Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 945 vm. -93 B230FD (85 kW) 2,3 l M47 Kolinaa startatessa

  • 9 Vastauksia
  • 3860 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vika ilmestyi (sattumaltako) muutama sata km sen jälkeen kun olin vaihtanut jakopään hihnan.
Vaihdoin myös laturin ja ohjaustehostimen remmit.
Kolina startissa ei tule aina. Mutta eka kerta pari päivää sitten oli suuriäänisin.
Se häipyy kun kone on käynnistynyt.
Vääntyisikö moottori kiinnityksessään ja joku paikka moottorissa ottaisi kiinni johonkin konetilassa?
Autolla on nyt ajettu n. 299000 km. 
Autosta ei ole koskaan vaihdettu starttia, laturia (vain laturin hiilet laitoin n. 250000 km kohdalla), vesipumppua, jäähdytintä, edes tuulilasia. Nyt pelkään monen osan hajoavan melko pian.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Eli ääni tulee vain ja ainoastaan kun starttaa? Ota reippaasti startista kii ja kokeile heiluuko. Tai sitten tuohon jakohihnaremppaan liittyen, kampiakselin hihnapyörä ja pultti on helppo tarkistaa ettei oo päässy löystymään.

Ja vastahan tuo on sisäänajettu ;).

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Eli ääni tulee vain ja ainoastaan kun starttaa? Ota reippaasti startista kii ja kokeile heiluuko. Tai sitten tuohon jakohihnaremppaan liittyen, kampiakselin hihnapyörä ja pultti on helppo tarkistaa ettei oo päässy löystymään.

Ja vastahan tuo on sisäänajettu ;).
Tuota viimeistä vaihtoehtoa pelkään. Olin aika hermona kun kohdistin kiilaa. Pelkään, menikö kiilan kohdalta paikalleen. Merkkasin tussilla kiilan ja uran paikkaa. Kiristys 60 Nm ensin, mutta sitten kieroto 60 astetta eli 2 kellotaulun tuntia ei pitänyt ollenkaan paikkaansa. Taisi pultti kiristyä n. 3/4 kierrosta eli 270 astetta. Isolla momenttiavaimella (varsi n. 45 cm) laitoin lukemaksi 220 Nm tai mitä siitä nyt sai ja siitä vielä vähän lisää nytkyttämällä. Pelko oli, että kiila ei ole paikoillaan.
Minulla on tällainen kiinnipitotyökalu (ilman tuota tekstiä, kestävämpi versio tullut USA:ssa myyntiin keväällä). Kaveri toi sen mukanaan minulle oltuaan 1 kk:n lomalla New Yorkissa.
http://www.ipdusa.com/products/7988/115647-crankshaft-pulley-holder-tool-b230
Olihan minulla vielä 107 cm putkikin jonka laitoin 45 cm hylsyvarren sisään jolloin sain n. 65 cm varren poisottovaiheessa. Takaisin laitossa en käyttänyt tuota viritystä. Sitä kiilan/uran kohdistusta pelkäsin.

Mielestäni kyllä tuossa tarkistuksessa purkamista on. Auto pitää mielestäni ehdottomasti saada etupäästä ylös ja Bilteman/Motonetin pienet rampit ovat huonoja. Niihin minulla oli korotus ja sepelistä tehty korotus ennen ramppeja. Lisäksi nuo ovat turhan kapeita, 195 leveä rengas pursuaa sivulle päin. Pelkäsin että rengas menee rikki.
Oma rotkon päälle rakentamani korjauspaikka on turhan korkea työskennellä. Pitäisi olla lisäksi jonkinlainen pöytä ja siihen ainakin yksi porras, jos välillä pitää rampata tekemään jotain yläkautta (esim. muiden hihnojen kiristys/poisotto).
Pohjamuovi pitää ekana ottaa pois, ja sitten tuuletin samanaikaisesti sen kotelon kanssa. Tuuletin on kiinni 4:llä M6 pultilla.
Kaksi niistä aukeaa parhaiten ylhäältä ja muut kaksi alakautta.
Jakopään kaksiosaisen kopan pultit ovat muistaakseni kaikki eri pituisia ja ainakin yksi paksumpikin kuin muut. Lisäksi tarvitaan T20 torxia, pari ruuvia on toiseen suuntaan yläkotelon yläosassa eli kanta ohjaamoon päin. 
Kampiakselin pultti vaatii 24 mm hylsyn. Hihnankiristimen pultti tarvitsee 15 mm hylsyn. Lisäksi tarvitsin 10 mm, 12 mm ja 13 mm hylsyjä ja kiintoavaimia. 

Kyllähän tuossa työtä ja hermoilua on, jos pultin tarkistaa. Sitä pelkään, että runttasin kiilan paskaksi.
Voi olla että tulee kallis virhe, jos pultti on löysällä, vai mitä?

