TamCar  KKD Motorsport

V70 D5 AWD kuluttaa renkaita

  • 55 Vastauksia
  • 20116 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 842
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #15 : 29.08.2012, 22:47:40 »
Eikös tämä palsta ole nelikoille  :) ?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 685
  • all clowns arent funny
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #16 : 31.08.2012, 13:54:21 »
Vaihdetaan niitä pyöriä eestä taakse ja takaa eteen välillä.  ::)
Mulla on 'pehmeät' Pirellit kestäny 2 kesäkautta (lumien lähdöstä - lumien tuloon). Takana on camperit ihan seinillä.
Ensi kesäkausikin menee varmasti vielä mutta sitten ei varmaan enää..  :P

Kaupunkipyöritystä ja maantietä, lähemmäs 20thk tai jopa yli noilla jo ajettu. Eikä aina läheskään nätisti.
Ajetulla tiellä tai asfaltin pinnalla on varmasti merkitystä. Karhea tie syö silmissä rengasta, jos on kulmat / camberit pielessä.
VAG RäkS

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 551
  • Entinen Volvoilija
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #17 : 01.09.2012, 07:30:46 »
OT: Ei tartte olla säädöt pielessä, riittää että ajelee mutkaista tietä koko kesän.
Itse sain kulutettua aikoinaan VW polossa siis pikkuauto 205/45/16 Contit ihan loppuun etupäästä ja takaakin aika sileeksi.  Ajelin koko kesän suht uutta asfalttitietä töihin melko reippaasti rajoitusten ylä(yli)rajoilla.
Sitten vaihdoin reittiä kun se oli muutamn minuutin hitaampi mutta suoraa pikatietä renkaat kesti pari kesää hyvin.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2012, 07:33:55 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Lennart

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #18 : 02.09.2012, 21:49:50 »
Kun ajan työpaikan sileälle betonipintaiselle parkkikselle ja käännän tiukasti ruutuun, ulkokurvan puolinen etupöyrä piirtää hiuksianostattavan järkyttävän selvän jäljen betonipintaan.
Voiko olla että etu- ja takapyörän pyörimisero tulee niin suureksi, että 4-veto kytkee vetoa takapyöriin ja takapyörät työntävät autoa eteenpäin s.e. etupyörät alkavat luistaa?
Rengaskoko 225/45 17 mikä autoa ostettaessa oli alla.
Oikeus virheisiin pidätetään

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6082
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #19 : 02.09.2012, 22:49:15 »
Kun ajan työpaikan sileälle betonipintaiselle parkkikselle ja käännän tiukasti ruutuun, ulkokurvan puolinen etupöyrä piirtää hiuksianostattavan järkyttävän selvän jäljen betonipintaan.
Voiko olla että etu- ja takapyörän pyörimisero tulee niin suureksi, että 4-veto kytkee vetoa takapyöriin ja takapyörät työntävät autoa eteenpäin s.e. etupyörät alkavat luistaa?

Ei välttämättä liity nelikkoon, mulla teki taannoin 245 aivan samaa, siinä oli taka-akselin puslissa reilusti väljää. Ja mahdollisesti auraus harakoilla.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Kesämiitti Kemora 17.8.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 261
  • http://www.volvofinns.com/
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #20 : 04.09.2012, 03:14:27 »
Kun ajan työpaikan sileälle betonipintaiselle parkkikselle ja käännän tiukasti ruutuun, ulkokurvan puolinen etupöyrä piirtää hiuksianostattavan järkyttävän selvän jäljen betonipintaan.
Voiko olla että etu- ja takapyörän pyörimisero tulee niin suureksi, että 4-veto kytkee vetoa takapyöriin ja takapyörät työntävät autoa eteenpäin s.e. etupyörät alkavat luistaa?
Rengaskoko 225/45 17 mikä autoa ostettaessa oli alla.

Vaikia sanoo. Olen kyllä joskus huomannut samanlaista omalla volvollanikin, tosin saman ilmiön saa aikaiseksi
etuvedollakin, jos "vähän" vauhtia ja vetää mahd. nopeasti eturenkaat linkkuun.

