Carcom Oy  Elekma

Vanne kuumenee

  • 37 Vastauksia
  • 37672 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9027
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #15 : 16.02.2015, 00:43:07 »
Sain vinkkiä, että jos jarruletkussa on vikaa niin se ei välttämättä päästä painetta pois jarruilta. Tähän oli joku ihan perustelukin, mutta en ihan ymmärtänyt.

Juuri meinasin ehdottaa letkua.

Letku voi turvota sisältä tukkoon jolloin jarrunesteen virtaus estyy. Polkimella sitä menee paineella satulaan, mutta ei pääse pois.

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #16 : 16.02.2015, 08:55:15 »
Ota rengas pois ja paina pienellä käsipuristimella jarrusatulasta mäntää sisään. Sit käsin siirrät satulaa liu'uissa siten ettei palat kosketa levyyn. Pyöritä sen jälkeen rengasta.

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #17 : 16.02.2015, 15:40:12 »
Näissä on myös ollut pääsylinterin vikoja, jolloin jarru voi tehdä mitä tahansa.

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #18 : 16.02.2015, 21:26:04 »
Kolmas kerta paketti auki ja seuraavat toimet suoritettu:

- Jarruletkun pätkä taakse vaihdettu
- Kuparitahnaa liukuihin laitettu
- Koeajo suoritettu

Auto rullaa hyvin ja vapaalla pysähtyy siten ettei jarrun laahausta huomaa, lähtee saman tien taaksepäin kun on pysännyt erittäin loivassa ylämäessä. Jarrun laahausta ei siis huomaa mienkään koeajossa.

Noin 15 - 20 km koeajon jälkeen apukuskin puoleinen levy oli noin 40 - 50 asteinen, kuskin puoleinen ihan kylmä. Myös DSTC pois kytkettynä levy lämpeni samanlailla.

Semmonen vielä tuli mieleeni, että kuuluuko sisemmän jarrupalan olla "metalliklipsuillaan" niin kovin kiinni jarrumännässä, että mäntä vetää palan irti levystä kun jarrua höllää? Että jos mun jarrupalan klipsut on sen verran kuoleentuneet, että mäntä kyllä imaisee itsensä sisään, mutta pala jää levylle makaamaan?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5137
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #19 : 16.02.2015, 21:34:52 »

Semmonen vielä tuli mieleeni, että kuuluuko sisemmän jarrupalan olla "metalliklipsuillaan" niin kovin kiinni jarrumännässä, että mäntä vetää palan irti levystä kun jarrua höllää? Että jos mun jarrupalan klipsut on sen verran kuoleentuneet, että mäntä kyllä imaisee itsensä sisään, mutta pala jää levylle makaamaan?

Väännä ne klipsut sen verran ulospäin, että se pala pysyy paikallaan..

Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #20 : 16.02.2015, 22:03:11 »
Väännä ne klipsut sen verran ulospäin, että se pala pysyy paikallaan..

Pitäskö sitten huomenna neljännen kerran avata. Ei siihen varttia kauempaa mee kun on harjotellu :D

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #21 : 16.02.2015, 23:17:39 »
Hä? Palanhan kuuluu istua napakasti siinä männässä kiinni niillä klipsuillaan. Näin ainakin mulla aina ollut edessä ja takana eikä laahaa. Uudet palat kun asentaa niin ihan "klapsahtaa" jäsysti paikoilleen. En kyllä väänteli niitä jousia oli ne sitten jäykät tai löysät. Edit: volvo on mun eka kulkupeli jossa pala on jousilla männässä kiinni. En ole moista ennen nähny. Tähänastisissä muissa autoissa ja prätkissä sisempi pala on vain ollu mäntää vasten muttei ei sidottu siihen kiinni. eli kyllä se pala riittävästi vetäytyy levystä kun männän puristus lakkaa ja mäntä hitusen vetäytyy. Mitään hirveetä liikettähän siellä edes ole. Muuten tuntus jarrut aika vekkuleille

Jarrupalat on joskus vähän turhan tiukat päistään ja takertuu niihin äeksiin vai mitä ne on (bracket?). Niitä päitä itse ruukaan viilata mutta vain sen verran että liikkuu jouheasti eikä silti hölsky. Oem paloissa viilaustarvetta ei hirveesti ollut. Näihin kohtiin sitä kuparitahnaa hitusen, liukuihin jarrusilikoonia. Kuparitahna liu'uissa tahmaa ajan myötä enemmän kuin et ei ois mitään

Ainakin mulla nämä volvon jarrut on ollut hyvät eikä laahaa yhtään. Onko nesteet vaihdettu säännöllisesti? Itse pyrin vaihtaa parin vuoden välein

« Viimeksi muokattu: 16.02.2015, 23:29:30 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #22 : 16.02.2015, 23:43:11 »
Ei oo nesteitä vaihdettu kenties koskaan.

Kyl mä luulen että huomenna vääntelemään noita klipsuja hiukan tiukemmalle.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5137
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #23 : 17.02.2015, 06:56:22 »

Ei oo nesteitä vaihdettu kenties koskaan.


Nesteet vaihtoon.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #24 : 17.02.2015, 11:55:22 »
Jos/kun purkaat niin kato että satula tulee varmasti oikeaan asentoon eikä mitenkään vinoon. Eihän satulan jousi oo vääntyny? Jos epäilyttää niin uus tilalle. Kato et ne liukupultit suorat ja niihin liukuihin en laittas kuparitahnaa.. Viilaa palat sopivaan tiukkuuteen. Uudet nesteet ilman muuta. Good luck;-)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #25 : 17.02.2015, 13:35:39 »
Jos/kun purkaat niin kato että satula tulee varmasti oikeaan asentoon eikä mitenkään vinoon. Eihän satulan jousi oo vääntyny? Jos epäilyttää niin uus tilalle. Kato et ne liukupultit suorat ja niihin liukuihin en laittas kuparitahnaa.. Viilaa palat sopivaan tiukkuuteen. Uudet nesteet ilman muuta. Good luck;-)

Mikä on paras tapa vaihtaa nesteet? Jokaisesta jarrusta ilmausruuvinkautta nesteet ulos vai?


Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5137
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #26 : 17.02.2015, 15:55:45 »
Mikä on paras tapa vaihtaa nesteet? Jokaisesta jarrusta ilmausruuvinkautta nesteet ulos vai?

Muutaman auton jarrut on ilmattu aloittaen pääsylinteristä kauimmaisesta eli järjestyksessä:

oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu..

Tarvitaan sopiva avain ilmausruuviin ja jarrunestettä, kirkasta letkua..
« Viimeksi muokattu: 17.02.2015, 15:57:23 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Paikalla Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #27 : 17.02.2015, 16:46:34 »
ja litran verran kannattaa varata jarrunestettä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9027
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #28 : 17.02.2015, 17:22:39 »
Mikä on paras tapa vaihtaa nesteet? Jokaisesta jarrusta ilmausruuvinkautta nesteet ulos vai?

Näinhän se tehdään. Vuorotellen joka satulasta raotetaan ilmausruuvia ja poljetaan nestettä ulos kunnes alkaa tulla uutta kirkasta. Samalla säiliöön lisäten ettei hörppää ilmaa.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1621
Vs: Vanne kuumenee
« Vastaus #29 : 17.02.2015, 22:13:18 »
Ja ihan aluksi voi sen jarrunestesäiliön imaista tyhjäksi siitä vanhasta nesteestä ja kaataa uudet nesteet tilalle ennen kuin alkaa poljinta pumppaamaan.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

 

Kulkukoira  Proturbo