Eli ääni tulee vain ja ainoastaan kun starttaa? Ota reippaasti startista kii ja kokeile heiluuko. Tai sitten tuohon jakohihnaremppaan liittyen, kampiakselin hihnapyörä ja pultti on helppo tarkistaa ettei oo päässy löystymään.
Ja vastahan tuo on sisäänajettu
.
Tuota viimeistä vaihtoehtoa pelkään. Olin aika hermona kun kohdistin kiilaa. Pelkään, menikö kiilan kohdalta paikalleen. Merkkasin tussilla kiilan ja uran paikkaa. Kiristys 60 Nm ensin, mutta sitten kieroto 60 astetta eli 2 kellotaulun tuntia ei pitänyt ollenkaan paikkaansa. Taisi pultti kiristyä n. 3/4 kierrosta eli 270 astetta. Isolla momenttiavaimella (varsi n. 45 cm) laitoin lukemaksi 220 Nm tai mitä siitä nyt sai ja siitä vielä vähän lisää nytkyttämällä. Pelko oli, että kiila ei ole paikoillaan.
Minulla on tällainen kiinnipitotyökalu (ilman tuota tekstiä, kestävämpi versio tullut USA:ssa myyntiin keväällä). Kaveri toi sen mukanaan minulle oltuaan 1 kk:n lomalla New Yorkissa.
http://www.ipdusa.com/products/7988/115647-crankshaft-pulley-holder-tool-b230Olihan minulla vielä 107 cm putkikin jonka laitoin 45 cm hylsyvarren sisään jolloin sain n. 65 cm varren poisottovaiheessa. Takaisin laitossa en käyttänyt tuota viritystä. Sitä kiilan/uran kohdistusta pelkäsin.
Mielestäni kyllä tuossa tarkistuksessa purkamista on. Auto pitää mielestäni ehdottomasti saada etupäästä ylös ja Bilteman/Motonetin pienet rampit ovat huonoja. Niihin minulla oli korotus ja sepelistä tehty korotus ennen ramppeja. Lisäksi nuo ovat turhan kapeita, 195 leveä rengas pursuaa sivulle päin. Pelkäsin että rengas menee rikki.
Oma rotkon päälle rakentamani korjauspaikka on turhan korkea työskennellä. Pitäisi olla lisäksi jonkinlainen pöytä ja siihen ainakin yksi porras, jos välillä pitää rampata tekemään jotain yläkautta (esim. muiden hihnojen kiristys/poisotto).
Pohjamuovi pitää ekana ottaa pois, ja sitten tuuletin samanaikaisesti sen kotelon kanssa. Tuuletin on kiinni 4:llä M6 pultilla.
Kaksi niistä aukeaa parhaiten ylhäältä ja muut kaksi alakautta.
Jakopään kaksiosaisen kopan pultit ovat muistaakseni kaikki eri pituisia ja ainakin yksi paksumpikin kuin muut. Lisäksi tarvitaan T20 torxia, pari ruuvia on toiseen suuntaan yläkotelon yläosassa eli kanta ohjaamoon päin.
Kampiakselin pultti vaatii 24 mm hylsyn. Hihnankiristimen pultti tarvitsee 15 mm hylsyn. Lisäksi tarvitsin 10 mm, 12 mm ja 13 mm hylsyjä ja kiintoavaimia.
Kyllähän tuossa työtä ja hermoilua on, jos pultin tarkistaa. Sitä pelkään, että runttasin kiilan paskaksi.
Voi olla että tulee kallis virhe, jos pultti on löysällä, vai mitä?
Minulla ensikertalaisena jakohihnan vaihtajana meni kyllä paljon aikaa.
Hyviä ohjeita:
http://www.stepbystepvolvo.com/740%20timing%20belt.htmlhttp://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf Ennen remonttia valmistelin kesämökin pihalle sitä korjausramppia (se oli jo korotettu 3" paksulla kahdella 6" leveällä lankulla / ramppi jo aikaisemmin). Kärräsin 0-35 mm sepeliä n. 4-5 kottikärryllistäkin paikalle. Ramppien liukumisen estin kahdella rautakangella, jotka laitoin ramppien eteen.
Nuo rampit ovat kyllä aivan liian pieniä lähes kaikkien nykyautojen renkaille.
Tässä olisi parempia, huomasin asian vasta myöhemmin:
http://www.torafors.com/autotalliinkorjaamoon.htm(hydraulinen autoramppi, tuo isompi on ainakin riittävä.
Pikkuisen on tietysti rajoituksia, millaisia remontteja noilla pystyy tekemään.
Tällainen voisi olla hyvä muihin hommiin, mutta riittääkö kantavuus: Mekaaninen autonostin nro 86714, h. 450 €