Ittelläni oli aikanaan yks Subaru Legacy 4wd joka teki asvaltilla paikaltaan eturenkaat linkussa kääntyessä sen
et se meinas sammua ja pysähtyä koko auto, kun takapää työnsi suoraan eteenpäin ja etupää veti jyrkästi sivulle.
Tuntu kuin jokin olis vastustanut liikettä oikeen todenteolla. Kuitenkaan autosta ei mitään vikaa löytynyt.
Myöhemmin omistin samanlaisen (vähän isommalla pannulla vaan) sillä ei taas edes yrittämällä saanut samaa ilmiötä aikaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2012, 03:18:34 kirjoittanut V70XC99 »
Audi A6 1.9Tdi -95 ja Audi 100 2.6E Avant -94

Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa _diaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #21 : 04.09.2012, 07:34:32 »
Omassa nelikossa on aavistus väljää joko kartaanissa, perässä tai muualla taka voimansiirrossa. Pitää semmoisen "kolahduksen" kun takapää rupeaa vetämään. Kolahdus kuuluu aina kun renkaat tapissa ja samalla lähtee puskemaan, mutta toi onkin tommonen vanha nelikko (-98).

Mitä tohon renkaiden kulumiseen tulee niin itsellä tänä kesänä 15tkm kiinan kumeilla ja ei kulumista havaittavissa. Kokoa renkailla 215/40 r18 ja auto madallettu keulasta 60mm ja perästä 50mm. Kehtaisin väittää, että jos sitä ei kulumista ei saa suuntauksella kuntoon niin sieltä on jotain rikki. Puslat väljät tai sitten saanu iskua ja tukivarsi mutkalla. Tommonen kiero tukivarsi ei aina näy silmällä.

Toinen vaihtoehto tietysti jos parkkeeraa määrätyn tyyppisesti niin voi jotain tiettyä rengasta ruveta syömään. Faijalla menee kuorkki mersuun aina oikeen puolen eturenkaita sileeksi kun on vähän "paha" peruutus kotipihaan. Tyypillinen oire myös takaveto volleissa, niissä kun usein on "kääntyvät" etupyörät. Ainakin jos vertaa noihin etu- tai nelivetoihin.

Renkaiden kanssa kannattaa olla tarkkana tossa nelikossa. Volvo ilmoittaa, että ei saa laittaa etu ja taka akselille erilaisia renkaita, ei edes samaa kokoa eri valmistajilta. Luulisin että tähän on ollut joku hyvä syy ja että ne rikkoutuneet nelivedot johtuu eripari rengastuksesta. Mielenkiinnosta kysynkin, että onko niissä autoissa joissa renkaat kuluu epämääräisesti, alla saman laiset renkaat? Siis vaihdettukkin kaikki neljä vanhaa samalla?
E30 T5 -84 projekti
V70 AWD -98 ex
740 TDIC -91 ex

Poissa Terock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #22 : 04.09.2012, 16:16:34 »
Omassa katiskassa oli vanhoissa kesärenkaissa pientä reunakulumaa (225/40/17) ja rengasliikkeen setä tuumi että aja samontein suuntaukseen, sillä jo alle tuhannen kilsan ajolla saa sen uudenkin renkaan sellaiseen kuntoon että se kuluu samalla lailla. Kun se alun saa, niin ei auta vaikka kuinka kulmia myohemmin säätelisi. Näin neuvoi asiallinen rengasliike. Tein työtä käskettyä ja vein auton siniselle ja reilu kymppitonni myöhemmin (renkaille), renkaat ovat edelleen hyvässä kunnossa (215/45/17). Eli ei tuo varmaan ihan tehtaalla laitettu ominaisuus ole tuo renkaiden reunoilta kuluminen.  ???
Amazon -63 & V70 D3 -13. (Inmemoriam 960 3.0 -91 & V70 2.4t -01, V70 2.5T AWD -06)

Poissa _diaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #23 : 04.09.2012, 18:01:49 »
... Eli ei tuo varmaan ihan tehtaalla laitettu ominaisuus ole tuo renkaiden reunoilta kuluminen.  ???
Vuonna 06 suoritin työharjoitteluni volvon merkkikorjaamossa ja melkein uskallan väittää tohon vastaan.  :) Oli meinaan jokaisessa isossa volvossa takapään suuntaus poskellaan, myös vuoden -06. Ainakin niissä joihin pistettiin laitteet kiinni ja aika monta kymmentä autoa kerkes tulemaan tona aikana.

Noista cambereista voisin kuvitella että ei hirveää merkitystä renkaan sisäreunan kulumiseen. Ekassa autossa (mazda 626 -89) oli takarenkaat säädetty vähän yli 2 astetta sisäreunalle kenolleen ja ei mitään eroa sisä ja ulkoreunan kulumisessa. Tuli silloin ekana "kortillisena" kesänä ajettua vaan 50tkm. Ei tietysti ollut vetävät pyörät, mutta kumminkin. Ja niille jotka ei tiedä, niin toi kaksi astetta kyllä pistää silmiin, eli näkee ihan selvästi että on kenollaan.

Mites onko teillä toi ongelma ollu vaan kesärenkailla vai onko talvikumeista lähtenyt sisäreunat kanssa?
E30 T5 -84 projekti
V70 AWD -98 ex
740 TDIC -91 ex

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 842
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #24 : 04.09.2012, 23:37:28 »
Renkaiden kanssa kannattaa olla tarkkana tossa nelikossa. Volvo ilmoittaa, että ei saa laittaa etu ja taka akselille erilaisia renkaita, ei edes samaa kokoa eri valmistajilta. Luulisin että tähän on ollut joku hyvä syy ja että ne rikkoutuneet nelivedot johtuu eripari rengastuksesta. Mielenkiinnosta kysynkin, että onko niissä autoissa joissa renkaat kuluu epämääräisesti, alla saman laiset renkaat? Siis vaihdettukkin kaikki neljä vanhaa samalla?

Toi liittyy näihin alle -01/-02 -malleihin missä oli vielä visko. Se visko + kulmavaihde alkaa ottaan itseensä (kuumenemaan) kun etu-ja takapäätä pyöritetään väkisin eri nopeuksilla.

Ei eri rengaskokoja kannata kyllä sen puoleen sotkea Haldexiinkaan. Ei sekään siitä riemastu siinä kohden kun takapää kytketään peliin.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa _diaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #25 : 05.09.2012, 10:12:39 »
Niin, se haldex toimii kitkalevyillä ja pumpulla, muttä lahinnä perustoiminta samalla idealla, kuin tossa viskossa. Eli etu ja takapään pyörintänopeusero "kytkee vedon" päälle. Alkupään haldexseissa vaan "mekaanisia" osia, uudempiin haldexseihin on sitten tullut noita sähköpumppuja & venttiileitä. Nyt siis puhutaan haldexista yleisesti, volvoista en osaa varmuudella sanoa onko kaikki jo noita "uudemman sukupolven" haldexeja. Tossa linkki, jos jota kuta kiinnostaa opiskella ton haldexin toimintaa. http://www.billswebspace.com/HALDEX.pdf
Mutta ei kyllä sekään tykkää eripari renkaista.
E30 T5 -84 projekti
V70 AWD -98 ex
740 TDIC -91 ex

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 261
  • http://www.volvofinns.com/
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #26 : 08.09.2012, 09:31:15 »
Renkaiden kanssa kannattaa olla tarkkana tossa nelikossa. Volvo ilmoittaa, että ei saa laittaa etu ja taka akselille erilaisia renkaita, ei edes samaa kokoa eri valmistajilta. Luulisin että tähän on ollut joku hyvä syy ja että ne rikkoutuneet nelivedot johtuu eripari rengastuksesta. Mielenkiinnosta kysynkin, että onko niissä autoissa joissa renkaat kuluu epämääräisesti, alla saman laiset renkaat? Siis vaihdettukkin kaikki neljä vanhaa samalla?

Ittelläni ei ainakaan ole, vaan takana on eri merkkiset kuin edessä ja vielä eri aikaan(eri vuosina jopa) hankittu
koko on kuitenkin sama. Ongelmia ei ole ollut, kuluminenkin aika normaalisti.

En usko sen ihan noin tarkkaa olevan, on siinä pakko olla joku tolerenssi todell.
Koska esim. juurikin ykköskoppanan on normi oloissa etuvetoinen ja näinollen kuluttaa eturenkaita enemmän.
Jos joka kevät samat renkaat laitetaan aina samoille paikoille, eturenkaan on taatusti sakot, ennen takarenkaita
siis tietenkin normaali ajolla.
Eli jossain vaiheessa etu- ja takarenkaille alkaa muodostua eroa ulkohalkaisijaan, parhaimmillaan varmaan useampi milli
kuin paljon sitä pitää olla, et se alkaa vaikuttamaan ?
Audi A6 1.9Tdi -95 ja Audi 100 2.6E Avant -94

Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa _diaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #27 : 09.09.2012, 14:22:20 »
Ittelläni ei ainakaan ole, vaan takana on eri merkkiset kuin edessä ja vielä eri aikaan(eri vuosina jopa) hankittu
koko on kuitenkin sama. Ongelmia ei ole ollut, kuluminenkin aika normaalisti.