Minulla ensikertalaisena jakohihnan vaihtajana meni kyllä paljon aikaa.
Hyviä ohjeita:
http://www.stepbystepvolvo.com/740%20timing%20belt.html
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf

 Ennen remonttia valmistelin kesämökin pihalle sitä korjausramppia (se oli jo korotettu 3" paksulla kahdella 6" leveällä lankulla / ramppi jo aikaisemmin). Kärräsin 0-35 mm sepeliä n. 4-5 kottikärryllistäkin paikalle. Ramppien liukumisen estin kahdella rautakangella, jotka laitoin ramppien eteen.
Nuo rampit ovat  kyllä aivan liian pieniä lähes kaikkien nykyautojen renkaille.
Tässä olisi parempia, huomasin asian vasta myöhemmin:
http://www.torafors.com/autotalliinkorjaamoon.htm
(hydraulinen autoramppi, tuo isompi on ainakin riittävä.
Pikkuisen on tietysti rajoituksia, millaisia remontteja noilla pystyy tekemään.
Tällainen voisi olla hyvä muihin hommiin, mutta riittääkö kantavuus: Mekaaninen autonostin nro 86714, h. 450 €

Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

hevonen

  • Vieras
Tarkistapa pakoputken kannakkeet ihan ensin ennenkuin kuolet stressiin... ;)

Outoa kyllä tuo sun kiilahihnapyörän kiristyminen, katoppa vipattaako se?
Jos se on kohdillaan, et kyllä tuon momentin jälkeen käännä noin paljon asteita kuin kerroit.
Kyllä sen tarkistaa ihan pyörät maassakin, remmit ja kotelot pois, siinä se.

Sen tuulettimen saa kätevästi kun löysää vähän remmiä ja antaa remmin kanettaa hihnapyörää kun lenkillä nykäsee, sitten saa pyöritettyä vesipumpun pyörästä uuden pultin hyvälle kohtaa.

Siitä muovitunnelista voi ihan surutta silpaista alhaalta ropellinpuolen reunasta palan pois että sen saa pois ja paikalleen vaikka viskosiivet olis paikallaankin. ;)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Ei siinä tarkastamisessa tarvitse mitään purkaa. Kokeilet vaan käsin kaikkea. Esim yhden hihnapyörän pultin oon kokeillut joka pyöri käsin auki. Starttiinki riittää kädet sen verran mitä tarttee.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Taitaa olla pakoputken kiinnitys sittenkin. Viikonloppuna pääsen katsomaan asian tarkemmin.
Oikeastaan hätäisesti katselin pakoputkea jo mökillä edellisenä viikonloppuna.
Kyllä siinä jotain hämminkiä on.
Ajoitus tuolle startatessa kolinalle oli vain niin turhan stressaavalla hetkellä (jakopään hihnan vaihdon jäkeen 1 viikko).
Kädellä kokeilin sitä kampiakselin päässä olevaa 24 mm mutteria ylhäältä käsin ja ei se pyörinyt. Työkaveri naputteli hihnapyörää pyöränmutterin avaimen varrella ja ääni oli kuulemma sellainen että mutterin täytyy olla kiinni.
Palaan asiaan vielä.

Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Yhelä tutula tais kolista pakoputki startatessa myös. Sehän oli tuomonen vasta sisään ajettu 600tkm 740 :D
Volvo 945 2.3  -94

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Kolinan syy löytyi, mutta pakoputki ei ollut löysällä eikä ottanut mihinkään kiinni.
1v11kk vanhan katalysaattorin suojapellin kiinnitys oli irti kahdesta kohtaa neljästä. Itse asiassa toisesta paikasta oli hävinnyt kynnen kokoinen ala peltiä (ruoste ?).
Katti oli n. 200 € hintainen ja juuri tähän malliin tehty, ostettu Motonetista.
Muistelen että valmistusmaa olisi paketin mukaan ollut Espanja.

Laitoin pellin kiinni kattiin kahdella sopivan mittaisella  reiitetyllä metallivanteella.
Hiukan kyllä ihmettelen miten joskus kuului kolahdus. Pellin ei pitäisi kolahtaa, vaan rämistä. Nyt ei ole kuulunut onneksi enää kolinoita eikä räminöitä. 
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
 ::) jännää...
omassa 230 fd:ssä on vielä alkuperäinen katti ja etuputki. vm.-94 ja kilometrimittarissa alkaa olla 601 tkm.
katsastuksessa päästöt ok.
taidan olla onnekas... ::)

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
::) jännää...
omassa 230 fd:ssä on vielä alkuperäinen katti ja etuputki. vm.-94 ja kilometrimittarissa alkaa olla 601 tkm.
katsastuksessa päästöt ok.
taidan olla onnekas... ::)
Ei se katti minulla rikki ollut, etuputki vain. Tuhlasin rahat hölmöyksissäni uuteen kattiin. Siinä oli jotenkin huono liitos etuputkeen, siispä laitoin katinkin uusiksi. Olin kuullut parkkihallini yhdeltä taksimieheltä, että katti voi mennä ihan tukkoon kun on kilometrejä. Jollain oli niin käynyt 850:ssä. Lambda anturi on sen sijaan alkuperäinen. Kilometrejä nyt siis 299000.
Tähän katin ja etuputken väliseen liitokseen saa Biltemasta jotain korjausrenkaita. En 2 v sitten vaihtaessani saanut auki etuputken ja katin liitosta vai oliko se nyt katin jälkeinen liitos.
Saksassakin olisi Volvon oma katti hyvin kallis, melkein 600 euroa:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/exhaust/emission-control/catalytic-converter/catalytic-converter/476/

Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron