäneet.


 

Autodiagnoosi  Carcom Oy