En usko sen ihan noin tarkkaa olevan, on siinä pakko olla joku tolerenssi todell.
Koska esim. juurikin ykköskoppanan on normi oloissa etuvetoinen ja näinollen kuluttaa eturenkaita enemmän.
Jos joka kevät samat renkaat laitetaan aina samoille paikoille, eturenkaan on taatusti sakot, ennen takarenkaita
siis tietenkin normaali ajolla.
Eli jossain vaiheessa etu- ja takarenkaille alkaa muodostua eroa ulkohalkaisijaan, parhaimmillaan varmaan useampi milli
kuin paljon sitä pitää olla, et se alkaa vaikuttamaan ?

Tuskin ne volvolla turhaan tonne käyttöohjekirjaan on tota kirjoittanut. Itse aattelin tota noudattaa. Mutta kuten sanoit, että sulla kuluu aika normaalisti, niin toi tuskin sitten vaikuttaa kulumiseen.

Se mikä kiinostaisi tietää, niin niillä joilla kuluu väärin niin oliko kulmissa vikaa? Esim. camber tai joku muu kulma jota ei pysty säätää? Vai oliko siellä taas joku "ammattitaitoinen" rengasmies, joka ei ymmärrä pyöränkulmista mitään?
E30 T5 -84 projekti
V70 AWD -98 ex
740 TDIC -91 ex

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 842
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #28 : 09.09.2012, 23:33:40 »
Näissä viskollisissa perän lähteminen mukaan perustuu siihen, että etu-ja takapään pyörimisnopeusero lämmittää sisällään (visko) olevan nesteen ja pakka alkaa tarttumaan kiinni.
Siitä voi miettiä, että mitä tapahtuu jos etu-ja takapäässä on kehältään eri pituset renkaat (sama koko voi toisella valmistajalla olla esim.20mm pidempi)?

Jatkuva pieni luisto>turhaa lämpökuormaa>pilaa liemet>visko/kulmavaihdevaurio.
Olen eräänkin sekarengastuksen vauriot todistanut.
Epäilijällä vaaran todenperäisyydestä on käynyt erittäin hyvä munkki. So far?
Tai sitten on niin,että ko.auto ei ole enää aikoihin ollut edes AWD (booriholkki mennyt jo sileäksi). Silloin em. asioilla ei ole merkitystä :)
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa _diaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: V70 D5 AWD kuluttaa renkaita
« Vastaus #29 : 10.09.2012, 12:38:02 »
Näissä viskollisissa perän lähteminen mukaan perustuu siihen, että etu-ja takapään pyörimisnopeusero lämmittää sisällään (visko) olevan nesteen ja pakka alkaa tarttumaan kiinni.
Siitä voi miettiä, että mitä tapahtuu jos etu-ja takapäässä on kehältään eri pituset renkaat (sama koko voi toisella valmistajalla olla esim.20mm pidempi)?

Jatkuva pieni luisto>turhaa lämpökuormaa>pilaa liemet>visko/kulmavaihdevaurio.
Olen eräänkin sekarengastuksen vauriot todistanut.
Epäilijällä vaaran todenperäisyydestä on käynyt erittäin hyvä munkki. So far?
Tai sitten on niin,että ko.auto ei ole enää aikoihin ollut edes AWD (booriholkki mennyt jo sileäksi). Silloin em. asioilla ei ole merkitystä :)

Jep ja kuten tosta aikaisemmin laittamastani linkistä selviää, niin tossa haldexissa on öljypumppu, joka pumppaa nokkalevyn "avustuksella" kun eroa etu ja takapään pyörimisessä. Paine sitten lukitsee kytkinpakan. Tietysti uudemmissa haldexeissa on sähköinen venttiili, joka pästää tuon paineen pois, mutta tuskin se hyvää tekee. Myös kannattaa ottaa huomioon, että missä tilanteessa se päästää ton paineen pois, tuskin ainakaan kiidytyksessä vaikka renkaat ei luistaisi. Linkki tietysti oli Audin haldexiin, mutta "samanlainen" se noissa Volvoissa on.

Rupesin tossa miettimään, että vanteiden ET  vois vaikuttaa tohon epätasaiseen kulumiseen. Mikäli se rengas tulee esim liian ulos ja samalla vaikka harittaa + kivat camberit. Niin voihan se lähteä syömään rengasta.
E30 T5 -84 projekti
V70 AWD -98 ex
740 TDIC -91 ex

 

Samppasport  Futurez